LAND OF THE VIKINGS

LAND OF THE VIKINGS

7.5

Osada Vikingov vo vašich rukách

Niežeby sme tu hry zamerané na Vikingov nemali už predtým, ale povedzme si na rovinu, výrazne viac ich začalo vznikať pod vplyvom obľúbeného TV seriálu. S väčšinou z nich sú spojené predovšetkým boje, ale Land of The Vikings poteší hlavne priaznivcov budovateľských stratégií so survival prvkami. Prvoradým cieľom je totiž výstavba a zveľaďovanie osídlenia s charakteristickými črtami severanov.

V ponuke nájdete dva herné režimy. Jeden je s voľnou výstavbou a vo verzii 1.0 pribudol takzvaný imerzný mód, ktorý je odporúčaný pre začiatočníkov. Fakticky je to náhrada kampane bez príbehu, ale s úlohami, ktoré vás prevedú od jednoduchej, až po pokročilú výstavbu a bojové výpravy. Takže áno, dôjde aj na ozbrojené konflikty, len od toho nečakajte priame bitky a krviprelievanie. Ale k tomu sa ešte vrátime.

V úvode si okrem mapy a pomenovania osady zvolíte aj svoj banner s farbami a znakom, ktoré vás budú reprezentovať. Začínate skromne s hŕstkou osadníkov mužského a ženského pohlavia (lebo iné nie je) a centrom je typická severská budova Longhouse. Čaká vás viac-menej tradičná výstavba, ktorá je prispôsobená danej kultúre. Základné činnosti vykonajú bežní robotníci, keď im označíte stromy, ktoré treba vyrúbať a kameň, ktorý chcete ťažiť. Stromy sa pritom budú automaticky obnovovať a znovu vyrastú, ak vyčistené úseky nezastaviate. K tomu je dobré rovno postaviť sklady a príbytky, ktoré vždy pojmú jednu rodinu – muža a ženu, ktorí tam splodia deti. Spočiatku sú to zlé domy - priamo takto sú označené, neskôr môžete stavať aj dobré domy, ktoré sú pohodlnejšie a hlavne je v nich teplejšie počas obdobia zimy. Osadníci sa teda množia samovoľne, keď majú vhodné podmienky.

Land of the Vikings
Land of the Vikings Výstavbu sprevádzajú udalosti, ktoré ovplyvnia vaše rozhodnutia.
Výstavbu sprevádzajú udalosti, ktoré ovplyvnia vaše rozhodnutia.

Land of the Vikings Na všetko sa môžete pozrieť pekne zblízka.
Na všetko sa môžete pozrieť pekne zblízka.

Land of the Vikings Strom života odomyká nové budovy a globálne vylepšenia.
Strom života odomyká nové budovy a globálne vylepšenia.

Druhým spôsobom zvýšenia populácie je prijímanie privandrovalcov, ktorí vás o to požiadajú. To je jedna z rôznorodých udalostí, ktoré sa môžu vyskytnúť a majú formu odkazov uprostred obrazovky, kde si volíte možnosti. Iné udalosti sa týkajú napríklad krádeží v dedine, kde môžete hľadať páchateľa a vykonať určitý trest podľa uváženia. Alebo pri stavaní narazíte na hrob s pokladom a musíte sa rozhodnúť, čo s tým urobíte, ale môže to mať neblahé dôsledky. Niekedy si zas budete chcieť uzmieriť rozhnevaných bohov, čo sa dá obetovaním zvierat, striebra alebo požiadaním o pomoc inej osady. Spravidla je to po zúrivej búrke, zemetrasení alebo najnovšie aj po ničivom vulkáne, čo sú katastrofy, ktoré z času na čas postihnú krajinu a zvyčajne vám pritom poškodia a zbúrajú nejaké domy.

