SIMCITY: CITIES OF TOMORROW

SIMCITY: CITIES OF TOMORROW

7.0

Pritesné mestá budúcnosti

Vybudovať mesto snov je túžba mnohých hráčov a preto sa táto tematika stále znovu objavuje vo svete hier. Veľkú nádej sme vkladali do ostrieľanej série SimCity, ale najnovší prírastok priniesol trochu rozpačitý výsledok. Čo však nevyšlo úplne stopercentne v pôvodnej hre, mohla napraviť expanzia, ktorá zamierila do blízkej budúcnosti.

Vďaka prídavku postavíte nové mestá s pokročilými doplnkami, ale aj zveľadíte staršie sídla, ktoré ste zanechali na serveroch. Stále sa buduje online a zachoval sa pôvodný systém s jeho pozitívami aj neduhmi. Staviate cesty, plánujete obytné, komerčné a industriálne zóny, kde sa hrnú prisťahovalci, rastú obchodné centrá a továrne. Obyvateľom treba zabezpečiť základné potreby a ochranu, čiže vybudujete elektráreň, vodovod, zberňu odpadu, nemocnicu, policajnú a hasičskú stanicu. Úroveň a komfort mešťanov zvyšujú školy, parky, chrámy, funkčná dopravná sieť a unikátne budovy, ktoré vytvárajú predpoklad na ďalší rozvoj. A práve v tejto pokročilej fáze dostávajú priestor najmodernejšie výdobytky zahrnuté v expanzii.

Rozvinuté mesto má slušné výnosy z daní, predaja a poskytovania služieb susedom. Má však aj minimum priestoru ďalšiu výstavbu. Tento problém majú po novom riešiť megaveže, ktoré síce neumožňujú expandovanie do šírky, ale rastú do výšky. Megaveže môžu mať niekoľko rozľahlých poschodí, ktoré postupne pristavujete. V kolosoch, stúpajúcich do neba, ľubovoľne umiestnite a vrstvíte apartmány, obchody a služby. Každá veža je akousi archou, kde môžete zhromažďovať ľudí a inštitúcie. Prevádzkové náklady sú však veľmi vysoké a tak treba rozumne rozvrhnúť obsah a dbať na dostatok energie. Keď dobre vyvážite jednotlivé položky, môžu byť megaveže prakticky sebestačné a pomôžu naplniť mestskú kasu.

SimCity: Cities of Tomorrow
SimCity: Cities of Tomorrow Mestá budúcnosti rastú do výšky.
Mestá budúcnosti rastú do výšky.

SimCity: Cities of Tomorrow Situáciu s prepchatými cestami rieši aj nadzemný transport.
Situáciu s prepchatými cestami rieši aj nadzemný transport.

SimCity: Cities of Tomorrow Megaveže v noci svietia ako vianočný stromček.
Megaveže v noci svietia ako vianočný stromček.

Tradičné mestá dostávajú futuristický zjav a moderné súčasti vďaka dvom novým inštitúciám. Omega korporácia a akadémia predstavujú dva rozdielne spôsoby modernizácie, nemusíte sa však rozhodnúť len pre jednu z nich. Obe môžu byť súčasťou vášho mesta, zaručujú pokrok a formujú sídlo na základe preferovaných volieb a ústupkov.

Spoločnosť Omega spracúva nerastné suroviny a prináša technologické novinky. Zásobuje celé mesto a zvyšuje blahobyt občanov, ktorých po výstavbe výrobnej linky rozmaznáva pomocou dron. Poletujúce drony riešia problém s preplnenými cestami, slúžia občanom na nákupy, ale môžu aj plniť funkcie policajtov či hasičov. Omega však negatívne vplýva na životné prostredie a vyžaduje dostatočné zásoby ropy, rudy a neskôr aj elektronické súčiastky.

Ekologickejšia akadémia umožňuje výskum najmodernejších technológií podľa vášho výberu a odomyká ďalšie výdobytky vedy a techniky. Úspornejšia čistička vody, nadzemné bleskové transporty s magnetickou levitáciou, skybridge premostenie mrakodrapov a ďalšie užitočné inovácie formujú vyspelé mesto a radikálne menia jeho podobu. Väčšina noviniek funguje v rozhraní ovládacej siete. Inovácie sa získavajú rýchlejšie s dostatočným množstvom vzdelaných a kvalifikovaným obyvateľov.

Nové prvky v hre veľmi pozitívne vplývajú na hrateľnosť a celkový dojem z hry. Bohužiaľ však nepriniesli to najdôležitejšie, nerozšírili územný priestor miest, ktoré sú naďalej limitované prísnymi hranicami. Plocha na zastavanie je stále zúfalo malá a hoci teraz môžete rásť do výšky, dojem okliešteného klaustrofobického mesta zostáva. Teraz dokonca ešte viac bije do očí.

Nahustené a navrstvené sídlo, ktoré sa tlačí na úzkom štvorci, hoci sú naokolo holé pláne, pôsobí dosť neprirodzene a nedá sa nazvať veľkomestom. Navyše vám môže byť ľúto, že metropola budúcnosti vyrastá na troskách starého osídlenia. Futuristické budovy totiž tiež majú základy v zemi, sú masívne a miesto im nájdete len za cenu likvidácie celých blokov, ktoré ste pracne vybudovali a zveľaďovali v prvých hodinách hry. A pritom by stačilo iba rozšíriť, hoci aj prikúpiť, parcely za hranicami a priestoru by bolo nadostač.

Samozrejme, môžete vytvoriť aj ďalšie mestá, kde ale znovu začínate od nuly a to vás veľmi rýchlo prestane baviť. Občas problém s preplneným sídlom vyrieši nejaká pohroma, vrátane nového gigantického robota, ktorý po prílete zroluje časť budov a zanechá rádioaktívne ruiny. Zakrátko sa však všetko vráti do starých koľají.

Inovované mestá sa automaticky prispôsobujú moderným trendom a tak v uliciach uvidíte elektromobily, obydlia spokojných občanov rastú do šírky a do výšky a menia svoj dizajn. Pri priblížení vidíte ľudí na terasách, trúbiace vozidlá v zápche, okaté reklamy a bilboardy, objekty však strácajú detaily a pôsobia hrubo a neotesane. Viac však trápia staré neduhy, na ktoré hráči poukazovali už pri premiére SimCity. Malá plocha vyhradená mestám, problém s umiestnením budov, nevyladené technické kazy a výpadky siete, hoci na servery sa už dostanete bez problémov.

SimCity Cities of Tomorrow je dobrá expanzia, ktorá ale nerieši najväčšie nedostatky hry. Keďže sme sa nedočkali dôležitého rozšírenia hraníc, naďalej sa stavajú len mikrosídla, ktoré sú rýchlo preplnené. Neustále online pripojenie tiež nevonia každému. Megaveže sú síce úchvatné, ale aj keď siahajú vysoko do oblakov, nedokážu vymazať stiesňujúci pocit v mestách zajtrajška. Cities of Tomorrow je však fajn, ak vám nevadí, že namiesto megalomanského New Yorku môžete postaviť maximálne prehypované Brezno.

SimCity: Cities of Tomorrow
SimCity: Cities of Tomorrow Nové, väčšinou ekologické technológie, sa vyvíjajú v Akadémii.
Nové, väčšinou ekologické technológie, sa vyvíjajú v Akadémii.