LEGO CITY UNDERCOVER

LEGO CITY UNDERCOVER

9.0

GTA z kociek

Recenzia na WiiU verziu

Môžeme sa iba dohadovať, ako by zafungovala hra LEGO City Undercover na predaje Wii U pri štarte konzoly. Dôležité je, že hry poskladané z kociek dánskej stavebnice objavujú nové horizonty a bez kompromisov prenášajú svoju hravú náturu, vtipné scénky a motiváciu pozbierať všetko do šíreho, otvoreného sveta. Paralela s GTA sa núka sama. Na hrách, kde je sloboda kladená na prvé miesto, je fantastické, ako dokážu upútať pozornosť.

Značkou, odleskom, dominantou na vrchole kopca, zadnými uličkami, podozrivo vyzerajúcim vchodom, stavbou, ktorú ste možno videli v inej hre alebo cestou vlniacou sa nevedno kam. Každá podniknutá výprava mimo vyšliapaného chodníčka, generuje iné príbehy, ktoré zdieľate s ostatnými. Čo ste objavili, na čo ste narazili a čo zažili. Mne sa stalo nasledovné.

Nad LEGO City sa týči vysoká televízna veža. Namáhavý výstup oslávim teatrálnym zapichnutím vlajky v kostýme kozmonauta a vyhlásim ju za moju. Vedľa veže leží len tak voľne pohodená rampa a čo urobíte, keď okolo vás premávajú autá? Vytiahnete placku, zastavíte premávku, vyberiete športiak a dupnete na plyn. Keď drobné ružové kabrio vyletelo do vzduchu, hra mi v spomalenom zábere nechala čas na premýšľanie. Kam asi dopadnem? Keď sa kamera otočila zase za vozidlo, uvidel som v diaľke ďalšiu rampu. Moju kaskadérsku kariéru však ukončila križujúca električka, o ktorú som sa po dopade rozbil na desiatky kociek. Myslíte, že som to vzdal? Ale kdeže, zopakoval som a tentoraz skočil ďalej. Oveľa ďalej.

LEGO City Undercover
LEGO City Undercover Tentoraz v hre ovládate iba jedinú postavu, ktorá zvláda niekoľko povolanín naraz, len ju treba prezliecť do správneho kostýmu.
Tentoraz v hre ovládate iba jedinú postavu, ktorá zvláda niekoľko povolanín naraz, len ju treba prezliecť do správneho kostýmu.

LEGO City Undercover Kam dovidíte, tam môžete ísť hneď od začiatku.
Kam dovidíte, tam môžete ísť hneď od začiatku.

LEGO City Undercover V LEGO City narazíte na mnohé dominanty svetových metropol, aj na Alcatraz.
V LEGO City narazíte na mnohé dominanty svetových metropol, aj na Alcatraz.

LEGO City Undercover je plná mikropríbehov plných kŕmenia prasiat, hľadania mačiatok, stavania strašiakov, obrábania polí, zalievania kvetín, vozenia sa na húsenkovej dráhe, strieľania vajec zo sliepky alebo plachtenia z budov. A dlho ich hľadať nemusíte. Stačí zastať na replike Brooklynského mosta a vyliezť na pilier. Alebo sa pomotať po zadných dvoroch domčekov ako vystrihnutých zo zástavby okolo Lombard Street, najslávnejších serpentínach v San Franciscu.

Predtým však treba absolvovať nosnú príbehovú kampaň, ktorá sprístupňuje všetky potrebné nástroje na dobíjanie každej jednej štvrte LEGO City aj na vyčistenie bonusov a zničenie strieborných sôch hlavného zloducha Rexa Furyho. Hra kladie dôraz na jedného hráča, ak ste si zvykli na kooperatívne hranie s priateľkou alebo mladším súrodencom v predošlých LEGO hrách, musíte sa zmieriť s tým, že ulice LEGO City Undercover budete brázdiť sami. S prihliadnutím na to, zakomponovali autori okamžitú výmenu kostýmov (povolaní) hlavného hrdinu.

Z policajta Chasea sa ťuknutím do tlačidla stane zlodej pracujúci pre triádu, hasič, farmár alebo baník. Povolania získavate plnením hlavných misií a hra ich dávkuje až do samotného konca, čím vás motivuje opakovať ich, rozbiť každý jeden objekt postavený z kociek, zhrabnúť bonusy a vyčistiť ho na 100%. Zatiaľ čo v predošlých hrách ste museli vyberať, ktorú dvojicu si vezmete do Free Play módu, v LEGO City Undercover to nehrozí. Pre hasiča nie sú problém zabarikádované dvere, zlodej ich hravo vypáči, farmár zaleje kvety, po ktorých sa dá vyšplhať na strechy, farmár zase z nej doplachtí na nedostupné miesto a kozmonaut sa dokáže teleportovať.