Celková výstavba je rozdelená do niekoľkých kategórií – život, sklady, jedlo, produkcia, more, vojsko a dekorácie. Tieto zložky charakterizujú vaše hlavné aktivity a okrem už zmienených objektov zahrňujú dielne na spracovanie dreva či iných surovín, stodolu,  tržnice, farmy na plodiny a zvieratá na získanie obilia na chlieb, výrobu piva, mäsa a kože. Ďalej lom na kameň, bane na uhlie a železo, dielne na výrobu odevov, nástrojov, brnení a zbraní, totemy na získanie priazne bohov. Na mori lodiareň na výrobu rybárskych, obchodných a vojnových lodí s individuálnymi prístavmi.

Potom sú tu kasárne na produkovanie zbrojnošov, lukostrelcov a ďalších vojakov naverbovaných z osadníkov, hliadkovacie veže. A napokon dekorácie, ktoré neslúžia len na okrasu, ale majú aj praktický význam podľa naznačeného zamerania. Sú to rôzne stojany, trofeje, terče, sudy, vozy, značky a vlajky a môžu spolu s cestami zrýchliť pohyb ľudí, pri skladoch zvýšiť ich kapacitu, zväčšia polia,  zlepšia celkovú obranu osady, no a fakle a osvetlenie pomáhajú v noci.

Možno ste už z uvedeného postrehli, že hra má denný a očný cyklus, ako aj zmenu ročných období. To má vplyv na možnosť pestovania a úrodu, ako aj požiadavky obyvateľov, ktorí nechcú v zime mrznúť. A celkovo je dobré si ich všímať. Majú totiž odlišné črty a predpoklady na vykonávanie rôznych prác, i keď použiť môžete hocijakého človeka na čokoľvek. Stačí mu prepnúť požadované zamestnanie, čo sa dá viacerými spôsobmi (priamo, výberom budovy a jej pracovníkov, v manažmentovej tabuľke).

Okrem toho spokojnosť osadníkov spolu s úspešným riešením udalostí zvyšuje celkovú slávu a za tú získavate body na vylepšenia v strome života. To je vlastne rozvetvená sústava inovácií, ktorými odomykáte nové budovy, ako aj globálne efekty (zrýchlenie pohybu, práce, spokojnosti ľudí, možnosť automatickcýh činností  atď.) A tam ešte nájdete aj runy, ktoré tiež za body a suroviny sprístupnia bonusy pre vojenskú oblasť alebo osadu (posilnenie obyvateľov, stealth techniky a pod.)

Určite vás zaujíma, ako je to vlastne s tou vojenskou zložkou. Nuž, je to pomerne zdĺhavý proces, ktorého hlavným cieľom je plienenie osád na cudzom pobreží. Na to potrebujete v prvom rade odomknúť výrobu vojnových lodí a naverbovať vojakov. Pri plánovaní misie si potom vyberiete cieľové mesto, optimálne čo najbohatšie, ale s nie príliš vysokou obranou a dôležitým údajom je aj jeho vzdialenosť počítaná na dni plavby po mori. Podľa toho by ste mali poslať jednu či viac lodí s optimálnym počtom bojovníkov, ideálne pod velením hrdinu, ktorý pridáva bonusy, ako aj zásobami jedla a piva.

Land of the Vikings
Land of the Vikings Vysvietená dedinka v noci vyzerá romanticky.
Vysvietená dedinka v noci vyzerá romanticky.

Land of the Vikings Zima je dosť krutá, ale na pohľad tiež pekná.
Zima je dosť krutá, ale na pohľad tiež pekná.

Land of the Vikings Keď všetko zastaviate, budete sa hrdo pozerať na svoj výtvor.
Keď všetko zastaviate, budete sa hrdo pozerať na svoj výtvor.

