WARHAMMER 40,000: ROGUE TRADER

WARHAMMER 40,000: ROGUE TRADER

8.0

V mene Impéria proti heretikom

Bez ohľadu na to, do ktorej epochy nás práve zavedie, je Warhammer univerzum lákavé a zaujímavé. V závere tohto roka sa objavili hneď dve hry prepojené s touto značkou. No zatiaľ čo stratégia  Age of Sigmar – Realms of Ruin pohorela na plnej čiare, Rogue Trader je parádna RPG, ktorá by mohla nadchnúť aj hráčov, čo Warhammeru až tak nefandia. Ale len v prípade, že dokážu preklenúť rôzne úskalia, ktoré znižujú atraktívnosť hry a zbytočne jej škodia.

Už pri vytváraní hlavnej postavy som mal dojem, že hra je na jednej strane veľmi komplexná a precízna, no súčasne hráča priam zahltí informáciami a údajmi a navyše veľa vecí robí zbytočne zložito. S týmto som sa pasoval hlavne v prvých hodinách a prejavuje sa to vo viacerých aspektoch hry. Na niečo som si zvykol, ale isté veci mi prekážali neustále. Na jednej strane ma fascinoval masívny obsah a nečakane bohaté možnosti, na druhej strane som musel preskakovať polená, čo vývojári hádžu hráčom pod nohy. Kvalita je neodškriepiteľná, už ide len o to, ako sa nepríjemnosti, ktoré sú, bohužiaľ, tiež prítomné, podpíšu na výslednom hodnotení.

Takže po dlhých minútach, s úvodným detailným nastavovaním hlavného hrdinu, som napokon rovnými nohami skočil do príbehu, ktorý sa natiahol na desiatky hodín. Na rozdiel od iných RPG nie ako nejaký stroskotanec či lúzer, ale ako jeden z kandidátov na pozíciu Rogue Trader. To je vlastne honosný titul pre povereného zástupcu Impéria. Jeho nositeľ má za úlohu skúmať vesmír a regióny galaxie pre blaho ľudstva, zabezpečiť poriadok v kolóniách Impéria a konať všetko pre jeho rozmach. V praxi to teda znamená let na vesmírnej lodi, ktorú treba spravovať, objavovanie nových svetov a planét, na ktoré vstúpi Rogue Trader aj so svojím tímom, aby tam osobne vyriešil problémy a popasoval sa s nástrahami. Väčšinou to značí rôzne vzbury a rebélie na planétach a záškodnícku činnosť heretikov a stúpencov chaosu. Popri početných úlohách pritom zaznamenáte aj rôzne zvesti, ktoré vás k niečomu navedú a môžete plniť kontrakty.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Warhammer 40,000: Rogue Trader Navštívite mnoho rôznorodých miest a lokalít, niektoré sú naozaj pôsobivé.
Navštívite mnoho rôznorodých miest a lokalít, niektoré sú naozaj pôsobivé.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Jednotlivé osídlenia majú viditeľné rozdiely už na prvý pohľad.
Jednotlivé osídlenia majú viditeľné rozdiely už na prvý pohľad.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Obrovské množstvo textov a dialógov zahŕňa aj početné voľby ovplyvnené vašimi parametrami.
Obrovské množstvo textov a dialógov zahŕňa aj početné voľby ovplyvnené vašimi parametrami.

Celý progres má niekoľko rôznych zložiek, ale dominujú tu predovšetkým dve – taktické ťahové boje a početné dialógy nabité informáciami aj voliteľnými možnosťami, ktoré majú viditeľný vplyv na ďalšie udalosti v hre. Rovno treba povedať, že ak nie ste jazykovo zdatní v angličtine, či inom podporovanom jazyku, budete mať v hre veľké problémy s jej pochopením. Čítania bude miestami extrémne veľa a treba si pozorne všímať frázy v rozhovoroch, ktoré môžu znamenať viac, ako sa na prvý pohľad zdá a zlý výber býva občas fatálny. Výber odpovedí a váhu vašich slov pritom neraz ovplyvnia parametre hlavnej postavy alebo jej spoločníkov. Do popredia sa dostáva znalosť folklóru rôznych kultúr, sila vôle, presviedčanie, nátlak alebo iné faktory. A vy pritom získavate status podľa toho, či inklinujete k dogmatizmu alebo inému spôsobu zmýšľania. Môžete byť necitlivým a krutým lídrom, alebo naopak chápavým, striktne presadzovať pravidlá impéria, alebo zvoliť benevolentnejší prístup.

