VALENTINO ROSSI: THE GAME

VALENTINO ROSSI: THE GAME

7.0

Prvý na plyne, posledný na brzdách

Recenzia na Xbox One verziu

Herná séria MotoGP posledné roky nielenže stagnovala, ona dokonca začala upadať. A to hneď po niekoľkých stránkach. Technicky sa z miesta nepohla už dlhšie, kvalitou zas išla dole, no čo je snáď ešte horšie, aj skalných fanúšikov už pomaličky prestávala baviť. Potrebovala živú vodu a svieži vánok, aby ju prebrali k životu. Autori zo štúdia Milestone sú síce ostrieľaní v pretekárskych hrách, no pri toľkých tituloch, ktoré ročne produkujú, sa niet čo čudovať, že sa utápajú v schematizme a nude. Zdá sa ale, že predsa len sa im podarilo nájsť spôsob, ako si hráčov opäť získať na svoju stranu.

Ako lepšie upútať pozornosť, než sa spoľahnúť na meno velikána? A ideálne je meno najväčšieho šampióna v histórii tohto športu. Valentino Rossi je totiž meno, ktoré už dávno presiahlo hranice MotoGP. Podobne ako napríklad Michael Schumacher, aj on je už ikonou. A Milestone sa tak trochu spoliehajú na to, že zmena názvu hry z MotoGP na Valentino Rossi: The Game je tým správnym impulzom. Nie je to ale len o názve. Doktor, ako znie prezývka slávneho pretekára, je aj veľkou značkou. A autori sa museli popasovať aj s ňou. Tá totiž so sebou nesie prísľub a aj nový obsah, ktorý v minulosti hráči v sérii nepoznali.

Nie je to nový prístup. Pomenovať hry po známych športovcoch je už desaťročia tradícia, no Milestone v tomto prípade opakujú to, o čo sa už tento rok raz pokúsili. Je však pravdou, že v prípade Sébastien Loeb Rally Evo to nedopadlo vôbec dobre. Ako ale tušíte už podľa hodnotenia hore, tentoraz je situácia iná. A to výrazne. Krásne to ukazuje, ako málo vlastne stačilo pred pár mesiacmi, aby to dopadlo oveľa lepšie. Valentino Rossi: The Game má taktiež ďaleko k dokonalosti, no je zábavnejšia a zaujímavejšia. Poďme ale pekne poporiadku.

Valentino Rossi: The Game
Valentino Rossi: The Game Graficky sa séria ďaleko neposunula.
Graficky sa séria ďaleko neposunula.

Valentino Rossi: The Game Pekne sa rozšíril počet druhov rôznych pretekov.
Pekne sa rozšíril počet druhov rôznych pretekov.

Valentino Rossi: The Game Dostanete sa aj za volant Mustanga.
Dostanete sa aj za volant Mustanga.

Aj napriek tomu, že to v názve nemá, je toto plnohodnotná MotoGP hra. Obsahuje kompletné licencie sezón 2015 a 2016, takže si v nej budete môcť užiť všetky okruhy, tímy a aj jazdcov aktuálneho ročníka. Ponúka ale aj niečo navyše. Síce v otrepanej schéme, takže je celá hra poriadne predvídateľná, no zároveň ju to ozvláštňuje. Môžete si vybrať z pomerne širokej hernej ponuky, ktorá okrem online multiplayeru a eventov ponúka splitscreen pre dvoch hráčov (čo sa dnes cení), moto sezóny, no aj hneď niekoľko režimov naviazaných práve na Doktora.

A tak trochu sa to všetko mieša v kariére. V nej ste na začiatku nikto. Vytvoríte si vlastného jazdca s jeho vizuálom a aj jazdeckým štýlom, aby ste sa potom pustili do rozbehu svojej veľkej kariéry. Pod svoje ochranné krídla si vás zoberie práve Rossi, ktorý vás zavedie do svojej akadémie a bude vás pomaly komentárom sprevádzať pri prvých krokoch vpred. Niečo si natrénujete na jeho ranči, niečo zistíte aj pri ostrom štarte počas najbližšieho víkendu v Moto3. Odtiaľ sa kalendárom pretĺkate cez svoju prvú sezónu a čakáte, kedy vám konečne niekto ponúkne zmluvu v Moto2, aby ste pomaly začali snívať svoj sen o kráľovskej kategórii MotoGP.

