RISE OF NATIONS: RISE OF LEGENDS

RISE OF NATIONS: RISE OF LEGENDS

9.0

Nepriame pokračovanie Rise of Nations vás vtrhne do svet legiend.

Dobrých stratégií nikdy nie je dosť a tak sa poteším vždy, keď nejaká uzrie svetlo sveta. Rise of Legends patrí k tým najsľubnejším RTS poslednej doby a jej príchod je obzvlášť vítaný. Ale ako to už býva, nie všetko, čo je oslavované, býva napokon hodné chvály. Je tento titul tým, po čom piští srdce stratéga alebo tuctový, tisícprvý klon Dune, či Warcraftu? Čítajte ďalej, dozviete sa.

Rise of Nations: Rise of Legends ponúkne hráčom tri obsiahle kampane. Sprístupňujú sa postupne a každú z nich hráč absolvuje s inou rasou, hoci niektorí hrdinovia postupujú z jedného ťaženia do druhého. Tým „najhlavnejším z hlavných“  je mladý inžinier Giacomo. V úvode prvej kampane sa ocitne v ohrození, keď jeho sprievod prepadnú jednotky zradného veliteľa, ktorý chce uchvátiť moc v krajine. Giacomo prežije, ale pri útoku umiera jeho brat Petrruzzo a mladík prisahá pomstu. To však nie je také ľahké, pretože vrah sa stal diktátorom krajiny a tak Giacomo a jeho verní musia čeliť nepriateľom z vlastných radov, teda z technologickej frakcie Venuci. Neskôr sa do konfliktu zapojí aj magicky orientovaná strana Alin, ktorú Giacomo požiada o pomoc. Napokon karty zamieša príchod tretej veľmoci. Tou je dobyvačná rasa zvaná Cuotl.

Kampane majú nelineárny priebeh a to vďaka svojej osobitej štruktúre. Krajina je rozčlenená na väčší počet lokalít, ktoré hráč dobíja podľa uváženia. Stačí, keď s figúrkou Giacoma vstúpi na vybrané územie a ocitne sa na bojisku, kde sa odohráva misia. Presuny tu prebiehajú v ťahovom režime. V scenároch sa nejedná len o prostoduchú elimináciu nepriateľa. Ciele misií sú rôzne. Zvyčajne je najprv treba založiť základňu. Potom nasleduje dobíjanie prístupových mostov alebo nadväzovanie spolupráce s novým spojencom, prienik cez nepriateľské línie, obsadzovanie miest a ďalšie úlohy. Niekedy treba so skupinou hrdinov a limitovaným počtom jednotiek oslobodiť zajatcov, či dosiahnuť určený bod.

Rise of Nations: Rise of Legends

Armáda Vinci je pripravená na útok
Rise of Nations: Rise of Legends

Na niektoré miesta sa dostanete len letecky.
Rise of Nations: Rise of Legends

Výber hrdinov do špeciálnej misie v kampani.

Zaujímavou súčasťou kampane na mape ťaženia je nadobúdanie rôznych súčastí a zdokonaľovanie hlavných postáv. Prvým aspektom je najímanie armády. Jedná sa o nákup jednotiek za armádne body. Zakúpené posily sú k dispozícii okamžite na začiatku každej novej misie. Samozrejme, okrem nich používate aj jednotky, ktoré si vyrábate na danej mape. V menu výskumu si za body mágie a technologické body kupujete vylepšenia pre vašu armádu. Nové technológie sú permanentné pre všetky nastávajúce boje v kampani. Za bohatstvo si v ďalšom menu môžete prikupovať obvody, ktoré zvyšujú obranyschopnosť území a v každom ťahu pridávajú body potrebné na expanziu území a vylepšenia. Napokon je tu menu, kde za skúsenosti vylepšujete špeciálne schopnosti vašich hrdinov. Vylepšenia sú opäť permanentné.

