THE WHISPERED WORLD

THE WHISPERED WORLD

8.0

Rozprávková adventúra

Prerozprávam vám príbeh. Príbeh tak čarovný, že sa vzťahuje na každého človeka. Každý sa v ňom nájde. Či už je to kúsok reflexie nášho detstva alebo reminiscencia detských radostí z rozprávok, každému z nás má čo ponúknuť. Kedysi dávno, v jednom zázračnom snovom svete si nažíval malý klaun Sadwick spolu so svojou kočovnou rodinou. Brázdili krajinu s vystúpeniami a vyčarovávali úsmevy na ľudských tvárach. Pri tom všetkom však nikto z nich ani len netušil, že dávno zabudnutá minulosť tejto krajiny ju ešte raz doženie a zamieša kartami osudu tak, ako sa nedalo čakať ani v tých najfantastickejších snoch.

Kto by to bol povedal, že ťarcha osudu sveta dopadne na plecia mladého šušľajúceho pesimistického klauna, ktorý je navyše sužovaný depresiami kvôli svojmu nenaplnenému a vlastne aj zbytočnému životu. Je paradoxom, že niekto, kto spôsobuje radosť ostatným, je sám, ako už meno napovedá, celý život smutný. Príbeh o vnútornom boji malého chlapca, o starodávnom kráľovstve a ešte starších proroctvách nie náhodou pôsobí ako z rozprávkovej knihy, ale eso si príbeh v rukáve ponecháva až do samotného záveru. Vtiahnutie do príbehu je dokonalé, avšak nie pozvoľné. Nárazovo sa ocitáme v nočnej more, z ktorej plynulo prechádzame hlbšie cez nevinný začiatok.

Whispered World nemôže pochádzať z inej krajiny ako z Nemecka, bašty žánru adventúr. Aj keď úvodný opis sa môže zdať až príliš dobrý, predsa len sa treba mať na pozore a nemusíte sa báť chovať drobnú nedôveru voči hre. Tvorcovia zo štúdia Daedalic nepatria k tým najskúsenejším a ani s tým minimálnym portfóliom, ktoré majú zatiaľ za sebou, neurobili dieru do sveta. Titul nesprevádzala ani masívna reklamná kampaň a do sveta bola hra vyhodená ako nechcené šteniatko po Vianociach na daždivú ulicu – ticho a tak, aby o tom nikto nevedel. To je však obrovská škoda, nakoľko titul rozhodne má čo ponúknuť.

The Whispered World
The Whispered World Prostredia sú naozaj vykreslené prekrásne.
Prostredia sú naozaj vykreslené prekrásne.

The Whispered World Ručne animované sú aj všetky videá medzi kapitolami.
Ručne animované sú aj všetky videá medzi kapitolami.

The Whispered World Logické hádanky vám miestami dajú zabrať.
Logické hádanky vám miestami dajú zabrať.

Už na prvý pohľad na okolité obrázky musí byť každému jasné, že je nemožné sa do hry nezamilovať. Vizuálna stránka hry si berie to najlepšie z ručne kreslenej grafiky a hra je dokonalým príkladom toho, že vďaka šikovným rukám aj v roku 2010 stále stačia dva rozmery. Farebná paleta priam neuveriteľná, detailnosť až prekvapivá a čaro podmanivé. To sú devízy, vďaka ktorým nie len, že zaujme na prvý pohľad, ale aj očarí každou novou obrazovkou, ktorú si vždy najskôr podrobne prezriete len preto, aby ste sa pokochali. Stretávame sa tu s tým najlepším z expresionizmu nemeckej školy, čo dokazujú hlavne temné a pochmúrne lokácie. V iných zas farebnosť žiari viac ako peračník prváka na základnej škole.

Pri všetkej tej kráse však hra beží plynulo aj na priemerných kuchynských spotrebičoch, čo ju sprístupňuje širokému publiku (keby to bola pravda, už by bola dohraná, ale môjmu notebooku to nevysvetlíš, pozn. Junker). A aby tých superlatívov po príbehu a grafike nebolo málo, tak sa k nim pridáva ešte úchvatná zvuková stránka. Dabing prakticky všetkých postáv na vrcholovej úrovni im dodáva na vierohodnosti, čo napomáha celému svetu a hráčovi v zžití sa s ním. Minimalistické tendencie hudobnej časti nemožno vyčítať, nakoľko jednoduché a jemné melódie nenápadne hrajúce v pozadí hre sedia ako sedí povestný šerbeľ na zadok. Prakticky je teda hudba jednou z tých najviac atmosférických zložiek titulu. V technickej oblasti síce je pár mušiek, k tomu však až na záver.

