CRONOS: THE NEW DAWN |
CRONOS: THE NEW DAWN |
Poľské Bloober štúdio si vybudovalo meno na psychologických hororových adventúrach, no postupne sa posúva ďalej. Po remaku Silent Hill 2, kde autori pridali viac akcie, prichádza ich najambicióznejší projekt - Cronos: The New Dawn.
Novinka opäť kombinuje horor s akciou, ale tentoraz v úplne novom, vlastnom retrofuturistickom svete. Dej nás prenesie do alternatívnych 80. rokov, kde oproti nášmu svetu socialistický režim ešte pritvrdil. Výsledkom je temný, represívny svet, ktorý nakoniec zničila katastrofa nazývaná jednoducho The Change. Tá, respektíve nákaza skrývajúca sa za týmto označením, premenila ľudí na slizovité monštrá Orphans, ktoré sa dokážu spájať do ešte väčších a desivejších tvorov. Nikto nevie prečo a čo sa presne udialo. Ako nákaza vznikla? Prečo je gravitácia pokazená? Hra tieto otázky postupne rozpletá.
Nakoniec, práve sa do tohto sveta vydávajú Travelleri, vyslanci tajomného The Collective, spoločenstva z budúcnosti. Ich cieľom je zaistiť ľudí a získať informácie, aby nenastal úplný kolaps sveta v budúcnosti. Vy budete jedným z týchto Travellerov. Mnohí pred vami zlyhali, ale vy to skúsite ukončiť. Ale nebude to ľahké. Monštrá a ďalšie nástrahy sú na každom kroku. Budete zomierať znovu a znovu, skúšať nové prístupy a popritom odhaľovať, čo sa vlastne stalo. Čakajte tak niečo ako príbeh 12 opíc, ale s tým, že minulosť je už zničená, monštrá svet ovládli a vy máte na sebe špeciálny oblek a hlavne máte aj zbrane.
Ako Traveller sa ocitáte v industriálnej štvrti Nowa Huta v Krakove, ktorú tvorcovia detailne pretvorili do hry, vrátane ikonických budov a interiérov. Bude to však celé zničené, a to ako epidémiou, tak aj gravitačným zlomom. Ocitáte sa tu bez informácií, bez toho, aby ste vedeli, čo sa deje a máte len svoju misiu - nájsť a extrahovať niektorých ľudí, ktorí prežili a môžu pomôcť. Hra vám tak bude postupne dávkovať príbeh, a vy budete zbierať informácie ako od ľudí, tak zo zápiskov a nahrávok, ktoré nachádzate.
Informácie a kúsky príbehu sa budú zbierať pomaly a citeľne prioritou hry je atmosféra a samotná snaha o prežitie. Budete preskúmavať zničené mesto, hľadať cestu vpred, ale s ohľadom na spomínaný vírus a mutantov. Monštrá, na ktoré sa premenili ľudia, sa vedia spájať do rôznych tvarov a ich cieľom je zabiť všetko v dosahu. Zbrane tak budú potrebné. Na začiatku dostanete pištoľ a postupne aj ďalšie zbrane, do ktorých budete musieť neustále hľadať náboje alebo si ich vyrábať. Zároveň ich budete musieť šetriť, keďže nábojov bude vždy málo a nepriatelia vydržia veľa. Špeciálne sa budete musieť naučiť mieriť na hlavu, keďže to je najúčinnejšie a šetrí to náboje, obzvlášť ak zvládnete charging strelu, ktorá je silnejšia, ale vyžaduje správne načasovanie. Rovnako budete musieť takticky používať explozívne sudy a objekty v okolí, aby ste mali šancu prežiť.
Bojový systém je po stránke hrateľnosti veľmi dobre zvládnutý, je náročný a síce vás väčšinou nepriatelia hneď zabijú, ale po smrti už viete, čo môžete čakať, pokúsite sa dozásobiť a vydáte sa do oblasti znovu. Niekedy vás automatická pozícia hodí hneď pred daný úsek, inokedy budete musieť prejsť väčšiu vzdialenosť. Nepoteší, ak máte pred sebou desať nepriateľov a budete to opakovať, až pokým úsek neprejdete. Osobne som jedného bossa prechádzal asi dvadsaťkrát. Trochu mi pri ňom vadilo, že som nevidel jeho energiu a nevedel som, či ho dobre triafam a či mu streľba vôbec niečo robí.