Vaši spoločníci, ktorých môžete prizvať do svojej posádky, sa s vami v niečom stotožnia a v niečom nie. To vyplýva už z rôznorodosti ich rás, postojov, začlenení. Dá sa s nimi aj mimoriadne zblížiť, alebo ich pošlete preč, keď zistíte, že vám prinášajú viac problémov ako osohu. Môžu totiž ovplyvniť to, ako sa na Rogue Tadera pozerajú obyvatelia jednotlivých kolónií, môžu byť zdrojom konfliktov aj priamo na lodi a napríklad kvôli nim vznikne vzbura v strojovni, ktorú potom musíte osobne riešiť. Ale môžu byť aj užitoční pri pochopení odlišných kultúr a súvislostí a v neposlednom rade vám asistujú v boji.

V bojoch na povrchu planét môžete využiť maximálne šesť postáv, vrátane Rogue Tradera. Spravidla si zostavu zvolíte už pri pristávaní a ostatné osoby z vášho najbližšieho okruhu zostanú na lodi.  Bežne sa pohybujete v reálnom čase, ale boje sú ťahové. Spravidla sa začínajú taktickým rozložením všetkých zúčastnených v ohraničenom priestore a potom používate pohybové a akčné body na presun, útoky a schopnosti. Využiť sa dá široké spektrum zbraní, od mečov a sekier, cez rozličné druhy pištolí, pušiek a plameňometu, po ťažké zbrane, výbušniny a granáty. Niektoré postavy majú aj psychické sily a útoky, využívajú mentálne poškodenie alebo napríklad aj blesky. Každej postave môžete meniť kompletnú výbavu v osobnom inventári a koristi bude všade neúrekom. Okrem zbraní, brnení, lekárničiek a doplnkov natrafíte aj na tovar, ktorý využijete pri obchodovaní, opravách či vylepšovaní.

Pre boje je charakteristické, že strely bežne aj po zásahu letia ďalej a môžu zasiahnuť viac cieľov. Ale pozor, aj vašich spolubojovníkov. Zbrane majú nekonečnú muníciu, ale treba ich nabíjať. Môžete sa kryť za objektmi. A postavy po naplnení ukazovateľa vedia používať svoje ultimátne heroické schopnosti, ktoré dokážu zvrátiť priebeh bitky. Jed či oheň spôsobia úbytok zdravia počas viacerých kôl, nepríjemný je omračujúci granát, pri ktorom zasiahnutí stratia svoj ťah. Treba si dávať pozor aj na pasce, ktoré sa nemusia vyskytovať len v boji. Uvidia ich len postavy s vysokou vnímavosťou a deaktivujú hrdinovia s potrebnou hodnotou demolačných schopností. Sortiment protivníkov vychádza z Warhammer univerza a je naozaj pestrý -  postavy rôznych frakcií a rás, heretici, mutanti, stroje, démoni, ktorých niekedy vyvoláte nechtiac aj sami príliš frekventovaným používaním určitých bojových schopností.

Hra si poradí aj bez hliadkovacieho overwatch režimu, alebo aspoň nie je bežnou súčasťou (možno prípadne len ako extra schopnosť po vylepšení povolaní). Väčšia škoda je absencie stealth možností. Bolo by fajn, keby sa napríklad dali nehlučne zničiť hliadky tak, že sa k nim prikradnete odzadu. Tu nič také nie je, keď sa stretnete s nepriateľmi, nastáva okamžitý otvorený boj. Maximálne tak tomu predchádza rozhovor. Ale vynahradia vám to bohaté talenty bojovníkov, hlavne keď pokročia vo vývoji. Poteší napríklad to, keď s vybranou postavou pridáte inej extra ťah v danom kole.

Zaujímavé je aj nastavenie zón, v ktorých vaše postavy získavajú bonusy a nepriatelia postihy. Konkrétne túto vymoženosť ponúka povolanie Grand stratég. To je však už  jedno z pokročilých povolaní. Základné sú štyri –bojovník, dôstojník, operatívny člen a vojak. Na šestnástej úrovni si volíte niektoré z pokročilých povolaní, ktorých je sedem a napokon  na vrchole, na 36.úrovni, sa z postavy stane elitný exemplár. To platí u všetkých postáv vo vašom tíme. Každá získava skúsenosti, volíte jej talenty a atribúty, pričom možností je veľmi veľa, no keďže nemajú bežné označenia a systém schopností je značne atypický,  bude sa vám z toho motať hlava. Všetko síce má svoje popisy, ale aj tak vám nemusí byť celkom jasné, čo to vlastne znamená a ako sa to v praxi prejaví. Už základné atribúty majú do istej miery neštandardné označenie a o pokročilých prvkoch ani nehovoriac. Napríklad je tu ballistic skill, čo je primárny atribút na efektívne používanie strelných zbraní.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Warhammer 40,000: Rogue Trader Blesky sú veľmi účinné, ale môžu zasiahnuť aj vašich spolubojovníkov, ak sú príliš blízko.
Blesky sú veľmi účinné, ale môžu zasiahnuť aj vašich spolubojovníkov, ak sú príliš blízko.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Objavovanie nových svetov, planét a kultúr sa začína na tejto mape.
Objavovanie nových svetov, planét a kultúr sa začína na tejto mape.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Každý člen z vášho početného tímu má sloty na výbavu, individuálne schopnosti, levely, parametre.
Každý člen z vášho početného tímu má sloty na výbavu, individuálne schopnosti, levely, parametre.