S výnimkou Giacoma si hrdinov zvyčajne privoláte na bojisko, keď máte dostatok surovín. Stáva sa však, že sú naporúdzi už pri štarte scenára. Body do všetkých kategórií na mape kampane pravidelne získavate za spomínané obvody a jednorázovo za bojové úspechy a splnené misie. Popri hlavnom nepriateľovi vaše teritóriá môžu ohrozovať aj jeho spojenci. Cieľom kampane nie je dobytie všetkých území, ale dosiahnutie určitej lokality, kde sa odohráva finálny boj. Samozrejme, čím viac území máte pod kontrolou, tým viac výhod získate, preto sa ich dobýjanie oplatí. Zaujímavé je, že si môžete určiť nielen obtiažnosť kampane, ale počas hry aj jednotlivých misií, ktoré absolvujete.

Poďme si priblížiť tri rôzmanité frakcie z hry a poukázať na ich špecifiká:

Vinci - vďačí sa svoje pomenovanie jedinečnému Leonardovi Da Vincimu. Nie náhodou sú technológie a vynálezy frakcie vytvorené na základe nákresov  tohoto osobitého umelca a vynálezcu. Budovy  a jednotky majú väčšinou mechanickú konštrukciu a využívajú novodobé zbrane a pušný prach.  Imperiálni mušketieri a ďalšie základné jednotky kupujete v barakoch, lietajúce stroje v aerodrómoch a obliehacie stroje a tanky v pevnosti. Vylepšenia mimo kampaň sú väčšinou dostupné v tých istých objektoch ako jednotky. Superzbraňou frakcie je šesťnohý obrovitý stroj Leviathan s možnosťou samoopravy a rýchlym presunom podzemím na iné miesto na mape. Vinci začína s prototypom továrne, kde za technické body nakupujete unikátne technológie a jednotky. Hrdinovia sa pohybujú v strojoch a majú technické a bojové zručnosti, ako explózie, oprava jednotiek, zvýšenie obrany, vyvolanie útočnej veže, samodeštručných jednotiek a dronov.

Alin - sa nesie v znamení orientálnej kultúry a mágie. Budovy sú ako vystrihnuté z rozprávok Tisíc a jednej noci. Veľmoc má viac-menej tradičné fantasy jednotky, ktoré sa produkujú, podľa zloženia, v kruhu piesku, plameňa, a skla. V bežnej hre sa vylepšenia uskutočňujú vo vežiach z tých istých elementov, ktoré sú súčasne obrannými štruktúrami. Zaujímavým transportom a podporným prostriedkom je Puzzle krabica, ktorá sa pohybuje pomocou magického vetra. Vrcholom je mohutný sklenený drak s ľadovou smršťou a regeneráciou. Hrdinovia majú väčšinou vyvolávacie, veterné a ohnivé kúzla a podobu fantastických bytostí.

Cuotl - je frakcia agresívnych a nepriateľských stvorení. Väčšinu jednotiek tvoria mohutné roboty a mytologické a futuristické stroje bizarných tvarov. Najsilnejšie jednotky a vylepšenia sa produkujú v bojových pevnostiach. Celkovo sú sily mocnosti veľmi dominantné. Nepriatelia majú čo robiť aj vtedy, keď nie je privolaná najmocnejšia jednotka - samohybná pevnosť s energetickými výbojmi. Hrdinovia sú vlastne božstvá a vyzerajú ako mytologické bytosti v modernom prevedení. Ničia pomocou výbojov a rozpútaných živlov.

