CALL OF DUTY: GHOSTS

CALL OF DUTY: GHOSTS

6.0

Veríte na duchov?

Activision mali tento rok šancu preniesť sériu Call of Duty do next-genu a posunúť ju vpred. Žiaľ neurobili tak, nenarúšajú svoj vzorec niekdajšieho úspechu, hrajú na istotu a prinášajú presne to, čo milióny fanúšikov čakajú a čo ďalšie milióny bývalých fanúšikov odháňa preč. Prinášajú totiž presne to isté, čo posledných 6 rokov len v oranžovo modrom.

Napriek recyklácii autori z Infinity Ward znovu ponúkajú hráčom zábavu, akciu, explózie, presnejšie tonu explózií a masu obsahu. Tentoraz už opustili Modern Warfare podsériu a začínajú novú, ktorá sa posúva do budúcnosti a ukazuje temnú budúcnosť Ameriky. Dopĺňa to kooperačným Squads módom, prekvapením v podobe Extincion módu s lovením mimozemšťanov a samozrejme aj s klasicky hlbokým a herne nenáročným multiplayerom.

Ponuka je skutočne bohatá, otázna ostáva kvalita a zaujímavosť obsahu.

Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts Vesmír, konečná hranica, je to najlepšie, čo nové COD ponúka.
Vesmír, konečná hranica, je to najlepšie, čo nové COD ponúka.

Call of Duty: Ghosts Väčšinu hry vás čaká pochmúrny svet, pes a tím po vašom boku.
Väčšinu hry vás čaká pochmúrny svet, pes a tím po vašom boku.

Call of Duty: Ghosts Vozidlá v kampani nechýbajú, ich zapracovanie je veľmi slabé.
Vozidlá v kampani nechýbajú, ich zapracovanie je veľmi slabé.

V Call of Duty: Ghosts skúšajú Infinity Ward vytvoriť nasledovníka Modern Warfare. Žiaľ neinovujú. Pokračujú v starých osvedčených koľajách naskriptovanej akcie doplnenej o decentné príbehové pozadie. Príbeh sa zameriava len na Ameriku, ktorá sa ocitla pod útokom Federácie, nových spojených štátov Južnej Ameriky. Tá pomocou amerického satelitu zničila veľké mestá a začína sa tak vojna o prežitie USA. Začína príbeh duchov, špeciálnej jednotky Americkej armády, ktorá ako jediná môže zvrátiť situáciu a zachrániť krajinu.

Autori v kampani sledujú príbeh otca a jeho dvoch synov, členov jednotky duchov, ktorých cesta krížom levelmi približuje obraz zničenej Ameriky a neľútostného útoku na ich domovinu. Zároveň v pozadí prebieha druhá rovina boja o samotné prežitie jednotky pred nepriateľom, ktorého si získali veľmi dávno.

Hráčov tak čaká kratučká, 4 - 5 hodín trvajúca, ale intenzívna kampaň. Preletia v nej rozmanitými bojiskami od vesmíru, cez pozemné boje, útoky na vozidlách až po podmorské boje. Infinity Ward chcú zaujať rozmanitosťou a v niektorých lokalitách sa im to aj darí. Žiaľ každá časť je len blesková a napríklad vesmír, čo je najzaujímavejšia lokalita skončí skôr ako sa stihne rozbehnúť. Oproti tomu generické strieľanie po stovkách nepriateľov zaberá väčšinu času, dopĺňa to malá tanková vojna a helikoptérová misia odhaľujúca dôvody, prečo by už autori mali zmeniť engine, alebo prístup k sérii.

Kampaň prerušujú quicktime elementy, spomaľovačky pri otváraní každých dverí a niekoľko scén s pevným guľometom na vozidlách. Jedinou skutočnou novinkou do hry je pes, ktorý je síce dobrým nápadom, ale na to, že si na ňom Activision postavili reklamnú kampaň, je veľmi zle zapracovaný. Skôr ako najvernejšieho priateľa ho beriete ako obdobu autíčka na diaľkové ovládanie.

