BOTANICULA

BOTANICULA

9.0

Óda na radosť

Amanita Design je právom miláčikom indie scény. Kreatívna skupina okolo Jakuba Dvorského nemá len originálne nápady pre tvorbu kulís, kam zasadí svoje tituly, má predovšetkým nezameniteľný rukopis, ktorý je tak ľahko identifikovateľný ako hry bežiace na engine Unreal. Niet pre to iné slovo ako český. Pripomína pásmo rozprávok z dávnych časov, ktoré pre rozpovedanie príbehov (často s edukačným podtextom) potrebovali na šnúrkach zavesené bábky. Semienka Botaniculy boli zasiate na počítačoch, ale jej korene siahajú do dielní k poctivému remeslu. Pre to z nej sála teplo a život a na vizuáli je vidieť zárezy nástrojov a z reproduktorov počuť ručnú prácu.

Čo v iných tituloch nahrádzajú efekty a prepracované modely, to je v Botanicula tvorené kolieskom citrusu, gaštanmi, orechami či škrupinou podzemnice olejnej. Pri hraní sa nedokážete ubrániť pocitu, že počas vzniku Botanicula bol koberec v Amanita Design nahradený trávnikom, namiesto vešiaka vyrástol mladý ovocný strom a zo stropu padali lupene z rozkvitnutých kvetov. Čo v iných hrách tvoria draho znejúce zvuky, tam Amanita Design najala talentované duo DVA (Bára a Jan Kratochvíloví), ktoré pomocou hlasu dalo muškám krídla, rozhýbalo objekty a nahovorilo postavičky jazykom flóry.

Spustením hry si vpúšťate do počítača botanickú záhradu, ktorá nebola postavená pre únik pred vonkajším svetom (Flower) ani ako stimulujúca jazda na tvrdých beatoch (PixelJunk Eden), ale pre radosť. Botanicula je živá vizuálom. Kurzorom myši sa môžete doslova dotýkať malých výhonkov, rozhýbať vetvičky, steblá, naháňať včeličky a manipulovať so svetom. V Botanicula sú pozadia a objekty rozanimované z estetického hľadiska. Listy tak reagujú na pohyb myši, vyskakujú z nich malé potvorky alebo spúšťajú sekvenciu, ktorá spestruje už tak farebný kolorit života v mikroskopickom svete na vetvičke. A potom sú tu priesvitné konáriky, v žilách ktorých vidíte kolovať živiny alebo v diaľke poletujúci hmyz.

Botanicula
Botanicula Botanicula je živá nielen pestrou hudbou, ale aj grafikou.
Botanicula je živá nielen pestrou hudbou, ale aj grafikou.

Botanicula Hľadanie predmetov vás zavedie na tie najrozmanitejšie miesta.
Hľadanie predmetov vás zavedie na tie najrozmanitejšie miesta.

Botanicula Postavičky komunikujú komiksovými bublinami a počas prvých sekúnd viete, čo chcú.
Postavičky komunikujú komiksovými bublinami a počas prvých sekúnd viete, čo chcú.

Botanicula komunikuje s hráčom neortodoxným spôsobom - pomocou zvukov a obrazov. Bez použitia jediného slova alebo písmena sa vám prihovárajú obyvatelia a zvestujú hrôzu, ktorá vyciciava všetok život a mení listy na priesvitné spomienky na zdravú zeleň. Vaša úloha je prostá, vysporiadať sa s čiernymi machuľami na tenučkých pavúčích nožičkách a s partiou hrdinov pomôcť tomu, kto to najviac potrebuje.

Jeden zháňa prilbu, aby ste ho mohli vystreliť z cirkusantského dela, ponorka sa bez čelného skla (oka) neponorí pod vodu, kuchár chce nakŕmiť hladné deti, hudobník prišiel o flautu. Botanicula k týmto pridáva ešte hlavnú úlohu a tá je vždy v novej lokalite identická – nazbierať vybraný počet predmetov (kuriat, kľúčov, kameňov). Ich počtom je definovaná aj veľkosť nového prostredia, od ľahko zapamätateľných pár obrazoviek po bludisko, kde vám nepomôže integrovaná mapa, ale značky a symboly pri východoch. V závere si je ťažké vytvoriť celistvý obraz o tom, kde ste už boli a kam vás zavedie cestička, ak nedávate skutočne pozor.

Množstvo animácií a objektov použitých v lokalitách vytvorených len na hranie a krátke pobavenie zábavnou animáciou môžu neskúsených zviesť z cesty a vyvolávať dojem dôležitosti ako miesto, kde naháňate tri gaštanky. Preskúmať každý kút sa oplatí, čo nová potvorka, to nový záznam v albume a čím viac ich objavíte na svojej ceste, tým viac darčekov v podobe humorných scénok sa v samotnom závere dočkáte. Autori však pozabudli po dohraní sprístupniť galériu cez menu.

Logické problémy hravo vyriešite klikaním na objekty v správnom poradí alebo občasným používaním predmetov, čo neznamená, že nenarazíte na niečo, čo vás zdrží. Botanicula vsádza na to, že budete skúšať so všetkým manipulovať, čo je patrične podporené interaktívnosťou prostredí. Každý jeden vyriešený problém, zdolaný puzzle alebo nájdený predmet vás bude tešiť podobne ako netradičných hrdinov a neraz sa pristihnete, ako z vás vyletia citoslovcia radosti „juchú“, „jupí“, „jéééj“, ktoré obyčajne v slovníku hráča neexistujú.

Halúzku, orech, hríbik, makovicu a pierko neovládate priamo, ale tlupe hrdinov ukazujete smer, ktorým sa majú vydať ďalej a s čím majú manipulovať. Neraz je vám dovolené vybrať, ktorú postavičku nasadiť do akcie, resp. ktorej schopnosti využiť pre získanie kľúča. Nízka obtiažnosť motivuje napredovať a na konci ste približne za 4 pohodové hodinky.

Botanicula je jedna z mála hier, ktoré hráte s úsmevom a pritom si pospevujete. Radosťou prekypujúca adventúra je dôkazom, že poctivú ručnú prácu tak ľahko nenahradia naleštené polygóny a časticové efekty, ak sa hra robí s láskou.

napísal spacejunker 23.4.2012
9.0
8.3