Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

Jagged Alliance: Back in Action

napísal Mokuba 19.2.2012 pre PC

5.0

Užívateľská recenzia

Plusy:

pekná grafika

Ivan Dolvich

real-time herný režim

 

Mínusy:

jednoduchosť

zlé zameriavanie

práca s globálnou mapou

real-time herný režim

idiotské hlášky vojakov a ich nahovorenie


 

Nezvyknem písať recenzie. Skôr svoje aktivity smerujem na blog. Predsa len recenzenti na sectore.sk sú na to povolanejší. Avšak, hranie Jagged Alliance : Back in action (v skratke JA:BiA) ma vytočilo natoľko, že som sa rozhodol napísať pravdivú recenziu. Na internete sú samé divné hodnotenia, je čas naliať si víno a povedať si pravdu. Avšak všetko po poriadku.

 

JA:BiA je remake klasiky z roku 1999. Majstrovské dielo SirTechu žije ešte dodnes. Hlavne kvôli modu 1.13 a nesmrteľnej hrateľnosti. Pre tých, ktorí sa so sériou nikdy nestretli, môžem pripomenúť, že hráč vedie komando žoldnierov, ktorých si najal exprezident Enrico Chilvadori, aby oslobodili krajinu Arulco. Ten bol krivo obvinení svojou manželkou Deidrannou z vraždy svojho otca. Kvôli tomuto obvineniu musel ujsť do exilu. Jeho manželka prebrala jeho pozíciu, vyhlásila sa za diktátora a z obyvateľov krajiny si spravila otrokov. Hráč sa stretáva s Enricom Chilvadorim v Prahe, na Karlovom Moste. Ďaždivá noc je svedkom stretnutia dvoch mužov, kde okrem inštrukcii hráč dostáva slušný mešec plný diamantov a požehnanie od Enrica, pri oslobodzovaní krajiny. To ako to dokáže a kto mu pomôže,  je len a len na ňom.

 

Po viac ako desiatich rokoch vychádza nové Jagged Alliance. Aj keď je to remake, tak si neponecháva číslo 2, ale ako podtitul pridáva Back in Action. Avšak, ponecháva si intro, ktoré presne také isté aké bolo v roku 1999 a teda aj príbeh o oslobodení Arulca. Arulco je zaujímavá krajina. Napriek tomu, že sa jedná o ostrov v tropickom pásme, vyskytujú sa tú skoro všetky typy podnebia. Od daždivých močiarov, cez husté lesy až po nehostinnú púšť. Okrem toho, je táto krajina bohatá na zlato, striebro a diamanty. V podstate jediný priemysel v krajine tvorí práve ťažba týchto drahých kovov a kameňov. Napriek tomu, že krajina ma silne rustikálny charakter a riedke osídlenie, vyskutuje sa tu niekoľko väčších miest a dve letiská. Hlavným mestom je Meduna.

 

Stretnutie medzi vami a exprezidentom Chilvadorim nie je náhodné. Ste totiž členom A.I.M. Táto skratka skrýva názov pre Asociáciu medzinárodných žoldnierov (v angličtine Assotiation of International Mercenaries), čiže vojakov, ktorí sú ochotní, za správnu sumu peňazí, ísť kamkoľvek, strieľať na čokoľvek a vyriešiť všetky problémy. Ak mám byť úprimný, tak nie všetci, pretože Dr.Q by netrafil ani Empire State Building, ak by stál na druhej strane ulice, ale to už odbieham.

 

Prvý výrazný rozdiel, ktorý naznačuje, že tento remake nebude až takým poctivým remakeom je ten, že autori kompletne odignorovali I.M.P. V pôvodnom Jagged Alliance ste boli kontaktovaní, prostredníctvom emailu, organizáciou IMP, aby ste si vytrovili svoj psychologický profil. I.M.P. je skratka pre International Merc Profiling, čiže organizáciu zaoberajúcu sa vytváranim profilov žoldnierov. Práve im môžete ďakovať, že databáza A.I.M. obsahuje informácie ako to, že Bobby „Steroid“ Gontarski odmieta vykonať skúšku moču, alebo prečo sniper Gus neznesie pavúkov a pod. Namiesto toho vás autori obdarujú 45.000 dolárov, aby ste si zajednali žoldnierov.

