STRONG BAD'S COOL GAME FOR ATTRACTIVE PEOPLE

8.0

Chcete byť cool a atraktívni? No tak vstúpte do vtipného sveta ďalšieho hitu od Telltale Games!

Vyskúšali si to v minisérii Bone. Ostrieľali sa v komerčne úspešnom epizodickom trháku Sam & Max, ktorý oživil zašlé legendy adventúrového neba a rovnako dobre sa chceli predviesť aj v aktuálnom kúsku. Reč je o Telltale Games, majstroch humorných adventúr vydávaných na epizódy a ich posledného titulu Strong Bad's Cool Game for Attractive People. Tak sa poďme pozrieť na výsledok celosezónnej práce. Žeby sa dokonca podarilo preskočiť latku nastavenú prvou sezónou seriózneho Sama & šialeného Maxa?

Strong Bad je svojská postavička zo známeho webového animáku Homestar Runner. Ten je brilantnou ukážkou vtipných odkazov na rôzne aspekty popkultúry v posledných 3 dekádach. Ak ste si ho zamilovali, tak hra vám nemôže ujsť a budete ju milovať ešte viac. Späť však k nášmu hrdinovi. Ten nie je hrdinom v pravom zmysle. Stručne by sa skôr dal charakterizovať ako arogantný a egocentrický narcis s pocitom nadradenosti nad ostatnými vo svojom okolí. Navyše aj kradne, klame a svoje výstrelky z ostatných väčšinou považuje za vtipné iba on (a divák/hráč). Hlavnou postavou sa stal až vo svojej emailovej „poradni“ v roku 2001, v ktorej nikdy nemal problém priniesť originálnu a úsmevnú odpoveď na rôzne stupídne otázky.

Okrem neho má v tomto svete svoje miesto aj množstvo ďalších úsmevných postáv. Hlavným nepriateľom nášho hrdinu je trochu jednoduchší Homestar Runner s neschopnosťou artikulácie. Ďalej tu nájdeme aj Badových dvoch bratov: Strong Mad vynahrádza deficit šedej kôry mozgovej svalovou hmotou a Strong Sad vám zas bude neskutočne pripomínať Marvina z kultového Stopárovho sprievodcu po Galaxii. On by aj rád niekedy niečo povedal, ale aj tak to nikoho nezaujíma. Okrem nich sa tu ešte nájde aj aktivistka pre takmer ľudské práva pre dažďové pralesy a dealer Bubs, ktorý predáva všetko okrem drog, orgánov a pirátskeho softvéru. Samozrejme nesmieme zabudnúť na psa s naozaj originálnym menom – The Cheat. Títo a ešte aj mnohí iní v hre našli svoje nenahraditeľné postavenie.

Strong Bad's Cool Game for Attractive People

Hra si vystrelí aj z pirátov.

Vandalizmus v nej tiež prekvitá.

Stroong Bad si vždy nájde čas na svoje emaily.

Kategorizovať hru vôbec nie je ťažké. Jedná sa o point'n'click adventúru s minihrami, hádankami, no najme tonami humoru. A to by bol asi aj najvýznamnejší element celej série. Spomínané popkultúrne odkazy si našli svoju cestu aj do hry a tak sa môžete tešiť na paródie heavy metalu, ema, amerických akčných trhákov 80-tych rokov a v neposlednom rade aj videohier. Strong Badova Fun Machine nápadne pripomína Atari 2600, jeho matematická videohra ako klasika Double Dragon. Zasmejete sa aj na doslova zhovadenej angličtine, kedy ešte aj zo slangovej angličtiny autori dokázali vytvoriť slang. Takýchto narážok v hre nájdete kvantá, ak ich budete hľadať, tak ešte viac, no korunu vtipu v hre nasadzuje svojský humor. Bohužiaľ ten bude asi aj prekážkou v hraní pre niekoho, keďže je naozaj svojský a jeho zmysel môže nesprávne naladenému hráčovi unikať.

Autori potvrdili svoje meno a rovnako ako vo svojich predchádzajúcich tituloch, tak aj tu sa im podarilo vytvoriť unikátne a očarujúce grafické spracovanie, ktoré je síce založené na jednoduchosti a hyperbolizovaní čŕt, no vôbec nevyzerá nijak zastaralo, ba práve naopak. Oproti predchodcom, dalo by sa povedať, ubudlo na detailoch, ale ohromne sa pridalo na farebnosti. Ostatne, autori sa graficky presne držali svojej predlohy a jej výtvarný štýl by ich nikam inam ani nepustil. To, čo sa stalo so zvukom, je však nevídané. Začal by som pri dabingu. Všetky postavy nadaboval jeden jediný človek – Mike Chapman (jeden z autorov predlohy) a jeho hlasové variácie si jednoducho musíte zamilovať. Za jeho hlasom nezaostáva ani hudba. Krásne dotvára atmosféru a občasné použitie 8-bitových zvukov ako ďalší z odkazov tiež poteší ucho nejedného nostalgika.

