Shadowrun Returns

Jedna z prvý veľkých hier s úspešnou kickstarter kampaňou je konečne tu. Tvorcami sľubovaná predstava reinkarnovaného Shadowrun univerza vyzerala neodolateľne a musím sa priznať, že pre mňa to bola po Project Eternity najočakávanejšia hra. O tom čo zo sľubov splnili a čo nie sa dozviete v tejto recenzii.

pridal laker_faker 21.8.2013 o 23:38 pod používateľské recenzie

8.0

Jedna z prvý veľkých hier s úspešnou kickstarter kampaňou je konečne tu. Tvorcami sľubovaná predstava reinkarnovaného Shadowrun univerza vyzerala neodolateľne a musím sa priznať, že pre mňa to bola po Project Eternity najočakávanejšia hra. O tom čo zo sľubov splnili a čo nie sa dozviete v tejto recenzii.

Príbeh

Hra začína bizarným rozhovorom s dávnym priateľom, ktorý Vás žiada o pomoc. Tento na prvý pohľad jednoduchý a osobný prípad, ale s postupom času naberá na vážnosti, a to dosť výrazne. V hre na Vás čaká množstvo postáv s bravúrne napísanými  a rozsiahlymi dialógmi, ktoré sú jednou z najsilnejších stránok celej hry. Tie sú v štýle Planescape Torment-u doplnené popismi, ktoré dokonale navodzujú atmosféru alebo šikovne predstavujú nové postavy.

Na výber máte väčšinou niekoľko dialógových možností, čím vám hra umožňuje určovať tón konverzácie a roleplay-ovať. Tieto rozhodnutia väčšinou majú reálny dopad na herný svet. Ak ste na niekoho moc drzý nedozviete sa od neho všetky dostupné informácie. Celý dej sa odohráva v rýchlom spáde v priebehu niekoľkých desiatok hodín čo spôsobuje, že bočné misie, najmä pri konci, pôsobia veľmi rušivo a nepatrične.

Level design je na obstojnej úrovni, v ničom nesklame no ani nevyniká. Herný svet je rozdelený do niekoľkých menších alebo priemerných oblastí, ktoré z počiatku môžu pôsobiť otvorene, no táto ilúzia sa rýchlo rúca a zostáva len koridor bez možnosti objavovania a túlania sa. Svet Shadowrun-u je tvorený mixom cyberpunku a fantasy, technológia je tu zmiešaná s mágiou a okrem ľudí sa na zemi vyskytujú takzvané metahuman rasy a rôzne magické stvorenia.

Cyberpunkovská budúcnosť umožňuje pripojenie do Matrixu, kybernetického priestoru, v ktorom možno získať dôležité informácie, otvárať dvere alebo preprogramovať bezpečnostné systémy nepriateľov. Prostredie ponášajúce sa na elektronické obvody je tvorené jednoduchými geometrickými tvarmi a portálmi slúžiacimi na cestovanie medzi jednotlivými bunkami. V tomto svete ovládate svojho virtuálneho avatara so špecifickými zručnosťami pre kybernetický priestor. Do Matrixu sa počas hrania dostanete niekoľkokrát, bez ohľadu na to, či je Vaša postava zručná v Deckingu alebo nie.

Vývoj postavy

Pri tvorbe postavy si môžete vybrať či chcete hrať za človeka, elfa, dwarfa, orka alebo trolla. Každá z rás má rozličné fyzické prednosti. Elfovia môžu mať charizmu väčšiu než akákoľvek iná rasa, naproti tomu troll má najmenej charizmy a inteligencie no zďaleka najväčšiu silu a životy. S výberom rasy úzko súvisí vhodný výber povolania. Hráč nie je nijako obmedzený, no každé povolanie využíva iné fyzické prednosti a pre dosiahnutie najefektívnejšej postavy je potrebné zvážiť oba aspekty.

Základné povolania sú street samurai, mage, decker, shaman, rigger a physical adept. Navyše si však môžete vytvoriť vlastnú postavu, rozdeliť všetky body podľa svojej chuti a vytvoriť si mix akýchkoľvek povolaní. Za splnenie čiastkových úloh a celej misie potom dostávate karma body, ktoré investujete do už spomínaných fyzických vlastností, alebo do zručností. Tie sú naviazané na jednu z vlastností, napríklad riadenie bojových dron vyžaduje inteligenciu. Ak máte inteligenciu piatej úrovne, môžete si vylepšiť akúkoľvek zručnosť na ňu naviazanú, ale tiež iba do piatej úrovne. Ak chcete dosiahnuť šiestu úroveň, potrebujete investovať šesť bodov karmy. Počet bodov je teda rovnaký ako úroveň, na ktorú chcete postúpiť. Zručností je na výber veľké množstvo, od streľby s konkrétnym typom zbrane, cez hackovanie a čarovanie až po vyvolávanie duchov a ich kontrolu.