V LEGO City Undercover nenájdete žiadnu strelnú zbraň, ak nerátame vajcomet farmára alebo strieľanie laserov. Strety s nepriateľmi sú veselé, vôbec nie násilné (používajú sa aj chvaty odpozerané z Matrixu), ostatne ako celá náplň, ktorá sa necháva inšpirovať najznámejšími detektívkami a veľkofilmami. Od úvodu, kedy sa Chase McCain vracia do LEGO City nájsť svoju lásku a zachrániť mesto, ste vystavení kanonáde gagov a vtipných situácií, nie prázdnej a obohranej paródii. Scenár chytro odkazuje na Columba, Starsky & Hutcha, Útek z väzenia Shawshank, slovíčkarčí, nešetrí skutočných hercov a vie si vystreliť aj z inak vážnych scén ako nezabudnuteľného monológu v Dirty Harry. V hre však namiesto nábojov v bubienku revolvera ráta počet vypitých káv.

LEGO City Undercover je po Lord of the Rings druhou LEGO hrou využívajúcou hovorené slovo. Nespolieha sa iba na limitovanú mimiku tvárí plastových panáčikov, ale necháva ich prehovoriť hlasmi skúsených dabérov vhodne dopĺňajúcich bláznivé obsadenie hry od šéfa policajnej stanice, beznádejne zamilovaného kolegu po roztržitého šéfa triády, voči ktorému nik nemá rešpekt.

Ak ste už niektorú LEGO hru predtým hrali, náplň hlavných misií vás neprekvapí. Odohrávajú sa v kompaktných navzájom prepojených lokalitách, kde presúvate debny, rozbíjate na kocky autá, aby ste z nich poskladali automat, z ktorého vypadne dynamit, a ten zase otvorí striebornú bránu. Levely dokonale využívajú všetky naučené schopnosti, bez ktorých sa ku koncu nezaobídete, a občas vás zavedú aj do exteriérov a potom späť do jaskyne alebo mrakodrapu.

Príbehové misie majú vždy jasný cieľ, ale nikdy k nemu nevedie rovnaká alebo podobná cesta. Sú navrhnuté tak, aby sa v nich menila nielen téma, ale vám aj zároveň ukazovali, čo všetko sa v meste nachádza a čo všetko v ňom môžete robiť. Vymieňajú sa dopravné prostriedky, niekedy si ich musíte poskladať zo súčiastok alebo sa k nim najskôr vyškriabať skákaním. Variabilita je obrovská a hrateľnosť má mimoriadne vysoký spád aj vďaka tomu, že LEGO City Undercover sa z drvivej väčšiny odohráva v otvorenom svete.

LEGO City Undercover
LEGO City Undercover Na ceste sa dá stopnúť hocičo, aj dlhá limuzína či pomalý ťahač s návesom.
Na ceste sa dá stopnúť hocičo, aj dlhá limuzína či pomalý ťahač s návesom.

LEGO City Undercover GamePad slúži ako komunikátor, mapa aj na odpočúvanie či identifikovanie dôležitých osôb.
GamePad slúži ako komunikátor, mapa aj na odpočúvanie či identifikovanie dôležitých osôb.

LEGO City Undercover Misie neoznačujú žiadne výkričníky, stačí len prísť na farmu a sami budete vedieť, čo treba na nej urobiť.
Misie neoznačujú žiadne výkričníky, stačí len prísť na farmu a sami budete vedieť, čo treba na nej urobiť.

Možností zase nie je nekonečno, ale ich počet vás v úvode môže zadusiť. Kam sa pozriete, môžete niečo urobiť, až je veľká škoda, že hra drobnosti ako prefarbovanie fúrikov či hasenie grilov nezaznačuje do mapy automaticky ani neeviduje, koľko ich máte rozrobených. Štatistika eviduje iba väčšie veci a ani tie sa všetky nezakresľujú, ale ich musíte hľadať. To by bolo v poriadku, keby sa pozbierané mince na uliciach alebo strechách domov neobnovovali po čase a mesto nebolo po chvíli také, aké ste ho našli po prvýkrát.

Aby ste boli v obraze, v hre je 450 zlatých kociek za splnenie misií, 290 postavičiek a 110 vozidiel na odomknutie. Dĺžku hry môžete spokojne rátať na tri desiatky hodín. Najdôležitejšou menou v LEGO City Underground sú stavebné kocky, z ktorých môžete vybudovať depá pre autá, rampy alebo šialené loopingy, zámok z piesku či bazén na streche hotela.

LEGO City Undercover je exkluzívnou hrou pre Wii U a pravdepodobne ňou aj zostane, čo je veľká škoda. Presun mapy a využívanie GamePadu ako komunikátora či forenzného nástroja na odpočúvanie alebo identifikovanie osôb otáčaním sa okolo seba, by bolo možné zakomponovať aj pre iné platformy. A úprimne by sa bez nich aj zaobišla. To nemení nič na veci, že ide o mimoriadne kvalitný diel série, ktorá začínala byť obohraná. Zmena v podobe otvoreného sveta prišla ako na zavolanie a je hriech doň nevstúpiť.

napísal spacejunker 3.4.2013
9.0
8.0