SOUTH PARK: SNOW DAY!

SOUTH PARK: SNOW DAY!

5.0

Nezáživná zima v South Parku

Desať rokov dozadu sme sa tešili z počítačovej hry zo sveta South Park, kde autori z Obsidian Entertainment pochopili, čo je duch diela a prepracovali ho do formy interaktívnej zábavy. Šlo o 2D prostredie, pokorné a trpezlivé spracovanie s nekompromisným humorom. Jednoducho starý dobrý South Park s tým najlepším, čo ponúkol aj samotný zdroj – televízny seriál, prípadne film. V roku 2024 sa nám Question Games snažia ponúknuť niečo, čo je v troch dimenziách, má to kooperatívnu akciu a humor (?). Marazmus, biedu a nudu skúsim podrobnejšie opísať. Bude to „zábava".

Nedávno som recenzoval hru Gangs of Sherwood zo sveta Robina Hooda, ktorá je tiež kooperatívnou akciou s RPG prvkami a aspoň tam fungoval ako-tak súbojový systém, ale dieru do sveta tá hra určite nespravila. No a tento South Park so snehovými problémami mi presne túto hru pripomenul. Lenže je tu ešte všetko horšie a vlastne také nemastné - neslané. Pýtam sa prečo? Takú dobrú látku – s rozpočtom, dabingovými hercami, posvätením autorov seriálu vzniklo niečo, čo vôbec nemôže robiť dobrú reklamu.

Skúšal som, samozrejme, aj kooperatívny režim so živými hráčmi. Pár dní po vydaní to hrá minimum ľudí, nájsť hráčov nie je zložité, ale ak už špecifikujete presný potrebný level, ktorý chcete hrať, parťáka nájdete ťažšie. V samotnej hre je prínos živého spoluhráča do zábavy takmer nulový. Ale idem na to ešte od podlahy.

South Park: Snow Day!
South Park: Snow Day! Zasnežené mestečko vyzerá k svetu.
Zasnežené mestečko vyzerá k svetu.

South Park: Snow Day! Špeciálna schopnosť neviditeľnosti počas dopĺňania zdravia je kreatívna.
Špeciálna schopnosť neviditeľnosti počas dopĺňania zdravia je kreatívna.

South Park: Snow Day! Prechody medzi časťami kampane sú často uzamknuté.
Prechody medzi časťami kampane sú často uzamknuté.

Bez citu k predlohe sa to nedá

South Park určite väčšina z vás pozná. Z ničoho nič sa v príbehu udiala snehová kalamita nevídaných rozmerov, ktorá pre dospelých znamená hrôzu, des a peklo. No pre deti zo základnej školy to znamená jediné – voľno zo školy! Hurá! A teda ako to už v detskej predstavivosti býva, ľahko si na túto udalosť vymysleli zábavu. Idú sa hrať von a vyriešiť problém so snehom. Môže za to Kyle a jeho elfovia (prváčikovia)? Môže za to Kenny v oblečení princeznej , Stan alebo dokonca Eric Cartman? Kto? Nech je to ktokoľvek, vyriešiť to v spolupráci s ostatnými musí nový chlapec – vy! Takže nastáva editor postavy, ktorý je pomerne skromný, ale môžete si tam v zásade vytvoriť dizajn od výmyslu sveta. A hor sa do hry.

Kým zo začiatku je záber plne 2D a vyzerá to ako tradičný úvod zo seriálu, v zapätí sa to preklopí do 3D formy a nastáva sklamanie. Aby ste ma pochopili správne, preč sú tie časy, kedy tretí rozmer hrám ubližoval, lenže South Park tým stráca kus svojej identity. Ale to nie je hlavný problém, totiž 3D svet tu vyzerá nádherne, nič tu nie je škaredé, prípadne, že by to tam nepatrilo. Najväčší problém tkvie inde – súbojový systém nemá štruktúru a je to nudný chaos a zmätok. Chýba tomu forma, takto to fakt vyzerá ako detské bitky hlava-nehlava. Hoci môžete kúzliť, používať obojručné sekery, meče, palice. Takisto špeciálne schopnosti vo forme rôznych výmyslov, ako je prdiaci únik z miesta činu, liečivé totemy s balíčkom čipsov na vrchu. Zakomponovanie ducha South Parku a jeho humoru je na každom kroku, lenže chýba to hlavné – nejaká vízia. Toto je len využívanie známej značky pre nič. Hodnota je nulová.

Súboje sú spestrené kartovým systémom a vždy som sa tešil na chvíľu, kedy môžem získať vylepšenie. Kartičky v misiách žrebujete na začiatku hry, nachádzate počas úrovní, alebo ich vyberáte od priekupníkov – od temného metalistu alebo od Jimmyho. Kartičky vedia priniesť vylepšenie, ale aj sú aj také s nevýhodami. Rovnako vám môže narobiť problémy protistrana s tzv. Bullshit kartičkami – napr. vám urobí zo zbraní penovú hračku, alebo dá svojim postavám laserové meče, tie sú pre zmenu extrémne nebezpečné.

Keď si predstavím cieľové publikum South Parku, tak fakt nevidím pubertiaka, ale dnes už človeka dávno po tridsiatke, ktorý oceňuje pomerne inteligentný humor a nadhľad, prípadne poriadne sarkastické vtipy a hlavne (!) hlavne duchaplnú zábavu. Keď už chceme zostať pri kooperatívnej akcií, tak to treba aspoň spracovať tak, aby to nevyzeralo ako náhodná hra z Tesca za tri koruny. Koho dnes baví klikať myšou ako zmyslov zbavený a utekať pred protivníkom? Druhá vec – hra neobsahuje v rámci levelu žiadnu úložnú pozíciu, ak umriete a spoločník vás neoživí, tak začínate úplne od začiatku. V hre so živými hráčmi v tom nevidím problém, ale ak si chcete len prejsť kampaň a dozvedieť sa, čo sa udialo, tak to zamrzí. Štvrtú úroveň som hral štyrikrát od začiatku. Aj kvôli mojim chybám, ale takisto chaosu spôsobenému vývojármi. A zásekom v rohu mapy…

Technické chyby tu často nenájdete, ale sem-tam sa objaví mŕtvola vo vzduchu alebo občasný zásek. Inak to beží dobre. Okrem vizuálnej krásy, napriek všetkému hra vyzerá pôsobivo a neurazí, musím vyzdvihnúť predovšetkým zvukovú stránku. Obzvlášť dabing, ten je starý dobrý, ktorý všetci poznáme. V tomto smere sa dá len chváliť a už len z tohto titulu nemôže byť hra podpriemerná. Lebo fasádu hre nasadili pomerne reprezentatívnu a žiadnym spôsobom nemôže uraziť. Lenže je to márne, keď to zastrešuje prázdnu schránku bez obsahu - a to doslova.

Príbehových úrovní je len 5 a hra vám celkovo nezaberie viac než 4-5 hodín. Samotné úrovne sú pomerne rozsiahle, s drobnou obmenou v úlohách, ktoré popri súbojoch budete plniť. Ale sú to mechanické úlohy typu zober kľúč, benzín alebo prípadne niečo aktivuj. Nič kreatívne. Čo trochu narúša nudu, sú súboje s bossmi – teda hlavnými hrdinami (nielen) seriálu. Každý je úplne iný a ponúkne rôzne postupy - v tomto duchu by mal byť celá hra, myslím vo forme nápadov. Bližšie opisovať súboje s bossmi nebudem, ale dostal ma  jeden, kedy v nadživotnej veľkosti vo forme snehovej príšery a tvare hrdinu hra oznámi, že treba útočiť na hlavnú postavu a nie na snehovú príšeru, hoci tá vám uberá najviac životov. Áno, sem-tam sa objaví vtip aj priamo v hernej náplni.

South Park: Snow Day!
South Park: Snow Day! Súboj s princeznou Kenny je nápaditý.
Súboj s princeznou Kenny je nápaditý.

South Park: Snow Day! Editor postáv prináša aj čudné úpravy.
Editor postáv prináša aj čudné úpravy.

South Park: Snow Day! Audiovizuálne je hra naozaj dobrá.
Audiovizuálne je hra naozaj dobrá.

Kde sa ešte objavia záblesky humoru? No miestami -  to keď sa na scéne objaví otec Randy March a silou-mocou sa bude snažiť pomáhať Stanovi v jeho detskej hre. No hanba pre Stana, ale pre hráča dôvod na úsmev. Prípadne moment, kedy Cartman uteká za sukňu svojej mamy. Vtipné sú aj strety s Mr. Hankey, s vianočným hovienkom, ale jednoducho hlášky medzi jednotlivými hrdinami – len to nie je lepšie ako v seriáli - tu sú skôr bez nápadu a bez korenia. Legendárny Stick of Truth pred desiatimi rokmi bol vo všetkých aspektoch lepší.

Je to zábava pre viacerých hráčov, napríklad kamarátov? Krátka odpoveď  - nie. Rovnako to nie je zábava ani pre fanúšikov seriálu – ten nežerie toľko času a je zábavnejší. Dvadsať minút pozerania seriálu a výbornej zábavy s puncom kritiky nie je to isté ako umelo naťahované hodiny u hry, ktorá má fasádu obľúbeného sveta a pritom je to prázdna nádoba, hodná nanajvýš tak do vitríny. Nerád to hovorím, ale napriek tomu, že som sa pomerne dosť tešil na túto hru, tak hodnotím, ako hodnotím. Nepochybujem o tom, že si svojho zákazníka nájde. Ale bolo by pre autorov jednoduchšie, keby vytvorili takú hru, akú si trh želá a nie takú, akú si mylne myslia, že hráči chcú.

napísal Possol 8.4.2024
Páči sa mi! (+2)
5.0