PIRATES OF CARRIBEAN: THE LEGEND OF JACK SPARROW

7.5

Volám sa Sparrow. Jack Sparrow. A som najslávnejší pirátsky kapitán v histórii.

Je2ry Bruckheimer spokojne sedí v obrovskom koženom kresle, v jednej ruke drží najdrahšiu havanu a v druhej pohár dvadsaťročnej whisky. Oslavuje. Veď aj má prečo. Novým Pirátom z Karibiku sa darí rovnako dobre ako starým a celá trilógia má po uzavretí v roku 2007 šancu prekonať v zárobkoch aj Harryho Pottera. Pán Bruckheimer si mydlí ruky aj z iného dôvodu. Ďalšie doláriky zarábajú Piráti na rôznych „merčndajz“ a nesmieme zabudnúť na licencie pre počítačové hry. Prvou zo série pripravovaných je Pirates of the Carribean: The Legend of Jack Sparrow (PoC).

Hoci za PoC stojí Bethesda (vývoj mal na starosť tím 7 Studios), známa najmä svojimi epickým RPGčkami, toto je úplne iný prípad. V koži Willa Turnera, kapitána Jacka Sparrowa a pôvabnej Elizabeth Swann sa budete musieť presekať príbehom v čistokrvnej hack-and-slash akcii. V každom leveli budete potrebovať šikovné ruky a nohy dvoch z trojice vyššie uvedených hrdinov, pričom Jack sa objaví v každej misii a spoločnosť mu budú striedavo robiť mladý kováč a jeho snúbenica. Vaše dobrodružstvá začínajú štýlom, ktorý sa k najväčšiemu pirátovi histórie hodí najviac. Na šibenici. Obaja mužskí protagonisti stoja so slučkami na krkoch a kapitán flashbackovým spôsobom rozpráva, ako sa do rúk katom vlastne dostali. Každá jeho príhoda sa premení na jeden samostatný level. Mohlo by sa zdať, že hra bude viac spätá s aktuálnym filmovým hitom Dead Man's Chest, no nie je tomu tak. Príbehy sú buď úplne vymyslené, alebo nejakým spôsobom súvisia so starším The Curse of the Black Pearl.
Pirates of Carribean: The Legend of Jack Sparrow

Na pirátsku loď zavítate viackrát.

Plamenný meč Jacka Sparrowa.

Will používa svoj superútok.

Najjednoduchším možným spôsobom, ako vám priblížiť gameplay a atmosféru bude prirovnať herných Pirátov k herným X-Menom. Základné kamene oboch titulov sú takmer navlas rovnaké. Akčná bojovka vychádzajúca z filmovej licencie, tri rozdielne postavy, kombá a upgradovanie. Najmarkantnejším rozdielom je zmieňované nasadzovanie dvojíc v PoC vs. samotárski hrdinovia Marveláckeho komixu. V rámci aktuálnej korzárskej dvojičky sa v každom leveli môžete medzi postavami prepínať.

Komu sa málila ponuka útočných pohybov v X-Menoch, tu bude uspokojený o niečo lepšie. Menu komb pozostáva z rovnej desiatky zaujímavých kúskov. Každé z nich sa dá trojnásobne upgradovať pomocou zlatých dukátov. Tie vypadávajú z nepriateľov, zničených objektov, alebo sa dajú nájsť v poschovávaných truhliciach. Jack, Will aj Elizabeth disponujú rovnakými kombami, z čoho vyplýva, že nie je nutné učiť sa rozdielne prstoklady pre rozdielne postavy, ale zároveň to zabíja akúkoľvek snahu o výraznejšie odlíšenie hrania za jednotlivé charaktery. Upgdradovať údery našťastie treba pre každého zvlášť, dôsledné preskúmavanie levelov kvôli minciam sa teda naozaj oplatí. Extra poctiví snoriči budú mať jednak dosť zlata na maximálne vylepšenie všetkých komb u všetkých postáv, jednak majú väčšiu šancu, že objavia aj truhlice so životodarnou energiou a tí najvytrvalejší budú odmenení účinnejšími mečmi. V hre sa dajú nájsť dve nové šikovné šabličky, ich polohu som ochotný upresniť za symbolickú čiastku na mojom účte :-).

Hrdinom okrem boja na blízko nie sú cudzie ani útoky na diaľku. Jack miluje zápalné bomby, Will hádže sekery a Elizabeth ehm... ryby. Zásoba vrhacích zbraní je obmedzená. Doplňovať sa dá pomocou sudov s muníciou (neviem, či aj ryby môžem zaradiť medzi muníciu, ale budiž). Zoznam možností nekončí kombami a „streľbou“, treba do neho pripísať ešte obligátne blokovanie úderov a hlavne vyvolávanie superútokov. Frekvencia ich používania závisí práve so zásobou munície. Ničivé kúzla sa dajú vyvolať len vtedy, ak je ukazovateľ bômb resp. nožov resp. sekier na maxime (10 kusov). Potom na okamih nastáva peklo a nepriatelia tíško plačú v kútoch. Niektoré situácie si dokonca vyžadujú použitie špecifickej vlastnosti niektorého hrdinu, čím je zabezpečené, že si predsa len vyskúšate hranie za všetky tri ponúkané charaktery.

