MARIO & SONIC AT THE SOCHI 2014

MARIO & SONIC AT THE SOCHI 2014

6.5

Stačia výkony maskotov na zlato?

Recenzia na WiiU verziu

Nintendo a SEGA majú očividne veľmi dobré vzťahy, keď nové hry so Sonicom putujú výlučne na ich platformy. Na druhej strane sa pri tejto sérii nemožno čudovať, že si Nintendo vydupalo exkluzivitu, na Wii sa výborne predávala a teraz pri novom ovládači Wii U na ňu možno nadviazať. Zimná olympiáda v Soči nás čaká vo februári, a Mario so Sonicom tradične športujú v skutočných a šaškujú vo vymyslených disciplínach. Otázne je, ako sa hra za štyri roky zmenila a ako dokázala SEGA s Nintendom uchopiť nový ovládač.

Olympiády s Mariom a Sonicom majú jasne vydláždený režim a paletu módov. Nájdete tu očakávané športy i zábavné alternatívy. Je tu široké spektrum známych postáv a nemôže chýbať lokálny alebo online multiplayer. Možnosti sú skrátka vopred dané, modifikuje ich nový hardvér, od neho z veľkej miery závisí, čo do hry pribudne a čo naopak vypadne.

Základná ponuka Mario & Sonic at the Sochi 2014 Winter Olympic Games nesklamala, je tu štandardný zápas, kde si vyberiete jednu z disciplín a pustíte sa do súťaže o medaily. Ideálny mód, ak máte aj päť minút voľného času. Je tu tzv. Medley Mania, ktorá spája viaceré tematické disciplíny do športovej série: ľadové, rýchlostné, skákacie, pretekárske, na spoluprácu alebo sériu Sonica či Maria. Tento mód si obľúbite najmä na párty. Hra vám núka pár disciplín za sebou (nie veľa ani príliš málo) na 20 - 30 minút zábavy. Legends Showdown vás hodí do súperenia so športovými špičkami a pri Action & Answer Tour si môžete vyskúšať aj znalosti. Ku štvorici módov si možno pridať aj multiplayer s vlastnými voľbami.

Mario & Sonic vychádza v ústrety sólo hraniu a drvivú väčšinu disciplín vám dovolí skúšať aj vyhrávať. Obtiažnosť nie je prísna, na prvý pokus síce nemusíte získať hneď zlato, medailová pozícia je vo väčšine prípadov vo vrecku. Každá disciplína začína relatívne podrobným tutoriálom, kde vás hra oboznámi s pohybmi, používaním tlačidiel, načasovaním. Čudovali by ste sa, že aj na bobový zjazd alebo ľadový hokej sa dá vymyslieť 5 - 6 krokov.

Mario & Sonic at the Sochi 2014
Mario & Sonic at the Sochi 2014 Tímová akčná arkáda so snežnými guľami znie infantilne, ale takticky je jednou z najlepších disciplín.
Tímová akčná arkáda so snežnými guľami znie infantilne, ale takticky je jednou z najlepších disciplín.

Mario & Sonic at the Sochi 2014 Snowboarding je v základnej i snovej forme veľmi zábavná disciplína, hoci po čase súperíte sami so sebou.
Snowboarding je v základnej i snovej forme veľmi zábavná disciplína, hoci po čase súperíte sami so sebou.

Mario & Sonic at the Sochi 2014 Korčuľovanie je klasická futrovačka, kde za málo času musíte podať veľký výkon. A nie je príliš zábavné.
Korčuľovanie je klasická futrovačka, kde za málo času musíte podať veľký výkon. A nie je príliš zábavné.

V ponuke disciplín figuruje viacero lyžiarskych módov (zjazd, voľný štýl, skoky, obrovský slalom), pár korčuliarskych disciplín (rychlo a krasokorčuľovanie sólo či v pároch), curling, biatlon, ľadový hokej a zjazd na boboch, rovnako sólo alebo vo štvorici. Hlavné menu síce núka iba 10 disciplín, no ďalšie sú často vnorené hlbšie v menu. SEGA sa rada pochváli väčším množstvom, hoci sú mnohé navlas rovnaké, ako rýchlokorčuľovanie na 500 alebo 1000 metrov. Väčší rozdiel je už pri obrovskom slalome, ktorý alternuje napríklad kros. A či idete do bobov sami alebo vo štvorici nie je markantný rozdiel.

