BATTLEFIELD 3

BATTLEFIELD 3

9.0

Skutočná vojna 3.0

DICE nejde s prúdom tak ako väčšina vývojárskych firiem, odtrhli sa a namiesto primárneho vývoja pre konzoly spravili Battlefield 3 primárne pre PC a to priamo s podporou DX11. Po ročnej kampani vyzdvihujúcej atmosféru a grafiku je hra konečne tu a môžeme si otestovať, či sa ich sľuby naplnili a či to náhodou nebolo celé len hype so snahou dobehnúť konkurenčný Call of Duty.

Battlefield séria položila svoje základy v roku 2002, kedy prišiel na PC Battlefield 1942 a priniesol jedinečný conquest multiplayer na masívnych mapách s množstvom ovládateľných jednotiek. Všetko sa dalo ovládať a hralo sa to veľmi dobre. Značka si získala meno, dostávala expanzie, mody, prišlo aj priame pokračovanie v modernej vojne aj podsérie ako webový Battlefield Heroes a pribehový Bad Company. Všetko to viedlo k aktuálnemu Battlefield 3, kde autori všetky skúsenosti spojili a vytvorili ako ďalší míľnik v sérii, tak aj vo FPS hrách.

Zatiaľ nevieme ako na novú konkurenciu zareaguje Call of Duty, ale keď si pozrieme Battlefield, ten sa pod snahou prekonať konkurenciu a zaujať väčší počet hráčov vyvinul k lepšiemu. Opustil čisto multiplayerový základ, pridal rozsiahlu singleplayerovú kampaň a decentnú kooperáciu. Všetky časti sú na vysokej úrovni a dopĺňa ich ako priam bombastická audiovizuálna stránka, tak aj novinka a to webový Battlelog, v ktorom sa vám zaznamenávajú všetky vaše úspechy a z ktorého v PC verzii spúšťate aj samotný titul. Či je to dobre alebo zle je relatívne jedno, keďže je to jediná možnosť. Na druhej strane nám titul nám týmto ukazuje budúcnosť PC titulov ako s prepojením na web, tak aj nextgen grafikou.

Battlefield 3
Battlefield 3 Battlefield dostáva kampaň, bude vyrozprávaná pri vypočúvaní.
Battlefield dostáva kampaň, bude vyrozprávaná pri vypočúvaní.

Battlefield 3 Kampaň vás prevedie po celom svete spracovanom v pôsobivých detailoch.
Kampaň vás prevedie po celom svete spracovanom v pôsobivých detailoch.

Battlefield 3 Explózie a deštrukcia nechýba, aj keď z veľkej časti len predskriptovaná.
Explózie a deštrukcia nechýba, aj keď z veľkej časti len predskriptovaná.

Kampaň

Kampaň presne nasleduje umiestnenie celej hry do modernej vojny, kde rieši aktuálne obavy z teroristických útokov. Nie je to futuristické fantasy na štýl Call of Duty, ale príbeh, v ktorom sa autori snažili pôsobiť realisticky, ale možno až príliš klišovito a v príbehu je presne všetko, čo by ste od neho čakali a teda - teroristi, Rusi, atómové hlavice. Vy sa v rozprávaní vypočúvaného vojaka dostávate do kože niekoľkých vojakov a zisťujete, ako sa udalosti postupne zvrhávali až k bodu, ktorý otvárate na začiatku kampane a uzatvárate na jej konci.

Rozprávanie nás zavedie na rozmanité miesta vo svete od blízkeho východu, cez Paríž až po New York. Dostaneme sa aj na lietadlovú loď, kde nás čaká najdokonalejšia letecká misia v hrách doteraz, vstúpime do masívnej a nesmierne pôsobivej tankovej vojny a aj do menších a väčších pozemných útokov či už v mestách, alebo v prírode. Všetko v dokonalej grafike, zvuku a aj fyzike, aj keď stále s dojmom, že autori miestami nevyužili situácie, ktoré sa dali, alebo dokonca mali vygradovať a vypália tak naprázdno. Možno to bol aj zámer o dramatizáciu príbehu, ktorý im na rozdiel od spádu akcie ide skutočne dobre a ktorý pekne uzatvára celú kampaň.

