METAL GEAR RISING: REVENGEANCE

METAL GEAR RISING: REVENGEANCE

8.0

Ninja s podpätkami útočí na PC

Patriotizmus, odvaha, stealth, technické gadgety a mechovia veľkosti paneláku - to je Metal Gear séria. Teraz to všetko okrem mechov preškrtnite a dopíšte veľkým slovo AKCIA. Tú neponúka priamo Kojima ale delegoval team Platinum Games, ktorý stojí za výbornou Bayonettou. Prvky pôvodných Metal Gear titulov tvorcovia orezali katanou až na kosť a hnijúce mäso stealth a plánovania nahradili lesklým kybernetickým implantátom menom akcia.

Výbornou novinkou v Metal Gear svete je ovládanie meča a technika Zandatsu. Raiden na počudovanie nepoužíva strelné zbrane ako Snake, ale uprednostňuje boj nablízko čepeľou. Trochu paradoxom však je, že nemá problémy používať rôzne typy granátov a bazúk. Ale späť k meču - iba pomocou dvoch tlačidiel pre silný a slabý úder kombinujete rôzne kombá, no namiesto plánovaných útokov je možné používať prostý button-mashing a efekt bude takmer rovnaký. Silný úder predstavuje zároveň útok sekundárnou zbraňou, takže môžete použiť zbrane získané po súbojoch s bossmi ako palica, sai, či nožnicový meč, no nič vám nebráni nechať si len Raidenou katanu.

Technika meča Zandatsu (znamená odrež a zober) využíva procesy kybernetickej časti Raidena, kedy vie spomaliť čas kým neminie všetky elektrolyty. Zároveň sa hra prepne do manuálneho módu ovládania meča a mykaním analógu do protiľahlých strán, meč kopíruje tieto pohyby. Ak je už nepriateľ dostatočne oslabený alebo paralyzovaný, prejdete do Zandatsu módu a neboráka doslova naporcujete na drobné kúsočky. Zámerom je, narezať ho tak, aby ste sa dostali k jeho elektrolytom, ktorými opäť dobijete tie svoje a tiež aj celé zdravie. Nepriatelia tak slúžia aj ako pochodujúce lekárničky.

Metal Gear Rising: Revengeance
Metal Gear Rising: Revengeance V špeciálnom móde vidíte zničiteľné predmety a skryté debničky
V špeciálnom móde vidíte zničiteľné predmety a skryté debničky

Metal Gear Rising: Revengeance VR misie sú nezáživné a nudia
VR misie sú nezáživné a nudia

Metal Gear Rising: Revengeance Nové útoky sú drahé no nie je ich veľa
Nové útoky sú drahé no nie je ich veľa

Keď už autori pridali toľko zbesilej akcie, pri zhruba šesťhodinovej kampani zákonite museli niekde upustiť. Tým oslabeným prvkom je stealth. Nikde sa nemusíte potíšku plahočiť, všetko vyriešite frontálnym útokom japonského kamikadze. Ponúka sa síce možnosť, nepozorovane zabíjať nepriateľov odzadu, ale nie je to potrebné a hlavne, je to zdĺhavé. V hre nájdete aj nesmrteľné kartónové škatule a sudy pre ukrytie sa pred zrakom blížiacich sa nepriateľov, ale nie je takmer žiadny dôvod na ich použitie. Rôzne omračujúce granáty a pancierové pästi už tiež nemajú takú škálu použitia ako v MGS hrách a sú takmer zbytočné.

Po dokončenej misii môžete Raidena upgradovať a získať viace zdravia a vyššie elektrolyty, tiež určite nepohrdnete prikúpením nových komb pre zbrane, ktorým zároveň môžete zvýšiť niektoré atribúty. Všetko to ale stojí celkom slušné sumy a na jedno dohratie nie je pravdepodobné, že upgradnete všetko na maximum.

Miernym sklamaním je level dizajn, ktorý je plochý, koridorový a prázdny, aj keď sa hra snaží ponúknuť zaujímavé lokácie. O to viac vás naštartuje neskutočný rockovo-metalový soundtrack, ktorý vás nechá v kombinácii s dokonalými cut scénami pri porcovaní bossov s otvorenou hubou. Pri niektorých súbojoch máte na chrbte doslova zimomriavky, také parádičky autori nachystali. Hra má tak neskutočný plynulý akčný flow. Nenájdete žiadne slepé alebo nudné miesto a oželiete aj krátku kampaň, pretože jej intenzita kľudne vydá aj na dvanásťhodinovú hru.