Problémom je plynulosť vývoja postavy. Kým na začiatku dostávate málo karmických bodov, v poslednej misii, keď už je to prakticky jedno dostanete asi pätinu z celkového množstva. Body mali byť plynulejšie rozdelené počas celého hrania, aby mal hráč možností vyhrať sa so svojou postavou.

To isté platí aj pri výzbroji. Pri prvom stretnutí s hlavnými obchodníkmi si môžete nakúpiť najlepšiu výzbroj na veľmi dlhý čas a peniaze na to máte. Po niekoľkých hodinách nasleduje rovnaký zlom a chvíľu na to ďalší, posledný. Takéto rozloženie neumožňuje pocit postupného vylepšovania postavy a radosť z novej výbavy zažijete iba trikrát počas celého hrania.

Kúpiť možno zbroj, ktorá dáva obranu a veľmi často aj nejaké bonusy vhodné pre určité povolania. Na výber sú tiež chladné zbrane a niekoľko druhov strelných zbraní. Medzi brokovnicami, útočnými puškami, alebo aj pištoľami sú dosť veľké rozdiely a treba podľa toho upraviť taktiku v bojoch. Je tiež možné kúpiť drony, kúzla a rôzne jednorazové podporné predmety.

Navyše je tu možnosť vylepšiť si postavu rôznymi mechanickými  augumentáciami (cyberware), ktoré nahradia určitú časť teľa a pridajú bonusy. Každé vylepšenie stojí jeden až dva „essence“, pričom na začiatku máte šesť a nemôžete klesnúť pod jedno. Každá odobratá jednotka essence predlžuje čakanie na znovu použitie kúzla v boji, preto sa im mágovia budú s veľkým oblúkom vyhýbať.

Vyváženosť hry je zabezpečená aj prednosťami rôznych povolaní. Postavy zamerané na charizmu a inteligenciu s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú najsilnejšie v boji, no majú viac prostriedkov na získanie bonusových financií a karmických bodov. Mágovia potrebujú investovať veľké množstvo peňazí do kúziel, ale nepotrebujú cyberware a zbrane. Postava zameraná čisto na boj nezíska toľko peňazí no vo väčšine prípadov si nepotrebuje zaplatiť veľký tím.

Zadané úlohy je často možné vyriešiť rôznymi prístupmi, pričom v závislosti na Vašej postave môžete mať na výber viac alebo menej alternatív. Hra je našťastie veľmi dobre vyvážená a žiadna postava by nemala mať príliš veľké problémy v súbojoch.

Súboje

Ťahové, taktické boje sa ovládajú z izometrického pohľadu. Na začiatku majú všetky postavy dva akčné body, po prekonaní hranice stodvadsiatich karmických bodov získa hlavná postava a členovia jeho tímu tretí bod. Iný spôsob zvýšenia akčných bodov neexistuje. Požadovanú hranicu získate vždy v tej istej lokalite, no v závislosti od povolaní ju môžete prekonať o pár miestností skôr.

Vďaka spojeniu cyberpunku a mágie má hráč k dispozícii obrovské množstvo prostriedkov pre efektívne zneškodnenie nepriateľov. Od chladných a strelných zbraní, cez mágiu a drony až po buffy a debuffy. S rastúcou zručnosťou pribúdajú aj nové techniky využiteľné v boji. Od mierených striel, cez viacnásobné seknutie mečom až po zvýšený počet akčných bodov pre drony.

Okrem toho možno v boji využiť stimulanty dočasne zvyšujúce niektoré vlastnosti, granáty, lekárničky alebo opravárske náčinie. V boji sa možno kryť za prekážkami, ktoré poskytujú jednu z troch úrovní ochrany a znižujú šancu na zásah. Správnym skombinovaním všetkých týchto prvkov sa dá väčšina súbojov zvládnuť bez akýchkoľvek problémov.

Niektoré techniky a kúzla možno použiť bez obmedzení, na iné treba čakať jedno a viac kôl. Kúzla možno použiť aj keď ešte nie sú znovu prístupné, no treba obetovať určitý počet zdravia. Toto je ďalší aspekt, ktorý boje robí o niečo taktickejšie.

Veľkým problémom je zvláštne počítanie šance na zásah a často sa stáva, že viackrát po sebe s brokovnicou netrafíte oponenta stojaceho hoci aj meter od vás. Úspešný zásah spôsobuje buď základné zranenie určené danou zbraňou alebo kúzlom, alebo môže byť o polovicou slabší, prípadne jeden a pol až dvojnásobne silnejší.  Súbojový systém je komplexný no ľahko pochopiteľný, a najmä zábavný. Preto je smutné, že v celej hre sa nachádza iba malé množstvo súbojov a väčšina z nich trvá iba krátku chvíľu. Naopak na konci sú boje zbytočne zdĺhavé a môžu trvať aj niekoľko desiatok minút.

