JOINT TASK FORCE

JOINT TASK FORCE

7.8

Tentoraz nejde o druhú svetovú, ale o RTS z obdobia súčasnosti, čo bude pre mnohých určite plusom. Takže, do boja!

Medzi vojnovými stratégiami, ktoré sa objavili počas tejto hernej sezóny, je aj titul s názvom Joint Task Force. Tentoraz sa nejedná o obdobie druhej svetovej vojny, ale o konflikty zo súčasnosti, čo bude zrejme pre mnohých plusom, veď „náckov“ zabíjame v každej druhej RTS. No dobrý námet je len jedným z mnohých predpokladov na úspešnú hru. Navyše, práve teraz sa na svetlo dostávajú očakávané hity. Do akej miery úspešne zabojuje Joint Task Force na momentálne preplnenom hernom trhu?

Úvodné misie kampane vtiahnu hráča do konfliktu v Somálsku, kde robí neplechu terorista Fallah a jeho prisluhovači. Boje sa odohrávajú v uliciach miest, ale tiež hornatej divočine a zavedú vás aj do nehostinnej púšte. Keď už budete dostatočne "pripečení“ od neľútostného slnka, pôjdete sa schladiť do Bosny, kde práve padá sneh a rodí sa nový konflikt, čo sa bytostne dotýka srbského obyvateľstva. Ani tam však púť vášho hlavného hrdinu, veliteľa O'Connella, nekončí.

Jednotlivé misie sa odohrávajú na niekoľkých mapách, ktoré sa vám odkrývajú postupne, po častiach, podobne ako stanovené úlohy. Prvou fázou obvykle býva dosiahnutie určenej pozície a zabezpečenie stanovenej oblasti. Potom nasleduje eliminácia nepriateľských raketových systémov, obsadenie radaru, obrana stanoviska, zatýkanie zločinca, alebo iná úloha. Cieľ aktuálnej misie sa vám zobrazí na minimape a s ním sa sprístupní aj ďalší, dovtedy nedosiahnuteľný, úsek krajiny. Misia sa bežne skladá z troch až šiestich hlavných úloh a niekoľkých nepovinných, ktoré slúžia na uľahčenie postupu.

Joint Task Force

Mobilná opravná stanica je veľmi praktická.
Joint Task Force

Nepriatelia neberú ohľad ani na červený kríž, preto je vítaný tankový sprievod.
Joint Task Force

Štadión plný záchranných vozidiel. Žeby veľká bitka športových fanúšikov?

Každý scenár absolvujete s dôstojníkom JTF O'Connellom a pridelenými jednotkami, bez akejkoľvek výstavby, či produkcie. Vašu armádu však môžete dopĺňať, ak obsadíte letiská a radarové stanice, kde sa dajú získať tanky, obrnené vozidlá a iná ťažká technika. Pechotu, ľahkú techniku, prípadne vrtuľníky a leteckú podporu môže kedykoľvek privolať váš veliteľ. Všetky posily sa privážajú prostredníctvom lietadiel na určené pozície. Samozrejme, nezískavate ich len tak, musíte za ne zaplatiť z vášho fondu.

Cenné doláre nadobúdate veľmi ťažko, preto si treba dobre rozmyslieť, na čo ich miniete. V kampani ste odkázaní na jednorázové prísuny financií, najčastejšie za splnenie hlavných a vedľajších úloh. Rozhodujúcu rolu v tomto prípade zohrávajú médiá. Ak sa vám darí predísť stratám na životoch civilného obyvateľstva a doprevádzate konvoje s liekmi a vybavením pre utláčaných domorodcov, vaša popularita sa zvyšuje a s ňou aj potrebné príspevky. O priazni, či nepriazni médií vás informuje tlačový ukazovateľ a je zrejmý aj z televíznych správ, ktoré z času na čas sledujete v malom okne, priamo na bojovom poli. Navyše ušetríte rozumným nákupom. Ak požadujete pechotu, musíte počítať s extra výdavkami za let vrtuľníka. Preto je vhodné naplno využiť jeho kapacitu (6 miest). Misie sú len výnimočne limitované časom a končia neúspechom, keď sa vám minú financie a nemáte dostatok jednotiek na splnenie úloh. Keďže nikdy neviete, koľko úloh vás ešte čaká na danom scenári a dolárov nie je nikdy nazvyš, takýto neslávny koniec nie je ojedinelý.