Mocnosti sa líšia kultúrou a jednotkami, ale platí pre ne podobný systém výstavby a ťažby. Jednotky a budovy vyžadujú dve suroviny. U všetkých frakcií je potrebné Timonium. Na ťažbu tohto modrého nerastu je potrebné postaviť baňu a nakúpiť robotníkov. Alin a Vinci k tomu potrebujú bohatstvo (peniaze), ktoré získavajú obchodovaním s neutrálnymi alebo spojeneckými frakciami. Nárast financií zabezpečujú lietajúce konvoje. Pri dlhodobom obchodovaní klesá nákupná cena neutrálnych pozícií a napokon sa úplne pridajú na vašu stranu. Potom môžete vyrábať zvláštne jednotky a technológie. Cuotl neobchoduje a nepotrebuje financie, ale energiu. Najčastejšie ju čerpá z podrobených miest a vybudovaných reaktorov.

Rise of Nations: Rise of Legends

Ľahké jednotky frakcie Cuotl.
Rise of Nations: Rise of Legends

Letectvo Vinci nie je zvlášť silné.
Rise of Nations: Rise of Legends

Mapa kampane - zloduch snáď už čoskoro dostane na frak.

Podmienkou rozvoja je výstavba vojenských, industriálnych (u Cuotl „svätých“) a obchodných (reaktorových) obvodov a následné vybudovanie palácového obvodu, ktorým sa zvyšuje celková úroveň mesta. Obvody sa pristavujú k centru, a na rozdiel od bežných budov, nemôžu byť samostatnými budovami. Jednotlivé obvody majú svoj význam. Vojenský zvyšuje maximálnu kapacitu jednotiek. Industriálny je potrebný na zabezpečenie bodov pre technologické inovácie civilizácie. Tieto inovácie sú u každej frakcie zatriedené do štyroch kategórií a dajú sa vylepšiť až na štvrtú úroveň. Umožňujú rozšírenie hraníc, liečenie jednotiek na domácom území, zvýšenie ťažby a zlepšujú vlastnosti budov a jednotiek. Obchodné obvody sú potrebné, aby ste mohli prevádzkovať viac konvojov a aby ste dokázali zvýšiť povolený rozsah ťažby bez zbytočných únikov.

Ak sa vám zdá názov Rise of Nations povedomý, nemýlite sa. Rise of Legends je totiž svojským pokračovaním titulu, kde ste postupovali z jednej historickej epochy do druhej a bojovali o dominantné postavenie. Hra sa odohrávala v reálnom svete a priniesla typické dobové jednotky. Mohlo by sa zdať, že s Rise of Legends, ktorá je situovaná do fantasy a sci-fi prostredia nemá nič spoločné. Pravdou však je, že kľúčové prvky pôvodnej hry si našli uplatnenie aj v novom titule a viac ako dobre sa ujali. To znamená, že budovy staviate len na svojom, vo výnimočných prípadoch na neutrálnom území. Pole pôsobnosti  vyznačujú hranice. Ak vaše jednotky vstúpia na územie nepriateľa, permanentne tu strácajú body života. Zabrániť úbytku môžete pomocou špeciálnych jednotiek, napr. u Alin je to Puzzle krabica. Hranice rozširujete výstavbou pevností a dobíjaním nepriateľských a neutrálnych budov. Budovy a mestá treba oslabiť natoľko, že sa vzdajú a vy si ich prisvojíte. Aj vyššie spomínané inovácie a triedenie výskumu bolo prvýkrát úspešne použité práve v pôvodnej hre Rise of Nations.

Opäť nechýbajú ani špeciálne bonusy, o ktoré zvádzate neustály boj s ostatnými protivníkmi. Dominantnosť v taktike, ťažbe surovín, vojenských silách a ekonomike umožní dočasne vyvolať všeobecný mier, ovládnuť súperove vojsko, privolať posilu, či vyliečiť ranených. K tomu môžete použiť aj unikátnu schopnosť vašej rasy. Vinci vyvolá ničivé záchvevy zeme pomocou podzemných vrtov, Alin získa extra posily a Cuotl odhalí vybranú časť mapy a zničí odkrytých súperov.

Popri uvedených zaujímavostiach sa dočkáte ďalších praktických doplnkov a noviniek. Určite postrehnete, že cena jednotiek a budov závisí od ich počtu. Takže, ak napríklad vyrábate mnoho ohnivých drakov, cena nových prírastkov je niekoľkonásobne vyššia, ako bola pôvodne, nové obvody  vyžadujú väčšie náklady atď. Čiastočný útlm cien dosiahnete obsadzovaním a rozvojom nových miest a výskumom. Poteší aj prítomnosť diplomacie s možnosťou posielania surovín a jednotiek a uzatvárania paktov. Zvlášť je vhodná pri sieťovej hre. Oceníte aj niektoré špeciálne možnosti bežných jednotiek a možnosť vyhľadať  a zlúčiť jednotky  rovnakého typu z celej mapy.

Okrem vydarených kampaní si môžete zahrať jednotlivé scenáre v „rýchlej bitke“, kde je pre vás pripravených niekoľko desiatok máp pre dvoch až ôsmich hráčov. Potešia praktické možnosti, ako stanovenie úvodného neútočného limitu v trvaní 2 - 30 minút, upresnenie podmienok víťazstva, možnosť pevne stanovených a náhodných tímov a frakcií atď. AI je na veľmi dobrej úrovni, najmä ak si zvolíte najťažšiu úroveň protivníkov, dostanete poriadne zabrať. Počítač obvykle útočí na najmenej chránených miestach a jednotky chŕli vo veľkých počtoch, takže sa musíte poriadne obracať. Môžete skúsiť módy jeden na jedného až jeden na štyroch, každý za seba, tímy za seba alebo diplomatický mód, kde sa  uzatvárajú spojenectvá až počas hry.

Rise of Nations: Rise of Legends

Najsilnejšia jednotka Vinci - Leviathan v akcii.
Rise of Nations: Rise of Legends

Superzbraňou Alin je sklenený drak...
Rise of Nations: Rise of Legends

... a Cuotl má túto samohybnú pevnosť.

Obdobné možnosti, ako v scenároch pre jednotlivca, ponúka aj multiplayer. Zahráte sa po lokálnej sieti a internete a môžete využiť aj počítačových spojencov či oponentov. Môžete sledovať dianie aj bez priamej účasti, ako pozorovateľ, prípadne si pozrieť video záznam z hry, kde sa poučíte z prípadných chýb a analyzujete svoju, či súperovu taktiku. Komu sa toto všetko bude máliť, môže si vytvoriť vlastné mapy a scenáre pomocou vydareného editora.

Grafika a technické spracovanie hry je výborné. 3D prostredia s rôznym povrchom od púšte, cez trávnatú krajinu až po ľadové pláne vyzerajú pekne a sú doplnené kvalitne spracovanými objektmi, flórou a faunou. Jednotky majú pekný dizajn a ani keď si ich priblížite, nevyzerajú zle. Rotácia mapy je bežným, ale potešiteľným štandardom a video vstupy v kampani a intro nemajú chybu. Príjemnú hudbu a dobré ozvučenie si vychutnáte aj na reproduktorovej sústave 7.1, no tvorcovia mohli ešte trochu popracovať na niektorých efektoch. Hra má priemerné hardvérové nároky a vďaka bohatým možnostiam v menu ju prispôsobíte aj menej výkonnej zostave, hoci, samozrejme kvalita bude nižšia.

Hra Rise of Nations: Rise of Legends nesklamala. Ak hľadáte dynamickú stratégiu s nevšedným herným systémom, práve ste ju našli. Titul má vydarené grafické spracovanie, dobre navrhnuté kampane a bohaté možnosti hry pre jednotlivca aj multiplayer, plus editor. Skrátka všetko, čo má  kvalitná RTS mať. Na dôvažok bude dostupná v češtine, tak naozaj nie je dôvod váhať. Po množstve tuctových titulov je tu konečne niečo občerstvujúce.

Rise of Nations: Rise of Legends

Baňa a pri nej kruh skla pre vybrané jednotky Alin.

Rise of Nations: Rise of Legends