Na začiatku sú k dispozícii miesta pre dve zbrane, ktoré sú pomocou sily alebo rýchlosti rozšíriteľné na tri. Ak by ste však chceli hrať za kombináciu Decker – Rigger, čo je najrozumnejšia alternatíva pre postavu zameranú na inteligenciu tak potrebujete tretie miesto pre Deck (pokročilí nástupca dnešných klávesníc?) a ste nútení investovať dosť veľké množstvo bodov mimo svojho zamerania.

S tým súvisí aj problém s Deck-om samotným, ktorý je braný ako zbraň, no je to len akýsi posilňovač hráčových štatistík v Matrixe, takže v reálnom svete a v reálnych súbojoch nemá žiadne využitie. Ďalšou nepríjemnosťou je nemožnosť vloženia pokročilejších kúziel do miest pre zbrane. Môžete v nich mať len to základné, ktoré má tri úrovne a v spellbook-u ďalších šesť aktívnych.

Chýba aj možnosť zostavenia stáleho tímu, ktorého postavy by boli upravovateľné. Pred každou misiou si môžete najať až troch pomocníkov (shadowrunner-ov ) pričom máte vždy na výber niekoľko alternatív z každého dostupného povolania. Rozvrhnutie ich zručností, zbraní a pomocných predmetov však nie je ani zďaleka ideálne. Do niektorých misií musíte zobrať určité postavy, iné s Vami chcú ísť a ponúkajú sa Vám za zníženú cenu. Pri nákupe vybavenia pred misiou treba dbať na to, že bude treba kúpiť aj shadowrunner-ov, ktorých cena postupne stúpa.

Technické spracovanie

Hra nie je hardvérovo náročná vďaka 2D ručne kresleným pozadiam, ktoré sú ale vizuálne veľmi pekné. Zvukové efekty sú na priemernej úrovni, no chýba zvuk pre dážď, čo vo večne upršanom Seatlli pôsobí veľmi rušivo. Naopak soundtrack je perfektný a skvele dotvára cyberpunkovskú atmosféru.

Problémom je systém ukladania hry. Pri príchode do novej lokality sa hra uloží automaticky a to je všetko, vy sami si hru neuložíte. Vzhľadom na to, že jednotlivé lokality sú dosť malé nie je to až taký problém ako by sa mohlo zdať, no je to zbytočná nepríjemnosť.

Zážitok z hrania bohužiaľ kazí množstvo bugov, ktoré pretrvávajú aj po štvrtom patchi, čo je spôsobené najmä snahou o neustále vyvažovanie hrateľnosti. Na to, že je hra už vydaná skoro mesiac, je tam až príliš veľa problémov.

Shadowrun returns ponúka zaujímavý svet prezentovaný v príjemnej grafike s podporou skvelého soundtracku. Hlavnou devízou hry sú excelentne napísané dialógy, zaujímavý príbeh a solídny súbojový systém.

Ako hlavný problém vidím nedostatok lokalít, nedostatok misií, nedostatok súbojov a nedostatok interakcie s prostredím. Tým by som aj charakterizoval celú hru, nedostatok všetkého. Dĺžka kampane sa pohybuje okolo desiatich až dvanástich hodín a na normálnej obtiažnosti neposkytuje žiadnu výzvu. Napriek tomu a napriek pretrvávajúcim bugom si myslím, že za veľmi nízku cenu 14 eur táto hra stojí, a keď máte pochybnosti počkajte na prvý sale.

Navyše treba spomenúť, že ku každej kópii hry je „pribalený“ aj editor umožňujúci vytváranie vlastného obsahu. K dispozícii sú už mnohé hráčske misie, aj keď sú len v rannom štádiu vývoja a čaká ich ešte dlhá cesta. Rozbehnuté sú aj veľké projekty, ktoré majú za cieľ spracovať pôvodné Shadowrun hry zo starších konzol. Rozhodne je na čo sa tešiť.

Kickstarter dodatok: Trochu ma desí ako málo obsahu mohli vytvoriť za sumu, ktorá je prakticky len o polovicu nižšia ako vyzberal Wasteland 2 alebo Project Eternity. Neviem si predstaviť ako potom chce inXile a Obsidian zaplatiť vývoj hier, ktoré by mali byť rozsahovo minimálne päťkrát väčšie a podstatne komplexnejšie.

Matrix
Skilly

napísal laker_faker 21.8.2013