Pôsobivo navrhnuté misie dopĺňa rokmi odladená hrateľnosť, kde viete presne ako zareagujú na strely nepriatelia a aj to, že vám stačia jeden-dva zásahy a ste mŕtvy. Nie je to arkádová hrateľnosť, musíte sa už na normal obtiažnosti skutočne snažiť a dávať si pozor na každého nepriateľa, ktorého vidíte aj nevidíte, ale tušíte, že sa niekde za tým všetkým dymom skrýva. Takticky musíte využívať dve základné zbrane, ktoré unesiete, kombinovať ich s granátmi alebo aj nožom, v prípade ak treba tichú likvidáciu. Nemusíte sa báť, že by ste nevedeli, kedy máte likvidovať nepriateľov potichu, hra vám v predskriptovaných misiách vždy presne povie, čo musíte spraviť.

Rovnako predskriptovaná je aj AI nepriateľov, od ktorých skutočne veľa nečakajte. Skript riadi nepriateľov podľa vášho postupu, postupne priebiehajú, objavujú sa za prekážkami a občas sa aj respawnujú a dobiehajú stále na dané miesto, aby vyplnili vravu boja, pokým neprejdete určitú líniu na bojisku. Je to síce štandardný systém v týchto hrách, ale nie je dostatočne odladený, aby to hráč nevnímal. K tomu nepriatelia akoby vždy vedeli, kde ste a väčšinou sa ich cieľom stávate vy, keďže vaši kolegovia nezomierajú a ani vám veľmi v likvidácii nepriateľov nepomáhajú. Sú tam viac menej len do počtu a dobrí sú len na otváranie dverí alebo pomoc pri prekonaní nedostupných miest. Napriek tomu intenzita akcie nechýba, animácie a koordinácia vašich vojakov na bojisku dodáva pocit reality a dynamiky.

Samotné bojiská kombinujú úzke uličky, malé námestia, ale aj stredne veľké vonkajšie bojiská, žiaľ vozidlá v nich využijete skutočne len minimálne, respektíve len vtedy, keď vám to hra prikáže. Dostanete tak misiu s tankom, lietadlom a sériu misií, kde ste ako spolujazdec vo vozidle. Škoda, že tu nešli DICE v týchto elementoch hlbšie a držali sa primárne FPS akcie dopĺňanej priam zbytočnými quicktime elementmi.

Spolu v kampani čakajte 7 - 8 hodín prestreliek v nádherných prostrediach, v štandardnom príbehu. Nie je to megalitická explozívna kampaň Call of Duty ani nudná Medal of Honor kampaň, má svoj štýl, ktorý vsak ešte bude musieť presnejšie zadefinovať pokračovanie.

Videorecenzia

Kooperácia

Udalosti kampane dopĺňa kooperácia, ktorá je novým doplnkom do Battlefield série. Dostanete v nej šesť misií postavených do stromovej štruktúry, ktoré postupne odomykáte a dopĺňate si tak nový pohľad na bojiská kampane. Budete v nich s priateľom napríklad obraňovať určité územie, útočiť na ciele zo zeme alebo zo vzduchu. Podobne ako v čistom multiplayeri aj tu funguje bodový systém a postupne si odomykáte lepšie zbrane a vybavenia, ale žiaľ podobne ako v kampani aj tu vám atmosféru znepríjemňuje AI, ktorá je až príliš závislá na skriptoch, statická a svojou presnosťou a možnosťou vidieť cez hmlu, dym a objekty je dosť otravnou.

Kooperačné levely vám zaberú okolo troch hodín a sú príjemným odreagovaním, ak potrebujete na chvíľu vypadnúť z multiplayerovej vojny, chcete prekonať skóre priateľov alebo hlavne si odomknúť ďalšie zbrane do multiplayeru.

Multiplayer

Multiplayer pokračuje presne v štýle prvých Battlefield titulov, ponúka rozsiahle bojiská, rozmanité typy vozidiel a na PC boj 64 hráčov, ktorý vytvorí na rozsiahlych bojiskách pôsobivú vojnu. Konzoly síce podporujú len 24 hráčov, ale autori sú už v týchto počtoch doma, keďže Bad Company bol na tom rovnako a bojiská sú pre konzoly odladené, aj keď sú menšie.