 

Už mesiace dopredu som si v hlave skladal dokonalé smrtiace komando. Prvý škrt cez rozpočet spôsobila ingnorácia I.M.P. čiže nemožnosť dosadiť do hry svoje alter ego. Hovorím si Ok, nevadí, tak o jedného snipera menej. Keď som uvidel 45.000 $$$ na konte, tak mi to až tak nevadilo. Nalistoval som zoznam žoldnierov a ako svoju draftovú jednotku som si vybral Sidneyho Nettlesona. Mám rád jeho britský humor, jeho vtipky o klobúkoch a hlavne jeho britskú výbavu. Po otvorení jeho profilu však prišla poriadna facka. Už žiadne verbovanie žoldniera na deň, týždeň, alebo dva týždne. Žiadne kalkulácie so zdravotnou poistkou. Iba jednorázový poplatok a dosť. Hovorím si, čo toto je ? Po predýchaní tohto šoku a zmierení sa s tým, že ekonomika bude fungovať inak, ako predtým si si ako druhého do partie zobral Petra Wolfa. Decentný mechanik a medik. Samantha Fox bola na misii a Igor Dolvich, mi dal košom. Musím sa priznať, toto ma mrzelo ešte viac ako to, že sa zmenila ekonomika a to, že prvotné kroky v hre nezačínajú v Omerte.

 

Pre tých, ktorí JA2 nehrali spomeniem,  že hra začína v meste Omerta. Tam vás vysadí vrtuľník a vaším cieľom je kontaktovať ženu menom Fatima, ktorá vás nasmeruje na miestny odboj. Tí nasmerujú vaše kroky v Arulcu a dodajú vášmu ťaženiu zmysel. Pretože bez nich by sa to mohlo zvrhnúť na pobehovanie po strategickej mape. Rebeli však dbajú na to, aby ste obsadili letisko, baňu a iné strategické miesto a tým vám zabraňujú v reštarte a odinštalovaní hry.

 

Naopak JA:BiA začína niekde v kroví, kde sa objavia vaši žoldnieri. Žiadna Omerta, žiadna Fatima, žiaden Diego, Ira ani rebeli. Okej, aspoň, že útok na letisko v Drassdene zostal. Drassden je prvé väčšie mesto v krajine a jedno z dvoch miest, kde sa nachádza letisko. Dobytie tohto mesta spolu s letiskom sa považuje za kľúčový faktor v hre. Bez prístupu k letisku nemôžte verbovať nových žoldnierov, či vyzdvihovať zásielky zbraní a streliva. V pôvodnej JA2 bolo dobýjanie tohto letiska vcelku náročná záležitosť. Jednak preto, že najlepšia zbraň, ktorú ste mali v ruke bola, v tom lepšom prípade, MP5ka, v tom  horšom to bola pištoľ Glock 17. Inými slovami, bolo treba naozaj taktizovať, aby ste najbližšie dva dni nestrávili ležaním na lôžku a doliečovaním zranení. JA2 bola v tomto ohľade naozaj krutá.

 

Ako teda vyzerá dobýjanie letiska v JA:BiA ? Úplne inak. Jediná vec, ktorá je spoločná s JA2 je lietadlo typu G6 v strede mapy. Wolf a Sidney nesú so sebou slušný zbraňový arzenál. Tonu lekárničiek a smrtiacu mušku. JA: BiA nesie so sebou zásadnú zmenu herného režimu a to, že hra neprebieha v ťahovom režime, ale v real-time režime s možnosťou pauznúť hru. Táto zmena mi nevadila, bral som ju ako vývoj v hrách. Predsa len, nie je rok 1999, ale 2012. A Commandos sa tiež hral v real-time režime, takže to nemuselo znamenať katastrófu. Pravda je taká, že real-time režim katastrófa nie je. V celku je to príjemná zmena. Čo je však katastrófa je triviálna obtiažnosť hry. Celý útok na letisko bola jedna fraška. Vojaci padali ako hnilé hrušky, namiesto toho, aby opätovali paľbu radšej bežali pred hlaveň a  Wolf a Sidney strieľali bez omylu. Asi väčšina vojakov mala pustenú hudbu v ušiach, pretože streľba pri hlavnej bráne ani nepohla s vojakmi, ktorí sedeli v dome pri bráne. Po úvodných úspešných likvidáciach som upustil od obozretného postupovania a vydal sa Rambo technikou. Čuduj sa svete, fungovalo to skvele, ale Wolf dostal jeden zásah. Po skončení boja som zafačoval ranu a dostal ďalšiu facku. Wolf zostal vyliečení na 100%, žiadne doliečovanie zranenia, nič. Ak by som hral Deus Ex, tak si poviem, ok, dostal kybernetickú násadu. Ale ja som vedel, že dostal zásah z Desert Eagla a nič, Wolf mal zacelenú ranu a bol pripravený bojovať ako Rambo ďalej.

 

Po dobytí letiska obdržíte email od Enrica, kde vám gratuluje k postupu a želá veľa šťastia ďalej. Ďakujem veľmi pekne. Takisto obdržíte email od firmy Bear, že vrámci novej promo akcie vám budú dodané uniformy a nové zbrane. Konkrétne na púšť, džungľu a do mesta. Už bez toho, ste skvele vyzbrojení a ešte toto ?

