Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), Xbox360

do detailov prepracované prostredia
jedinečná grafika
zásahy nepriateľov
AI v bojoch
niekomu môže chýbať multiplayer

"Páni... Bratři Strugačtí - Piknik u cesty. Hmm, to je mi nejak povědomý."

Po Stalkerovi prichádza ďalší herný remake ruského postapokalyptického literarného diela. Ide o knihu od Dmitrya Glukhovského, v ktorej sa dostaneme do Moskvy roku 2033 a ako nám názov hovorí, odohráva sa v metre. Tunely sú totiž útočiskom ľudí po atómovej katastrofe. Povrch je zničený, zamorený, zmrznutý, absolútne nevhodný na život.

Práve preto sa ľudia museli uchýliť do metra, kde si na staniciach založili vlastné spoločenstvá a opevnenia. Obraňujú sa tam ako pred novým evolvovaným druhom človeka - nosolidmi, tak aj sami pred sebou. Skupinky žijúce v podzemí sú rozdielne, niektoré chcú len prežiť, iné sú násilné, ďalšie majú rôzne ideológie a aj preto vojna proti nacistom trvá stále a rovnako komunisti stále utláčajú a obmedzujú každého, na koho majú dosah. To všetko len znižuje nádej ľudí na prežitie, pretože nosolidi podľa zákonitostí silnejšej rasy pomaly ale isto preberajú kontrolu. Povrch už majú bezpečne pod kontrolou a ľudia v podzemí budú nasledovať. Alebo...

Metro 2033 síce môže prostredím a postavením pripomínať Stalkera, respektíve Fallout, ale samotným štýlom je úplne iná. Ak by ste to silou mocou chceli s niečím porovnať, je to ako Half Life 2 zmiešaný s temnotou Fearu a katastrofou Falloutu. Je to klasická tunelová FPS akcia, aj keď s rôznymi drobnosťami posúvajúcimi ju niekde medzi akčný, adventúrový a RPG žáner. Nejde v nej ani tak o samotnú akciu ako o nasávanie atmosféry na každom kroku. Pôjdete pomaly, budete spoznávať život v podzemí, ľudí, vychutnávať si detaily sveta ako grafické, tak aj zvukové. Všetko vám bude ponúknuté na podnose v takmer dokonalej jednoliatej forme.

Tunely metra... život ľudí v roku 2033.
Atmosféra v podzemí je jedinečná, doslova to tam žije.
Vždy máte so sebou plány a kompas na navigáciu.

"Kohos to sebou přivedl debile? Odpověz, hovado, nebo ti ustřelím koule!"

Vy v hre preberáte postavu Artyoma, mladého obyvateľa tunelov, s ktorým ste nútení vyjsť zo svojej domovskej stanice, aby ste ju zachránili pred istým vyhladením. Nebude to jednoduché. Ste neskúsení, neviete, čo môžete v temnote tunelov čakať, ale prežívate, skúsení borci podzemného sveta vás ochraňujú, učia vás, prevážajú na rozmanitých drezinách medzi stanicami, občas vás pošlú na výlet na nebezpečný povrch a vy im za to pomáhate v likvidovaní hrozieb.

Nosoľudia, tiene, rôzne radiáciou zmutované živočíchy, anomálie sú neoddeliteľnou súčasťou tohto sveta a preto kto v týchto podzemných chodbách nemá "kalacha", akoby ani nebol. Jeho silu dokonca ocenia aj vaši protivníci. Ale kalach bez nábojov nie je ničím a tie sú v podzemím najväčším problém. To znamená, že zbieranie nábojov po mŕtvych bude jednou z hlavných náplní hry. Náboje tu dokonca slúžia aj ako platidlo, ale nie hocijaké, len "čisté" náboje vyrobené ešte pred katastrofou. Za ne si budete môcť u priekupníkov kupovať nové, lepšie alebo upgradované zbrane a, samozrejme, aj ďalšie zásoby lacných špinavých nábojov.

Mimo nákupov zbraní budete na staniciach spoznávať miestnu kultúru, čas od času sa zastavíte s kolegami v baroch, napijete sa pravej ruskej vodky, pomôžete obyvateľom a zoženiete si aj ďalšie veci ako napríklad lekárničky, lepší bojový oblek, ktorý viac vydrží alebo aj prilbu s nočným videním. Nové filtre pre dýchaciu masku budú viac ako potrebné a to nie len pri občasných prechodoch povrchom, ale aj v podzemí, keďže nie všetky časti metra sú hermeticky uzavreté a nebezpečné chemikálie z povrchu prenikajú aj sem. Na masku si treba dávať veľký pozor, pretože sa jej neničia len filtre, ale pri bojoch praská a ak sa vám rozbije, je to koniec. Pár nádychov smrtiaceho vzduchu a umierate - teda vraciate sa na posledný checkpoint, keďže samostatné ukladanie pozícii hra nemá.

Metro vás víta.

"Fajn rudej šmejde, pomodli se ku svému Marxovi nebo Leninovi."

Viac ako pár upgradov zbraní a oblečenia od hry nečakajte, nie je to RPG, je to dobrodružstvo, ktorého atmosféra sa buduje neustálym rozprávaním postáv, ktoré vás sprevádzajú. Dokonca aj samotná akcia ustupuje pred atmosférou, čo je sčasti aj dobre, keďže tá je jediné výraznejšie mínus celého titulu. Nedá sa povedať, že by boje boli úplne zlé, ale AI nepriateľov sa zvykne správať podivne a rovnako detekcia ich zásahov je viac náhodná, ako by sme od bežnej FPS hry čakali.