Typická krčmová mastenica.

Čínske záhrady.

To je ale bordel!

Vítaným doplnkom posúvajúcim zábavnosť titulu o niekoľko levelov vyššie, je kooperatívny singleplayer mód. Pomoc kamaráta sa zíde hlavne v súbojoch s bossmi, bežní protivníci vám príliš veľa problémov spôsobovať nebudú. Prechod levelmi sa nesie v prísne lineárnom duchu, stačí sa prebiť skupinkami nepriateľov, kde-tu potlačiť páku, alebo zničiť konkrétny objekt (napr. delá), prípadne doniesť bedničku TNT k zamknutým dverám a potom prísť na správny spôsob, ako si poradiť s čínskou čarodejnicou, dymovým pirátom, španielskym kapitánom alebo iným tuhším oponentom. Neustále opakujúce sa súboje neupadajú do stereotypu hlavne vďaka rozličným prostrediam – zabojujete si na pirátskej lodi (niekoľkokrát), v prístave, meste, džungli, bani, ale aj v Číne alebo na zamrznutom ľadovci.

Jednotlivé levely sa vyznačujú svojskými obyvateľmi. Prístavná krčma vás „prekvapí“ množstvom pirátov, v budhistických chrámoch skrížite meče s ozbrojenými mníchmi a na ľadovci sa zoznámite s pozostatkami pradávnych vikingov. Spestrením beat’em’up levelov je minihra vo forme obstreľovania blížiacich sa nepriateľských člnov lodnými kanónmi. Prežitie všetkých Jackových dobrodružstiev vám nezaberie viac, ako jedno popoludnie, čo sa mi zdá dosť málo a aj motivácia k opätovnému prechádzaniu hry je mizerná.

Už v recenzii na X-Menov som písal, aký dôležitý je pri hrách tohto typu gamepad. Na ovládanie potrebujete pomimo smerových kláves aj ďalšie tlačidlá na rýchly (menej účinný) a pomalý (ničivejší) útok, zameriavanie nepriateľov, hádzanie, blok a výkopy. Kombá samozrejme vznikajú použitím viacerých typov útokov v správnom poradí, pričom netvrdím, že by to nešlo aj na klávesnici, ale gamepad je jednoznačne pohodlnejším riešením.

Farebnosť je základným atribútom grafickej stránky PoC. Hra nedisponuje AAA grafikou, dokonca si nezaslúži ani hodnotenie AA a možno ani A, ale farebnosť a veselosť jej v žiadnom prípade nemožno uprieť. V akcii a pri rýchlom pohybe si nedostatky grafiky ani nevšimnete, pri detailnejších záberoch je však jasne vidieť, že sa jedná o port z PS2. Zbytočne sa budete trápiť a hľadať položku „video“ v nastaveniach, nič také tam nie je. Engine si pravdepodobne sám zvolí všetky parametre podľa konfigurácie počítača. (Ne)kvalita grafiky mi pri hraní až tak veľmi nevadila, vyššie spomenuté veselé farby v kombinácii s rýchlou a dynamickou akciou nedávajú veľa priestoru na kladenie zádrapčivých otázok ohľadom nedokonalého enginu. Animácia Jacka Sparrowa si naopak zaslúži pochvalu. Presne vystihuje jeho osobnosť tak, ako ju poznáme z filmov. Vehementné gestikulovanie či smiešny beh sa hlavne v cut-scénach postarajú o zlepšenie vašej nálady. K tomu treba pripočítať zakomponovanie typického „Piráti z Karibiku“ humoru (malá ukážka je vo videu Mesto v plameňoch) a profesionálny dabing a garantujem vám, že pri niektorých situáciách sa budete minimálne uškŕňať. Výbornému filmovému humoru zdatne sekunduje filmová hudba.

Ľadoví obry nie sú takí hroziví, ako vyzerajú.

V obkľúčení...

Elizabeth má problémy.

Hodnotenie Pirates of Carribean: The Legend of Jack Sparrow sa bude podobať tomu, aké som udelil hre X-Men: The Official Game. Podobný štýl hack-and-slash zábavy, tri filmové postavy na vyskúšanie a celkové poňatie oboch titulov priam volá aj po podobnom hodnotení. Pri PoC som sa ale vďaka vyššiemu počtu úderov, humoru a farebnejšej grafike bavil viac a preto z tohto mikrosúboja vychádzajú Piráti ako víťazi. Vám odporúčam zvoliť si podľa toho, či je vám bližší svet mierne futuristických mutantov alebo skôr inklinujete k dávnym dobrodružstvám tvrdých chlapov s páskou cez oko a papagájom na pleci.

Minihra - zostreľovanie člnov.

Džungľa hýri farbami.

Súboj s troma bratmi patrí k tým najťažším.