The Whispered World

Aj keď možno na niekoho môže Whispered World pôsobiť infantilne, opak je pravdou. Jej vyspelosť nedokazuje len hlboký príbeh, ale aj náročnosť. Jedná sa o tradičné hádanky zložené z množstva úloh spočívajúcich v používaní predmetov, ich zbieraní, vzájomného kombinovania a neraz vyžadujú poriadnu dávku dôvtipu, prípadne šťastia a náhody. Pritom príklady na tie náročnejšie puzzly by som nemusel dlho hľadať v pamäti. Našťastie si na úlohách dali autori záležať a metódy v štýle pokus-omyl sú skôr ojedinelé. Náročnejšie úlohy dopĺňajú hádanky v podobe skladačiek, šachov a iných podobne zameraných puzzlov. Okrem toho sa tu taktiež stretávame aj s questami, kedy treba niekoho niekam dostať a konečne, po dlhej dobe, sa jedná o adventúru, v ktorej hrajú dialógy významnú úlohu aj v postupe ďalej.

Mohli sme sa stretnúť s ojedinelými dialógmi, ktoré determinovali hráčov postup, tu však na nich záleží vcelku. Či už sú to hádanky, ktoré vám dávajú kamenní bratia, alebo persuázia postáv vhodným výberom otázok a odpovedí, prípadne aj opakovaním. Navyše pri riešení hádaniek nie ste sami. Sadwickovi skoro neustále robí spoločnosť jeho verný červík Spot, ktorý postupne nadobudne schopnosť meniť formu, ktorú často v hádankách využijete (bežný červík, nafúknutý červík, ohnivý, sploštený a rozdelený na viac menších). Ak ste si Spota zamilovali už pri čítaní týchto riadkov, tak sa máte na čo tešiť, nakoľko jednu pasáž strávite aj priamo v jeho koži! Celkovo sa hra skladá zo 4 aktov, ktorých prejdenie vám, podľa schopností, zaberie nejakých 10 hodín v tom najlepšom prípade, inak sa v hre zdržíte aj o pár hodín viac.

The Whispered World
The Whispered World Tie najkrajšie chvíle nastanú v pochmúrnych obrazovkách.
Tie najkrajšie chvíle nastanú v pochmúrnych obrazovkách.

The Whispered World Sadwickove ironické poznámky si zamilujete.
Sadwickove ironické poznámky si zamilujete.

The Whispered World Detailnosť jednotlivých prostredí je až prekvapujúca.
Detailnosť jednotlivých prostredí je až prekvapujúca.

Aj napriek tomu, že Sadwickov život nie je prechádzkou ružovou záhradou, tak si dokáže udržiavať na nadhľad aj v najťažších situáciách, čo sa prejavuje na jeho monológoch a povzdychoch. Koncepcia tohto charakteru je tak unikátna, že väčšiu dávku ironizácie by ste dnes hľadali len márne. Sviežosť použitého humoru je taktiež smerovaná na nie práve najmladšieho hráča a pôsobí ako grilované kurča po týždňovej hladovke. Štipľavými poznámkami potom Sadwick nečastuje len svoju vlastnú existenciu, ale aj aktuálne dianie, svoje okolie a iné postavy taktiež. Vyššie spomínaný dabing potom spolu so spomínanými charakteristickými črtami vytvárajú nezabudnuteľný charakter. Medzi humorné prvky sa samozrejme nezaraďuje len sám Sadwick, ale aj iné postavy, ako napríklad senilný starý otec a zmätený posol.

Hovorí sa, že nie je všetko zlato, čo sa blyští a aj napriek tomu, že tu je ten jas až enormný, tak chybičky sa tu nájdu taktiež. Prvou sú loadingy, ktoré sú časté a dlhé, pritom hra často loaduje aj bez toho, aby o tom dávala vedieť, proste sa iba sekne a načítava. Herný zážitok je tak rozkúskovaný, čo mu neprospieva. Ďalším mínusom sú minimálne možnosti nastavenia, ktoré taktiež nepotešia. Osobne ma dosť hnevalo aj zavadzanie postáv, ktoré obľubovali také postavenie v scéne, kedy za niečím zacláňali. Všetky spomenuté nedostatky však vyvažujú nepopierateľné pozitíva titulu, vďaka ktorým Whispered World pôsobí skutočne jedinečne a sviežo.

napísal matus_ace 31.5.2010
8.0
7.2