SPELLFORCE: CONQUEST OF EO - DEMON SCOURGE

SPELLFORCE: CONQUEST OF EO - DEMON SCOURGE

8.5

Nové výzvy v démonickom prídavku

Recenzia na PC verziu

Začneme hneď zhurta, a to zásadným upozornením. Spellforce: Conquest of Eo nemá so známou sériou Spellforce okrem názvu a zasadenia do fantasy sveta takmer nič spoločné. Kým pôvodná trilógia ukončená remakom tretieho dielu z roku 2021 tvorila mix RPG a realtime stratégie, separátna vývojová vetva v podobe Conquest of Eo je úplne iným typom hry. Demon Scourge je rozširujúcim datadiskom a spojením všetkých troch označení tak dostávame pomerne komplikovaný názov SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge.

Najviac a takmer dokonale sa Conquest of Eo svojím spracovaním podobá ťahovej klasike Heroes of Might and Magic. Herný svet je rozdelený do hexagonových políčok, medzi ktorými môžete v obmedzenej forme v rámci svojho kola premiestňovať armádu a  objavovať tak krajinu okolo vás. Jednotlivé políčka skrývajú rôzny obsah, niekedy je to zdroj surovín, inokedy monštrá, úlohy, nepriateľské armády, ale i nepriechodné pohoria, rieky či lesy, ktoré spomaľujú alebo úplne znemožňujú pohyb.

SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge
SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge 1-Jedna z frakcií začína svoje putovanie v zamrznutom svete.
1-Jedna z frakcií začína svoje putovanie v zamrznutom svete.


SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge 2-Samozrejmosťou je aj poriadne hrubá kniha kúzel.
2-Samozrejmosťou je aj poriadne hrubá kniha kúzel.


SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge 3-Súboje prebiehajú aj priamo v trónnych sálach.
3-Súboje prebiehajú aj priamo v trónnych sálach.





Ako už iste tušíte, vstup na políčko s monštrami/nepriateľskou frakciou nie je práve pozitívne vnímaná udalosť. Oponenti majú tendenciu sa zubami-nechtami brániť. Tu začína druhá podstatná súčasť Conquest of Eo, ktorou sú súboje armád. Mikro súboje prebiehajú rovnako ako makro putovanie po mape sveta – v ťahoch. Ovládate ale každú jednotku separátne, pričom na zreteli je potrebné mať slabé a silné stránky jednotiek (lukostrelci sú dobrí na diaľku, avšak v boji na blízko nevydržia takmer nič), okolie, prírodné prekážky, morálku, špeciálne schopnosti, zásoby lekárničiek a odvarov v inventári, kúzla a podobne.

Súbojový systém je dostatočne komplikovaný na to, aby potešil všetkých stratégov, ale nie taký zložitý, aby bolo bolestivé ho pochopiť. Komu by sa to napriek tomu nedarilo, môže (nie vždy, niektoré úlohové súboje to neumožňujú) použitie funkciu autoresolve, ktorá vyrieši celú situáciu za vás. Pozor, autoresolve nie celkom presne reprezentuje reálnu silu armád; niekedy sa stáva, že súboj prehratý v automatickom režime dokážete manuálne vyhrať úplne bez problémov. Zdá sa, že systém má problém najmä s plošnými kúzlami, ale to je iba odhad, nakoľko pri autosúbojoch vidíte len konečný výsledok.

Súboje často, najmä na vyšších obťažnostiach, končia aj neúspechom. To je, paradoxne, jedna z najväčších slabín hry. Pokazené ozbrojené strety, kde ste omylom použili nesprávne kúzlo alebo netrafili na potrebné políčko kurzorom myši, nie je možné jednoduchým spôsobom opakovať. Skúšali sme zistiť, čo je príčinou tohto správania a podľa oficiálnych fór je dôvodom to, že výsledok súboja mení dianie na globálnej mape. Prečo je ale vzdanie/opakovanie danej bitky nemožné, ale zároveň si môžete uložiť a následne nahrať pozíciu pred súbojom a stokrát to skúšať znova? Nedalo sa to spraviť na jedno tlačidlo „opakovať súboj” priamo v menu?

Keď už kritizujeme užívateľské rozhranie, popisy kúzel a najmä predikované body poškodenia pri AoE kúzlach niekedy prekrývajú ukazovatele zdravia súpera a tak neviete, či fireball vyslaný do skupiny orkov niektoré jednotky zničí úplne alebo im trocha života ostane.

Jednotky v armádnych zoskupeniach sa postupom času zlepšujú ,a tak je každá strata už vycvičenej roty veľmi bolestivá. Podobne ako zvyšok hry i pri levelovaní je dostupných hneď niekoľko foriem, ako si svojich obľúbených prisluhovačov vypiplať podľa vlastného gusta. Schopnosti a runy pre obyčajné jednotky. K tomu navyše zbrane, brnenia, bižutériu pre hrdinov. Upgradujete svoju centrálnu vežu novými budovami a následne budovy ďalšími vylepšeniami. Zlepšujete ponuku kúzel, ktoré majú globálne použitie a v ich zozname sa nachádzajú rôzne útočne, obranné či buff/debuff kúsky. Skúmate a vylepšujete alchymistické recepty. Zoznam je dlhý a obsiahly, no čo je ešte dôležitejšie, takmer všetko nové má priamy vplyv na hrateľnosť a nejde iba o placebo efekt „dáme to sem, aby nikto nepovedal, že sa nedá nič upgradovať”.

