CROSSOUT

CROSSOUT

6.0

Postav, jazdi, znič!

Postapokalyptická budúcnosť je stále dostatočne lákavou témou. Tentoraz nebudeme čeliť hordám nemŕtvych, ale si vychutnáme súboje v rôznorodých a často bizarných vozidlách. Ak ste si mysleli, že Mad Max je dostatočne šialený, pozrite sa na výtvory hráčov v Crossout. Tu sa totiž nielen naplno bojuje, ale aj stavia ako o dušu.

Hoci sa Crossout tvári ako MMO, nejde o klasického zástupcu tohto žánru. Základ bol položený v jednej z predchádzajúcich hier vývojárskeho tímu Targem Games – Hard Truck Apocalypse. Na rozdiel od predchodcu je Crossout zábavnejší, zameraný primárne na multiplayer a taktiež prístupný zadarmo. Free to play model takmer vôbec neobmedzuje v hraní, nemusíte zbytočne investovať peniaze do rôznych rozširujúcich balíkov. Jazdenie i modelovanie si užijete i bez nich. Práve táto filozofia distribúcie hry by mohla napokon titulu pomôcť v širšom presadení sa na trhu, kde niečo podobné chýba.

V každej dobrej MMO máte príbeh. Málokedy ide o zápletku, ktorú by ste sledovali s nadšením, ale vždy tu nájdete aspoň niečo. Crossout na to ide úplne inak a nie najlepšie: vyber si herný mód, my ti priradíme mapu, postav a zvoľ si auto. A už sa to nahráva, bez zdržovania vyrážate s ostatnými hráčmi, hučiacimi motormi a strieľajúcimi zbraňami oproti nepriateľovi. Nenájdete tu žiadny otvorený svet, len sedem máp, ktoré sú síce zaujímavé, ale stále je ich málo, navyše ich rozloha je skôr skromná. Pri hre 8 vs. 8 sa aspoň dlho hráči nehľadajú, no následne to koliduje s nižším počtom samotných máp. Je to skutočne málo.

Crossout
Crossout Mapy vyzerajú dobre, len škoda, že je prostredie nezničiteľné.
Mapy vyzerajú dobre, len škoda, že je prostredie nezničiteľné.

Crossout Niektoré výtvory hráčov sú vskutku originálne.
Niektoré výtvory hráčov sú vskutku originálne.

Crossout Kooperatívny multiplayer je zatiaľ menej zaujímavou možnosťou hrania.
Kooperatívny multiplayer je zatiaľ menej zaujímavou možnosťou hrania.

Jednotlivé zápasy nespája žiadny príbeh, čo je rozhodne škoda. Zápletka, ktorá nie je ani nijakou formou prezentovaná v hre okrem intra, je zbytočná. To, že o pár rokov postihne Zem epidémia, ktorá spôsobí vymretie takmer celej populácie a zvyšok sa zblázni a bojuje medzi sebou, si môžete zistiť maximálne tak na domovskej stránke hry, ale počas súbojov sa nič podstatné nedozviete. Ani to, že do všetkého sa zapojí neznáma mimozemská rasa. Pridajme si sem experimenty s ľudstvom a otázku ako a prečo medzi sebou vlastne zvádzajú boj. Viete to? My nie a pri hraní to ani nik nedá najavo. Absenciu príbehu berieme ako výrazný zápor, hlavne v projekte, ktorý si poriadnu zápletku a jej prezentáciu pýta zasadením do zaujímavého prostredia.

Ak sa cez to všetko prehryziete, ocitnete sa v úvodnom menu, do ktorého máte prístup všade cez záložkové položky. Ponuka na prvý pohľad evokuje bohatý obsah, ale v konečnom súčte nám toho chýbalo v Crossout viac, než by bolo možné prehliadnuť. Dostanete úvodné vozidlo, ale tým sa pre vás nič nekončí, práve naopak. Jednou z charakteristických čŕt Crossoutu je možnosť postaviť si vlastné, pričom vyblázniť sa môžete dosýta. Na začiatku je potrebné zvoliť si podvozok (je ich hneď niekoľko druhov) a potom sa už prehrabujete v rôznych kabínach, druhoch kolies a iných súčastiach, ktorých počet atakuje aj niekoľko stoviek druhov.