Napríklad vaši ľudskí nepriatelia si občas spletú stranu prekážky, na ktorú sa mali postaviť, niekedy sa vám stavajú chrbtom a až po chvíli sa zorientujú. A podobne aj vaša muška, respektíve zásahy nepriateľov sú mierne povedané nedokonalé. Niekedy dáte nepriateľovi headshot na prvýkrát, niekedy sa vám to nepodarí ani na tretí. Nie je to vyslovene problémom, ale narúša to pocit dokonalosti, prípadne frustruje ak zbytočne míňate vzácne náboje, alebo musíte strácať čas znovunabíjaním, zatiaľ čo sa na vás hrnú hordy protivníkov.

Oproti streľbe je nabíjanie ďalšia z vecí, ktorú autori nezvykle prepracovali, napríklad niektoré typy zbraní musíte nabíjať na viackrát, čo rozdeľuje rýchle a pomalé nabíjanie, niektoré zbrane sú tlakové a musíte ich po strate tlaku streľbou zdĺhavo napumpovať. Ak nemáte náboje, pozitívom je, že nôž, respektíve šípy z kušostrelu, môžete vždy po zlikvidovaní protivníka zozbierať. Tieto zbrane sú navyše aj tiché, čo by eventuálne fungovalo pri stealth prístupe, ale ten je vďaka podivnej AI prakticky nemožný a často sa tichý postup už po prvých krokoch mení na otvorenú prestrelku.

Povrch ukazuje len deštrukciu...
... a hordy nepriateľov, ktoré sa na vás pohrnú.
V tuneloch budete mať priateľov, ktorí vás budú viesť.

"Jako z hollywoodskeho filmu o sovětském svazu."

Prezentačná stránka v hre jednoducho exceluje ako grafika, tak aj zvuky. Z oboch cítite, že ste v Rusku. Postavy hovoria s prízvukom, vidíte typicky ruské zariadenia, oblečenia a z ľudí cítiť ruský štýl chápania sveta. Atmosféru nasajete aj z detailov ako hračiek rozhádzaných po zemi v obytných blokoch, alebo aj ponukou zbraní. Autentické prostredia dotvárajú nesmierne kvalitné grafické efekty, kde tiene a svetlá sú posunuté oproti ostatným hrám o generáciu vpred, rovnako detaily (väčšiny) textúr vyrážajú dych. Celé to dotvárajú rôzne dymové, hmlové a rozmazávacie efekty, ktoré spolu ponúkajú jednu z najlepších grafík doteraz. Rozmanité animácie postáv a ich interakcia s prostredím dodávajú hre na živote.

Z výkonového hľadiska Metro 2033 funguje prekvapivo slušne a na priemernej konfigurácii ju spustíte na najvyšších DX9 alebo DX10 nastaveniach a vychutnáte si grafiku naplno. DX11 ešte mierne zvyšuje kvalitu obrazu, ale nie je to nič výrazné, čo by ste nevyhnutne potrebovali, respektíve spozorovali. Na druhej strane je pozitívne, že pridané efekty v tomto prípade nemajú dopad na výkon hry. Jediné čo môže mať výrazný dopad, je vyššie nastavenie fyziky.

Fyzika používa PhysX a pri Advanced nastaveniach to je pekne vidieť. Žiaľ vidieť aj to, že fyzika bola zapracovaná len v posledných fázach vývoja a preto jej najväčšie použitia uvidíte až ku koncu. Pribudnú tam napríklad fyzikálne riešenia problémov a rôzne závislosti. Niekoľko pekných deštruktívnych efektov uvidíte pravidelne počas celej hry.

Čo sa týka samotnej rozsiahlosti titulu, zaberie vám príbližne 8 a pol hodiny vychutnávania si neznámych prostredí, za ten čas precestujete len necelú štvrtinu z vyznačenej mapy metra. Ďalšie lokality neboli pre hlavný príbeh dôležité, ale autori ich postupne môžu otvárať v sťahovatelnom obsahu, na ktorom už pracujú. Možno časom pribudne aj multiplayer, ktorý momentálne absentuje. Ak by vám bolo atmosféry metra málo, kniha Metro 2033 už má pokračovanie Metro 2034 a teda aj hra je takmer istá.

Budete môcť kupovať zbrane, náboje, vybavenie.
Mapa je rozsiahla, žial navštívite len zlomok staníc.
Bububu....

"Pořád to samý, brodíš se ve sračkách, abys zachránil svět... a nikoho to nezajímá."

Metro 2033 je unikátnym a bežnými štandardmi neviazaným zážitkom prichádzajúcim z východu. Podobne ako Stalker prináša oživenie do stereotypných FPS hier a aj keď má malé chyby, jedinečná atmosféra a spracovanie ich vynahradzujú. Žiaľ nedokáže plne vynahradiť nedokonalú streľbu, ale tam ak od hry nečakáte one-shoot-one-kill Call of Duty štýl, po úvodných bojoch sa do toho plne dostanete a budete vedieť, čo sa dá od nepriateľov čakať a koľko vzácnych nábojov na nich musíte spotrebovať. Budete si vychutnávať prostredie a necháte sa viesť vpred tajomnými prízrakmi podzemia.

Mimochodom kniha Metro 2033 vychádza budúci mesiac v slovenčine.

Minimálne požiadavky: Dual Core CPU, 1 GB RAM, GeForce 8800
Doporučené požiadavky: Dual Core 3 GHz, 2 GB RAM, GeForce GTX 260