Battlefield 3 v základnej verzii ponúka 9 multiplayerových máp, ktoré si zahráte v troch módoch. Od klasického Conquestu (veľký a malý formát), ktorý je základom Battlefieldu a ktorého základom je dobýjanie checkpointov, dopĺňa ho Deathmach (tímovo a squadovo), kde sa musíte len snažiť hľadať a likvidovať nepriateľov a nakoniec zaujímavejší je Rush mód, kde jedna strana dobýja územia, druhá bráni a ustupuje. Mapy ponúkajú sériu užšie navrhnutých mestských oblastí, ale primárne sú lokalizované na väčšie bojiská, na púštiach, pobrežiach alebo zelených oblastiach, kde využijete tanky, jeepy, lietadlá a helikoptéry. Niektoré oblasti ponúknu aj lode. Nie sú to uzavreté jednoduché boje na štýl Call of Duty, ale otvorené bojiská, kde treba taktizovať a spolupracovať nielen v oblasti classov, ale aj na rôznych vozidlách. Je to komplikovanejšie a hráčov zvyknutých len behať a strieľať táto zložitosť môže odradiť.

Pre fanúšikov série sa hrateľnosť oproti Battlefield 2 výrazne nemení a precízne zameriavanie, jednoduché ovládanie pozemných vozidiel a zložitejšie ovládanie helikoptér a lietadiel ostáva. Znovu teda na zemi môže byť pánom každý, ale vzduch ovládnu len skúsení hráči. Čo sa ale mení, sú zbrane, ktoré sú závislé na vašich úspechoch a postupovaní v rankoch a rovnako sa upravujú aj classy, kde sú teraz k dispozícii: Assault, Support, Engineer a Recon. Každý class má svoje odomykanie a kým vylevelujete a odomknete všetky, máte čo robiť minimálne na polroka.

Zo zaujímavých zmien v classoch sa tentoraz oproti Bad Company spojil Assault s Medicom, čo stavia útočníka do zaujímavej pozície, rovnako sniperi majú vďaka killcam ťažšiu úlohu, čo im čiastočne aspoň na jedno zabitie vynahrazuje možnosť zaľahnutia. Evolúcia taktík jednotlivých classov sa bude určite v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch kryštalizovať spolu s odomykaním ďalších zbraní a upgradov. Zrejme optimalizácie od DICE ich budú nasledovať.

Napriek novej grafike a pár úpravám je najvýraznejším prídavkom do séria práve hĺbka prameniaca z Battelogu, ktorý vás bude ešte viac motivovať hrávať dlhšie a stále viac. Každý váš zásah, úspech a neúspech následne vidíte na webe. Vidíte vašu presnosť, ocenenia, najpoužívanejšie zbrane, vozidlá. Rovnako to vidíte aj pri svojich priateľoch, ktorých máte v úvodnom feede podobne ako na Facebooku. V tomto ohľade je webové zapracovanie skutočne pozitívnym prínosom. Trochu však obťažuje neustále spúštanie a vypínanie hry, keďže server browser funguje len na webe a aj keď je dobrý a prehľadný, neustále nové spustenie hry trvá dlhšie akoby ste mapu spúšťali klasicky priamo z hry.

Nakoniec čo je paradoxom, je Origin systém (obdoba Steamu), na ktorom hra beží a ktorý napriek tomu, že pridáva do hry vlastný webbrowser, neumožňuje spustiť mapu priamo z neho. Origin je rovnako oddelený od Battlelogu a priatelia vám do hry neprejdú. Tu ešte nie je. Možno to postupne popridávajú, ale zatiaľ Origin na celom spojení hry a webu pôsobí ako tretie koleso na bicykli. Je zbytočný a nasilu domontovaný.

Battlefield 3
Battlefield 3 Najpôsobivejšia misia z kampane bude v stíhačke.
Najpôsobivejšia misia z kampane bude v stíhačke.

Battlefield 3 AI postavy pomáhajú vo vašom boji, aj keď len na oko. Vy ste ich hlavná zbraň.
AI postavy pomáhajú vo vašom boji, aj keď len na oko. Vy ste ich hlavná zbraň.

Battlefield 3 Prostredia siahajú od mestských až po vonkajšie.
Prostredia siahajú od mestských až po vonkajšie.

