Star Wars Jedi: Survivor

Naproti minulému roku, ktorý bol za mňa osobne chudobnejší na kvalitné tituly, rok 2023 prinášal prísľub nádeje v podobe viacerých ohlásených hier podľa môjho gusta.

PC
pridal Tiqer 12.5.2023 o 13:17 pod používateľské recenzie

8.2


Naproti minulému roku, ktorý bol za mňa osobne chudobnejší na kvalitné tituly, rok 2023 prinášal prísľub nádeje v podobe viacerých ohlásených hier podľa môjho gusta. Medzi pre mňa osobne najočakávanejšie herné tituly tohto roka sa jednoznačne radil aj Star Wars Jedi: Survivor, ktorý predstavuje sequel prvého dielu Fallen Order. Napriek mnohým výhradám, ktoré sa prvému dielu nedali uprieť, som si premiérový príbeh Cala Kestisa čo do hrateľnosti náramne užíval a star wars atmosféru fetoval plnými dúškami. Moje očakávania boli teda jasné – ak sa vývojárom z Respawn Entertainment podarí jednotku upgradenúť po každej stránke, budem mať naservírovanú kvalitnú porciu zábavy a ja tak budem môcť opäť krochkať blahom. Bol by v tom čert, ak by sa to nepodarilo, však? Na úvod si rovno dovolím vyspoilovať a povedať, že v tom čert bohužiaľ je a to v podobe (škoda že dnes už bežného) prístupu herných vývojárov a vydavateľov.




 

 

Hrateľnosť 9/10

V koži Cala sa ocitáte 5 rokov po udalostiach z pôvodnej hry a my sa postupne dozvedáme, že sa toho medzičasom dosť zmenilo. Cal už nie je padawan, ale bitkami a laserovými puškami ostrieľaný rytier Jedi, ktorý naďalej po boku svojho najvernejšieho robotického parťáka BD1 bojuje sám proti celému temnému vesmíru. Autokorekcia – ako sa dozvedáme hneď v úvode hry, sám až tak nie je, nakoľko si postupne rokmi vyzbieral viacero parťákov, ktorí sa v rámci odboja proti impériu pridali na jeho stranu. Jedným z nich je aj Bode, ktorý mi trochu pripomínal výzorom a svojimi začesanými vlasmi Ľuboľa B. s jetpackom. Vaša pôvodná stará partia je ale roztrúsená v galaxii, pretože každý šiel medzičasom zvádzať svoje vlastné boje. Nemusíte sa ale báť, pretože nebude trvať dlho a uvidíte ju opäť.

Hra je zasadená do pohľadu tretej osoby a do polootvoreného sveta, ktorý je síce koridorový, ale poskytuje viacero rôznych cestičiek a aj široké pláne na objavovanie. Svetmi viete ľubovoľne brázdiť vo vašej domovskej lodi Mantis, vracať sa na pôvodné miesta po sprístupnení nových schopností a pokračovať tak v objavovaní jednotlivých planét.

Jedi: Survivor sa hrá vynikajúco a dovolím si predpovedať, že pokiaľ sa vám prvý diel po hernej stránke páčil, inak tomu nebude ani v tomto prípade. V podstate každá z oblastí je nejakým spôsobom vylepšená. Či už je to mapa, odmeny v krabiciach, spôsoby boja alebo nepriatelia. Mapa je síce stále do istej miery neprehľadná (čo ale spôsobuje vertikalita levelov), ale viete v nej už zadávať vlastné značky a taktiež zobrazuje nielen váš cieľ, ale aj niečo ako najbližší bod prechodu. Pomocou tohto bodu tak viete navigovať Cala najkratšou cestu ku cieľu. Takmer úplne zbytočné odmeny v krabiciach predstavujúce len kozmetické upgradey sú teraz doplnené aj o rôzne bonusy v podobe rozšírenia zdravia, jedi sily, skúsenostného bodu alebo viete objaviť špeciálne počítače, ktoré vám otvoria možnosť hackovať ten-ktorý typ nepriateľského robota. Určite tento upgrade vnímam ako obrovský posun vpred. Stále si však myslím, že nachádzanie kozmetických úprav zbraní nemuselo byť rozkúskované po jednotlivých škatuliach, kde napríklad v jednej škatuli nájdete konkrétnu rukoväť, v ďalšej hornú hlavicu rovnakého dizajnu, v tretej spodnú hlavicu rovnakého dizajnu, atď. Asi chápete kam tým mierim. Úplne by som si vystačil s tým, ak by ste v jednej škatuli objavili celý nový vizuál zbrane, čo by jednak zlepšilo pocit satisfakcie a zároveň by sme sa vyhli zbytočnej frustrácii, ak nájdete všetky cosmetics na zbraň okrem jednej konkrétnej časti a vy si potom neviete kompletne vyskladať meč daného štýlu. V rámci postupu sa vám otvoria aj nové štýly hrania a vy si tak budete môcť zvoliť ten, ktorý vám najviac vyhovuje, vylepšovať si ho a následne voliť v rýchlej voľbe dvoch módov. Osobne som si tak zvolil jeden „stance“, ktorý mi najviac sedel na boj 1 vs. 1 a jeden „stance“ s dvojitým mečom na boj proti skupinám nepriateľov. V rámci hry dôjde aj na strelnú zbraň a tak sa hrateľnosť opäť posunie iným (a treba povedať inovatívnym) smerom. Jednu výčitku by som ale našiel - v bojoch som paradoxne bojoval nielen s nepriateľmi, ale aj s prepínaním označenia nepriateľa, na ktorého útočíte. Až do konca hry som si túto mechaniku poriadne neosvojil a tu by si zaslúžila hra korekciu. 

Sprístupnené sú aj nové mechaniky (vystrelenie elektrického impulzu na aktiváciu špecifických zariadení alebo špeciálna „montážna pena“ na prelinkovanie energie), ktoré sú umne zapracované nielen na postupný prechod hrou, ale aj na plnenie niektorých logických úloh v špecifických lokalitách chrámov rytierov jedi. V hre sa vám podarí osedlať aj niekoľko typov mountov, ktoré využijete či už na časovo obmedzený presun oblohou alebo podľa vašej ľubovôle na presun herným svetom.

V rámci vylepšovania postavy budete môcť objavovať aj perky, ktoré vám po nasadení do slotov jemne upravia hrateľnosť.

Star Wars Jedi: Survivor je peknou ukážkou toho, ako je možné vyslyšať konštruktívnu kritiku hernej obce a vo výsledku vylepšiť hrateľnosť pôvodného dielu. Hru som si pri hraní skutočne užíval a to nielen preto, že mám univerzum Hviezdnych vojen naozaj rád.




 

Príbeh a postavy 7/10

Príbehom otvárame jeden z dvoch najväčších úrazov hry. Hádam v prvej hodine hry zaznie hláška, pri ktorej som si povedal, že je hlavný plot twist hry jasne nalinajkovaný a ďalšie hodiny hrania som už len tŕpol, aby som nemal pravdu. Pravdu som ale mal a v závere prichádza „veľké“ odhalenie, ktoré by vytušil hádam aj negramotný sedliak. Priznám sa, že v tomto momente mnou zalomcovala veľmi nepekná negatívna emócia a na šupu som chcel kapitolu príbehu ohodnotiť maximálne 3 bodmi z 10. Prečo je ale vo výsledku za príbeh a postavy sedmička? Pretože spomenutým plot twistom hra nekončí a príbeh odhaľuje svoje ďalšie vrstvy. Nehovorím teraz o plot twiste v plot twiste, ktorý si vyžiadala skôr situácia, aby finálny boj nepôsobil nezmyselne (viem, tieto inotaje sú pain, ale nechcem zbytočne vyzradiť veľa a obrať niekoho o prekvapenie), ale skôr o ďalšie naratívy, ktoré v konečnom dôsledku vyznejú naproti predvídateľnému deju veľmi komplexne. Príbeh tak otvára témy nádeje v nový začiatok striedanej s pocitmi skepsy a toho, či to vôbec všetko má zmysel, naratív boja rytiera jedi so svojou temnou stránkou, kamarátstva (a aj čosi viac) a celkom pochopiteľných pohnútok záporákov. Vo výsledku je príbeh zaujímavý a až na spomenutý predvídateľný zvrat mu hádam nie je čo vytknúť, ba čo viac, zachováva si komplexnosť lepších filmov. Postavy zväčša poznáme a nebudú pre nás novinkou. Postavy síce nie sú ploché, ale až na jeden konkrétny prípad vzťahu nedôjde ani k ich väčšiemu rozvoju.


