CAVE DIGGER 2: DIG HARDER

CAVE DIGGER 2: DIG HARDER

7.0

Vydajte sa do bane a hľadajte tam vzácny poklad

Recenzia na PS VR 2 verziu

PlayStation VR 2 je veľmi pekným kusom hardvéru, ale po stránke softvéru a hier to už trochu zaostáva. Zaujímavé aplikácie tam prakticky neexistujú a čo sa týka hier, zatiaľ sme tu mali len VR spin-off Horizonu a okrem neho veľa portov starších hier z Questu a iných platforiem. Je to škoda, takmer na PSVR 2 nie sú nové hry, len staršie tituly, ktoré ste si mohli zahrať pred rokom či dvomi niekde inde. Navyše tým trpí aj spracovanie hier, na ktorých neraz badať, že boli často navrhnuté pre mobilný hardvér. Pritom to môžu byť kvalitné a zábavné hry, ale nie sú dôvodom na to, aby ste si kupovali novú VR platformu.

To je aj prípad first person akčnej adventúry Cave Digger 2: Dig Harder, ktorá pôvodne vyšla v roku 2021, ale pri vydaní PSVR 2 sa pripomenula novou verziou práve pre tento headset. Novinky a zmeny oproti predchádzajúcim verziám nečakajte. Ak ale chcete niečo poriadne svojské, kde nielen strieľate, a navyše sa do toho môžete pustiť aj s priateľmi, toto je hra pre vás. A o čom vlastne je? základnú premisu dokonale opisuje samotný názov. Budete kopať a kopať, až kým sa vďaka svojej chamtivosti neprekopete príliš hlboko, kde narazíte na...vlastne to je iná značka.

Ale v zásade by takto nejako mohol fungovať kooperačný „simulátor“ trpaslíkov v Morii. Namiesto fantasy je ale táto hra zasadená do dieselpunkovo-westernového prostredia. Patria k tomu typické trópy, trochu aj vizuálne stvárnenie a slang, ktorý sa vám neustále bude drať do uší v podobe rozprávača niekde vo vašej hlave. No a nájdete tu aj malú štipku Lovecrafta. Je to zvláštny mix, ale funguje. A rovnako do toho pekne zapadla aj roguelite formulka s procedurálne generovanými časťami prostredia.

Cave Digger 2: Dig Harder
Cave Digger 2: Dig Harder Nebojte sa kopať čo najdlhšie
Nebojte sa kopať čo najdlhšie

Cave Digger 2: Dig Harder Aká bola tá pesnička 7 trpaslíkov?
Aká bola tá pesnička 7 trpaslíkov?

Cave Digger 2: Dig Harder Som to ale fešák
Som to ale fešák

Stáva sa tak z vás jeden zo šťastlivcov, ktorý v tomto podivnom svete prichádzajú k prvej bani. Zatiaľ bez nejakého zázračného vybavenia, ale to postupne príde. Pred vami je výťah, menší pozemok na chatku a podivný mechanizmus, s ktorým sa zoznámite neskôr. Beriete do ruky krompáč, krútite kľukou na výťahu a pomaly sa spúšťate do svojej prvej šachty. Na stenách sa lesknú kúsky so zlatom či drahokamami, takže viete, čo máte robiť. Poriadne sa zažeňte a dostaňte z tých stien všetko, čo sa v nich nachádza. A takto idete ďalej, až kým nenarazíte na slepú uličku. Ani tam to však pre vás nekončí, keďže sa svojím krompáčom prekopete ďalej.

Hádžte svoje nazbierané kusy zlata či drahokamy do batoha a keď je plný, zamierte k výťahu a hore to všetko zhodnoťte. A tým som vlastne opísal základnú hrateľnostnú slučku, okolo ktorej je celý Cave Digger 2 vystavaný. Toto budete opakovať dookola, akurát sa na to pozvoľne budú namotávať nové mechanizmy, nové vybavenie, nové bane či jaskyne. Akurát jednu vec tu veľmi nečakajte a to príbeh. Nejaké menšie náznaky tu sú, napríklad vo forme komiksov či odkazov na prastarú civilizáciu, ale toto nie je príbehová hra a preto je tento aspekt trochu odbitý. Hra vás tiež môže doviesť k rozdielnym koncom, no stále mám dojem, že ak by autori plnohodnotnejšie zapracovali na príbehu, vyznelo by to celé lepšie.

Naozaj je to celé najmú o vás a o vašom krompáči. A pištoli. Lopate, kladive...celkovo postupne nazbierate pomerne peknú zbierku vybavenia, avšak telo vašej postavy má len štyri sloty, kam ho môžete umiestniť. Takže si ich dobre rozmiestnite, lebo neskôr ich budete musieť neustále používať. Každý nástroj sa hodí na niečo iné. Krompáč a lopata sú jasné, rovnako aj kladivo. Pištoľ ale neslúži len na boj, ale aj na dostávanie drahokamov z nedostupných miest. Ak na strop jaskyne nedočiahnete krompáčom, streľte tam. No a príde rad aj na dynamit, bez neho by to predsa nebolo ono.

