MYSTERIOUS JOURNEY II: CHAMELEON

MYSTERIOUS JOURNEY II: CHAMELEON

8.0

Puzzle adventúry zažili koncom minulého roku malý boom, objavili sa pokračovania najočakávanejších titulov tohto žánru. Predovšetkým to bol v poradí už štvrtý diel zo série Myst nazvaný URU: Ages Beyond Myst (recenzia čoskoro) a pokračovanie sci-fi hardcore puzzle adventúry Schizm Mysterious Journey II: Chameleon, na ktorú sa pozrieme v dnešnej recenzii.

Od posledného Myst III „killera“ Schizm: Mysterious Journey ubehli už dva roky, poriadnu adventúru naplnenú iba logickými hádankami sme tu už dlho nemali. Čakanie na vytúženého pokoriteľa legendárneho tretieho pokračovania Myst III: Exile sme sa dočkali koncom minulého roku. Mysterious Journey II: Chameleon však upúšťa od predrenderovanej grafiky a razí si cestu realtime 3D enginom. Pionierom tohto zobrazenia bol kompletný prevod prvého Mystu do 3D, Real Myst 3D, takže prvenstvo Chameleonu nepatrí.

Na začiatok začnem malou rekapituláciou. Schizm bol pôvodne vyvíjaný s cieľom zosadiť z trónu momentálne najlepšiu puzzle adventúru Myst III. Na prvý pokus sa to nepodarilo, slabá grafika (aj napriek veľkému počtu cdčiek, existuje aj DVD verzia), obmedzený výhľad iba v horizontálnom smere a hardcore hádanky, na ktorých si vylámal nejeden dobrodruh zuby, odsúdili tento titul do zabudnutia. Pokračovanie Schizm na seba nenechalo dlho čakať, autori si licencovali Jupiter engine (je na ňom postavený NOLF2, AvP2 alebo nový Contract J.A.C.K.) a pustili sa do vytvárania nového sveta. Predrenderovaným scénam dali zbohom a to čo uvidíte po spustení na obrazovke je rendering v reálnom čase, tak ako v každej inej 3D FPS. Pri dnešnom výkone počítačov sa nedivím autorom, že siahli po takomto riešení a z hrania predrenderovaných adventúr viem, že prechod do 3D prináša iba výhody, hra nielenže vyzerá krajšie, obraz je ostrý bez kompresie, hranie je svižnejšie, nemusíte čakať na prechodové animácie a grafikou sa môžete pokochať z ľubovolného uhla. Tieto výhody majú však nemalý dopad na hardvérové nároky, čo v prípade Chameleona znamená veľkú ramku a rýchly procesor. Pre ilustráciu dodám, moje „výpočtové centrum“ Celeron 1Ghz + 256RAM + GF4Ti4200 bolo zadýchané po celú hru v rozlíšení 800x600 s najvyššími detailami, framerate väčšinou klesal pri načítaní lokácie pod 10 fps! Pri spustení akéhokoľvek programu v pozadí, antivírák, ICQ, mailový klient spôsobí, že hra bude neustále swapovať o plynulosti nemožno hovoriť, odporúčam vypnúť všetky rezidentné programy pred spustením hry. Na spokojné (plynulé) hranie treba mať aspoň 512RAM a rýchly disk na nahrávanie textúr. Oproti hrám ktoré využívajú tento engine je Chameleon skvost, v poslednej dobe ma žiadna 3Dčka nezaujala po grafickej stránke tak ako práve MS2, samozrejme okrem Far Cry.

Mysterious Journey II: Chameleon
Mysterious Journey II: Chameleon
Mysterious Journey II: Chameleon

Keď som už začal túto recenziu takto netradične budem v tom pokračovať preberieme si technické spracovanie a až potom sa pozrieme na hrateľnosť. Ak ste si už pozreli obrázky „nafotené“ priamo z hry, tak približne viete v akej kvalitatívnej rovine sa pohybovať. Chameleon exceluje predovšetkým v exteriéroch s vysokou viditeľnosťou a detailnosťou okolitého prostredia, vodná hladina sa vlní, rôzne mechanické/organické stroje sú animované a hýbu sa, nad zeleňou preletujú motýle a niekde dokonca sneží, alebo vidieť, ktorým smerom fúka vietor. Svet na planéte Sarpedon sa rozdelil po veľkej vojne na dva tábory, po grafickej stránke veľmi odlišnými. Nátrafíte na množstvo mechanických strojov, zrúteného vesmírneho korábu technokratov (Transai), naturalistov (Ansala) zastupujú rôzne biomechanizmy, živé organizmy a predovšetkým bujná flóra zmiešaná s grotesknými stromami a rastlinami. Design jednotlivých lokácií na vysokej úrovni, v prostrediach sa môžete ľubovoľne pohybovať s malými obmedzeniami. Z vysokej plošiny napríklad nespadnete na zem, zbrzdí vás neviditeľná stena, rovnako nespadnete do vody alebo sa nezaseknete o objekty v interiéroch, nehráme predsa FPS ale adventúru!