Je to ohromná zábava a vo virtuálnej garáži sme strávili pomerne dlhý čas. Tam, kde by vás ostatné hry odpinkli zopár voľbami, staviate všetko, ako len chcete, nabaľujete na torzo vozidla rôzne predmety, tvoríte často nepoužiteľné šroty, ale predovšetkým sa bavíte. Dôležitá je hmotnosť a tým pádom pohyblivosť stroja, taktiež koľko a akých zbraní naň navešiate a ich energetická náročnosť. Okrem klasických automatických veží sú to aj obrie brokovnice, delá, raketomety, avšak zabúdať netreba ani na kontaktné súboje, v ktorých sa hodia nárazníky, vrtáky a nože. Niektoré strelné zbrane sú obmedzené muníciou, iné sa musia chladiť.

Svoj výtvor si môžete vyskúšať na tréningovej mape, ale, samozrejme, aj nahrať na server a ponúknuť ho ostatným hráčom. Už teraz je ponuka dostatočne pestrá a rozsiahla. Nájdete a stiahnete si množstvo zaujímavých vozidiel, niektoré sú obrovské pevnosti pripomínajúce tanky, iné naopak stavajú na rýchlosť, ďalšie na ovládanie, kontaktné súboje a mnohé poslúžia ako úsmevný príklad toho, čo všetko zvládne editor. Práca s ním nie je práve najjednoduchšia, ale napriek ťažkopádnemu pohybu kamery, ktorej pohyb nie je možné navyše invertovať, a umiestňovaniu objektov na vozidlo, sa to všetko dá zvládnuť. Ak si pamätáte stavebnicu Merkúr, viete, do čoho pôjdete. Tu sa vám aspoň nebudú strácať maličké skrutky a matky.

Horšie je to s interfaceom celkovo. Ako taký je orientovaný prevažne konzolovo a položkami v rôznych menu je nutné sa zdĺhavo preklikávať, pretože náhľady sú príliš veľké, niektoré výberové menu naopak maličké.  Taktiež by pomohol aspoň základný tutoriál, ktorý by vysvetlil, ako postaviť primitívne vozidlo od podlahy, alebo kde nájdete všetko podstatné, pretože na mnoho skrytých položiek a ponúk prídete tak, že sa všetkým prehrabujete. Ponuka je dosť veľká a nechýba ani výroba rôznych dielov z materiálov, ktoré získate počas hry, komunitný trh, kde nájdete všetko, rôzne achievementy a medaily, ale neuškodili by štatistiky zo zápasov, ktoré sú súčasťou iných akčných hier.

To sa však ešte stále motáme v menu a nevyrazili sme do pustiny. Ako sme už spomínali, máp je niekoľko, všetky majú spoločné jedno: zdevastovaný svet s opustenými budovami po vymierajúcej civilizácii. Dobre sa na to pozerá, ale je to svet úplne neinteraktívny, nezničiteľný. Všetky objekty sú pevné, ničím nepohnete. Zamrzí to hlavne preto, že vozidlá majú deštrukčný model naopak vynikajúco prepracovaný a všetky súčiastky, ktoré ste naň namontovali, môžete stratiť. Pri obrovských kolosoch je to úchvatný pohľad, takže je škoda, že sa nevzťahuje aj na prostredie.

Crossout
Crossout Niekedy by ste sa chceli zastaviť a kochať sa. Spravte to a skončili ste.
Niekedy by ste sa chceli zastaviť a kochať sa. Spravte to a skončili ste.

Crossout V garáži sme sa najviac trápili s kamerou a hodiny sa prehrabovali stovkami súčiastok.
V garáži sme sa najviac trápili s kamerou a hodiny sa prehrabovali stovkami súčiastok.

Crossout Crossout neponúka respawn. Smrť vás vyradí do konca kola, takže pri obsadzovaní bodov na mape musíte často taktizovať.
Crossout neponúka respawn. Smrť vás vyradí do konca kola, takže pri obsadzovaní bodov na mape musíte často taktizovať.

