FINAL FANTASY XIV: A REALM REBORN

FINAL FANTASY XIV: A REALM REBORN

8.0

Úspešný reparát

V Square-Enix majú s Final Fantasy XIV neuveriteľné starosti, najskôr uviedli polofunkčný produkt, potom stiahli mesačné poplatky a nakoniec sa pustili do kompletnej revízie. Do Final Fantasy XIV museli byť naliate minimálne desiatky miliónov na to, aby mohol veľký tím naplno pracovať na syzifovskej úlohe - prerobiť hru do hrateľnejšej podoby. Po troch rokoch tak prichádza Final Fantasy XIV vo verzii 2.0 paralelne na PC i PS3 a je to skutočne iný zážitok.

Pre účely recenzovania som siahol tento raz po PS3 verzii z dvoch dôvodov:  pôvodná verzia mala na PC ťažké až nevyhovujúce ovládanie a podozrieval som autorov, že základ tvorí aj tak konzolový štýl, druhým dôvodom je sociálny experiment – ako funguje MMO na PS3?

Vstup do Final Fantasy XIV: A Realm Reborn je aj po druhýkrát skutočne epický. Majestátne intro zobrazí kataklizmatický bod histórie, nasleduje voľba postavy a zasadenie do jedného z troch hlavných miest sveta. Opäť sa môžete ponoriť do Gridanie a blízkych lesov, prístavnej metropoly Limsa-Lominsa alebo objavovať Ul’Dah a nástrahy púšte. Autori úspešne integrovali aj príbeh a sledovať sa ho oplatí - nezmizne rýchlo do textových polí ako pri World of Warcraft, ale nedosahuje ani epických rozmerov Star Wars: The Old Republic s vysokým počtom prestrihových scén.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn obsahuje pre púť hráča od prvého po päťdesiaty level dobrý príbehový tmel. Na pomery MMO sa premávate po svete častejšie, no ak sledujete iba príbeh, uvidíte kus sveta, putujete dynamickým tempom a užijete si klasické prvky okorenené o Final Fantasy dej: národy, nepriatelia, Chocobovia, sú tu všetci. Forma príbehu si vybrala prekvapivo zlatú strednú cestu, je dostatočne hutná, ak ju sledujete, a nič sa nestane, ak na pár hodín odbočíte, rýchlo sa vrátite do deja. V tomto smere funguje FF XIV skutočne ako ďalší diel série – a milovníci originálu môžu podobne ako ja zapnúť japonské hlasy s titulkami.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Grafika síce povolila na kvalite, ale výhľady pri bránach miest sú nádherne.
Grafika síce povolila na kvalite, ale výhľady pri bránach miest sú nádherne.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Do sveta FF XIV sa v novej verzii chystajú aj vzácne návštevy.
Do sveta FF XIV sa v novej verzii chystajú aj vzácne návštevy.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Architektúra a pôdorysy miest sú špičkové, nejedna MMO sa v dizajne miest má čo učiť.
Architektúra a pôdorysy miest sú špičkové, nejedna MMO sa v dizajne miest má čo učiť.

Problematický v prípade pôvodnej verzie nebol vstup do sveta ani začiatok príbehu ako fakt, že po piatich či desiatich hodinách ste v ňom nemali pomaly čo robiť až do ďalšieho reálneho dňa. V A Realm Reborn to už neplatí, pri prvej návšteve mesta sa na vás vyvalia tony textu (pri ňom už dabing chýba) a môžete začať svoju odyseu. Hra vás rada prevedie mestom, ukáže obchod, krčmu, prvé guildy či zaujímavé postavy, ku ktorým sa budete vracať. A pri prechádzke si všimnete podstatnú zmenu: množstvo postáv má nad hlavou výkričník, čo signalizuje quest a keď ich je zrazu 10 či 20, máte pocit, že v tomto svete chcete prebdieť prvú hernú noc, lebo tu máte naozaj čo robiť. Chuť hrať celé hodiny prichádza rýchlo.

Súčasťou Final Fantasy bola odjakživa túžba tráviť celé hodiny v mestách, medzi obchodníkmi alebo postavičkami, ktoré mali vždy čo povedať. V A Realm Reborn je aktívnych postáv na desiatky a prostredia sú obrovské. Ani po dvoch-troch večeroch ešte nebudete poznať všetky skratky a budete často zízať na mapu, aby ste vedeli, kde čaká cieľ. Questov sa netreba báť, malých, ani väčších – a niekedy vás hra samotná pribrzdí a stanoví moment, kedy vás pustí ďalej. Tento drobec vám dá quest až od štvrtého levelu? Fajn, dovtedy idem pozbierať iné alebo trochu bojovať.

Moment, kedy opustíte mesto, je rôznorodý. Príde po dlhých dňoch plnenia úloh alebo pri okamžitej chuti ísť vyskúšať bojový systém. Bojujete pridržaním tlačidla a voľbou úderu: zvláštny ťah rýchlo prejde do rúk. Kľúčové je tlačidlo X pre selekciu cieľa, na bojisku sa musíte vedieť orientovať, najmä keď príde presila či chuť zdolať načatého súpera. No hoci je voľba, objavovanie a počiatočné plnenie questov ľahučké, na súboje si budete dlhšie zvykať, lebo nie sú spočiatku také variabilné. No počkajte pár levelov, kým príde viac nepriateľov, schopností či class systém a budete nadšení.

Final Fantasy XIV v tejto iterácii konečne využíva svoj triumf: akú zbraň držíte, také povolanie či schopnosť trénujete. Môžete byť silný bojovník s obojručnou zbraňou alebo koketovať s mágiou. Prvý mesiac ukazuje klasické smerovanie - všetci chcú tankovať a rozdávať údery, občas objavíte mága – no liečiť chce málokto. Chýba tu armáda paladinov z World of Warcraft, no postupne dúfam, že keď hráči nájdu iné zbrane a alternatívne možnosti, nájdu aj chuť na odlišnú rolu a pomery tried sa vyrovnajú.

