CALL OF JUAREZ: GUNSLINGER

CALL OF JUAREZ: GUNSLINGER

8.0

Úspešný návrat na divoký západ

Poľský tím vývojárov Techland už v minulosti zaujal kvalitnou westernovou akciou Call of Juarez a jej pokračovaním. Poriadnym prešľapom bolo presunutie tieho dielu s podtitulom Cartel do moderného obdobia, našťastie sa všetko vracia do starých koľají a Call of Juarez je opäť tam, kde má byť - na divokom západe!

Call of Juarez: Gunslinger akoby si naozaj chcel získať späť stratenú dôveru a tak je v ponuke za veľmi nízku cenu, aby si ju mohol dovoliť skutočne každý. Niekto by mohol zapochybovať, čo nám to Techland vlastne servíruje, keď predáva svoj výtvor tak lacno (14,99 EUR). V tomto prípade však hráči dostanú za málo peňazí veľa muziky, respektíve veľa akcie s desperádmi a banditami. A nie hocijakými. Príbeh, ktorým sa prestrieľate za niekoľko hodín, je priam nabitý reálnymi osobnosťami divokého západu. Hneď v úvode pomôžete pri úteku Billy The Kidovi a postupne sa vám na mušku dostanú John Wesley Hardin, Johnny Ringo, Daltonovci, Butch Cassidy, Sundance Kid, Jesse James a jeho brat Frank. A to nie sú všetci. Dobové ikony sú rafinovane pospájané v rozprávaní lovca ľudí Silasa Greavesa, ktorý sa, možno vôbec nie náhodou, stavil na pohárik v istom lokále. Tam spomína na svoje dobrodružstvá, ktoré hltajú dychtiví poslucháči.

Osudy uvedených pištoľníkov sú väčšinou až pridobre známe, ale tvorcovia chceli dopriať hráčom úžasný pocit stáť zoči-voči legendám v neľútostnom súboji. Dej sa však nesnaží prekrútiť históriu, len vkladá imaginárne udalosti do mozaiky westernových hrdinov, ktorým prejavuje patričnú úctu. Áno, stretnete sa s nimi v dueloch a prestrelkách, kde ich porazíte, ale obvykle len preto, aby mohli znovu povstať v plnej sile a prešli chodníkom slávy, ktorý už vedie mimo nášho príbehu. Niektoré udalosti pritom zažijete z viacerých perspektív. Je to predsa rozprávanie a to sa môže uberať ľubovoľnou cestou, podľa potreby pozmení, čo bolo vypovedané alebo vyvráti nesprávne podaný mýtus. To vnímate nie len vo forme statických komiksových animácií, ktoré dopĺňajú akčné misie, ale aj priamo v akcii.

Call of Juarez: Gunslinger
Call of Juarez: Gunslinger Rakvy už sú pripravené. Kto bude prvým na muške?
Rakvy už sú pripravené. Kto bude prvým na muške?

Call of Juarez: Gunslinger Kone sú v hre bohužiaľ nepoužiteľné.
Kone sú v hre bohužiaľ nepoužiteľné.

Call of Juarez: Gunslinger V dueloch sa príležitostne postavíte dvom protivníkom naraz.
V dueloch sa príležitostne postavíte dvom protivníkom naraz.

Počas urputného boja sa chvíľami všetko spomalí a vybledne a začujete slová starého pištoľníka a jeho poslucháčov. Dokonca sa na základe rozprávania priamo pred vašimi očami mení aj prostredie, napríklad tam, kde bol neschodný múr, sa zrazu objaví rebrík, po ktorom môžete vyliezť na strechu, v momente, keď si naň Silas spomenie pri rozprávaní. Príbeh je skutočne podávaný rafinovane, hoci nejde príliš do hĺbky, nešokuje a ani finále nie je veľmi pompézne. Jeho primárnym cieľom je rozumným spôsobom pospájať servírované misie a to sa tvorcom podarilo vierohodne.