Engine

Frostbite 2 engine dodáva celému Battlefield svetu priam realistickú atmosféru a to ako v grafickej, tak aj po zvukovej stránke, kde oboje priam prestrelili hranicu bežných titulov a v niektorých oblastiach prekonali aj CryEngine 2. Zeleňou má síce DICE ešte čo doháňať, ale denné a nočné mesto so svojimi efektmi, atmosférou a deštrukciou s prehľadom prekonáva Crysis 2. Aj keď žiaľ tentoraz od deštrukcie veľa nečakajte, určite nie v kampani, kde sú síce primárne predskriptované deštrukcie pekné a vidieť padať k zemi celé domy dotvára atmosféru, ale reálne môžete ničiť len malé múriky, ostreľovať materiál zo stĺpov a ničiť rôzne ďalšie obrany nepriateľov. Nie sú to síce celé steny ako v Bad Company, ale spolu s dymom z granátov vytvárajú na bojisku pôsobivé efekty, kde sa skutočne cítite ako vo vojne, nie v sterilnom prehľadnom prostredí.

Engine však nie je dokonalý, sú tu rôzne malé zádrhely hlavne v AI, kde nepriatelia môžu čiastočne vstúpiť do steny alebo počas animácií sú nezraniteľní a musíte počkať, kým napríklad vystúpia z auta. K tomu vás AI niekedy ani nezaznamená, ak obídete ich aktivačnú líniu. Len stoja a čakajú. Našťastie to je len kampaň. Multiplayer je to miesto, kde hra skutočne exceluje a takéto problémy naštastie neuvidíte.

Výkonom na tom je Battlefield 3 vzhľadom na svoju kvalitu dobre, možno nie tak dobre ako Crysis 2, ale ani staršie karty sa nemusia báť a teoreticky by nemal byť problém ani s klasickou GeForce 8800. Treba však rátať s tým, že DX10 karty sú teraz minimum a rovnako aj Windows Vista alebo Windows 7. S XPčkami si už neškrtnete, aj keď do nich dáte najnovšiu grafickú kartu. Titul je postavený na DX10/DX11 móde a čím lepšia grafická karta, tým lepší vizuálny zážitok.

Ani audio stránka nezaostáva a čistotou zvuku prekonáva predchádzajúce tituly v Bad Company sérii, ktoré nastolili latku vysoko. Presne viete, čo explodovalo, aká zbraň vystrelila a kde, v kampani sa k tomu pridávajú aj rozhovory, hlášky kolegov a decentná hudba na pozadí.

Battlefield 3
Battlefield 3 Helikoptéry a lietadlá skutočne preberiete len v multiplayeri.
Helikoptéry a lietadlá skutočne preberiete len v multiplayeri.

Battlefield 3 Klasický Conquest multiplayer s množstvami vozidiel sa zachoval a vylepšil.
Klasický Conquest multiplayer s množstvami vozidiel sa zachoval a vylepšil.

Battlefield 3 Pôsobivá tanková vojna nechýba.
Pôsobivá tanková vojna nechýba.

Keď to zhrnieme, DICE pripravilo s Battlefieldom 3 svoj najambicióznejší projekt doteraz, ktorý výrazne posúva sériu vpred ako audiovizuálne, tak aj obsahovo, pričom stále zachováva pôvodnú hrateľnosť. Je to starý dobrý Battlefield a fanúšikovia sa nemusia báť o degradovanie excelentného multiplayeru ako sme to videli v prípade Crysis 2 a práve naopak, zážitok im mierne obohatí kampaň, ako aj kooperačné misie. Síce pridanie web rozhrania pre PC verziu je kontroverzné, ale dá sa naň rýchlo zvyknúť. Mimo toho je PC orientácia titulu v každej zložke zjavná, hráčov nesklame a predstavuje najväčšiu motiváciu pre upgrade ako hardvéru, tak aj operačného systému na novšiu verziu.

Celkovo DICE dodržalo to, čo sľúbilo a naplnilo hype status titulu. Battlefield 3 síce neponúka revolúciu FPS hier, ale je evolúciou svojho vlastného žánru v každej oblasti a dostáva sa do pozície, kde je veľkou konkurenciou pre Call of Duty a vytvára mu skvelý protipól. Náročnejší na taktiku, rozsiahlejší bojiskami a impozantnejší graficky. Call of Duty má tiež svoje kvality, ale o tých až nabudúce...

P.S. Ak hru beriete len pre multiplayer pripočítajte si k hodnoteniu 1 bod.

napísal saver 24.10.2011
9.0