Súčasne sa môžete venovať botanike, baníctvu, rybačke, tesárstvu, látkam, alchýmii, vareniu a ďalším povolaniam. To, čo ste rýchlo prezreli v pôvodnej verzii FF XIV (nedostatok obsahu), je zrazu preč a skôr budete dumať, čomu dať skôr priestor. Bežne platí, že schopnosti si vyberáte k svojmu štýlu, ale niekedy obsahujú zaujímavé questy alebo vás vedú na zaujímavé miesta.

Najviac si užijete tradične prvých 15 - 20 levelov. Trávite hodiny v meste, pribúdajú schopnosti a za každým mestom čakajú nádherne scenérie - za Limsa-Lominsou pobrežné časti či výhľady z útesov, zaujímavo spracovaná púšť za Ul’Dah. Najväčšou zmenou prešlo okolie Gridanie. Pôvodná verzia obsahovala podivné koridory, kde ste sa pár hodín odhodlali objavovať, neskôr to stratilo zmysel, lebo ste často čakali na jednom mieste, aby ste zobrali úlohu. Teraz sú na mieste krásne lesy a zaujímavá náplň, čo potvrdzuje fakt, že autori iba nenahádzali viac nových úloh do zhodného sveta, ale prerábali rozsiahle územia. Prvé dni máte na výber: zdržať sa dlhý čas v meste alebo odísť čo najskôr do divočiny. Nasledovať dejovú líniu alebo z nej odbočiť a grindovať v boji. Zvoliť si jednu z profesií či abilít alebo počkať do neskoršieho levelu? Priestornejší svet získal lepšiu voľbu dopravy – transport k domácemu kryštálu je fajn, užijete si Chocobov, aj rozmerné dopravné prostriedky. Vďaka nim nie je problém presunúť sa do ďalších dvoch miest a vandrovať ďalší týždeň v metropole.

Po cca 20. leveli príde väčšia dilema. Môžete si začať vyberať ďalšie povolania, každé však vyžaduje čas - zmena zbrane a povolania znamená postup od začiatku. Alternatívou je pachtiť sa výlučne po dejovej línii a preletieť hru ako Final Fantasy bez iných questov. Hra súčasne ponúkne kopu úloh a prehľadný denník sa hodí pri rozhodovaní či začať variť, alebo putovať v partii. FF XIV si ponechal aj levequesty, ktoré pripomínajú denné questy z iných MMO. Môžete bojovať s nepriateľmi na mapách za peniažky či skúsenosti. V strednej časti hry (level 20 až 35) sa stáva jednou z najlepších ciest na zvýšenie levelu.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Niektorým častiam v divočine chýba viac života či pestrých nepriateľov.
Niektorým častiam v divočine chýba viac života či pestrých nepriateľov.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Majestátne kryštály v strede miest vám vždy slúžia ako ciel putovania.
Majestátne kryštály v strede miest vám vždy slúžia ako ciel putovania.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Ale áno, západ slnka je malebný asi v každom meste FF XIV. Nezmeškajte ho!
Ale áno, západ slnka je malebný asi v každom meste FF XIV. Nezmeškajte ho!

Skupinový element sa pri bežných questoch dostaví, ale je to chvíľková záležitosť, zdolať niekoho v dvojici či trojici je skôr povinnosť MMO ako cnosť. Na mape sa núkajú aj tzv. FATE (Full Active Time Events), verejné skupinové akcie, kde môžete absolvovať naháňačku za nepriateľmi, relatívne dobrými predmetmi a to všetko stihnete za 15 - 20 minút. Je to výborná alternatíva k bežným questom, čakajú tu balíky skúseností, akurát niektorí hráči ich začnú niekedy uprednostňovať pred dungeonmi, ktoré zas čakajú na pár záujemcov. Pritom až dungeony sú to najlepšie, čo Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ponúka: zábavné púte naprieč spletitými mapkami, kde čakajú tuhí nepriatelia, ale aj výborná korisť – každé otvorenie debne skrýva nádej na poriadny predmet. Mix oponentov toľko typický pre Final Fantasy ráta s vašou schopnosťou kombinovať elementárnu mágiu či fyzické údery na vybraných nepriateľov. V zásade platí, že štandardný boj je dobrý, no kvalít série dosahuje až v skupinovej akcii či v dungeonoch.

Grafika prvej verzie Final Fantasy XIV bola nádherná, no utiahlo ju iba málo PC, preto je dobré vidieť, že autori mierne zľavili z požiadaviek, no hru si užije väčšie percento hráčov a najmä relatívne dobre beží aj na PS3. Konzolová verzia zvláda vykreslovať krásny svet najmä v mestách či tesne za nimi. Dungeony a obrovské množstvo efektov dajú zabrať, čo je poznať na poklese frameratu. Hudobná stránka je špičková, viaceré melódie sa nezunovali ani po šiestich týždňoch hrania.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn je úspešný reparát a zaujímavý herný experiment. Ukazuje, že prvá verzia bola zbrklo vydaná. Tento svet má totiž obrovský potenciál a typická MMO závislosť hrať dlho do noci sa prejaví veľmi rýchlo. Je tu toľko postáv, questov, možností, dobrý príbeh a pestrý svet, že sa vám nebude chcieť prvé mesiace hru opustiť. Jej ďalší osud ukáže množstvo a intenzita patchov, no už prvotná várka je podstatne inde ako verzia 1.0, v ktorej po 5 - 6 dňoch nebolo čo robiť.

napísal korec 17.10.2013
8.0
8.3