Misie ešte viac znepríjemňuje starostlivosť o O'Connella, prípadne ďalšieho hrdinu, označeného červenou hviezdou, čo značí, že takáto osoba nesmie zahynúť, inak je po všetkom. Možno keby boli tieto postavy vysoko odolné, nebol by to problém, lenže pri potýčke s nepriateľom vydržia len o málo dlhšie ako štandardný vojak. Keď sa vám takýto hrdina zatúla do víru boja a vy pár sekúnd nedávate pozor, na 50 % sa môžete pripraviť na load, aby ste načítali automaticky, alebo rýchlo uloženú hru. Preto je najistejšie napakovať ho do tanku, ktorý putuje v úzadí kolóny alebo do bunkra a radšej oželieť obranné či útočné bonusy, ktoré prináša okolitým jednotkám a ktoré ste mu pridelili pri navýšení úrovne.

Ak splníte všetky stanovené úlohy a vaše "core" postavy prežijú, misia je úspešne zavŕšená a vy sa presuniete k ďalšiemu brífingu a potom vstúpite na nové bojisko. Ešte predtým však môžete povýšiť niektorého z úspešných vojakov, ktorí sa osvedčili na bojisku a získali potrebné skúsenosti. Vybraný jedinec získa hodnosť a môžete ho ľubovoľne používať v ďalších misiách. Má podobné vlastnosti ako hlavný hrdina, takže v závislosti od svojej špecializácie, môže privolávať určité posily a zlepšovať parametre spolubojovníkov. Tieto "skily“ si vyberáte za skúsenostné body, pridelené pri postupe na vyššiu úroveň. Takéto postavy sú označené zelenou hviezdičkou a ich úmrtie nemá vplyv na priebeh misie. Strata ostrieľaného dôstojníka však zamrzí. Ja osobne som ocenil najmä praktické schopnosti zdravotníka, ktorý výdatne prispieval k vitalite môjho mužstva. V ponuke sú však aj špecialisti na techniku, či ostreľovači, vďaka ktorým profitujú vozidlá a zefektívni sa špionáž.

Joint Task Force

Po označení jednotky vidíte jej palebný dosah.
Joint Task Force

Chlapi, ak neubránite tento radar, tak sme v p....
Joint Task Force

Povyšovanie a výber dôstojníkov do misie.

Súčasťou hry  je množstvo menších, v boji však veľmi užitočných vylepšení. Uvítal som možnosť umiestniť posádku do tankov a áut, vrátane civilných vozidiel. Keď som v iných RTS videl pri obytných domoch voľne pohodené vozy, vždy ma mrzelo, že nemajú praktické využitie. V Joint Task Force však nie je problém nastúpiť hoci do dodávky a poslať vybraných mužov na dynamický prieskum, alebo ich jednoducho rýchlo presunúť na danú pozíciu. Ocenil som aj výsadky mužstva, ktorému okrem štandardnej výstroje môžete už pri "objednávke“ priradiť raketomety, granátomety, či iné efektívne zbrane. Ďalší spôsob, ako získať efektívnu výzbroj, je privolanie zásobovacieho vrtuľníka, ktorý dodá debnu so zbraňami, čo pridelíte podľa uváženia. Užitočné sú aj ukazovatele dostrelu a to pre každú zbraň vo výbave vojaka, či techniky, zapnutie automatického použitia zbraní, či liečenia, krytie tankov dymovými granátmi, alebo možnosť povoliť a zakázať prítomnosť strelca na ozbrojených vozidlách.

Hoci je kampaň zaujímavá a môžete si vybrať obtiažnosť, vrátane extra zníženej pri fatálnom zlyhaní, je miestami náročná a nevyvážená. Určite jednoduchšie sú mapy vo voľnej hre. Víťazíte elimináciou súpera (deathmatch), alebo vyšším skóre v danom čase (domination). Svojským módom je tzv. Battle Royale, kde sa postupne zmenšuje bojový priestor. Detailné podmienky víťazstva a kumulácie peňazí si nastavíte v custom režime. Tu povolíte, alebo zamietnete jednorázové príspevky, financie za zabitých oponentov, náhodne zhadzované debny s výbavou, letecké prostriedky a ďalšie súčasti. Sú tu aj také zaujímavé prvky, ako napríklad Armageddon, ktorý spôsobí, že vždy po uplynutí určeného času, explodujú všetky vozidlá na bojisku a zostane len pechota. Okrem jednotiek JTF, ktoré ste ovládali už v kampani, si môžete zvoliť aj frakcie teroristov, alebo diktátora.

Strany sa líšia sortimentom jednotiek a pri každej si môžete vybrať jedného z troch veliteľov s osobitými schopnosťami. Pri hre vám môžu asistovať počítačoví spojenci. Po vstupe na bojisko je vašou hlavnou starosťou obsadzovanie  letísk, kde môžete privolávať ťažkú techniku a určite aj vlajok, ktoré vám neustále kumulujú peniaze. Víťazíte podľa nastavených parametrov, najčastejšie likvidáciou všetkých súperov, alebo získaním všetkých vlajok. Hrdina, ktorého ste si volili v úvode, má tie isté schopnosti ako velitelia v kampani, lenže po smrti ho môžete opätovne oživiť za určenú sumu.

Je zrejmé, že JTF je stratégia, orientovaná hlavne na multiplayer. O tom svedčia už mnohé parametre a súčasti, ktoré ste si mohli otestovať vo voľnej hre. Nebudem ich znovu opakovať, stačí ak sa pozriete o niekoľko riadkov vyššie a primyslíte si k tomu živých protivníkov. Zážitok z multiplayeru môžeme porovnať s akčnou sériou Battlefield. Rozdiel je v tom, že tu ovládate kompletný tím a nie jednotlivca, ale opäť je to hlavne o obsadzovaní postov a ich udržaní. A aby som nezabudol, multiplayer zahrňuje aj koopertívny mód, kde absolvujete misie spoločne so svojim kamarátom.

Joint Task Force

Vrtuľníky nemajú problém s hľadaním nepriateľov v uliciach.
Joint Task Force

Prileteli posily.
Joint Task Force

Veliteľ, keď sa dočlnkujete, skúste aj vodný bicykel.

Diskutabilnou stránkou hry je AI. Inteligencia počítača nie je zlá, vojaci pri útoku zaľahnú podľa potreby, obchádzajú prekážky a po označení skupiny postupujú v stanovenej formácii, medici liečia všetkých zranených v okolí, lenže technika je niekedy neskutočne nemotorná. Je to zrejmé najmä pri zmene smeru, keď sa vaše vozidlá vykrúcajú ako princezná na bále, alebo pri hromadnom útoku, keď si vzájomne prekážajú. Nie je to však nič kritické. Ďalším mínusom je nepochybne hrdina kampane, ktorého treba chrániť pred úmrtím, ako aj miestami nevyvážené misie. Taktiež niektoré jednotky sa nie vždy korektne správajú pri boji s rôznymi nepriateľmi. Ak tri vozidlá, vyzbrojené raketometmi, nie sú schopné zničiť na ulici teroristu so samopalom, pôsobí to dosť čudne. Nejaké naozaj dramatické chyby som však neobjavil a uvedené vady uvádzam len kvôli komplexnému obrazu hry.

Grafika hry je príjemná, tvorcovia vytvorili vydarené lokality a pekne spracované jednotky, ktoré si môžete do istej miery priblížiť. Akurát niekedy prehliadnete drobnosti, ako napríklad pohodené zbrane. Súčasťou je rotácia mapy a rôzne efekty, ako sú pohyblivé oblaky nad krajinou a explózie, tvorcovia implementovali fyziku PhysX od AGEIA a ak máte zostavu vybavenú príslušnou kartou, je to aj vidieť. Ozvučenie je na úrovni a kvalitný priestorový zvuk prispieva k lepšej atmosfére.

Možno trochu opozdene, ale určite nie zbytočne, sme sa pozreli na zúbky Joint Task Force, aby sme vám mohli povedať, že je to dobrá hra. Nepatrí síce medzi tituly, ktoré stoja v neprehliadnuteľnej výške, ale nemá ani žiadne výrazné slabiny. Navyše je to jeden z mála súčasných titulov, ktorý sa môže pochváliť stabilitou s minimom technických závad. Nie je to síce nič prevratné, ale jedná sa o vcelku zábavnú záležitosť, ktorá sa nemá za čo hanbiť.

Joint Task Force

Tento krám si kúpil vo výpredaji?

Joint Task Force