Práve zjazd na boboch je zaujímavý, lebo borí pôvodné očakávania. Po rozbehu a naskočení, sa mení na ľahší WipEout so sledovaním ideálnej stopy. Náramne ma teší ľadový hokej, pretože hoci vás tutorial učí rôzne fintičky, samotná hrateľnosť je ľahká a pri hre štyroch na štyroch si môžete kombinovať bláznivé mužstvá (napríklad moje obľúbené kvarteto Mario-Luigi-Wario-Waluigi alebo Bowser, Vector do obrany a Sonic s Mariom v útoku). Góly sa strieľajú ľahko, občas sa prepnete do špeciálneho Power-shot módu, kedy presne mierite na bod bránky a na 90% skončí puk v sieti.

K 16 klasickým disciplínam sa pridáva aj deväť snových, tzv. Dream Events. Ide o bláznivé verzie športov, napríklad pri krasokorčuľovaní sa Mario aj Sonic jašia a majú vlastné zostavy. Curling je kombinovaný s golfom a preteky šampiónov sú plné zvratov. Medzi tie najlepšie však rozhodne patrí Bullet Bill Sledge Race, ktorý jazdu na saniach vymieňa za arkádový racing a la Star Wars Episode 1 Racer – na podivných vznášadlách fičíte na zimných okruhoch.

Aj snowboarding je úplne vymenený, čo vás spomaľuje, je sneh a zrýchľujú vás svetelné pásy, ktoré si v prvom kole vytvoríte a v tom ďalšom sa po nich spúšťate, pretože iba vtedy naberiete dostatočne vysokú rýchlosť. Zábavnú obmenu núkajú i boby. Sonic v nich vystupuje ako jazdec na tratiach v štýle WipEoutu. Snowball Scrimmage je strieľačkou so snežnými guľami a obsadzovaním kľúčových bodov (a la CTF) a ľadový hokej vo funky štýle hráte na uliciach s bonusovými bránkami ako klietka či trs banánov. Ihriská nie sú pravidelné, ale rozlične pokrútené a nie je problém za jeden zápasov streliť 15 gólov.

Ani aktuálna kolekcia športových disciplín sa v sérii nestratí. Kľúčovou otázkou však je, čo prináša Wii U Gamepad a ako obohacuje hrateľnosť. Viac ako polovica disciplín ho totiž nepodporuje alebo nepotrebuje. Podporujú ho iba tri športy - lyžovanie, ľadový hokej a boby. Na všetko ostatné si musíte pripraviť kombo Wiimote a Nunchak. Bolo by to pochopiteľné riešenie pri viacerých hráčoch, no na korčule sa bez Wiimote nepostavíte ani na alpský zjazd či skoky na lyžiach.

Je to škoda – a v tomto smere sa vlastne séria ďalej neposunula. Revolúciu do žánru minihier či športov GamePad vôbec neprináša ani v Dream Events, občas narazíte na zaujímavé využitie gyroskopu (najmä na boboch a lyžiach), inak je to klasika.

Grafika Mario & Sonic je oproti viacerým Wii hrám vylepšená a na veľkej uhlopriečke vyzerá skutočne výborne, hoci krikľavá farebná paleta v snových pasážach jej veľmi nepristane. Zvuky sú prebrané z iných sérií a víťazné melódie sa vám rýchlo zaryjú do pamäte.

Mario a Sonic putujú na Soči 2014 v dobrej forme, 25 športových i arkádových disciplín je solídna porcia pre jedného aj viac hráčov. Niektoré neduhy ostali, vybrané športy sa hrajú výborne a vraciam sa k nim každý deň (ľadový hokej, boby, snowboard), ale na Wii U zamrzí slabá podpora GamePadu a grafika mohla byť o kus kvalitnejšia.

napísal korec 27.11.2013
6.5
5.7