INVISIBLE, INC.

INVISIBLE, INC.

7.5

Hlavne potichu a nenápadne

Špionážne hry sú odjakživa lákavé. Je skvelé byť neohrozeným agentom a nemusí to byť priamo James Bond, aj keď sme už hrali aj za túto postavu. K tým vydarenejším kúskom v tomto žánri patrí séria Splinter Cell a dobre našliapnuté má aj hra Invisible, Inc. Vývojári z  Klei Entertainment si už špionážne techniky vyskúšali v úspešnom titule Mark of The Ninja, a teraz sa pokúsili ešte viac ich rozvinúť v novej ťahovej stratégii.

Prenesiete sa do roku 2047, keď je svet v rukách korporácií, ktoré jedného krásneho dňa zaútočili na vašu špionážnu agentúru. Zachránila sa len šéfka, dvaja agenti a umelá inteligencia Incognita. Všetci ostatní buď zahynuli alebo padli do zajatia. Kým je však zostávajúca hŕstka členov bojaschopná, nič nie je stratené. Je čas vrátiť úder.

V hre budete štandardne ovládať dvoch, neskôr až štyroch agentov, ktorí plnia misie zobrazované na globálnej mape. S výnimkou tej prvej je vždy k dispozícii hneď niekoľko lokalít, kam môžete vyslať svojich zverencov, aby ukradli kredity, získali nové technológie, vylepšenia alebo oslobodili zajatého agenta či rukojemníka. Mali by byť pritom čo najviac nenápadní. V opačnom prípade vyvolávajú zbytočný rozruch a nájsť v komplexe miestností cieľovú konzolu, prístroj alebo výťah, ktorým sa zavŕši misia, je potom oveľa náročnejšie.

Aj keď sa príležitostne dá využiť pištoľ či iná strelná zbraň, najlepšie poslúžia jednoduché pomôcky na omráčenie nepriateľských hliadok. Väčšina agentov spočiatku ani nič lepšie u seba nemá. Celý postup prebieha v ťahovom režime a každý člen tímu má akčné body určené na pohyb, nabúranie do systémov, prípadne boj.  Postupovať treba opatrne, pretože priama konfrontácia s nepriateľom často končí smrťou vášho muža či ženy. Preto je vhodné nazrieť do neznámych miestností ešte cez zatvorené dvere, prípadne nakuknúť spoza rohu a  vstúpiť dnu, až keď je to relatívne bezpečné. Úplne bezpečné to nie je nikdy, pretože prakticky všade sú kamerové systémy, detektory a hliadky, ktoré sa často prechádzajú po okolí.

Invisible, Inc.
Invisible, Inc. Ochrankár zachytil niečo podozrivé. Stopy naznačujú, kam pôjde a agenti sú pripravení zneškodniť ho.
Ochrankár zachytil niečo podozrivé. Stopy naznačujú, kam pôjde a agenti sú pripravení zneškodniť ho.

Invisible, Inc.  Je jedno, aké misie ešte budú nasledovať. O 24 virtuálnych hodín bude po všetkom.
Je jedno, aké misie ešte budú nasledovať. O 24 virtuálnych hodín bude po všetkom.

Invisible, Inc. Záchrana uväznenej agentky znamená posilu tímu.
Záchrana uväznenej agentky znamená posilu tímu.

Kamery a zabezpečené systémy sa dajú odstaviť, prípadne zničiť a najlepšie na to poslúži Incognita. Hoci sa jedná o virtuálnu entitu, neustále sprevádza výsadkový tím a vďaka svojim programom a dátovým funkciám dokáže zneškodniť nepriateľskú ochranu. Pri použití Incognity sa izometrické prostredie prepne do režimu s digitálnym zobrazením a červenou farbou sú zvýraznené objekty, ktoré je možné hacknúť a vyradiť z prevádzky. Môžu to byť počítače,  zdroje energie, silové polia, kamery, ale aj drony, ktoré potom dočasne máte pod svojou kontrolou. Niekedy však situáciu skomplikujú defenzívne AI programy Daemons, ktoré sa aktivujú pri vašom zásahu do systémov. Incognita potrebuje na všetky činnosti body energie, ktoré si priebežne dopĺňa, ale môžu ich zvýšiť aj agenti, ktorí sa manuálne vŕtajú v systémoch.