Akcia samotná je neuveriteľne rýchla, adrenalínová, musíte sa správne pohybovať, ale aj mieriť. Zbrane si môžete navešať, kam len chcete, no ak ich dáte všetky na kabínu, nie je to vždy výhra. Každý objekt je zničiteľný a súper vám pôjde strategicky najprv po zbraniach a ak ich zlikviduje, ste bez väčšej šance na úspešné zvládnutie zápasu. Na druhej strane ich umiestnenie môže byť nevýhodou pre vás: čím vyššie miesto, tým širší okruh zbraň obsiahne, takže je dôležité aj to, či vozidlo nasmerujete správne v dráhe streľby na protivníka. Potom je to už len na vašich schopnostiach: môžete sa pokúsiť nepriateľa najprv znehybniť tým, že mu odstrelíte kolesá. Alebo nájdete slabé, najmenej chránené miesto a zameriate sa naň.

Ovládanie ako také nie je pre vyššie uvedené jednoduché. Nezávislé ovládanie jazdy od streľby si žiada cvik. Horšie je, že dlhé hodiny sa budete lopotiť s takmer tým istým vybavením. Kým sa dostanete k silnejším a zaujímavejším zbraniam, potrvá to príliš dlho. Ak do toho pripočítate fakt, že PvP zápasy sú osekané na obsadzovanie rôznych miest a v ponuke iné módy nenájdete, nevyjde vám nič dobré. Na pár zápasov denne je Crossout pohodovým titulom, inak začne všetko nudiť. Matchmaking funguje výborne, členovia tímov sa po ukončení zápasu nestriedajú, takže sa môžete aj s neznámymi hráčmi veľmi rýchlo oťukať a zvyknúť si na seba. Ale vydržať pri tom dlhšie než hodinu je niekedy utrpenie. Takticky je lepšie držať sa v skupine, potom je to mela, ktorá trvá také dve minúty a ide sa odznova.

Okrem toho nechýba ani PvE mód, kde sa snažíte niečo ukradnúť alebo ochrániť, niekam sa dostať a obsadiť to, no umelá inteligencia je niekedy až nepríjemne agresívna. Skúsili sme si aj preteky cez checkpointy, ale jazdný model Crossoutu nie je dostatočne zábavaný, prostredie zas naopak nudí, takže túto možnosť berieme len ako do počtu. Dokonca to niekedy vyzerá tak, že väčšiu zábavu ponúka Crossout v garáži, kde vás nechá tvoriť a skúšať. Bojová zložka je príliš jednotvárna, a práve v nej mohol Crossout vyniknúť, ak by zapojil i nejaký príbeh, ktorý by bitky spojil aj do niečoho viac ako len arkádovej streľby.

Crossout
Crossout Súboje majú grády hlavne v skupinách, niektoré zablúdené ovečky však dorazíte ľahko aj sami.
Súboje majú grády hlavne v skupinách, niektoré zablúdené ovečky však dorazíte ľahko aj sami.

Crossout Továreň je krásna, ale malá mapa. Do dvoch minút je väčšinou rozhodnuté.
Továreň je krásna, ale malá mapa. Do dvoch minút je väčšinou rozhodnuté.

Crossout Deštrukčný model vozidiel je prepracovaný a postupne vám odpadávajú jednotlivé súčiastky.
Deštrukčný model vozidiel je prepracovaný a postupne vám odpadávajú jednotlivé súčiastky.

Resumé je náročnejšie aj preto, že si hru môžete skúsiť bez platenia. Nič vám nebráni v tom, aby ste sa ponorili do postapokalyptického sveta, v ktorom to žije, dobre si zastrieľate a môžete si vytvoriť vozidlo podľa vlastných predstáv. Aby sa však Crossout udržal dlhodobo na našom disku, musí ponúknuť viac všetkého. Samostatne fungujú jednotlivé časti skvele: boj, výroba, budovanie, ale spolu ich takmer nič nedrží. Ale čert to ber, skúste to, je to zadarmo a na rozdiel od iných F2P projektov sa s Crossoutom zabavíte aj úplne bez poplatkov.

napísal kordi 20.6.2017
6.0
m.i