 

Mávol som rukou, predal zbytočné veci, kúpil nejaké granáty a vydal sa smerom do centra Drassdenu. V pôvodnom JA2 ste sa mali stretnúť s farárom, ktorý mal vybaviť zaistenie bane vo váš prospech a tým aj zaistenie príjmu. V Drassdene ma čakal farár a asi 14 vojakov. Väčšina z nich dementne nabehla na odstrel, poprípade dobehla k hodenému granátu. Priznám sa, že ani deti neutekajú tak k zmrzlinárskemu auto ako vojaci ku granátu. Farár mi nič nepovedal, ani opitý nebol. Baňa mi dvihla príjem na smiešnych 1.200 $$$ denne. Čo mi ale riadne dvihlo príjem bolo 5 diamantov, ktoré si niekto zázračne zabudov v dome na stole. Ich hodnota je 45.000 = ako môj štartovací rozpočet. Problém je ten, že ich nemáte kde predať, lebo väčšina obchodníkov nemá požadovaný obnos peňazí a kúpiť od nich nie je čo, lebo predávajú úplne hlúposti. Rozhodol som sa obohatiť svoje komando a najal som Normu „Meltdown“ Jessop. Záhlasila, že do Arulca priletí za 29 hodín. Vravím si, ok, je čas prevetrať Wolfa a Sidneyho.

Otvoril som taktickú mapu a dostal opäť raz facku. Žiadne posúvanie po štvorčekoch, ako tomu bolo doteraz, ale real-time presúvanie žoldnierov s divným plynutím času. Vydal som sa týmto divným presúvaním na západ a narazil som na cestnú blokádu s 8 teliatkami v uniforme. Na malý prístav s močiaroch, na univerzitu, nemocnicu, baňu, ďalšie mesto a farmu. Všetko to, som stihol dobyť, pokým došla Norma aj so svojou bazukou. Jediný menší problém sa vyskytol počas dobýjanie prístavu v močiari, pretože Wolf vždy mieril na nohy a nie na hrudník. Po tejto 29 hodinovej šichte som nechal chlapcov oddychovať a rozhodol sa pokračovať s Normou. Jej kúpu som oľutoval hneď na letisku. Každé kliknutie, komentovala dvoja hláškami: Okej, okej, okej alebo you like to giving orders, yeah ? Do toho si pripočítajte hlas v štýle vzpieračky váhovej kategórie 80+. Radšej som loadol hru a vybral sa s chlapcami ešte raz. Celkovo postavy sú nahovorené ešte horšie ako tie z roku 1999. Dokola opakujú dve hlášky, divnou intnáciou. Pôsobí to veľmi otravne. Avšak to nie je tá najotravnejšia vec. Tú som si nechal na koniec.

 

Tou je interface. Ak opomenie to, že sa nedá scrollovať myšou, ale musíte používať klávesy w,s,a,d tak mierenie je naozajstné utrpenie v hre. Je pekné, že sa dá otáčať pohľad, takisto približovať a oddiaľovať. Avšak namieriť nepriateľovi na hlavu je niekedy nemožné. Aj napriek tomu, že kurzor máte presne na jeho hlave, tak tabuľka, ktorá vám oznamuje kam váš vojak mieri, koľko mu bude trvať kým zamieri a vystreli a aké škody výstrel spôsobí ukazuje, že mierite na nohy. Je to frustrujúce. Pretože vám väčšinou váš vojak zahlási, že nemôže namieriť, alebo, že šance na trafenie sú mizivé a nebude strieľať. Ešteže tí vojacie nabiehajú ako teliatka rovno pred hlaveň a netreba sa ani veľmi snažiť.

 

Na záver by som chcel dodať toľko, že som z tejto hry sklamaný. Hlavne z obtiažnosti, ktorá je úbohá. Už žiadne rozmýšľanie a taktické plánovanie. Stačí, ak zastrelíte prvého vojaka a zvyšní už vám nabehnú pred hlave. Len stačí pravidelne stlačiť medzeru, vtedy sa hra pauzne do taktického režimu, označiť vojaka za cieľ a počkať kým padne. Následne postup opakovať, pokým nepadnú všetci. Takisto odpadlo šetrenie peňazí a boj o každý dolár. Autori vám, v podstate, v prvý deň hrania darujú 90.000 $$$ a kompletnú výbavu, ktorá vám vystačí na väčšinu bojov. Neviem, že či hru niekedy dohrám. Nainštaloval som si opäť JA2 a takticky uvažujem.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Ďalšie užívateľské články k hre

Žiadne ďalšie užívateľské články...Napíšte svoj....

Ďalšie užívateľské články
0 ASUS ROG G750JS
[recenzia 30.7.]
4 Papers Please
[recenzia 30.7.]
1 Trine 2
[recenzia 29.7.]
2 Wolf Among Us
[recenzia 29.7.]
2 Hotline Miami
[recenzia 28.7.]
8 Wolf Among Us
[recenzia 28.7.]
13 Shovel Knight
[recenzia 26.7.]
0 Waking Mars
[recenzia 25.7.]
19 Xbox One Recenzia
[recenzia 24.7.]
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2014 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk