Crysis 3

Prorok sa naposledy vracia na naše platformy vo svojom vrcholnom príbehu Crysis 3. Alebo nie?

pridal Vivaldi 13.10.2013 o 21:21 pod používateľské recenzie

7.0

Hmmm. Čo mi tak táto hra pripomína? K čomu by som mohol prirovnať svoje dojmy? Ideálny príklad by asi bola hra "Remember Me." A nevybral som si ju len kvôli poslednej vete, ktorá padne z Prorokových úst, ale aj preto, lebo som v mojej recenzii na ten titul povedal, že vynikajúca grafika sama o sebe nestačí. Crysis 3 podľa mňa posunul kvalitu hier v grafickej oblasti do úplne fantastického levelu. Škoda, že na tom nie sú rovnako aj iné časti. Rozoberieme si nižšie.

Urobím dnes zmenu a začnem najprv s tým, čo sa mi na tejto hre nepáčilo. A skôr, než sa do mňa pustíte chcem povedať jednu vec. Crysis 3 nie je zlá hra. Je to dokonca veľmi dobrá hra a ja som si pri nej užil pár pekných hodín solídnej atmosféry. Napriek tomu si však myslím, že tak ako Dragon Age II, Mass Effect 3 alebo Dead Space 3 je aj tento titul ukážkovým príkladom toho, ako to dopadne, keď sa EA rozhodnu posúriť tvorcov, aby sa titul čím skôr vydal.

V prvom rade je treba povedať, že singleplayer tejto hry je tak krátky, že ani sa nenazdáte a nabehnú vám na obrazovke titulky. Na easy (recrut) to dokončíte maximálne za 5 hodín, normal (soldier) dávam tak 6. Jednoznačne musíte začať túto hru minimálne na hard (veteran) obtiažnosti. Potom tu máte ešte dve ďalšie - Supersoldier a Post-Human Warior, ktoré sú určené pre tých, ktorým by bola veteran obtiažnosť málo a ponúka ešte väčšie výzvy.

Prečo ale musíte začať minimálne na veteran obtiažnosti? Pretože recrut a solider sú spravené štýlom, kde môžete na niektorých miestach doslova prebehnúť cez levely. Zdá sa vám to zaujímavé? Lebo mne nie. A rovnako na týchto obtiažnostiach ani nebudete mať priležitosť poriadne otestovať váš nanooblek a možnosti, ktoré vám ponúka. Preto aspoň veteran difficulty na úvod.

Ďalej musím povedať, že príbeh tejto hry je podľa mňa veľmi rozutekaný a neustále som mal pocit, že všetko sa zbehne veľmi rýchlo. Scénky nasledujú doslova jedna za druhou a celé to pôsobí ako neucelený akčný film, kde vám chýba obrovský kus v strede. Aby som však bol úprimný, tak hra mala fantastický úvod a vynikajúci tutoriál, kde si vysvetlíte základy, potom však veľmi zbrklý stred a pre mňa nie moc uspokojivý záver. Chcelo to skutočne dať do singleplayeru viac, než to čo tu máme. K záveru ešte poviem, že až posledné dve scénky ma presvedčili, že malo všetko zmysel. A zmenil sa jemne môj názor. I tak ale fanúšikom záveru nebudem.

Posledná vec, čo musím spomenúť, sú vozidlá v tejto hre. Veľmi sa mi tu páčili momenty, kedy sme nasadli do auta, ktorým sme mohli brázdiť po cestách, no ovládanie je podľa mňa trošku slabšie a najmä je tu týchto scénok veľmi málo. A plus k tomu sú ešte aj krátke. V momente ako som nasadol do prvého auta som si spomenul na svoje zážitky z Half-Life 2 a chcel si to naplno užiť aj tu. Bohužiaľ, nič také sa nekonalo. Týchto časti je skutočne v hre veľmi málo.

Teraz by som však prešiel k tej dobrej časti. Ako som už vyššie povedal, grafika je tu na skutočne fantastickom leveli. Dokonca si myslím, že z toho čo som videl na PC, jedna z najkrajších za tento rok. Prostredie je ohromné, veľmi široké a čo sa mi osobne aj najviac páčilo, je otvorené. Aspoň teda v rámci svojich možností. Koridory si tu ale skutočne neužijete. Takto má pravá FPS vyzerať.

Ďalšia skvelá vec je, že hra sa sústredí na lov nepriateľov. Byť nenápadný a v pravej chvíli udrieť. A k tomu nám najmä dopomáha fantastický luk s rôznymi druhmi šípov, ale mne sa rovnako osvedčil aj obyčajný revolver s tlmičom a laserovým zameriavačom. A je to najlepšia metóda likvidácie nepriateľov. Stať sa neviditeľným a jednou ranou udrieť a zlikvidovať.

Potom tu máme obrovské množstvo zbraní. Ľudských a mimozemských. Rôznorodé funkcie a možnosti, no osobne som si najviac asi zamiloval luk. To je skutočne zbraň, ktorá do tejto hry pasuje a v dobrej spolupráci s prostredím sa určite stane aj vašou najobľúbenejšou zbraňou. Treba ešte spomenúť, že mimozemské zbrane sú oveľa silnejšie, ale v takom prípade ohrozujete Proroka, kde ho môžu ovládnuť cephovia.  Ich rôznorodosť je dokonca aj výrazne citeľná pri súbojoch so silnejšími nepriateľmi alebo bossmi. Rôzne samopaly, granátomety, raketomet.

A v závere hry už cítime, že bude celkom určite pokračovanie. Tak ako sa dočkáme od Bioware pokračovanie príbehu Mass Effect (aj keď pod iným názvom) celkom určite ho dostane aj Crysis. Z absolútneho konca je to všetko veľmi jasné. A v prípade, že by ste chceli viac tak tu máte aj veľmi kvalitný multiplayer, ktorý asi po krátkej kampani skutočne padne vhod každému.

Čo mi však na tejto hre chýba je znovuhrateľnosť. Po dokončení príbehu už nemám vôbec chuť si to prejsť celé ešte raz na vyššej obtiažnosti. A práve v tejto hre som čakal niečo, čo by ma motivovalo ísť nabudúce na vyšší stupeň. Bohužiaľ tu však nič také nepociťujem. Nádherný svet, do ktorého sa však už celkom určite nebudem chcieť vrátiť.

Aby som to teda zhrnul. Očakávania boli pri tomto titule opäť o niečo vyššie, než bola tá celková spokojnosť. Môže za to krátka kampaň, príbeh, ktorý podľa mňa chcel viac uceliť a aj fakt, že na nižších obtiažnostiach sa dá často aj prebehnúť cez levely. No i tak je Crysis 3 dobrá hra. Super grafika, schopní nepriatelia s dobrou AI, otvorené mapy a silné zbrane... to sú rozhodne veci, pre ktoré je táto hra stále v mojich očiach dobrou kúpou, ktorú by si fanúšikovia série Crysis určite nemali nechať ujsť.

A z toho už aj plynie moje záverečné hodnotenie, ktoré je 7/10. Je to dobrá hra, ktorá však mala našliapnuté oveľa vyššie. Crytek by mali nabudúce viac zainvestovať do singleplayeru, ktorý bol skutočne veľmi krátky a aspoň nejako lepšie odzvláštniť jednotlivé stupne obtiažnosti. A potom verím, že pokračovanie bude skutočne hrou, ktorú si zamilujeme. Chce to len dať do hry o niečo viac.

OČAKÁVANIA: 9/10
STATUS: Sklamanie
ODPORÚČAM? - Áno