Je pochopiteľné, že časom Rossiho sprevádzanie hrou skončí, no stále zostane na neho naviazaný obsah. Ste predsa členom jeho akadémie, a tak pomedzi jednotlivé preteky v kalendári jazdíte s ním v štyroch druhoch eventov. Preteky na jeho motoranči predstavujú plochú dráhu na americký spôsob, kde si precvičíte najmä prechádzanie trate šmykom. Na okruhoch si skúsite testovacie jazdy s Yamahou. No a prekvapivo sadnete aj za volant auta a to hneď pri dvoch príležitostiach. Prvou sú drifty v Mustangu, v druhom prípade trocha nazriete do Rossiho histórie v rally a zúčastníte sa Monza Rally Show.

Kariéra opakujúca rovnakú schému tréning-kvalifikácia-pretek je sviežejšia a zaujímavejšia, keď vás každých niekoľko pretekov čaká trochu iná náplň. Druhá strana mince je, že až na pár výnimiek je integrovanie iných pretekov do kariéry trošku slabšie. Cítiť, že ich autori považujú len za spestrenie a neprikladajú im väčšiu váhu. Drifty sú len jednorazová zábava, aj keď by mohli ponúknuť taký vlastný minišampionát v rámci kariéry. Monza Rally Show a Flat track to na vás na konci sezóny hodia všetko naraz, no priebežne tiež nepoznajú žiadny zmysluplný progres.

V priebehu celého hrania zbierate kredity, za ktoré si môžete kupovať kozmetické predmety pre svojho jazdca. Môžete si tak upraviť jeho výbavu viac podľa svojho vkusu, keďže väčšina predmetov je pre vás od začiatku uzamknutá. Pri jazdní v kariére si ale navyše zlepšujete schopnosti svojho jazdca. Tých je konečne viac, konkrétne 7, pričom za ich postupné zvládnutie môžete dostať až tri druhy bonusov ku každému. Stále si tak zlepšujete plyn, brzdy, postavenie tela, či po pretekoch v daždi aj túto schopnosť.

Okrem toho ale môžete jazdiť čisto MotoGP kariéru. No ako asi aj tušíte, tá je naozaj nezáživná a bez vsuviek nudnejšia. Fanúšikovia Rossiho sa ale môžu tešiť na celú jednu sekciu, ktorá mu je v hre venovaná. Je tu napríklad Rossipedia, čo je vlastne pohľad do jeho histórie - stručný a strohý, no zase informačne nasýtený. Podobne ako je to  v prípade Loeba, aj tu nájdete priamo režim venovaný jazdcovej histórii. Čaká na vás celkovo 20 pretekov - od roku 1996 a okruhu v Brne, až po rok 2015. Spoznáte tak mladého Rossiho v jeho začiatkoch, prejdete si jeho vrcholy aj pády, najzaujímavejšie preteky v jeho kariére a aj nedávnu minulosť. Zajazdíte si na mnohých strojoch a okruhoch a do toho všetkého vás vo video dokumentoch uvedie sám Rossi.

Kým hru Rossi komentuje v angličtine so silným prízvukom, v dokumentoch hovorí rodnou taliančinou. Jeho vstupy sú doplnené zábermi z konkrétnych pretekov, o ktorých hovorí. Vidíte tak momenty, ktoré on zažil a vy ich čoskoro budete hrať. Je to naozaj asi najzaujímavejší režim v hre a nielen vďaka sprievodu charizmatického Taliana. Sú v ňom naozaj dobre namiešané preteky, respektíve ich výseky. Možno je ale trošku škoda, že trate nezodpovedajú historickému vzhľadu (v roku 1996 nájdete v Brne LED steny s prenosom preteku) a často sú orezané len na konkrétnu udalosť. Je fajn, že musíte odrážať útoky dominujúcej Hondy v jednom preteku, no vtedy ste na trati len traja, o ktorých bola reč, nie všetci pretekári.

No a nakoniec ak máte radi výzvu, môžete sa Rossimu aspoň takto virtuálne postaviť v režime výziev. Nájdete tu ďalšiu sériu pretekov, kde ste na trati síce sami, no bojujete s časmi, ktoré Rossi stanovil. A aby bola motivácia silnejšia, po prvom (neúspešnom) kole sa vám na trati objaví duch Rossiho jazdy. Presne tak vidíte, ako prechádzal jednotlivé zákruty, prípadne kde je miesto, ktoré môžete využiť, ak duplnete neskôr na brzdy alebo skôr na plyn.

Valentino Rossi: The Game
Valentino Rossi: The Game Z Rally pretekov by sa dalo vyťažiť viac.
Z Rally pretekov by sa dalo vyťažiť viac.

Valentino Rossi: The Game Môžete zažiť historické bitky.
Môžete zažiť historické bitky.

Valentino Rossi: The Game Nechýba ani množstvo materiálov priamo s Rossim.
Nechýba ani množstvo materiálov priamo s Rossim.

Čo sa týka jazdného modelu, predstavuje Valentino Rossi: The Game len malé krôčiky vpred od minulého ročníka. Ponúka niekoľko rôznych nastavení realizmu, no v žiadnom prípade sa nedá hovoriť o simulácii. Na druhej strane to ale nie je ani nezáživná arkáda. Ak si nedáte pozor, dokážete po trati poriadne lietať a taktiež sa neraz ocitnete na chrbte v štrku. Okrem toho hra ponúka aj detailnejšie nastavenia strojov (aj so sprievodcom) a aj keď je základné nastavenie najlepšie, dokážete sa s ním trochu pohrať, ak by vám viac vyhovovalo iné. Horšie sú na tom nerealistické kolízie, ktoré nie sú vôbec ojedinelé a najmä kvôli umelej inteligencii, ktorá si ide svoju ideálnu stopu a nezáleží jej pritom na tom, či vás zvalcuje. Nereaguje na dianie pred sebou a ani za sebou, čo je škoda.

Podobne je na tom aj technická stránka, ktorá sa oproti minulému ročníku posunula veľmi málo a aj keď hra nie je vyslovene škaredá, máte dojem, že by ste chceli viac - alebo menej, hlavne vizuálnych chýb, ako sú napríklad tiene a podobne. Kvalitnejšie sú spracované animácie jazdcov, ktoré potešia. Zvuky sú strašné, bez ohľadu na to, či jazdíte MotoGP, Moto3, Rally alebo driftujete v Mustangu. Sú fádne, obyčajné, akoby vzdialené. Necítite, že by ste mali vy ovládať tieto stroje. Skôr to vnímate tak, že sledujete video na internete. Hudba je ale fajn a soundtrack trochu pripomína tie z NFS 3 a 4, znie ako taký slušne namixovaný návrat z minulosti.

Valentino Rossi: The Game je krokom vpred oproti minulému ročníku MotoGP a dobre tiež využíva meno známeho jazdca. Nie je to najlepší titul v sérii, ale ak sa od tohto mostíka v budúcej sezóne (a aj ďalších hrách) autori v Milestone odrazia, môžu sa zase dostať do obľuby hráčov. Technických zmien nie je veľa, no obsah je zaujímavejší a pútavejší. Zamrzí, že ovládanie nie je zvládnuté aj viac realisticky. Taktiež zvuky sú strašné a archaická umelá inteligencia je trapas. Ak ste ale pozitívne naladení a priaznivo naklonení takýmto hrám, obrovské množstvo obsahu si vás získa.

napísal matus_ace 30.6.2016
7.0
VALENTINO ROSSI: THE GAME