ANIMAL ARK AFRICA

ANIMAL ARK AFRICA

6.0

Slovenská logická hra

Nestáva sa pravidelne, že by hra z iPhone/iPod platformy premigrovala dokonca i na PC scénu, hoci len nedávno sa to podarilo napr. veľmi oblúbenej hre Flight Control. V prípade Animal Ark Africa ide o vcelku dobrý ťah, pretože ide o relatívne originálny titul inšpirovaný legendárným Tetrisom a prístupný celej palete hráčov. Rovnako zaujímavý je i pôvod hry, pretože má slovenské korene, takže – logicky – i slovenských vývojárov. Trochu problematickejšie je to už so samotnou hrateľnosťou, tak sa na to teda poďme spoločne pozrieť. Avšak nech mi sám Steve Jobs odpustí, keď poviem, že hry tohto typu by radšej z „jeho" mašiniek nikam migrovať nemali.

Zahrám si ťa tisíckrát... alebo nie?

Čo je na hre, ktorá do takej alebo onakej miery spadá pod kategóriu „logické", viac než problémové? Tipujete správne (tých pár z vás, ktorí sa „netrafili", som akože nevidel). Najväčší problém je prinútiť človeka, aby si k hre sadol znova a znova a vydržal pri nej. Animal Ark Africa sa o svižnú hrateľnosť pokúša, to sa musí uznať, no to čo pri výrobkoch Apple fungovalo a útočilo na kategórie tzv. casual hráčov, na PC platforme dostáva na frak. Napr. u mňa stačilo niekoľko hodín hrania a pomaly, ale isto som začal javiť príznaky ľahšej neurózy, ale zároveň ťažšej psychózy. Najstrašnejšie boli úplne začiatky (ku ktorým sa ešte rozhodne vrátim), nakoľko samotný princíp hry nepatrí práve k najtriviálnejším, veď napokon v menu sa nachádza samostatná sekcia nazvaná Ako hrať.

O čom to je?

Idea hry je v princípe dobrá. Cením si celý interface, spracovaný na africkú tematiku, čo príjemne spestruje hranie. Autori dokonca pribalili aj menšiu encyklopédiu zameranú na faunu a flóru afrického kontinentu. Pekný nápad, najmä, keď si uvedomíme, že hra je zameraná aj na oblasť mladých hráčov. Každý level je tvorený samostatnou africkou témou, ktorá spestruje pozadie, avšak dôležité je to, čo sa deje v popredí. Obrazovka pripomína akýsi hybrid Tetrisu a ukladania kameňov v Bejeweled. Pokúsim sa aspoň ako-tak opísať samotný spôsob hrania, ktorý by si zaslúžil o dosť podrobnejšiu hernú sekciu Ako hrať. Po prvom spustení sa zrejme ľudom objaví na tvári nechápavý výraz, v mojom prípade to nebolo inak.

Animal Ark Africa
Animal Ark Africa Herná nápoveda. Bohužiaľ, rozhodne nestačí.
Herná nápoveda. Bohužiaľ, rozhodne nestačí.

Animal Ark Africa Takto vyzerá „vyčistený“ level.
Takto vyzerá „vyčistený“ level.

Animal Ark Africa Smola. Žiaľ, hru je nutné hrať úplne odznova.
Smola. Žiaľ, hru je nutné hrať úplne odznova.

strednej časti sa postupne objavujú vždy dve dvojice zvierat, ktoré sú namaľované na kameňoch. Tie môžete posúvať hore a dole po obrazovke. Každá dvojica putuje, po stlačení príslušného klávesu, na ľavú či pravú stranu. Vašou úlohou je zachraňovať jednotlivé zvieratká tým, že sa ich snažíte na bokoch hernej plochy umiestňovať v počte troch kusov. Vtedy zmiznú, stĺpec sa zníži a vy môžete veselo pokračovať ďalej. Nie je to však jednoduché, tým skôr, že si musíte strážiť oba stĺpce a zároveň i časomieru. V počiatočných leveloch je celá herná plocha tvorená jediným sektorom. Neskôr, keď postúpite ďalej, sa plocha priebežne začne deliť na tri sektory, pričom v každom z nich je potrebné zachrániť iný druh i počet zvierat. Okrem kameňov s obrázkami zvierat sa na hracej ploche sem tam objavujú i „šutre“ s otáznikom. Ak ich spojíte do trojice, nastane pomerne originálna situácia – hra sa zastaví a prekvaví vás otázkou týkajúcou sa afrického kontinentu. V prípade kladnej opovede vaše skóre získa celkom slušnú posilu v podobe bonusových bodov. Odpovede na otázky pritom nájdete práve v spomínanej encyklopédii, ktorá je súčasťou hry. Animal Ark Africa je o posúvaní, presúvaní, vymieňaní a – našťastie – aj o premýšľaní.

Nemôžem pokračovať tam, kde som skončil?

Žiadna hra nie je úplne dokonalá, avšak to, čo sa podarilo našim slovenským vývojárom, je absolútne nepochopiteľné. Keď totiž veselo pokračujete z levelu do levelu a z nejakej príčiny musíte hru vypnúť, prípadne skrátka prehráte, nemáte inú možnosť, než začať hrať kompletne od začiatku. Čítate dobre. Žiadny checkpoint ani nič iné sa tu nekoná. Autori mali možnosť v PC verzii urobiť potrebné úpravy, no očividne sa s tým netrápili. Podobne, ako sa netrápili s podrobnejším herným návodom. Vskutku zvláštny prístup.

To, čo tu máme, je ukážka hry, ktorej potenciál ostal nenaplnený. Zaujímavé, že napriek všetkému by človeka Tetris, sťaby pradedo logických hier, dokázal ešte i dnes zabaviť viac. A je celkom jedno na akej platforme. Toto sa hre typu Animal Ark Africa nepodarí. Často sa stáva, že aj jeden-dva prešľapy dokážu dokonale pokaziť dojem z hrania. Tejto hre sa to stalo, no napriek tomu ide o jemne nadpriemerné dielo, ktorému pomáha i fakt, že sa predáva za vynikajúcu cenu. Jej kúpa vám rozpočet rozhodne nezlikviduje, takže získate logickú hru za pár eur. To vás môže hriať pri srdci, keď budete neskôr zúrivo mlátiť do klávesnice pri ďalšom opakovaní toho, čo ste sa pokúšali zdolať už stokrát predtým.

napísal ondrew 28.12.2010
6.0
ANIMAL ARK AFRICA