Kampaň nedosahuje kvalít série Modern Warfare, skôr kopíruje nevýraznosť jej posledných častí aj Black Ops 2. Na kampani cítiť, že vedúce osobnosti Infinity Ward odišli a s nimi aj inovácie, ktoré do prvých časti Call of Duty prinášali a v Call of Duty 4 s nimi excelovali. Teraz je aj tých málo nových nápadov zle zapracovaných.

Tak ako kampaň ani multiplayer už nie je to, na čo sme boli v Modern Warfare alebo Black Ops zvyknutí. Autori sa snažili do multiplayeru pridať voľnosť, hráči si môžu plne nadefinovať svoju postavu, vybaviť ju perkami aj strike balíkmi. Rovnaká voľnosť vládne aj pri odomykaní zbraní, kde si sami vyberáte, ktorú zbraň za nazbierané body odomknete. Je to diskutabilný prístup, na jednej strane poteší, na druhej strane ničí motiváciu odomykať iné zbrane. Môže sa stať, že akonáhle si zarobíte na svoju obľúbenú zbraň, už vás nebude nič iné zaujímať.

Je to možno krok späť a prakticky robí multiplayerovú ponuku instantnú, tak ako aj samotné zápasy. Rýchlo vyexpovať, rýchlo vystrieľať. Jediným výraznejším prídavkom do multiplayeru je možnosť získať psa, ktorý bude vašim spoločníkom v mapách a pomôže vám pri lovení nepriateľov. Síce o neho ľahko prídete, ale podobne ako v single kampani, je aj tu aspoň malým oživením.

Multiplayer však stratil hneď niekoľko dôležitých vecí a to ako eSports prvky - ligy, nahrávanie replayov a vlastné emblémy, tak aj dôležitú vec pre náročnejších hráčov a to server browser. Ten síce plánujú autori neskôr pridať, ale dovtedy je hranie len o šťastí, kam vás hra pripojí. Je to škoda, lebo sa tak ľahko dostanete na server s veľkým pingom alebo s polovicou hráčov a na relatívne veľkých mapách sa budete viac hľadať ako strieľať. Mapy sú totiž veľké a boli by vhodné aspoň pred 24 hráčov hráčov, nie pre 12, čo je maximum vo väčšine módov. Len jeden mod podporuje 18 hráčov a aj to len na PC a nových konzolách. Staré konzoly si musia vystačiť s tuctom hráčov.  Pozitívom multiplayeru Call of Duty: Ghosts je možnosť prakticky všetky módy hrať sólo s AI. Môžete sa tak trénovať na každý režim a každú mapu.

Samotné módy žiadne prekvapenia neponúkajú, sú to variácie klasík od deathmatchu až po kontrolu území. Ak chcete oživenie, multiplayer dopĺňa kooperačná časť Squads. V nej sa hráči spoja do jednotiek a bojujú proti vlnám AI alebo proti sebe, kedy každý vedie svoju jednotku AI bojovníkov. Autori chceli vytvoriť obdobu SpecOps z Modern Warfare, ale žiaľ zrealizovali to bez zaujímavých úloh a boje tak majú blízko ku klasickému multiplayeru s botmi.

Druhá kooperačná časť Extiction je prekvapivým prídavkom a je variáciou zombíkov z Black Ops podsérie. Tentoraz však nejde o pomalých útočníkov, ale rýchlych mimozemšťanov v štýle votrelcov, ktorí sa dostali na Zem s pádom vesmírnej stanice Odin.  Snažia sa zahniezdiť na Zemi a vy ich musíte zastaviť. Budete im ničiť hniezda, brániť sa pred ich útokmi a za každé zabitie si zarábať peniaze na nové možnosti, upgrady a zbrane. Extinction je síce malým, ale zároveň najväčším oživením Call of Duty: Ghosts. Jediná škoda je stereotypný tmavo-fialový nádych prostredí.

Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts Psa budete v kampani ovládať ako auto na diaľkové ovládanie.
Psa budete v kampani ovládať ako auto na diaľkové ovládanie.

Call of Duty: Ghosts Vizuálom sa už hra pochváliť nemôže, ale niektoré textúry autori skutočne prepracovali.
Vizuálom sa už hra pochváliť nemôže, ale niektoré textúry autori skutočne prepracovali.

Call of Duty: Ghosts Po zombíkoch autori skúsili kooperačný lov mimozemšťanov.
Po zombíkoch autori skúsili kooperačný lov mimozemšťanov.

Technologicky je Call of Duty: Ghosts jednoducho zastaralá, netreba si nič nahovárať a Infinity Ward môže básniť o novom engine koľko chce. Na hre vidieť, že napriek modifikáciám je 10 ročný Quake engine ďaleko za zenitom a dve generácie za konkurenciou. Neznamená to, že je hra škaredá. Textúry s vysokým rozlíšením dokážu miestami vytvoriť pôsobivé scény, nakoniec zaberá 32 GB. Napríklad spomínané vesmírne scény sú jedinečné. Žiaľ kvalita textúr nie je konzistentná a zatiaľ čo niekde sa blíži ku 4K, inde nedosahuje ani štandardov pre 720p. Engine nezvláda dostatočne predviesť náročnejšie prvky, zapotí sa pri explóziách, dynamická deštrukcia neexistuje a vzhľadom na absenciu kvalitného svetelného modelu, vyzerajú nočné prostredia šedo a fádne.

Pozitívom je, že sa autorom podarilo otvoriť lokality, ale žiaľ tie následne ukazujú obmedzenia vizuálu mimo malého územia, strácajú sa detaily a s nimi klesá aj ich kvalita. Na druhej strane zapracovanie psa je zaujímavým prídavkom, jeho pomoc v hre poteší, ale žiaľ hre to nepomôže rovnako ani AI rýb, ktorou sa autori pochválili, pričom zabudli na AI statických protivníkov v kampani.

Výkonovo hra neexceluje a jej umelo vynútené požiadavky sú skôr sklamaním. Call of Duty: Ghosts totiž bez dôvodu vyžaduje 6 GB RAM, pričom využíva len okolo 2 GB, nehovoriac o pamäťových leakoch a nečakaných prepadoch framerate pri náročnejších situáciách a to ešte ani Nvidia neprišla so svojimi prídavkami špeciálnych vylepšení. Tie doplní až neskôr patchom a pridá napríklad reálnu srsť pre psa. Samotný výkon hry však určite nevylepšia.

Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts Väčšina máp v multiplayerovej časti je pochmúrna, hrad však vyniká.
Väčšina máp v multiplayerovej časti je pochmúrna, hrad však vyniká.

Call of Duty: Ghosts Po novom už zbrane odomykáte za body.
Po novom už zbrane odomykáte za body.

Call of Duty: Ghosts Pes nechýba ani na multiplayerových bojiskách.
Pes nechýba ani na multiplayerových bojiskách.

Call of Duty: Ghosts je ukážkou toho, čo dokáže stagnácia a každoročné vydávanie narobiť s hernou sériou. Svojho času, hlavne pri začiatku Modern Warafare série bola hviezdou, ktorá zažiarila, ale postupne sa jej žiara vytráca. Activision sa snaží s minimálnymi investíciami neustále vytvárať nové verzie toho istého bez toho, aby inovovali a posúvali sériu technologicky a hrateľne vpred. Stagnáciu sa snažia vyvažovať stále väčšou ponukou obsahu, ktorá tentoraz prekonáva všetky hry Call of Duty. Singleplayer, multiplayer a dva kooperačné módy vydržia na dlhý čas, stačí ak nemáte veľké nároky a stačí vám prakticky to isté ako v posledných Call of Duty hrách. Plus ako bonus dostanete psa.

napísal saver 11.11.2013
6.0
7.4