V baniach, jaskyniach a iných podzemných útvaroch navyše postupne prituhuje. Jednak začnete čeliť rôznym podivným príšerkám, no taktiež sa niektorými materiálmi nedokážete prekopať len so základným vybavením. Takže čo zarobíte, musíte hneď investovať do lepšieho vybavenia a vydať sa opäť kopať. Tentoraz sa prekopete ďalej a hlbšie. Peniaze sa tu prakticky hromadiť nedajú, buď sa posuniete s upgradmi vybavenia, alebo sa posuniete v prostredí. Všetko to ale od vás vyžaduje peniaze.

Zarábate ich hlavne v baniach tým, čo si odtiaľ odnesiete. Ak vás nepriatelia zložia, o časť úlovku prichádzate a môžete ísť znova. Avšak ešte sú tu aj misie, ktoré môžete plniť. Hra ponúka štvoricu rôznorodých prostredí s vlastnými baňami, kde každé je nielen unikátne, ale prichádza aj s vlastnými misiami. Tie sú vyvesené na nástenke a stačí si len plagáty zobrať a už sú vaše. Misie nie sú práve nápadité (zabite 10 monštier, nájdite 15 pokladov...), ale aspoň dávajú veľmi slušnú odmenu, takže sa ich oplatí zobrať a väčšinu aj tak splníte bežným hraním.

Takže do bane, z bane, do bane, z bane. Našťastie sa tie bane nelíšia len prostrediami, v ktorých sú zasadené, ale generujú sa procedurálne, takže aj do základnej bane sa dokážete spustiť viackrát a prostredie tam bude iné. V zásade postavené na rovnakých princípoch, ale chodby budú iné a nástrahy tiež. Zážitok sa tak obmieňa, ale je pravda, že to časom začne byť trochu stereotyp. Na jeho zjemnenie tu autori dali modifikátory baní (tri náhodné efekty), ale stále je to málo. Chcelo by to viac vybavenia, viac variability. Sú tu síce aj rôzne postavičky, ktoré vám v bani pomôžu (alebo naopak uškodia), ale ani to pre samotnú hrateľnosť nie je veľká zmena. V boji proti stereotypu ale pomáha kooperácia (až pre 4), ako to v prípade takýchto hier býva.

Cave Digger 2: Dig Harder
Cave Digger 2: Dig Harder Hra má veľmi unikátnu atmosféru
Hra má veľmi unikátnu atmosféru

Cave Digger 2: Dig Harder V hre narazíte na rôzne druhy nepriateľov
V hre narazíte na rôzne druhy nepriateľov

Cave Digger 2: Dig Harder Niektoré postavy vám v hre môžu aj pomôcť
Niektoré postavy vám v hre môžu aj pomôcť

Autori sa snažili herný obsah rozšíriť aj na zemskom povrchu. Nie je tam toho veľa, ale niektoré misie sa dajú plniť len tam. Taktiež je tam aj máličko pokladov, nejakí tí nepriatelia a možno aj nejaké prastaré záhady. Celkovo na povrchu veľa času zmysluplným hraním nestrávite, ale opäť je to aspoň nejaké spestrenie. Hlavne teda v neskorších lokalitách, ktoré už sú zaujímavejšie aj bohatšie. Celkovo je ale povrch hlavne na to, aby ste vyliezli z výťahu, premenili úlovok na peniaze, tie minuli v obchode, a obratom sa zase spúšťali výťahom dole.

Graficky je to trochu bieda. Ja viem, že to je staršia hra z Quest headsetov, ale na PSVR 2 už chceme niečo trochu iné a krajšie. Štýl tu je, to treba uznať, ale technologické kvality zaostávajú. Sú momenty, kedy sa na hru fakt nepozerá dobre. A niekedy sa ani nehrá najlepšie, keď sa vám ruka niekde zasekne a podobne. Nebýva to často, ale nejaké na nepresnosti v pohybe narazíte. No a zvuk, ten je trochu rozporuplný. V zásade nie je zlý. Akurát hlas to počujete viac-menej len jeden a ten je časom otravný. Nájdete tu hudbu všetkých žánrov. Ak teda poznáte len žánre country a western. Nepočúva sa to zle, ale nie je to pre každého. Navyše aj tie ubrnkané melódie sa časom opočúvajú.

Nemôžem povedať, že by bol Cave Digger 2 zlý zážitok. To vôbec. Práve naopak, hranie som si užil, aj keď je len o kopaní v baniach a strieľaní potvor. Nejaké tie menšie veci navyše tu nájdete, ale nikdy to aj tak výraznejšie nevystúpi z tohto gameplay loopu. A to je vlastne aj dôvod, prečo som si hranie síce užil, ale už sa ku hre nevrátim. Možno, ak by si niektorí z priateľov zaobstarali VR a pustili by sme sa do toho v kooperácii, tak áno, ale takto asi nie. Kooperácia s cudzincami vie byť tiež zábavná, ale len v takej miere, aby zahnala nastupujúci stereotyp. Nie tak, aby ste hru hrali dookola.

napísal matus_ace 20.6.2023
7.0
CAVE DIGGER 2: DIG HARDER