Grafika 9/10

Grafické spracovanie je vzhľadom na charakter hry a rozsiahlosť svetov veľmi pekné. Áno, občas si poviete, že niektoré textúry by mohli byť lepšie, alebo niektoré svety by zniesli viac flóry, ale v hre nájdete množstvo krásnych výhľadov, ktorými sa budete môcť pokochať. Nehovorím teraz nutne len o výhľadoch na kopce v diaľke, ale aj na prepracovanosť imperiálnej základne alebo niektorých interiérov. Za mňa je ale najkrajšia pasáž hneď v úvode hry, kedy je vesmírne mesto zobrazené prenádherne nielen vo svojej horizontalite, ale aj vertikalite. Nielen samotná kvalita grafiky, ale najmä vizuálna štylizácia lokalít je niečo, čo si zaslúži pochvalu. Na každom kroku hry na vás dýcha nepopierateľná atmosféra univerza Star Wars.

 

Hudba 10/10

Ak sme už pri samotnej atmosfére Hviezdnych vojen, neodmysliteľným dôvodom prečo je Survivor povinnou jazdou pre všetkých fanúšikov SW je aj hudba a zvuk. Nehovorím teraz len o legendárnom zvukovom efekte aktivovaného svetelného meča, ale najmä o hudbe. Tá je tak excelentná, že som si v options nastavil dominanciu hudby na úkor efektov, čím som mohol zvýšiť hlas na televízore a užívať si atmosféru ešte o čosi viac. Hudobné témy sa držia filmom nastolených motívov Johna Williamsa a predstavujú créme de la créme. Priestorovosť zvuku je taktiež pekne zapracovaná a hlavne funkčná.


Technický stav a prístupnosť 5/10

Kameň úrazu číslo dva. Všetci už dobre viete, v akom stave bola hra vydaná – long story short, v neprijateľnom na trojáčkový titul. Skúsim teda opísať moje skúsenosti a vysvetliť daný počet bodov hodnotenia.

Počas 26 hodín hrania hry som absolvoval len jeden pád hry (samozrejme, ako to už býva, hneď po bossovi, ktorého mi následne hra nezapočítala do progresu), avšak spozoroval som viacero bugov. Zväčša sa jednalo len o nepodstatné veci, ako zásek nepriateľa, prípadne prekrývanie postavy s predmetmi. Za niekoľko mojich smrtí mohla ale zle fungujúca kamera, ktorá sa niekoľkokrát zasekla v tak neprirodzenej polohe, že som nemal prakticky žiaden výhľad a stálo ma to pád z útesu alebo smrť v boji. Zvláštne zobrazený je aj oheň v hre, ktorý je predpokladám v zníženej framerateovej frekvencii a celkovo pôsobí rušivo. Najväčším problémom hry na PS5 je ale snímkovanie. Osobne už grafické módy kvality na 30fps spravidla nemôžem hrávať, pretože mi ťahajú oči a bolí ma z nich hlava (kuriózne je, že ešte pred 15 rokmi som hrával na mojom archaickom počítači aj hry s 15-20 fps, pretože som oslavoval už len samotnú skutočnosť, že sa mi ich podarilo spustiť). Mojou jasnou voľbou bol teda režim, ktorý sa mal snažiť udržiavať vyššie snímky za sekundu. „Snažil“ je pekné slovo, pretože hra kolísala s FPS tak prudko, že sa na to (a to relatívne často) pozeralo dosť zle. Hru som navyše hrával už po vydaní 2 alebo 3 patchov, a teda v zlepšenom stave oproti jej releasu. Čo viac dodať ku tejto skutočnosti bez toho aby som sa úplne nenaj...nenapaprčil? Radšej nič.

Hre chýba aj technické dotiahnutie drobností. Pri niektorých hádankách, kedy musíte ťahať lano napojené na kladku otvárania dverí, lano neželane prechádzalo cez predmety a fyzika teda nefungovala správne. Je to škoda, pretože hry ako TLOU nám krásne ukázali, že sa to spraviť dá. Taktiež z dokonalej filmovosti hry uberá nedotiahnutý prechod medzi hernou zložkou a prestrihovými sekvenciami, ktorý nepôsobí plynule a opäť by sme mohli zájsť napríklad ku konkurentovi GOW Ragnarok, ktorý to vypimpoval k dokonalosti.