Pripravená vojenská výprava vypláva a keď dosiahne cieľ, naplánujete bojovú stratégiu. V praxi to znamená, že sa riadite obrazovkou s porovnaním vojenských síl a viacnásobným výberom schematických činností. Tie sú na základe vašich parametrov označené pravdepodobnosťou úspechu vyjadreného v percentách. Po vašich voľbách napokon nastane vyhodnotenie nájazdu, ktoré môže končiť víťazstvom aj porážkou, získaním koristi vo forme surovín a zlata a tiež stratami vojakov. Lode sa potom vrátia do domovského prístavu. Priamo teda nebojujete, ale nastavujete taktiku, ktorá ovplyvní výsledok bojov.

Musím povedať, že priebeh hry mi spočiatku pripadal pomerne všedný, potom to začalo byť zaujímavé a zveľaďovať osídlenie a jeho možnosti ma bavilo až do prvých vojenských výprav. Potom už ale hra skĺzla do stereotypu. Fakticky som mal všetky potrebné budovy, len som musel pristavovať nové príbytky a farmy na uživenie rozrastajúceho sa spoločenstva. Vojnové ťaženia sa mi čoskoro zunovali. Ale tento stav nastal po približne desiatich hodinách, čo nie je vôbec zlé. A verím, že keby hra mala plnohodnotný príbeh, dokázala by upútať a motivovať dlhšie. Každopádne, stále máte možnosť hrať odznovu na rôznych mapách, ako aj piplanie sa v editore s vytváraním nových budov a dekorácií. Čo mne síce veľmi zábavné nepripadalo, ale niektorých hráčov to určite osloví.

Grafika hry sa spočiatku nemusí javiť ako niečo extra, ale to je aj tým, že začínate v pomerne jednotvárnom teréne a väčšinou na holej čistine so stromami v úzadí. Ale keď to postupne zastaviate a v priebehu zmeny ročných období, už sa pred vami rysuje úplne iný obraz. Zrazu máte pred sebou utešenú osadu pokrytú snehom alebo svetielkujúcu v tme, na ktorú sa príjemne pozerá z výšky. Ale pôsobivé pohľady sa naskytnú aj pri maximálnom priblížení, kedy si môžete prezerať aj jemné detaily domov a štruktúr. V nastaveniach hry nájdete okrem iných súčastí Bloom a DLSS. Hudba príjemne dotvára ráz severskej krajiny.

Land of the Vikings
Land of the Vikings Plánujeme vojenskú výpravu, najskôr treba splniť základné podmienky.
Plánujeme vojenskú výpravu, najskôr treba splniť základné podmienky.

Land of the Vikings Lode sú pripravené vyplávať.
Lode sú pripravené vyplávať.

Land of the Vikings Boj je schematický, vyberáte taktické možnosti, ktoré vám majú pomôcť zvíťaziť.
Boj je schematický, vyberáte taktické možnosti, ktoré vám majú pomôcť zvíťaziť.

Užívateľské rozhranie pôsobí minimalisticky, ale po preskúmaní zistíte, že máte o všetkom dobrý prehľad. Základom je päť ikon umiestnených na spodnej časti obrazovky, ktorými označujete drevo na výrub, kamene na ťažbu, otvoríte menu výstavby, dáte pokyn na zbúranie a výstavu cesty. Ďalšie ikony s rozšírenou ponukou, vrátane možnosti až 12-násobne zrýchliť čas, sú umiestnené v spodných rohoch obrazovky. Hore je prehľad kľúčových údajov a ukazovateľ ročných období. Môže byť.

Land of Vikings môže spočiatku pôsobiť trochu obyčajne, ale potom ukáže komplexnú, dobre riešenú simuláciu osídlenia severanov, ktorá vrcholí plánovaním vojnových výprav. V neskoršej fáze už síce vyčerpá svoje možnosti a prekvapenia a škoda absencie príbehu, ale je to určite zaujímavý zážitok pre priaznivcov budovateľských stratégií. A s priaznivou cenovkou.

napísal uni 10.10.2023
7.5
LAND OF THE VIKINGS