Pri postupe si vždy treba všímať detekované zóny, či už sledované kamerami alebo ochrankou. Agenti by sa mali vyhnúť červeným poliam, kde sú okamžite spozorovaní. Inak vyvolajú rozruch a na kritické miesto pribehnú hliadky. Navyše sa môže sa aj zvýšiť celkový security level, čo znamená, že po budove začne špacírovať viac strážnikov, oblasť je lepšie sledovaná a je náročnejšie nabúrať sa do systémov.

Keď už sa nevyhnete priamemu stretu a stojíte nepriateľovi zoči- voči, treba adekvátne zareagovať. Odhaleného agenta presuniete na vedľajšie políčko, ktoré ale nesmie byť v zornom uhle protivníka - napríklad sa skryjete za stôl. Strážnik síce vie, že ste niekde tam, ale musí sa priblížiť, aby mohol zasiahnuť. No s trochou šikovnosti ho môžete obísť a nenápadne sa vzdialite poza jeho chrbát. Alebo nastavíte pohotovostný režim a keď sa nešťastník dostane až k vám, agent ho automaticky schmatne a  uzemní. Nemusíte sa báť, že vás ochrankári šokujú nejakým premysleným postupom. Stačí využiť pozorovací režim, ktorý ukáže smer ich pochôdzky a následne sa prispôsobiť podmienkam.

Zabitie hliadky často vyvolá zbytočný poplach, hoci sa tomu občas vyhnúť nedá, preto štandardne používate hlavne omráčenie. To zvyčajne odstaví obeť na tri kolá, s lepšími pomôckami aj na dlhšiu dobu. Potom omráčený vstane a začne po vás pátrať. To už by ste ale mali byť o pár miestností ďalej. Zneškodnené hliadky môžete preniesť na iné miesto, aby ich nik nezbadal. Okrem toho aj prešacovať a nájdete u nich prístupové karty k zabezpečeným dverám a extra kredity na nákupy. Nakupujete moduly, rozšírenia  a veci veci pre agentov, ktoré sú buď priamo v zariadeniach na mieste misie, alebo vám občas niečo predá šmelinár na základni. Z kaše vás môže vytiahnuť aj iný agent, ktorý prekvapí hliadku odzadu. Ak však nenájdete spôsob, ako uniknúť  pohľadu ochrankára, ktorý vás má na muške, spravidla pošle jednou ranou vášho špióna do večných lovísk.

Užitočnou súčasťou postupu je možnosť vrátiť čas. Keď niečo zbabrete, napríklad vám zabijú agenta, o ktorého nechcete prísť, jednoducho pretočíte kolo a vyhnete sa predošlej chybe. Túto možnosť ale môžete využiť v misii len niekoľkokrát. Na najľahšej obtiažnosti päťkrát, na najťažšej jediný raz, ironman mód ju nepripúšťa vôbec. Po úspešnej misii môžete za nahrabané kredity, ktoré ste neminuli pri nákupoch, vylepšiť atribúty agentov. Rýchlosť pridáva akčné body v každom kole, hackovanie zlepšuje manipuláciu s počítačmi, sila zvýši nosnosť agenta a anarchia pomôže pri krádežiach. Po nákupoch a úpravách zvolíte ďalšiu misiu a ide sa ďalej.

To všetko znie dobre a špionážny systém je naozaj vydarený - až na pár diskutabilných vecí, napríklad omráčenému nemôžete zobrať pištoľ, aby ste agenta vyzbrojili a aby po vás muž po precitnutí nestrieľal. Lenže hra má aj výraznejšie chyby krásy a nejde ani tak o kazy a bugy, ale skôr o nedotiahnuté prvky a súčasti. Najväčším mínusom je veľmi krátka a v zásade banálna kampaň.  Keďže je príbeh jediný režim hry, mohli si dať na ňom tvorcovia viac záležať. V hre vlastne nemáte žiadneho konkrétneho zlosyna, proti ktorému bojujete. Okrádate všeobecné korporácie a snažíte sa znovu vzkriesiť svoju agentúru. Znie to dosť lacno a také je aj finále.

K poslednej misii sa dopracujete veľmi rýchlo, možno už po nejakých troch hodinách a nie je to žiadna mimoriadna výzva. Bohužiaľ, prebieha presne tak ako štandardné misie, ktoré síce majú trochu odlišné ciele, ale postup je identický. Ocitnete sa v budove, ktorú  vôbec nepoznáte (špióni bez informácií?), naslepo blúdite po miestnostiach a hľadáte kľúčové zariadenie. Keď ho nájdete a použijete, hľadáte výťah (opäť naslepo, ak ste ho medzitým náhodou nenašli), odkiaľ deportujete agentov do bezpečia. Pri prvých výpravách vám to prekážať nebude, ale neskôr je tento postup, aj napriek zaujímavým špionážnym možnostiam, repetitívny a monotónny. Nepomôže ani to, že sú úrovne náhodne generované. Práve naopak. V tomto prípade je to skôr kontraproduktívne. Niekedy totiž v misii blúdite desiatky minút, inokedy na kľúčové miesta narazíte veľmi rýchlo a zakrátko je po všetkom. Stalo sa mi to priamo vo finále, takže namiesto veľkého vyvrcholenia som sa dočkal iba strohej rýchlovky..

Samotné plnenie misií ani nemá nejaký hlbší význam. Slúžia len na to, aby ste mohli oslobodiť, vyzbrojiť a vylepšiť agentov, ktorí by to všetko mali využiť v závere. Lenže tam aj tak napokon hrajú len sekundárnu úlohu, pretože na to hlavné je určený niekto iný... Aj samotná štruktúra kampane je svojská. Misie si vyberáte a plníte dovtedy, kým neuplynie stanovený časový limit - prednastavených 72 virtuálnych hodín a potom jednoducho absolvujete finálne zadanie a je po všetkom.  Presun na niektoré cieľové miesta trvá 12 hodín a stačí jednoduchá matematika na to, aby ste zistili, že stihnete absolvovať len hŕstku misií.

Invisible, Inc.
Invisible, Inc. Misia splnená, môžeme odtiaľto vypadnúť.
Misia splnená, môžeme odtiaľto vypadnúť.

Invisible, Inc. Nejaké vylepšenia alebo zbrane navyše sa vždy hodia.
Nejaké vylepšenia alebo zbrane navyše sa vždy hodia.

Invisible, Inc. Pomocou Incognity sa dostanete  do zabezpečených trezorov a systémov a odstavíte kamery.
Pomocou Incognity sa dostanete do zabezpečených trezorov a systémov a odstavíte kamery.

Treba však povedať, že je hra na vyšších obtiažnostiach náročnejšia a v misiách postupujete pomalšie. Takže sa herná doba predĺži. Navyše si môžete vybrať niektorú z modifikácií hry (s časovo limitovanými kolami, extra ťažkú atď.) alebo nastaviť parametre podľa vlastných preferencií. To zahrňuje aj možnosť zopakovať level a hlavne zvýšiť časový limit kampane. Viete ju natiahnuť na 120 virtuálnych hodín alebo dokonca zvoliť neobmedzený čas a vtedy môžete plniť misie donekonečna, respektíve kým prežijú vaši agenti. Finále ale potom nikdy nepríde.

Čo sa týka vzhľadu, hra neurazí, ale nie je dôvod na chválospevy. Izometrický pohľad so vzďaľovaním a približovaním je vhodný, animácie jednoduché, dizajn úrovní neurazí. Hudba sa vcelku úspešne snaží navodiť atmosféru špionážnych filmov. Pohodlne si vystačíte aj so slabšou PC zostavou. Na ovládanie stačí myš a jednotlivé úkony si rýchlo osvojíte.

Invisible, Inc. je veľmi zaujímavá, ale veľmi krátka špionážna taktická hra, ktorá nesklamala, ale pritom nevyužila naplno svoj potenciál. Keby mala lepšiu kampaň s košatejším príbehom a variabilnejšími misiami, mohla to byť oveľa vyššia známka a ešte väčšia zábava. Hru vám napriek tomu odporúčame, pretože si postup v úlohe agentov vychutnáte - len sa možno oplatí počkať na nižšiu, akciovú cenu.

napísal uni 11.6.2015
7.5
8.3