Body hra stráca aj za skutočnosť, že okrem zaujímavého módu pre arachnofobikov v podstate neobsahuje žiadne rozsiahlejšie možnosti nastavení pre znevýhodnených hráčov. Taktiež si viem predstaviť, že by bola vibračná odozva playstationového ovládača spracovaná kvalitnejšie. Práve táto hra si to totižto doslova pýta.

 

 

Dĺžka hry a znovuhrateľnosť 9/10

Dĺžke hry v prípade druhého putovania Cala Kestisa naozaj nie je čo vytknúť. Mne sa podarilo dohrať hru na ťažšej obtiažnosti za cirka 26 hodín, a to s tým, že som vyzobával aj nejaký obsah pomimo hlavnej linky. Čistý príbeh sa dá teda absolvovať za tipujem 15-20 hodín, avšak obsahu na objavovanie hra ponúka mnoho. Zväčša je to nachádzanie prevažne kozmetického obsahu, ale aj lovenie minibossov v rámci bounty hunter vedľajšej aktivity, prípadne nachádzanie rybiek, ktoré následne viete nájsť v akváriu vo vašej domovskej krčmičke, a zbieranie semienok naprieč svetmi, ktoré zase viete vysadiť na jej streche. Hra je aj v tomto prípade košatejšia ako jej predchodca a ponúka nové možnosti natiahnutia hernej doby.

Čo na hre veľmi cením je aj skutočnosť, že po prvom prejdení hry istotne nebudete mať vylepšené všetky Calove atribúty a tak sa ponúka vysoká miera znovuhrateľnosti. Uvedeným trpela napríklad hra Days Gone, na konci ktorej som mal vylepšené všetko (aj to, čo som nechcel, len aby som minul body) a znovuhrateľnosť teda klesala rapídne dole. Toto ale rozhodne nie je prípad Star Wars Jedi: Survivor.  

Po dohraní hry sa naviac sprístupní New Game+, na ktorý chválabohu (surprise surprise) netreba čakať žiadnym patchom alebo DLCčkom, pričom ponúka zaujímavé novinky do znovuhrateľnosti. Skúsenostné body vám ostávajú, ale môžete si ich prerozdeliť nanovo a zároveň získavate nové farby svetelného meča a nové perky. Druhú hru tak môžete hrať úplne inými bojovými štýlmi naproti vášmu premiérovému prechodu hrou.   


Sumár

Smelo môžem prehlásiť, že s výnimkou technického stavu sa nám hráčom dostalo kvalitného nástupcu a pokračovateľa pôvodného dielu Fallen Order, ktorý je vo všetkých ohľadoch lepšou hrou ako jeho predchodca. Ak som pre niečo herne hltal Fallen Order, bola to jednoznačne atmosféra Hviezdnych vojen. V prípade Survivoru sa vám jej dostane hádam ešte viac. Pevne verím, že na vylepšenie technického stavu ešte dôjde (aj keď výplatu by som na to nestavil, pretože zlepšenia som sa v prípade Marvel´s Midnight Sun nedočkal ani po ¾ roku po release - ale o tom niekedy nabudúce) a SWJ:S tak bude povinnou jazdou nielen pre fanúšikov Star Wars univerza, ale pre každého jedného hráča, ktorý má proste len rád kvalitné a zábavné hry.   


napísal Tiqer 12.5.2023



Páči sa mi! (+6)

8.2
STAR WARS JEDI: SURVIVOR
- Grafika a vizuálna štylizácia svetov
- Hudba a zvuky
- Neskutočná atmosféra SW
- Po každej stránke vylepšená hrateľnosť oproti predchodcovi
- Znovuhrateľnosť a možnosti dodatočného objavovania svetov
- Komplexnosť príbehu
- Prepady FPS
- Bugy a nedotiahnuté technické detaily
- Plot twist ktorý vlastne nie je plot twist a predikovalo by ho aj dieťa (nie to ešte rytier Jedi)
- Stále zbytočne veľa krabíc s kozmetickým trashom

PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: EA / Respawn
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 28.4. 2023
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19986)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk