SINS OF A SOLAR EMPIRE

SINS OF A SOLAR EMPIRE

9.0

Každý robíme chyby, každý raz za ne musí zaplatiť a vždy si osud nájde cestu, ako nám splatí hriechy našej minulosti.

Každý robíme chyby, každý raz za ne musí zaplatiť a vždy si osud nájde cestu, ako nám splatí hriechy našej minulosti. O jednej takejto odplate rozpráva najnovší počin Ironclad Games, kde táto odplata padne priamo na vaše ramená. Hriechy minulosti sa netýkajú len nás obyčajných ľudí, ale neraz dostihnú aj samotné impériá. Zlé rozhodnutia pred tisícmi rokov zapríčinili sled udalostí, ktoré vyústili do splatenia dlhu vo forme galaktickej vojny medzi troma frakciami. Vy sa dostávate na čelo jednej z týchto frakcií za účelom vyrovnania účtov a vedenia svojho impéria k víťaznému koncu.

Príbeh rozhodne nepatrí medzi tie, ktoré by si žiadali filmové spracovanie, ale rozhodne postačí ako pozadie pre vesmírny konflikt. Nič viac od neho nečakajte, je tu len ako vysvetlenie, prečo sa tri frakcie medzi sebou tak nenávidia, až sú ochotné rozžhaviť laserové delá jeden proti druhému. Dokonca tu nemáte ani ucelenú kampaň s rozvíjajúcim sa príbehom, misiami či questami. Chýbať vám to však bude možno na začiatku, ale neskôr zistíte, že celá hra je postavená na scenáriách s rôznymi úlohami a prípadných mapách, ktoré si môžete sami vytvoriť pomocou rýchleho a prehľadného editora.

Čaká na vás tridsaťdva scenárií, ktorých hlavným rozlišovacím znakom je veľkosť. Každý konflikt (scenário) sa totiž môže odohrávať v jednej či viacerých hviezdnych sústavách s jednou či viac planétami. Máte na výber od konfliktov odohrávajúcich sa v malých systémoch s tuctom planét, ale aj konflikty odohrávajúce sa v niekoľkých hviezdnych systémoch súčasne s celkovým počtom planét hravo prekračujúc stovky. K tomu si pripočítajte rôzne anomálie ovplyvňujúc vaše flotily, stratégiu či rozvoj ekonomiky, pirátov, čierny trh so surovinami, drobnosti ovplyvňujúce iné aspekty hrania a máte pomerne komplexný herný svet, ktorý vám nevydrží veľa hodín, ale rovno celé týždne i viac.

Sins of a Solar Empire

Hlavný náhľad na vesmírnu mapu.
Sins of a Solar Empire

Jeden zo systémov a mela v ňom.
Sins of a Solar Empire

Na koho hlavu to vypíšeme odmenu?

Dohrať totiž i menšie scenário počas jedného popoludnia dá zabrať i skúsenému hráčovi. Na tie väčšie si rezervujte niekoľko dní a na tie najväčšie rovno týždne! Je to spôsobené komplexnosťou a jednoduchosťou herného mechanizmu zároveň. V hre máte veľa možností, ako postupovať, ako upravovať svoju taktiku či dlhodobú stratégiu, ale zároveň je všetko dobre vyvážené a jednoduché na ovládanie súčasne.

Na začiatku máte pod svojím velením len jednu planétu, váš domovský svet. Oten sa musíte náležite starať, aby vám vynášal čo možno najviac peňazí. Postupne planétu rozširujete o rôzne štruktúry pre podporu väčšieho počtu obyvateľstva, získavate viac priestoru pre planetárne i orbitálne stavby a zároveň ťažíte z okolných asteroidov nerastné bohatstvo ako je kov, či kryštále. Toto je nevyhnutné pre chod ekonomiky, bez ktorej nemáte šancu vybudovať flotilu schopnú odraziť mohutné útoky nepriateľa, nieto ho ešte poraziť na jeho vlastnej pôde.

Každá flotila môže pozostávať od malých útočných stíhačiek, bombardérov, cez malé ľahké útočné lode, neskôr krížniky, až po veľké po zuby ozbrojené materské lode, ktoré môžete navyše po získaní skúseností v boji aj vylepšovať, čím autori do hry vsunuli jemné RPG prvky. Všetky jednotky sú dobre vybalansované, takže pomerne rýchlo zistíte, ktorá loď má kde svoje miesto vo flotile. Nestačí len postaviť pár veľkých ťažkých krížnikov a posielať ich od systému k systému. Budete potrebovať každú loď, každý typ krížnika, inak zabudnite na víťazstvo a budete ich potrebovať naozaj veľa. Neraz sa vám stane, že aj stovka lodí vám nezaručí pokorenie nepriateľského systému!

Vtedy do hry prichádzajú na rad iné možnosti, ako ovplyvňovať misku vesmírnych váh. Často vám príde vhod diplomacia užitočná na získanie priazne niektorej zo strán, čo v prípade, ak získate spojenca, neraz rozhodne o pomere síl na bojisku. Na druhú stranu, aby ste si udržali spojenectvo, musíte neustále plniť úlohy, ktoré vám tieto frakcie zadávajú, inak sa obrátia proti vám. Ďalším spôsobom, ako ovládnuť iné systémy, je napríklad informačná kampaň šírená pomocou “vesmírnych rádiových veží”. Tie šíria pozitívne informácie o vašom impériu, ktoré ak presiahnu určitú úroveň, získate tak verejnú mienku ľudí v danom systéme na svoju stranu a tak i vplyv nad ňou. Možnosťami sú aj podplatiteľný piráti, ktorí za peniaze radi zaútočia na niekoho, na koho ukážete, avšak musíte vždy brať na zreteľ, že všetko toto môže kedykoľvek použiť aj počítač proti vám.

