PRAETORIANS

PRAETORIANS

8.0

Dobrých stratégií nie je nikdy dosť. Podobne ako priateľov a pekných žien. Hra, ktorú tu  o chvíľu rozpitvám,  aby som vás oboznámil s jej obsahom,  patrí medzi ospevované a netrpezlivo očakávané tituly z tejto oblasti.  Nadmieru zaujala na minuloročnej výstave E3, kde sa už tradične prezentujú výrobcovia nádejných pc hier-hitov. Mnohí kritici ju ešte pred dokončením označili za prelomovú stratégiu.  Sú Pretoriáni naozaj takou bombou, alebo sa (znovu) jedná len o nafúknutú bublinu? Posúďte sami.  Ide sa na vec.

Inštalácia, úprava grafiky a zvukov a konečne - start new game. Pravdepodobne väčšina gamesníkov najprv ochutná sériu tutoriálov,  aby  im bolo jasné o čo pôjde. Čoskoro vám bude jasné, že podstatou hry je boj a stratégia spočíva vo vhodnom využívaní predností a slabín rôznorodých vojenských jednotiek. V hre sa vyskytujú 3 bojové strany - Rimania,  Egypťania a Barbari, s rôznymi jednotkami a formáciami.

Praetorians
Praetorians
Praetorians

Začínate  so symbolickou armádou, ktorej rady tvoria základní pešiaci pre boj zblízka (Rimania - auxilery infrantry, egypťania - slaves, barbari - infrantry), ďalej lukostrelci a pár doplnkových jednotiek. Na čele tejto parády stojí veliteľ. Ako jediný môže nadobúdať skúsenosti a má špeciálnu schopnosť, aplikovateľnú v boji.  Nablízku sa rozprestiera dedina prekypujúca hojnosťou a lenivými sedliakmi. Ovládnete ju s pomocou spomínaných pešiakov a to tak, že s označenou jednotkou kliknete na osadu, muži ochotne postavia strážnicu a v tej chvíli je dedina , so všetkým čo k nej patrí,  vaša. Keď do získanej kolónie privediete veliteľa, môžete verbovať  nové vojenské jednotky. Základní bojovníci sú v podstate totožní pre všetky strany - ľahkoodenci, lukostrelci, kopijníci, jazda a líšia sa len svojím pomenovaním. Ďalšie jednotky sú individuálne, podľa kultúry a vojenskej vyspelosti danej mocnosti. Niekedy majú unikátne možnosti. Napr.  rímski legionári dokážu vytvoriť takzvanú "korytnačku“, dokonalú obrannú formáciu, pri ktorej sa zo všetkých strán obklopia veľkými štítmi. Ideálna je najmä proti nepriateľským šípom a vrhacím oštepom. Napokon sú tu špeciálne jednotky, opäť v podstate zhodné pre každú veľmoc "Jastrabí skaut“, ktorý sonduje okolie s pomocou okrídleného dravca,  "vlčí skaut“ využívajúci psovitú šelmu , aby vyhľadala nepriateľov ukrytých v lese alebo na poliach a liečiteľ (physician - druid - priest).

Na verbovanie posíl nie sú potrebné žiadne suroviny a netreba budovať nijaké obydlia. Obmedzenie spočíva v počte dostupných osadníkov. Jednoducho ak chcete získať novú jednotku, potrebujete dostatok regrútov. V bežnej dedine nažíva 200 - 500 ľudí. Kým ich je dostatok, môžete najímať vojská podľa ľubovôle. Keď je ich počet veľmi nízky, treba počkať kým sa trochu "namnožia“, alebo si podrobiť  ďalšiu osadu.

Praetorians
Praetorians
Praetorians

Niekedy narazíte na dediny ovládané nepriateľom. Tie treba najskôr zbaviť ochrancov,  vypáliť strážnicu, prípadne obranné veže a nakoniec odpraviť miestneho správcu. Vybudujete vlastnú strážnicu, presuniete sem veliteľa a môžete veselo pokračovať v budovaní armády.
Ostatné je už iba čistý boj. S pomocou skautov vyhľadávate súpera a štvete ho dovtedy, kým úplne nepadne, alebo naopak - kým vám on nerozkope zadok. Pri tom využívate danosti základných jednotiek, napr. kopijníci na steč, alebo obliehací mód u lukostrelcov a špecialitky unikátnych bojovníkov – gladiátori zachytia nepriateľov do sietí a pod... Dôležitým doplnkom sú aj obliehacie stroje - katapulty, balisti a baranidlá. Tie opäť na rozkaz zbúchajú vaše prvotné bojové jednotky (infrantry, slaves, ... ). Ak títo ľahkoodenci práve nie sú po ruke, stačí degradovať niektorú z vyspelejších jednotiek, ale treba počítať s tým , že spätné povýšenie je  nemožné. Čo mi pri boji dosť vadilo bola - až na výnimky - nemožnosť preskupovať jednotky do rôznych formácií. Niekedy by sa naozaj hodilo usporiadať lukostrelcov do línie, alebo zoradiť jazdu do útočnej formácie, ale  tu to žiaľ nie je možné. V hre založenej na bojovej taktike je to dosť výrazná chyba.

Grafika hry je slušná, aj keď som už videl aj lepšiu. Pretoriáni šlapú bez problémov aj na slabšom stroji. P 700 je úplne v pohode. Hudba tiež sadla a vhodne dopĺňa efektné súboje.

Praetorians
Praetorians
Praetorians

Napriek tomu, že som sa pri novej stratégii celkom dobre bavil, nemôžem povedať, že by to bola výnimočná hra. Určite nepatrí do smetí, ale nepatrí ani medzi jagavé, unikátne tituly. Praetorians vás úspešne dokážu zbaviť nudy, ale ak ich neskúsite, o nič dôležité neprídete.

Plusy:
+  Hrateľnosť
+  Technická nenáročnosť