Na svojom putovaní chodíte zásadne pešo, čo je škoda, keďže kone v hre sú, len ich tvorcovia vôbec nevyužili. Inak vám ale doprajú takmer všetky strasti a slasti divokého západu: prestrelku v salóne, vykrádanie banky, naháňanie indiánov v divočine, prechádzanie banskými tunelmi aj vlakovú lúpež. Dokonca sa ocitnete aj v meste duchov. Medzi lokalitami sú príležitostne aj známe miesta, kde sa vyskytli pištoľnícke legendy, napríklad Lincoln County v dobytkárskej vojne, kde figuroval Billy The Kid a regulátori. Skalní priaznivci žánru vo vybraných situáciách určite neprehliadnu poctu tvorcov klasickým westernom - pri scéne so šibenicou si vybavíte pomstiteľa Harmoniku z filmu Vtedy na západe a duel troch pištoľníkov na cintoríne je jasnou pripomienkou finále v Dobrý, zlý a škaredý s Clintom Eastwoodom.

V boji sa používajú štyri formy zbraní: puška, kolt alebo alternatívna krátka strelná zbraň, dvojica koltov a dynamit. Každá zbraň má bežný a presnejší režim cez mieridlá. Sortiment nie je veľmi široký, no Winchestrovka a dvojica koltov, ktoré môžete vymeniť za výkonnejší model, v zásade postačí. V prípade potreby sa v debničkách nájde popri munícii puška so spílenou hlavňou alebo brokovnica, chýbať vám bude len snajperka. Okrem toho sa občas dostanete ku gatlingu. Nábojov je pomerne dosť, ale preventívne si sledujte stav munície. V najhoršom prípade môžete nepriateľa zraziť úderom. Silas sa postupne zlepšuje, získava skúsenosti, levely a body na úpravu schopností. Zdokonaľujete streľbu s dvomi koltmi, manipuláciu s puškou a traperský štýl boja na krátku vzdialenosť. Schopnosti rozložené v pomyselných bubnoch revolvera, zvyšujú spôsobené poškodenie, urýchľujú nabíjanie alebo prinášajú iné bonusy.

Všetky výstrely na nepriateľov sú bodované, najhodnotnejšie a zvyčajne smrtiace sú rany do hlavy, zásahy pohyblivých a krytých cieľov. Keď zložíte v rýchlom slede niekoľko protivníkov, dosiahnete kombo s navýšeným skóre. Popri tom sa vám zvyšuje hodnota koncentrácie, čo je vlastne energia na aktivovanie špeciálneho, dnes už nie ojedinelého módu streľby, kde sa zvýraznia ciele a nakrátko spomalí čas. Inak vzdialenejší protivníci bežne splývajú s okolím a ich polohu poznáte podľa zábleskov striel a ukazovateľa smeru zásahu. Inteligencia nepriateľov je priemerná. Slušne strieľajú, kryjú sa za objektmi, zvyčajne sa držia svojich pozícií, neprenasledujú. Niekedy sa však vyrútia priamo na vás. Nebezpeční sú hlavne vysoko odolní strelci s brokovnicou, ktorí znesú niekoľko ťažkých rán a potom banditi, ktorí sa kryjú prenosnou drevenou zábranou. Slúži im ako štít a buď si treba počkať, kým vykuknú alebo ich obehnúť a páliť zo strany a odzadu.

V divokých prestrelkách sa často dostanete do krížovej paľby a určite zinkasujete nejaké zásahy. Postava nemá ukazovateľ života a umiera, keď dostane viacero rán krátko za sebou. Dôležité je, pri zranení nakrátko zaliezť za nejakú prekážku a o pár sekúnd je už pištoľník znovu fit a znesie ďalšie zásahy. Sú však aj kritické momenty, kde musíte pohotovo zareagovať a uhnúť smrtiacej strele. Sú to okamihy, na ktoré vás automaticky upozorní indikátor s ikonou lebky. V tej chvíli vidíte spomalenú vypálenú strelu, ktorej sa musíte uhnúť do správnej strany. Ak sa vám to nepodarí, pokračujete od najbližšieho checkpointu. V zásade to nie je náročné, len vás niekedy fatálne pomýli kamera. Nie vždy sníma správnym spôsobom a pri nevhodnom uhle pohľadu vyvolá dojem, že strela letí iným smerom. Potom sú ešte okamihy, keď prekuknete protivníka, čo vás náhle zameral zo strechy alebo iného miesta. Bleskovo musíte stlačiť správnu pohybovú klávesu, čo sa zobrazí na obrazovke a ak to stihnete, súper padne skôr, ako stlačí spúšť.

