SHATTERED SUNS

SHATTERED SUNS

2.0

Ako to dopadne, keď si chce niekto na renesancii upadnutého žánru prihriať svoju polievočku?

Začnem dnes z trochu iného konca – od prezentácie hry. Máme tu spoločnosti ako EA, ktorých nie všetky hry sú kvalitné, avšak v prezentácii titulu vyškolia kohokoľvek iného. Na opačnom póle potom stoja Clear Crown Studios, ktorí predvádzajú, ako sa to robiť vonkoncom nemá. Bohužiaľ sú až takým protipólom, že im žiadna iná firma spoločnosť nerobí. Je mnoho freeware hier, ktoré sa dokážu odprezentovať lepšie ako tento titul. Všetko to začína „introm“, kde behom 5 sekúnd asi 3 krát chaoticky preletia nejaké vesmírne stíhačky . To, čo zažijete pri menu však už naozaj vyvolá vnúrorny hlas na povrch s beznádejným výkrikom „Čo do p...ekla je toto?!“. Naozaj.

Päť malých položiek na odkliknutie na veľkom priestore, ktorý nič nevypĺňa, je však ešte len začiatkom. Pravé peklo pripraví ešte len hra samotná. Okrem úvodných 5 sekúnd intra sa už v hre nedočkáte žiadneho videa, všetko je vám vysvetľované textom, kvantom textu, priam tonami nudného a nezáživného textu. Mať ten text na papieri, tak po jeho odovzdaní do zberných surovín si možno aj konečne auto kúpim. Ostatné rovnako kvalitné zložky plynulo nasledujú.

A čo že to vlastne zaberá toľko textu? No z veľkej časti príbeh, ktorý bez náznaku hanby pokojne celý vyzradím, aspoň si počas jeho textového výkladu môžete pozrieť film a vypiť kávu. V galaxii si pokojne nažívalo 7 veľkých impérií, keď sa vynorila hrozba z neznámeho vesmíru a vypukla obrovská vojna. Veľká sedmička sa postupne redukovala až z nej zostali iba 2 národy a ešte stále živý agresor. Akoby problémov už aj tak nebolo dosť, tak posledné z veľkých impérií viedli kruté boje aj navzájom a tak tu v konečnom dôsledku máme 3 proti sebe súperiace frakcie: Satian, Qalani a Trexite. A jediný, kto môže zachrániť celý nekonečný vesmír ste vy v koži kapitána vesmírnej lode, ktorý si akurát obnovil svoju licenciu a dostal do služby nový palubný počítač menom Citrón (nie, nerobím si srandu, naozaj sa tak volá). Osobný a citový nádych hre dodáva aj príbeh snúbenice spomínaného kapitána, ktorá sa stratila počas posledných útokov a tak nestačí len zachrániť vesmír, ale treba aj svoju lásku.

Shattered Suns

Palubný počítač Citrón vás krok po kroku prevedie tréningom.
Shattered Suns

Nekonečné bitky vás budú privádzať do zúfalstva.
Shattered Suns

Detailné pozeranie na boj sa vám páčiť nebude.

Je ťažké odhadnúť, ktorý herný režim mal byť hlavnou náplňou hry. Aj kampaň aj Skirmish sú takmer rovnaké, akurát v kampani postupujete aj „príbehom“, no Skirmish je zas na druhú stranu plnohodnotnejší, keď už sa odhodláte k hraniu. V kampani sa naučíte všetky princípy hry krásne pomaly v prehľadnom a jednoduchom tutoriáli, ktorý je asi tou najhrateľnejšou časťou hry. Citrón dokáže hru naučiť ako nováčika v žánri, tak aj skúsenejšieho hráča. A princíp hry? Začínate na orbite jednej z mnohých planét s jednou malou vesmírnou stanicou. Ešte pred rozrastením vašej armády však musíte splniť množstvo iných vecí. Z tých príjemnejších sa hlavne jedná a stavebný a ekonomický model hry, ktorý časom naberá na kvalite s rastúcim vesmírom okolo vás.