Sins of a Solar Empire

Nepriateľské bombardéry mi robia diery do obývačky.
Sins of a Solar Empire

Mega orbitálny kanón obstreľujúci susednú planétu.
Sins of a Solar Empire

Tentokrát som v presile ja.

A môžete si byť istí, že počítač využije naplno každú ponúkanú možnosť, ako vám znepríjemniť rozmach impéria. Poslúži mu na to pomerne dobre spracovaná umelá inteligencia nastaviteľná nielen v niekoľkých stupňoch obťažnosti, ale môžete si nastaviť aj typ stratégií, ktorú bude počítačom ovládaný protivník preferovať. Tým autori zabezpečili hrateľnú úroveň obťažnosti naozaj pre každého. Počítač šikovne využíva svoje sily, produkčné kapacity, kapacity pre vývoj nových technológií, snaží sa o vás získať čo najviac informácií, aby na vás zaútočil v správny čas na správnom mieste, ale na druhej strane aj veľmi dobre vie, kedy je ten správny čas na ústup. Komu by to ale nestačilo, je tu aj možnosť hrania po internete či sieti s až desiatimi kamarátmi.

Medzi ďalšie veci, posúvajúce hrateľnosť, patrí technické spracovanie spolu s interfacom pracujúce ruku v ruke pre váš čo možno najlepší zážitok z hrania. Krásny vesmír so všetkými jeho tajomstvami, planéty pokryté mestami podľa stupňa rozvoja, loďami, ohromnými flotilami a nezabudnuteľne spracovanými epickými bojmi, nenechá žiadneho hráča chladným. Do toho vám znie stále sa prispôsobujúca nádherná orchestrálna hudba meniaca sa podľa momentálneho diania, ktorá vytvára potrebnú kulisu pre dlhé hodiny strávené pri tejto stratégii. Nebude vás totiž nudiť ani po stýkrát, naopak, vždy si ju budete znova a znova pohmkávať. Výborné technické spracovanie dovolilo autorom vytvoriť prehľadný interface, vďaka ktorému máte vždy prehľad ovšetkom. Akékoľvek informácie sú vám prakticky ihneď k dispozícii, akúkoľvek činnosť môžete prakticky ihneď vykonať a každé menu je vám okamžite k nahliadnutiu. Nemusíte sa báť desiatok tabuliek, ani nekonečného množstva štatistík, ale ani toho, že by táto stratégia bola jednoduchá. Využijete tu naplno všetky vaše taktické aj strategické mozgové závity.

Ich zahrievanie podporuje aj real-time hrací systém, kde sa všetko odohráva v reálnom čase bez možnosti hru zastaviť. Ak si uvedomíte, že na starosti máte vývoj, diplomaciu, prieskum systémov, vedenie vojny na viacerých frontoch, tak sa vám môže zdať stíhanie všetkých týchto úloh naraz ako nemožné. Našťastie všetko je vyvážené a nastavené tak, aby ste to bez najmenších problémov stíhali. Boje prebiehajú primeranou rýchlosťou, väčšina aktivít je plne automatizovaná, takže o drobné úlohy sa za vás postará počítač a hlavne, môžete sa na akékoľvek miesto v galaxii okamžite pozrieť vďaka masívnemu zoomu. Kolieskom myši môžete totiž v jednom okamžiku sledovať situáciu na celej galaktickej mape a v druhom okamžiku byť priamo v akomkoľvek systéme a prideľovať rozkazy.

Sins of a Solar Empire

Podrobné, ale nie prehnane zbytočné informácie o lodi.
Sins of a Solar Empire

Nepriateľská flotila na úteku.
Sins of a Solar Empire

Moja flotila a dve flotily spojencov, nepriateľ nemá šancu.

Jednoducho vašou náplňou generála je neustále dbať nad správnym prerozdeľovaním zdrojov, aby sa nestalo, že vám v kritickom momente bude niektorý chýbať. Správne naplánovať a načasovať vedenie výskumu, bez ktorého sa váš vývoj zastaví, alebo čo je ešte horšie, váš protivník vás vo vývoji predbehne a rozdrví lepšou technikou. Dopredu vás bude hnať aj nutnosť stále objavovať a kolonizovať nové svety, preskúmať ich povrch kvôli mocným artefaktom, budovanie obrovských flotíl, ktorých manažment je asi to najťažšie. Nestačí postaviť veľkú flotilu, ani veľa malých, ani sa zakopať. Musíte neustále meniť a prispôsobovať taktiku meniacej sa situácii, reakciám nepriateľa a neraz bojovať na viacerých frontoch, čo je v tejto stratégii obzvlášť náročné. Hlavne na veľkých mapách, prípadne na tých obrovských to niekedy pripomína až šachovú partiu, kde sa bez dobrých informácií o protivníkových silách a polohách nepohnete.

Bez čoho sa pri tejto hre nezaobídete, je aj more času potrebné, aby ste do tejto hry prenikli. Nielen pre jej dokonalé zvládnutie, ale aj kvôli celkovému pochopeniu, ktoré zaberie mnoho hodín, dní až týždňov! Pre niekoho to môže byť veľké plus, pre niekoho mínus, ale pre ľudí so strategickým srdcom jasná voľba. Tí v tejto jedinečnej hre nájdu skĺbenie všetkých aspektov potrebných pre vesmírne dobrodružstvá, aké tu už dlho neboli. Vydarené grafické i zvukové spracovanie, prekrásna hudba, interface uľahčujúci neľahké rozhodnutia generálov a hlavne herné mechanizmy, ktoré vás budú držať pri monitore povestnú “ešte chvíľu a idem spať”.

Sins of a Solar Empire

Toto bude ťažké, asi ustúpim a doplním sily.

Sins of a Solar Empire