Misie spravidla vrcholia súbojmi s bossmi. Po krátkej efektnej animácii a štýlovom obrázku s iniciálmi hlavného rivala nasleduje neľahký boj. Niekedy sa treba uhýbať nástrahám a útokom húževnatého darebáka, kým jeho život pracne nestiahnete na nulu, inokedy nasleduje duel. V prvom prípade výdatne pomáha dynamit, hlavne keď ho hádžete a pred dopadom zasiahnete strelou z koltu alebo pušky. Duel je záležitosťou správneho načasovania, postrehu a pohotových reakcií. Na obrazovke sa objaví ruka nad opaskom s revolverom a v úzadí cieľ. Vašou úlohou je sústredenie na postavu nepriateľa až do momentu, kým nesiahne po zbrani. Vtedy by ste mali tasiť, zamerať a vypáliť smrtiacu ranu. Podobný systém poznáme z predošlých častí Call of Juarez, lenže tentoraz treba brať do úvahy viaceré faktory. Pohyb vašej ruky ku koltu môže urýchliť tasenie. Keď nepriateľ stihne vystreliť, dá sa ešte uhnúť a ak vám pripadá nad vaše sily, môžete vyhrať nečestným spôsobom. To znamená, že nepočkáte, kým sa rival dotkne zbrane, ale zaútočíte predčasne, v momente, keď sa vám rozbúcha srdce. Takéto víťazstvo je platné, ale nízko hodnotené.

Call of Juarez: Gunslinger
Call of Juarez: Gunslinger Efektné animácie a komiksové obrázky navnadia na stretnutie s legendami.
Efektné animácie a komiksové obrázky navnadia na stretnutie s legendami.

Call of Juarez: Gunslinger Pri postupe sa zlepšujete v troch odvetviach so štýlovo triedenými schopnosťami.
Pri postupe sa zlepšujete v troch odvetviach so štýlovo triedenými schopnosťami.

Call of Juarez: Gunslinger Občas budete mať malú výpomoc.
Občas budete mať malú výpomoc.

Okrem príbehu sa môžete vrhnúť na desiatku arkádových misií, ktoré odomknete splnením cieľov predošlých scenárov. V zásade ide vždy o vystrieľanie nepriateľov, ktorí sa valia vo veľkých počtoch na ohraničenom území. Po výbere mapy si zvolíte zameranie pištoľníka s patričnými schopnosťami a výzbrojou a nastupujete do bitky, ktorú musíte vyhrať s jediným životom. Tento režim je dynamickejší, ako príbeh, pretože sa jedná a priamočiaru akciu, kde vás nič neprerušuje až do momentu smrti alebo slastného víťazstva. Osobne som si ho užil viac ako nosný príbeh.

Napokon sú v ponuke samostatné duely, kde sa postupne postavíte proti pätnástim pištoľníkom, teda ak medzitým neprídete o svojich päť životov. Do duelu s ďalším protivníkom postúpite aj pri nečestnej výhre, ale skóre rastie, len keď oponenta znesiete zo sveta férovým spôsobom. Arkádový režim aj duely sa zaznamenávajú v online rebríčkoch a to je bohužiaľ jediná možnosť, ako si porovnať sily s inými hráčmi. Multiplayer v hre nenájdete, čo je jediný výrazný nedostatok. Veď Gunslinger si priam žiada vzájomné potýčky hráčov s koltmi a brokovnicami.

Techland použil vlastný Chrome engine 5 a hre naozaj pristane. Lokality aj postavy sú vierohodné, so štýlovým komiksovým nádychom, doplnené hláškami vydriduchov a hudbou vo western štýle, ako sa to očakáva pri hre z divokého západu. Menšie objekty sú väčšinou zničiteľné, dá sa rozkúskovať kaktus, zostreliť fľaša, tekvica, aj orol na oblohe. Nepriateľov v bare môžete dostať aj cez okná, alebo zásahom do predmetov, ktoré ich kryjú. Atmosféra je presne taká, akú by ste od spaghetti wersternu čakali.

Call of Juarez: Gunslinger sa vrátil na divoký západ, čo je rozhodne dobre a nie len preto, že akcií z tohoto obdobia je ako šafánu. Hra prekryla kartelový omyl efektnou prestrelkou s koltmi a legendárnymi pištoľníkmi a spravila to pre hrsť eurodolárov z vášho vrecka. Skutočne nebudete potrebovať viac na to, aby ste si takmer dokonale užili súboje s nezmieriteľnými vtedy na západe.

Call of Juarez: Gunslinger
Call of Juarez: Gunslinger Boje proti presile sú úplne bežné.
Boje proti presile sú úplne bežné.