Keď pominieme rôzne upgrady schopností základne, tak v jadre si všetko plánuje hráč samostatne, vrátane vývoja lodí, ich posádky a ťažby surovín. Hra umožňuje nadizajnovať si 12 druhov lodí, pričom skvele funguje aj ich vyváženie – nikdy si jednu loď nemôžete osadiť iba tými najlepšími komponentmi, vždy sa to niekde kompenzuje obmedzením: veľké nákladné lode nemôžu mať najsilnejšie zbrane, motory a podobne. Okrem bojových lodí samozrejme treba myslieť aj na ekonomickú stránku hry. Z 12 nadizajnovyných druhov si už len potom kliknutím vyberáte, prípadne môžete zmeniť, no vývoj treba zamerať aj na ťažbu. Tá prebieha na okolitých mesiacoch a planétkach, no nie automaticky. Z navrhnutých lodí vyberiete nákladnú, tú pošlete na mesiac ťažiť aj s robotníkmi na palube (čím viac, tým rýchlejšie zdroje vyťažíte) a potom nastavíte trasu ďalším dopravným lodiam, ktoré budú premávať so surovinami medzi mesiacom a stanicou.

Za zmienku ešte stojí aj váš politický život pozostávajúci zo starania sa o blaho ľudu a diplomacie. Zvlášť tá diplomacia. Uzatváraním spoločenstiev sa vyhnete bojom, ale aj prídete o istý obnos surovín, ktorý si za to vyžiada druhá strana, takže aj pri spojenectvách treba pouvažovať. Zatiaľ ste asi nepostrehli žiadne real-time elementy, čo? To je pravda, v hre stačí iba porozdávať rozkazy a občas ich vzhľadom na situáciu meniť. Až na boj samozrejme. Ten však už bohužiaľ spadá do toho nudne ubíjajúceho spôsobu hry. Boje trvajú aj s útokom letky proti jednej základni strašne dlho a sú až neskutočne nudné. Ich jednotvárnosťou by som liečil nespavosť. Je tu síce možnosť využiť útok v dobe, kedy je stanica na privrátenej strane planéty, no to je tak všetko taktizovanie počas súbojov, potom už len čakáte, kým obrazovka dobliká a ide sa ďalej.

Shattered Suns

Z množstva nezáživného textu sa vám zatočí hlava.
Shattered Suns

Za nepriateľom neraz pôjdete cez celú slnečnú sústavu.
Shattered Suns

Vyjednávanie vás bude čosi stáť. Stojí prímerie za to?

Náplne misií sa snažia tváriť strašne rôznorodo, no nakoniec je to vždy iba o tom istom, čo som už popísal vyššie. Zaujímavo pôsobí aspoň možnosť nesplniť úlohu, kedy aj napriek pokazenej misii môžete ďalej pokračovať v hre a vrhnúť sa ďalšiu niekde inde. Samozrejme, ak vás hra bude baviť, no osobne by som taký prípad považoval za silný prejav masochizmu.

Pochopenie princípov hry je jednoduché, to však už neplatí o ovládaní, ktoré si už vyžaduje poriadnu dávku zručnosti. Tretí rozmer je v hre ako za trest a viac by jej určite pristal skôr kvázi 3D herný model, kedy by sa dalo pohybovať iba v dvoch rozmeroch. Hráč vďaka neschopnosti kamery snímať dianie na obrazovke tak, ako sa patrí, stráca prehľad prakticky neustále.

Grafika je jednoduchá a to je to najsprávnejšie slovo. Ani sa len nesnaží pôsobiť adekvátne 21. storočiu. Jednoducho len pár graficky veľmi jednoduchých objektov v sterilnom vesmíre bez efektov a to je všetko. Aspoň, že sú spracovaniu prispôsobené aj nároky. Hudba je na tom asi ešte horšie, celkovo ma pri pomyslení na ozvučenie až pichá v boku. Asi iba jedna monotónna melódia počas celej hry a až 1 zvukový efekt pri bojoch, au.

V prípade, že patríte medzi hardcore stratégov s nutkaním pre sebapoškodzovanie, tak Shattered Suns je pre vás. Inak nevidím dôvod, prečo sa púšťať práve do tejto hry, keď existuje kopec iných, starých a lepších (a aj oveľa krajších) vesmírnych RTS, ako sú napríklad Haegemonia, prípadne úplne staručký Homeworld.

napísal matus_ace 23.2.2009
2.0
4.1