Veľmi priaznivo a sympaticky pôsobí tiež cena titulu, ktorá bola nastavená pomerne nízko (okolo 20€ Steam verzia). K hre zároveň dostanete aj všetky už dostupné DLC kostýmy a dodatočnú zbraň, ale aj dve misie za Sama Jetstreama a Blade Wolfa, ktoré sa predávali na konzolách samostatne. Môžete si tak prirátať približne ďalšie dve hodiny herného času. V prvom DLC sa pozriete na Samovu cestu k temnej strane sily. Okrem toho, že autori zapracovali na miernom zvýšení obtiažnosti tým, že je Sam menej obratný s mečom, no ide mu lepšie uhýbanie ako Raidenovi, nájdete zopár noviniek ako nabitie útoku. Ostatné zostalo pri starom. Znamená to, že sa pohybujete po už prejdených lokalitách a ani nových nepriateľov sa nedočkáte. Agilita Blade Wolfa v druhom DLC je najvyššia zo všetkých hrateľných postáv, čo je kompenzované menšou silou jeho útokov. Autori po protestoch hráčov na slabé DLC so Samom pripravili aj nového bossa a zhruba tretina putovania sa odohráva v nových lokalitách.

Súčasťou MG sveta sú už tradične virtuálne misie. Tie sú prítomné aj tu, no keďže nepatrím medzi veľkých priaznivcov takýchto umelých navýšení hernej doby, môžem len lakonicky skonštatovať, že všetky sú nudné, sterilné a zbytočné. Ak ich ale z nejakého dôvodu máte radi, tak ich na vás čaká rovných päťdesiat. Len ich musíte predtým všetky odomknúť v kampani, nachádzaním kufríkových počítačov.

Príbehu MGR bohužiaľ chýba hĺbka pôvodnej MGS série a málo uveriteľné je aj vylievanie srdiečka bossov po súbojoch. Hlavná línia využívania detí ako vojakov a darcov orgánov je potláčaná do úzadia a druhej premisy. Obhajovaniu, že cyborgovia na zlej strane barikády sú tiež len ľudia a nechcú v súboji s Raidenom zomrieť lebo majú svoje rodiny, je venovaných asi desať minút. Všetko je potlačené na úkor akcie, ktorá ale dopadla na jednotku.

Oveľa horšie však dopadla kamera, na ktorú sme upozornili už v konzolovej verzii. Húfy nepriateľov sa okolo vás hmýria ako roje komárov a takmer vždy si vás niekto podá od chrbta aj keď analógom pre kameru točíte ako pri majstrovstvách v ladení rádia. Pomohol by nejaký detektor prichádzajúcich rán, aby ste mohli včas uskočiť. Najhoršie je, ak vás nepriatelia zatlačia do rohu, pretože nastaviť kameru akokoľvek duchaplne, je nemožné a koledujete si o reštart od checkpointu.

Zo začiatku budete mať takisto problémy s odrážaním útokov. Raiden nepoužíva klasický blok ale odrazenie pomocou smeru a tlačidla. Naučiť sa smery útokov od zopár bežných typov nepriateľov sa ako-tak dá, no bossovia sú samozrejme kapitola sama o sebe a prvých pár smrtí sa budete učiť len odrážať ich útoky. Niektorým útokom sa ale odolávať nedá a treba uhnúť.

Metal Gear Rising: Revengeance
Metal Gear Rising: Revengeance Najzábavnejšia časť. Porcovanie nepriateľov na kúsočky
Najzábavnejšia časť. Porcovanie nepriateľov na kúsočky

Metal Gear Rising: Revengeance Populárny sud a kartónová škatuľa nechýbajú, no ich využitie je minimálne
Populárny sud a kartónová škatuľa nechýbajú, no ich využitie je minimálne

Metal Gear Rising: Revengeance Súboje s gigantickými Metal Gearmi sú prekladané QTE
Súboje s gigantickými Metal Gearmi sú prekladané QTE

Odporučiť Revengeance skalnému fanúšikovi MGS, je ako predávať chladničku Eskimákovi. Nepotrebuje ju a pravdepodobne bude sklamaný (hlavne z quick time event minihier), ale za takú priaznivú cenu - no nekúp to. Naopak, tento spin-off ponúka akčnejšie zameraným "button smasherom" možnosť naskočiť do rozbehnutého vlaku MGS a spoznať jeho vesmír, aj keď nie všetkým postavám a činom budú rozumieť.

napísal fendi 6.2.2014
8.0
8.0