Akoby to nestačilo, prerozdeľovanie skúsenostných bodov je riešené veľmi komplikovanie – je to jedna z tých spomínaných, zbytočne zložito riešených vecí. Najskôr sa musíte vo viacerých krokoch preklikať a potvrdzovať voľby spojené so základným povolaním a začlenené v prvom kruhovom menu. Vyberáte zo zoznamov, často s desiatkami možností, aspoňže vám pri každej postave hra aj nejaké odporúča alebo si ich môžete favorizovať. Po voľbe pokročilého povolania  už treba ísť do iného kruhového menu a znovu treba urobiť niekoľko výberov a potvrdení. Postupne sa dá na to zvyknúť, ale skutočne je to zbytočne prekombinované, nemotorné a obzvlášť, keď to musíte vykonávať u niekoľkých postáv naraz, keďže všetky naberajú XP a levely súčasne. Minimálne spočiatku je to veľmi chaotické.

K určitému chaosu a bezradnosti prispieva aj to, že  ukazovatele úloh v hre vôbec nie sú (aspoň v novinárskej verzii neboli a zrejme sa to nezmenilo). Autori sa obmedzili len na zbežné označenie dôležitých lokalít, kam by ste mali ísť niečo vykonať, ale už konkrétne vám to neukážu ani nenaznačia. Na mape síce ešte uvidíte významné postavy, s ktorými sa dá konverzovať, ale neznamená to, že ich práve potrebujete. Minimapu do hry autori nedali vôbec a dosť veľmi chýba, orientácia s ňou by sa značne zlepšila. A už vôbec nečakajte nejaké výkričníky nad hlavou alebo niečo podobné u osôb súvisiacich s úlohami. Niekomu síce môže pripadať fajn a realistickejšie, že si všetko a každého musíte vypátrať sami absolútne bez pomôcok, no pre väčšinu hráčov to bude nekomfortné a mätúce. Ani popisy samotných úloh totiž niekedy nie sú celom jednoznačné a môže sa stať, že z niektorých presne nepochopíte, čo vlastne treba urobiť a či to je na tej planéte, kde sa nachádzate, alebo niekde úplne inde. Pritom ak vás príbeh nabáda na to, aby ste navštívili nejaké nové hviezdne systémy a planéty, neukáže vám ani orientačne ich polohu, kým sami nepoužijete hviezdnu mapu so skenovaním.

Vo vesmíre bežne poletujete loďou od jedného bodu k druhému bez toho, aby ste vedeli, aké planéty alebo nástrahy sa tam môžu skrývať. A to ešte musíte brať do úvahy viac alebo menej bezpečné prepojenie medzi nimi , ktoré dokážu ovplyvniť body navigátora – ale to je zas jedna z prekombinovaných vecí, ktorá v hre ani nemusela byť. Každopádne, vesmírne cesty aj nové body sa odhaľujú až po ďalšom skenovaní a premiestnení. Bližší prieskum odhalí konkrétne planéty, hmloviny a opustené lode, ktoré tiež treba najskôr preskenovať a môžu obsahovať jednorazové suroviny a zdroje a občas sa dajú aj navštíviť a preskúmate ich s vašimi vysadenými postavami. Nad vybranými planétami môžete postaviť ťažobné zariadenie. Okrem toho niektoré, tie kolonizované a pod vašou kontrolou, umožňujú výskum technológií, ktoré prinášajú bonusy samotným planétam, ale aj vám a okrem iného neraz aj zvyšujú reputáciu s určitými frakciami.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Warhammer 40,000: Rogue Trader Hra miestami pripomína klasické Fallouty s objavovaním starých krytov v podzemí.
Hra miestami pripomína klasické Fallouty s objavovaním starých krytov v podzemí.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Natrafíte  na kadejakú pliagu.
Natrafíte na kadejakú pliagu.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Tu sa asi trochu zapotíme.
Tu sa asi trochu zapotíme.