Zatiaľ všetko vyzerá tak idylicky, čo poviete? Bohužiaľ ani toto nebude desiatka, ani keby som veľmi chcel. Hru musím hodnotiť z hľadiska celej sezóny, aj keď neskôr pristúpim aj k jednotlivým epizódam formou spoilerov. Navyše až na výnimky si jednotlivé časti neudržali svoje tempo, hrateľnosť a vtip počas celej dĺžky trvania. Nakoniec ešte tá dĺžka. Gameplay jednej časti je tak hodinový. Samozrejme iba v tom prípade, že už dopredu všetko, čo robiť a neplníte ani jednu z vedľajších úloh (ktorých v hre vôbec nie je málo). No aj tak sa mne osobne zdá, že 2, maximálne 3 hodiny aj so zákysmi a nepovinnými „questami“ je na jeden diel málo.

Spestrením sú nostalgické chvíľky.

Hra umožní aj umelecké fotenie.

Drobné vtipy nájdete všade.

Prvá epizóda nezačína nijak nezvyčajne. Ako už jej názov napovedá, v Homestar Ruiner chce Strong Bad už konečne rozniesť na kopytách Homestara. Naskytá sa príležitosť učiniť tak formou úžasných Pretekov Až Na Koniec Preteku, avšak neskôr sa všetko až nečakane zložito zamotá a tak musí Strong Bad navrátiť zruinovanému šušľajúcemu panákovi jeho stratenú povesť. To však nebude také jednoduché a cesta povedie cez mestský hrad, ktorý stráži mierne imbecilný veľký brat Strong Mad. Všetko však šťastne skončí a hurá do ďalšej časti.

Strongbadia The Free bojuje za práva nezdanených emailov pre všetkých. Keďže Kráľ Mesta sa rozhodol spoplatniť všetky emaily, vrátane toho, ktorým to oznámil, logicky vznikli v mestečku nepokoje. Hlavne po tom, čo Strong Bad kvôli nezaplateniu dostal domáce väzenie a explodujúci náhrdelník. Takže v prvom rade treba Kráľa Mesta premenovať iba na Mesta, obsadiť okolité zvrchované krajiny a ukázať Mesta, čo bude spoplatnené a čo nie!

V tretej časti sa Strong Badovi pokazila jeho Fun Machine a treba ju dať opraviť. Ale kde zohnať peniaze na opravu? Napríklad zorganizovaním vlastnej SuperStar a vypýtaním zapisného od každej zúčastnenej kapely? Nie, to nie je ono. Ešte treba skompromitovať porotu a celú súťaž podvodom vyhrať v The Baddest of The Bands. Už len zohnať súťažiacich a porotu... to bude ťažší oriešok. Našťastie už tu však badať trend, že epizóda si takmer až do konca drží na začiatku nasadené tempo. Ešte to však nie je to pravé orechové.

Zažijete aj akčnejšie chvíľky.

Dialógy poskytujú pomoc v postupe hrou.

O nebezpečenstve videohier vás presvedčí piata epizóda.

Konzola opravená, nejaké peniaze ešte ostali, poďme teda natočiť akčný trhák! Už sa neviem dočkať premiéry filmu Dangeresque 3, ako znie názov štvrtej časti. V nej sa zúčastníte na premiére filmu a to ako vyzeral a o čom bol, tak to sa dozviete počas hry, keďže si v ňom zahráte. Asi najlepšia epizóda celej sezóny. Ponúka najzábavnejší a najrôznorodejší gameplay. Tentoraz je tempo a skvelá hrateľnosť udržovaná počas celej hry, takže nehrozí už žiadna nuda v posledných 20 minútach.

Piata epizóda vám ukáže, že 8-bitov ešte stále stačí. Zároveň vám 8-bit is Enough ukáže škodlivý vplyv videohier na príklade zrútenia celého nášho známeho vesmíru do sveta videohier. A za to všetko môže herný automat Trogdor. Spojte teda všetky významné herné postavičky v boji proti drakovi. Hrá sa to skvele, hráč uroní nejednu nostalgickú slzu v spleti zopárpixelových postavičiek a baví to takmer tak dobre, ako predchádzajúca epizóda.

Zhrnutie? Ak chcete byť cool a atraktívni, nepomôže vám v tom žiaden feromóny obsahujúci gél a ani značkový nápoj v zelenej fľaši. Siahnite po tejto cool hre pre atraktívnych ľudí a budú z vás kuulači najvykuulovanejší. Avšak iba v tom prípade, ak ste naladení na tu správnu frekvenciu, na ktorej táto hra vysiela. V prípade, že túto podmienku spĺňate, tak sa až na pár temných okamihov skvele (aj keď pomerne krátko) zabavíte.

napísal matus_ace 12.1.2009
8.0
+ vtip