Príbeh Mysterious Journey II má na svedomí opäť austrálsky scifi spisovateľ Terry Dowling. Aj keď sa jedná o pokračovanie Schizm, žiadnu spojitosť medzi týmito dvoma hrami nenájdete. Hlavný hrdina Sen sa zobúdza z kryo spánku na vesmírnej stanici po takmer 200 rokoch, zmetený z prostredia, v ktorom sa nachádza je mu prehraný holo záznam, ktorý ho doslova dorazí. Spánok, z ktorého sa prebudil mal byť trestom za vojnu rozpútanú na planéte Sarpedon, vyvolaný konflikt spôsobil vyhubenie celej planéty až na jedno údolie. Trest je však o to krutejší, že vesmírna stanica krúžiaca na orbite Sarpedonu je jeho vezením a má spadnúť o 16dní na túto planétu. Sen si na nič nemôže spomenúť, absolútne si nič nepamätá a ešte predtým než holozáznam mal niečo dôležité prezradiť bol zničený. Prvá úloha čakajúca na hráča je útek zo stanice na blízku planétu Sarpedon, je to malý rozjazd pred naozaj tuhými hádankami a poriadnymi zákysmi. Sen sa vďaka technológii Chameleon dokáže meniť na jednotlivých členov dvoch nepriateľských táborov, jedine tak môže vyriešiť tento spor a zabrániť tak spadnutiu vesmírnej stanice na planétu.

Mysterious Journey II: Chameleon
Mysterious Journey II: Chameleon
Mysterious Journey II: Chameleon

Postup hrou je zo začiatku jednoduchý, za začiatku vás autori budú trocha miasť s rozdelením sveta na tri časti, ale rýchlo si na tento fakt zvyknete a pokiaľ nevyriešite problém v jednej časti nepustí vás hra ďalej. Príbehová linka je tu na doplnenie puzzlov ktoré budete riešiť, postupne sa dozvedáte prečo vám vymazali pamäť a aká vojna to vlastne prebehla na planéte a prečo vás všetci poznajú a vy nikoho. Od jedného puzzlu k druhému, takto by sa dala v krátkosti charakterizovať hrateľnosť. Vyriešením jednej hádanky sa dostávate ďalej, kde ste opäť postavený pred logický problém. Nebudem dlho otáľať, poviem to na rovinu, obtiažnosť Chameleona je po väčšinu hry fatálna! Nikde nenájdete nejaké pomôcky, nemáte sa s kým porozprávať a konzultovať problém. Jediným riešením je slepo skúšať a prísť tak na princíp puzzlu a čo vlastne treba spraviť. Napríklad hádanka v Galeries Of Heroes s komplikovanými ostrovmi pospájaných malými úzkymi visutými mostami, kde musíte prejsť každým z nich iba raz až potom si privoláte lanovku, toto jedine vyriešite pokusmi alebo nahliadnutím do návodu. Veľkú časť tvoria aj matematické hádanky, kde pomôže kalkulačka a kopec papierov, na vyriešenie týchto príkladov budete musieť pochopiť cudzie značenie čísiel . K slovu sa dostanú aj zvukové hádanky, zahrať v presnom poradí zvuky, alebo miešanie farieb. Pri hraní si každú maličkosť, ktorá môže na prvý pohľad vyzerať banálne a nezaujímavo doporučujem zapísať, zakresliť, tieto maličkosti sa vždy stanú ďalej v hre dôležité, rovnako je dobré si značiť všetky symboly, ich počeť, rozloženie, farbu, toto všetko budete potrebovať. Občas vám pri riešení pomôže zápisník v hlavnom menu, ktorý zaznamenáva všetky rozhovory, kedže počas ingame animácií nie je možné si zapnúť titulky, je to vítaná funkcia. Ingame animácie sú väčšinou rozhovory, kde sa dozvedáte o histórii sveta a niekedy sa dozviete kam sa ďalej vydať, dabing jednotlivých postáv nevybočuje z priemeru podobne ako hudba, ktorú som počas hrania ani neregistroval. Iné je to však pri zvukoch okolitého prostredia, vynikajúca priestorová kulisa evokuje v hráčovi pocit, že je naozaj v hre.

Mysterious Journey II: Chameleon
Mysterious Journey II: Chameleon
Mysterious Journey II: Chameleon

Pripravte si štvorčekový papier, najlepšie niekoľko listov, aspoň dve farebné perá, kalkulačku, oprášte matematiku a začnite mučiť mozgové závity s Chameleonom. Druhým pokusom sa nakoniec autorom podarilo aspoň priblížiť k neprekonanému Myst III, všetko môže ešte zmeniť URU. Neuveriteľná vizuálna prezentácia, vynikajúca zvuková kulisa a ťažké hádanky, ak vám nevadí vysoká obtiažnosť, kľudne siahnite po Chameleone.

napísal spacejunker 3.2.2004
8.0
MYSTERIOUS JOURNEY II: CHAMELEON