Nepriatelia si vás budú priťahovať zo stien, ožívať, skákať zo stropov, plaziť sa k vám. Väčšinou to bude jeden typ polymorfov pretvorených do rôznych tvarov, ale pribudnú aj toxické plaziace sa alebo vybuchujúce variácie hmyzu. Ako celok toho nebude veľa, ale nezdalo sa to ako problém vzhľadom na svet, v ktorom sa nachádzate. Čo ale bude problém, je nedostatok nábojov, potreba rýchleho prepínania zbraní, používania ohnivých granátov na omráčenie nepriateľov. Popritom si ešte niekedy musíte sami vyrábať náboje alebo lekárničky. A keď vám už neostanú náboje, môžete to skúsiť údermi, aj keď tie nie sú veľmi efektívne.
K pištoli postupne získate veľmi účinnú brokovnicu, ale s ešte chudobnejšou ponukou nábojov, automatickú pušku a ďalšie zbrane, pritom máte aj spomínané ohnivé granáty alebo priliepacie granáty so senzorom. Ale nečakajte, že to budete všetko nosiť. Váš oblek má totiž obmedzené sloty a musíte si vyberať, ktoré zbrane zoberiete, popritom vám musí ostať miesto na náboje, na lekárničky, ale aj kľúče alebo iné potrebné predmety. Často to tak bude o kompromisoch.
Zároveň sa priebežne dostanete do centrál Travellerov, ktoré sú vybavené potrebnými zariadeniami. Máte tu vždy terminál na ukladanie pozície, skladovaciu truhlicu na aktuálne nepotrebné veci, rôzne vybavenia, ale aj nákupnú stanicu, v ktorej sa kupujú náboje, lekárničky alebo zásoby, ale zároveň sa tu upgraduje oblek a aj zbrane. Všetko má však svoju cenu, alebo na oblek potrebujete nájsť Core jednotky a všetko vylepšujete len pomaly. Rovnako pri kúpe sa budete musieť takticky rozhodovať medzi upgradmi, nábojmi, lekárničkami, ale aj kľúčmi alebo náradím na otváranie dverí. Tie sú často voliteľné, ale zamknuté miestnosti môžu ponúknuť náboje a vybavenie. Veľa vecí nájdete aj v prostredí, ale nikdy neviete, koľko toho bude. V prostredí sú rozbitné debny, ale vec v nich sa generuje náhodne a niekedy tam nie je nič (podobne ako pri zabití nepriateľov, môže vám niečo padnúť, ale nemusí), ale sú tu aj pevne rozložené veci, ktoré by mali vystačiť ako zásoby, ale väčšinou je to málo.
Celé vylepšovanie ešte dopĺňajú extrakcie, ktoré vám pridajú ďalšie schopnosti. Za každého človeka, ktorého extrahujete, sa vám pridajú špecifické perky do boja - silnejší útok, lepšia obrana alebo špeciálne schopnosti. Pretože aj na extrakcie máte len obmedzený počet slotov, musíte si vyberať, koho obetujete. Tieto rozhodnutia ovplyvňujú vidiny, dialógy a podľa autorov aj to, ako vnímate hru.
V hre budete postupne prechádzať sídliskami, bytmi, továrňami, ale aj nemocnicami, továrňami a podobnými zariadeniami, kde striedavo budete nachádzať nepoškodené, úplne gravitáciou rozbité prostredia, až po plne okupované biomasou všade po stenách. Prostredia sú v zásade jedinou cestou vpred, aj keď často sa spája niekoľko prostredí v určitom centre a postupne sa vydávate na jednotlivé strany. Miestami vám aspoň zbežne pomôže v orientácii kompas, aj keď sa dá aj poblúdiť, alebo budete musieť hľadať správnu cestu ďalej.
Zároveň to nebude všetko len na zemi, postupne pribudnú gravitačné plošiny a skoky v gravitáciou rozbitom svete. Spolu s vracaním času v niektorých bodoch tak pribudnú aj malé puzzle prvky, ako aj zmena do neustáleho prechádzania chodbami a námestiami. Možno rozmanitosti mohlo byť mierne viac, keďže hra je dosť rozsiahla. Čo mierne ešte mení prostredie, je skok medzi aktuálnym časom a obdobím, kedy to celé začalo. Aj keď nie výrazne, svet je rovnaký, je to už čiastočne biomasou pokrytý svet, ale ešte nie taký zničený. V týchto leveloch sa bližšie dozvedáte, čo sa pri začiatku všetkého dialo a, samozrejme, prekvapenia nebudú chýbať.
Spolu čakajte okolo 16 hodín hrateľnosti, ale môže sa to vyšplhať aj vyššie. Čakajte veľa umierania, pomalé vyrozprávanie príbehu, ale jedinečné prostredie a drsnú náročnosť. Hra má k tomu viac koncov a vďaka New Game+ si ju môžete zopakovať už so získanými vylepšeniami a skúsiť iné kombinácie dialógov a esencií. Zároveň si môžete ešte zvýšiť obťažnosť, ak sa vám základná zdala príliš ľahká. Čo je škoda, autori neponúkli aj nižšiu obťažnosť, lebo až príliš veľa úmrtí môže časť hráčov od hry odradiť.
Vizuálne je titul pôsobivý, nakoniec to ide Unreal enginu 5 dobre. Síce tu nedáva zo seba všetko, ale realizuje sa slušne a aj vďaka Ray-tracingu veľmi pekne umožní vyniknúť temnote, hmle, biomasou pospájaným telám, ako aj pokazenej gravitácii, v ktorej sa veci vznášajú a lietajú a odrážajú. Celé je to pekne spracované, aj keď veľa variability do vizuálu nečakajte. Modrá, červená a šedá tu budú vašou realitou, k tomu sa pridáva netradičná retrofuturistická technika s masívnym oblekom a ťažkopádnym vybavením. Prostredie socialistického Poľska s panelákmi tomu poskytuje známu kulisu.
Ohľadom výkonu, je to Unreal Engine 5 a teda nie je ideálny, ale už typický pre tento engine. Na RTX 5080 na plných nastaveniach s raytracingom s DLSS quality a bez frame generation išla hra okolo 45 fps, s frame generation dala 80 fps a multiframe okolo 120 fps. V zásade tu platí, čím viac lesknúcej organickej hmoty na stenách, tým framerate viac klesá, určité efekty stiahnu framerate na chvíľu ešte aj nižšie. Ale stále môžete pekne znížiť nastavenia, alebo vypnúť raytracing, o veľa neprídete. Bez raytracingu ide hra s DLSS cez 60 fps.
Pekne to dopĺňa ako hudba, tak aj tajomné zvuky, nahrávky a retro upravené skreslené hlasy. Pridávajú sa aj rozhovory ako počas levelov, tak v niekoľkých prestrihových scénach, v ktorých stretnete aj skutočných ľudí. Pri niektorých rozhovoroch máte aj možnosti otázok, ktoré pridávajú príbehu a svetu hĺbku.
Celkovo je Cronos: The New Dawn zaujímavý a drsný titul s hustou atmosférou v netradičnom svete. Náročnosť je výrazná a môže časť hráčov odradiť hneď na začiatku, no ak vás príbeh vtiahne, budete chcieť zistiť, čo sa v tomto svete stalo a hľadať cesty, ako môžete nepriateľov poraziť.
Hrateľnosť je dobre dotiahnutá, od štýlu streľby a charging mechaniky, až po taktizovanie s inventárom a postupné vylepšovanie vybavenia. Vadila mi však nevyváženosť niektorých bossov, časté blúdenie a občas úplná absencia nábojov. Veľkú úlohu miestami zohráva aj náhoda, čo môže frustrovať a lepšie vyváženie týchto prvkov by hre veľmi prospelo.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Switch 2 Vývoj: Bloober Team Štýl: Akcia / Survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|