Stáva sa aj to, že v otvorenom vesmíre natrafíte na červené zóny s pirátmi a nepriateľmi. Vtedy nastávajú boje vesmírnych lodí. Tie sú veľmi netypické a ovplyvnené rôznymi faktormi. V prvom rade možnosti vašej lode určujú posty, ktoré priraďujete svojmu hrdinovi a jeho spoločníkom z tímu – teda vrchný veliteľ, majster delostrelec,  majster štítov, manévrovania, warp prenosu a éteriky. Mali by ste vyberať hlavne podľa hodnoty určujúcich atribútov postáv. Tieto posty v boji umožnia použiť doplnkové schopnosti, napríklad na ovládanie torpéd maximálne vytočenie lode pri pohybe, čo je veľmi dôležité, presun energie do vybraných štítov okolo lode a podobne. Ďalej je dôležitá aj samotná konštrukcia lode, ktorá má viac ako desať slotov s možnosťou meniť tam zbrane, motory, pancierovanie a ešte to aj upgradovať použitím šrotu, ktorý sa používa aj na opravy.  A to stále nie je všetko – loď leveluje podobne ako postavy, takže jej vyberáte nové schopnosti a bonusy.

No a potom v otvorenom vesmíre ide, samozrejme, aj o to, ako to všetko využijete v boji. Ten je ťahový a dosť nevšedný. Vaša jediná loď spravidla čelí dvom alebo viacerým nepriateľom. V každom kole má tri pohybové zóny, kde je znázornené aj natočenie lode. To je veľmi dôležité kvôli dosahu zbraní. Tie sa totiž nedajú polohovať, ale majú pevne stanovenú zónu dostrelu. Zbrane sú pritom umiestnené na bokoch aj vpredu, plus je možný čelný náraz. Okrem toho viete aj vypúšťať torpéda, ktorých pohyb ovládate podobne ako samotnú loď. Nepriatelia majú podobné možnosti a hlavne ich torpéda sú veľmi nepríjemné. Keďže čelíte presile, je dôležité taktizovanie, správne polohovanie lode, v prípade potreby ústup do úzadia a dobre načasované útoky.

Grafika hry je solídna, ale len so štandardnými efektmi a nastaveniami. Z väčšej vzdialenosti prináša neraz pôsobivý pohľad na mestá, štruktúry a okolitú krajinu, čo vychádza z Warhammer univerza. Zblízka už postavy nevyzerajú až tak pekne. Všetko prebieha v izometrickom pohľade, ktorý sa k hre hodí a dobre uplatní najmä v bojoch.  Akoby všetkého nebolo málo, niektoré udalosti prebiehajú vo forme volieb v knihe, roztvorenej na celú obrazovku,  kde je všetko textové, pričom aj bez toho je v hre čítania až – až. Dabing, ozvučenie a hudba sú na vysokej úrovni. Problematický je dizajn rôznych menu s komplikovanými a neprehľadnými voľbami. O absencii značiek na identifikovanie polohy úloh a kľúčových miest sme sa už zmienili.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Warhammer 40,000: Rogue Trader V červených kruhoch sú piráti a naokolo planéty, ktoré sa oplatí skenovať.
V červených kruhoch sú piráti a naokolo planéty, ktoré sa oplatí skenovať.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Aj vaša loď sa dá vylepšovať, môžete meniť jej výbavu a získava levely a schopnosti.
Aj vaša loď sa dá vylepšovať, môžete meniť jej výbavu a získava levely a schopnosti.

Warhammer 40,000: Rogue Trader Súboje lodí v otvorenom vesmíre sú vizuálne jednoduché, ale inak veľmi premyslené a nevšedné.
Súboje lodí v otvorenom vesmíre sú vizuálne jednoduché, ale inak veľmi premyslené a nevšedné.

Úspech alebo zlyhanie?

To je v tomto prípade dosť ťažké oddeliť. Warhammer: Rogue Trader je veľmi kontroverzný. Na jednej strane ponúka úžasnú náplň na desiatky hodín s množstvom rozmanitých aktivít a bohatými dialógmi. Boje s tímom na povrchu planét aj lodí v otvorenom vesmíre sú vydarené. Prieskum planét a vesmírnych staníc je štýlový.  Napríklad odhaľovanie opusteného bunkra a jeho podzemných priestorov s aktivovaním počítačov veľmi pripomína Fallout (predovšetkým prvé izometrické časti) a jeho odkrývanie protijadrových krytov.

Na druhej strane je ale v hre veľa vecí príliš prekombinovaných, miestami chaotických a zle prehľadných, až to hráča dusí. A to je dôvod, prečo mnohí hru už v úvode odvrhnú a nedajú jej šancu naplno odhaliť tie pozitíva, ktoré pod nekomfortným plášťom ukrýva. V tomto prípade platí, že niekedy je menej viac a keby sa určité veci zjednodušili, bol by to RPG klenot. Lenže keby bolo keby... Aj tak si však Rogue Trader zaslúži pozornosť priaznivcov žánru. A možno časom niektoré veci autori dokážu aj usmerniť a transformovať tak, že Rogue Trader zvládne reparát bez výhrad a na výbornú.

napísal uni 14.12.2023
Páči sa mi! (+2)
8.0