Nikto od HOMAM klonu neočakával možnosti diplomacie ako v grand či 4x stratégiách, ale aj na pomery jednoduchších ťahoviek sú možnosti dohody s nepriateľmi veľmi mizivé. Vidíte iba stupeň ich nepriateľskosti a môžete sa ho pokúsiť zvrátiť vojensky či plnením úloh. Komplikované pakty, dohody, obchodovanie tu budete hľadať zbytočne. Diplomacia ale predsa len jeden zmysel má. Spriatelenie 7 miest totiž smeruje k jednej z možných endgame podmienok, v ich zozname nájdete aj iné úlohy - vyskúmanie dostatočného počtu kúzel, vylepšenie hrdinov na úroveň 15, porazenie iných mágov atď.

Zaujímavou mechanikou je rozhodne presúvanie základne. Nerastné zdroje, ale i najímateľné jednotky alebo špecifické úlohy totiž vyžadujú, aby ste kúzlom základňu odlepili od zeme a preleteli s ňou tam, kde treba. To má následný efekt aj na obranu alebo naopak vaše expanzné plány, keďže častokrát musíte s vežou doletieť niekam, kde to ešte nemáte „vyčistené”. Questy, ktorými vás poveria rôzne bytosti, síce väčšinou spočívajú v klasickom zabi, dones, niekedy sa však môžete aj rozhodnúť, ako úlohu dokončíte, ponechať si niektoré jednotky, okradnúť chudobných pocestných a podobne. V každom prípade je chvályhodné, že sú úlohy integrálnou súčasťou hrateľnosti a nútia vás objavovať i vzdialené oblasti mapy.

SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge
SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge 4-Hrdinovia sú špeciálnym typom jednotiek, o ktoré sa treba starať ako o oko v hlave.
4-Hrdinovia sú špeciálnym typom jednotiek, o ktoré sa treba starať ako o oko v hlave.


SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge 5-Pozrite sa na našu partičku sympaťákov.
5-Pozrite sa na našu partičku sympaťákov.


SpellForce: Conquest of Eo - Demon Scourge 6-Prekážky a objekty tvoria integrálnu súčasť bojových máp.
6-Prekážky a objekty tvoria integrálnu súčasť bojových máp.





Povedali sme si veľa o pôvodnej hre, ale nesmieme zabúdať na priame prídavky v datadisku Demon Scourge. Ten za sympatickú cenu 13 € rozširuje a zveľaďuje takmer každý z herných mechanizmov. Príbeh sa zoberá hrozbou v podobe armád trollov a démonov, ktorú treba zastaviť za každú cenu. Najväčšou zmenou je pridanie novej triedy mágov, konkrétne démonológov, ktorí disponujú šestnástimi unikátnymi kúzlami, ktoré si vyskúšate pri plnení vyše 120 nových misií. Okrem toho sa môžete tešiť na nové jednotky, miestnosti, schopnosti, dokonca aj dve nové endgame podmienky na splnenie. Je veľmi málo pravdepodobné, ba dokonca takmer vylúčené, že vám DLC úplne zmení pohľad na hru. Ak sa vám nepáčil základ, nebude sa vám páčiť ani prídavok. No to asi nikto ani neočakával a naopak, ak ste si Conquest of Eo užívali, démonické rozšírenie by sa malo nachádzať vo vašom wishliste.

Virtuálne dobrodružstvá vytvorené po vzore HOMAM majú v podstate (a teraz, samozrejme, hrozne zjednodušujeme) iba jednu dôležitú vlastnosť, ktorá hovorí o ich kvalite. Určite ju viac ako dobre poznáte. Keď si o druhej v noci v krajine Eo poviete, že „už iba jeden ťah a idem spať” a následne sa o ďalšie tri hodiny a X desiatok ťahov neskôr spamätáte  a vrátite do reality, viete, že HOMAM dostal ďalšieho dôstojného nástupcu.


napísal Je2ry 14.3.2024
Páči sa mi! (+1)
VIDEÁ Z HRY
8.5
Vo svete
n.u
Ohodnotiť
SPELLFORCE: CONQUEST OF EO - DEMON SCOURGE
+ mechanika s posúvaním základne
+ množstvo vylepšovania, upgradovania a RPG atribútov
+ úlohy a výroba
+ zaujímavé súboje
- nekonzistentné automatické rozhodnutie súbojov
- slabšia diplomacia
- drobné nedostatky užívateľského rozhrania


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: THQ Nordic / Owned by Gravity
Štýl: Stratégia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19969)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk