ASSASSIN’S CREED NEXUS VR

ASSASSIN’S CREED NEXUS VR

8.5

Zabijaci vo virtuálnej realite nesklamali

Recenzia na Oculus Quest verziu

Séria Assassin’s Creed už patrí medzi kultové, Ubisoft ju žmýka, ako sa dá a chrlí jedno pokračovanie za druhým.  Zabijak v kapucni už zamieril aj na mobily, skúsil sa, i keď nie veľmi úspešne, predviesť vo filme, ale rozhodne lepšie vstúpil aj do virtuálnej reality. Otestovali sme jeho schopnosti na Meta Quest 2 a nebolo to márne.

Úvodné nahrávanie hry je zdĺhavé a Ubisoft vás pritom pobáda, aby ste sa ešte aj prihlásili do jeho online systému, čo ale môžete pokojne ignorovať. Hrať môžete v sede alebo stoji, čo si pri štarte určujete počas kalibrácie s rozpaženými rukami. Na výber sú tri obťažnosti a niekoľko nastavení komfortu, ktoré jednak ovplyvnia ovládaciu schému a nakonfigurujú hru tak, aby sa minimalizovali problémy s nevoľnosťou a inými neželanými stavmi vo VR. Počíta sa aj so strachom z výšok a inými faktormi, ktoré sa tiež dajú prispôsobiť. Na pohyb som si vybral posun páčkou, ktorý sa mi síce v iných VR tituloch veľmi neosvedčil, lebo mi bežne spôsobuje bolesti hlavy, ale v Nexuse som takéto komplikácie nemal. Respektíve až pri dlhšom hraní, pričom hra aj sama priebežne dáva počas progresiu odporúčania, že je vhodné si oddýchnuť.

Nexus sa drží osvedčeného systému série, teda obsahuje Animus, virtuálne zariadenie v budúcnosti, cez ktoré sa prenášate do minulosti a spomienok zabijakov prostredníctvom genetického kódu. V novodobej ére ste hackerom, ktorý prijíma inštrukcie od svojich nadriadených počas rozhovorov. Príležitostne aj používa ovládacie panely a občas musí z virtuálnych kociek v 3D priestore poskladať schému so správne pospájanými bodmi. Je to taká sympatická, no občas trochu mätúca minihra. To hlavné sa ale odohráva v minulosti, v koži zabijakov v renesančnom Taliansku, starobylom Grécku a Amerike.

Assassin’s Creed Nexus VR
Assassin’s Creed Nexus VR V budúcnosti ste hackerom, ktorý sa vracia cez Animus do spomienok zabijakov.
V budúcnosti ste hackerom, ktorý sa vracia cez Animus do spomienok zabijakov.

Assassin’s Creed Nexus VR Parkour a lezenie po stenách a rímsach si užijete do sýtosti.
Parkour a lezenie po stenách a rímsach si užijete do sýtosti.

Assassin’s Creed Nexus VR V mestách to žije, pohybujú sa tam desiatky ľudí.
V mestách to žije, pohybujú sa tam desiatky ľudí.

Prvou postavou, do ktorej sa prevtelíte, je známy Ezio, ale nebude jediný, koho budete počas hrania ovládať. Neskôr príde na rad Kassandra a Connor, ktorý vymení meč za tomahawk a starý kontinent za Ameriku. Začína sa zvoľna v osídlení, kde sa Ezio má stretnúť so svojou sestrou a do toho prídu problémy. Príbeh bude pokračovať na rôznych miestach so striedaním hlavných postáv, období a misií a má slušnú zápletku aj dostatočne rozmanité ciele. Budete hľadať dôležité predmety a likvidovať významných protivníkov, lúpiť a otvárať sejfy. Inokedy treba oslobodiť zajatca, niekoho nenápadne sledovať a skrývať sa pritom v hlúčikoch ľudí a, samozrejme, konfrontovať sa s úhlavnými nepriateľmi - templármi.

So zabijakom sa pohybujete v interiéroch aj exteriéroch. Vstupujete do miestností, niekedy aj podzemných kobiek, prechádzate ulicami, ale často sa pohybujete aj po strechách, kam sa dá vyliezť na mnohých úsekoch po rôznych výstupkoch, o ktoré sa zachytávate. Na vybraných miestach sa hákom na lane pri budove bleskovo vytiahnete až nahor. Práve na strechách si užijete najviac parkourových prvkov aj časové výzvy, pri ktorých musíte čo najrýchlejšie prejsť cez zobrazené virtuálne brány. Inak je odtiaľ aj parádny výhľad na osídlenie a z vrcholu môžete uskutočniť aj známy skok viery.

Ešte lepšie vnímate okolie použitím Animus skauta, kedy vidíte všetko z vtáčej perspektívy. Dobre vtedy rozoznáte záujmové miesta a pozície úloh a celé to pôsobí ako veľmi pekná maketa mesta s domčekmi a figúrkami. Pri bežnom prechádzaní zas môžete použiť Animus pulz, kedy sa vám po pulznej vlne zvýraznia všetky interaktívne objekty v okolí, čo je veľmi dobrá pomôcka. Väčšina vecí, ktoré môžete brať z poličiek, truhlíc, zásuviek a skríň, síce nemá žiadny význam, teda s výnimkou toho, že sa dajú hodiť, aby odlákali pozornosť. Ale občas treba nájsť nejaké kľúče od brán alebo iné predmety, ktoré niečo otvoria, zobrazia dôležitú správu, či vám doplnia vrhacie nože alebo šípy.

Veľa času budete venovať spomínanému parkouru, šplhaniu, lezeniu, skákaniu so zachytávaním na výstupkoch, múroch a trámoch. Inokedy sa treba prikrčiť, aby ste prešli cez úzke otvory, ale pomáha to aj znížiť hluk, napríklad aby ste obišli stráže, pred ktorými sa dá ukryť aj v kríkoch a sene. Občas treba niečo preseknúť, použiť páku, otočné koleso a podobne. Mal som trochu obavy zo sekvencií s viacnásobnými skokmi a podobne, ale až na niektoré trochu prekombinované situácie sa dajú zvládnuť bez väčších problémov. Stačí pri behu používať jediné tlačidlo, pri ktorom sa aj zobrazia miesta doskokov a hopkáte jedna radosť. Vaša postava je celkovo dosť šikovná a univerzálna a vie aj plávať a neskôr aj odomykať zámky šperhákom v celkom zaujímavej minihre s nastavovaním otvorov a kruhov. Občas ju čakajú aj hlavolamy. A postupne získava automatické upgrady, ktoré pomáhajú pri ďalšom postupe. Napríklad zvýšia zdravie, kapacitu šípov, stlmia dopad z výšky, dajú druhú šancu pri zlyhaní v boji a podobne.

Bitky sú atraktívne a riešené veľmi dobre. Základom súbojov je vykrytie útoku nepriateľa nastavením meča (v Amerike tomahawku), ktorý je vašou primárnou zbraňou. Následne sa treba pokúsiť zasiahnuť odkryté miesto na tele protivníka. Postupne k tomu pribudnú ďalšie prvky a možnosti, ako je odsotenie súpera, uhýbanie do strán alebo skrčenie, pri ktorom zbraň švihne do prázdna nad vašou hlavou. Okrem toho dobre poslúži povestná zabijácka čepeľ na ruke, ktorú vysúvate podľa potreby. Môžete ju súčasne použiť popri meči v otvorenom boji, ale primárne slúži na tiché likvidovanie nič netušiacich stráží. To znamená, že sa prikradnete k vyhliadnutej obeti a bodnete ju do chrbta. Alebo si nastavíte čepeľ a skočíte na neboráka z výšky. Rýchle a efektívne.

Ďalej v boji používate vrhacie nože, ktorými priamo zasiahnete nepriateľa, alebo napríklad lano, na ktorom visí debna a tá potom padne niekomu na hlavu. Hodí sa aj dymovnica na zahalenie okolia. Neskôr si aj zastrieľate z luku a jednoručnej kuše. Zo zaujímavostí je tu napríklad aj možnosť priplávať k loďke alebo mólu, chytiť za nohu nič netušiaceho strážcu, ktorý spadne do vody a potom sa utopí. Optimálne je odrezávať laná zvonov, aby nimi v prípade vášho odhalenia nemohli stráže privolávať posily. Skrátka a dobre, pri boji a zabíjaní sa vybláznite a možnosti sú naozaj slušné.

Počas prechádzania lokalitami môžete nájsť aj zberateľské predmety a tiež informácie o postavách, lokalitách či umeleckých dielach, ktoré objavíte. Nie je to ale povinné, kľúčové sú hlavné ciele, ku ktorým vás pekne navádzajú žlté navigačné body a rovnakou farbou sú zvýraznené aj dôležité objekty. Interakcia je dostatočne zrozumiteľná a praktická, ovládanie nastavené veľmi rozumne a rýchlo si zvyknete.

Ojedinele však môže nastať nepekný problém, keď kvôli chybe nedokážete používať vybrané objekty a neviete sa dostať ďalej. Takže napríklad nevyleziete na rebrík alebo, ako sa to stalo mne, nedal sa mi zdvihnúť poklop v podkroví a nemohol som sa odtiaľ dostať. Na riešenie som narazil v diskusiách hráčov. Kameňom úrazu je defektná kalibrácia. Kvôli tomu na prvý pohľad síce bežná interakcia funguje, ale vyskytujú sa spomínané bugy. Riešenie je jednoduché – aj počas hrania znovu spustite kalibráciu a zopakujte ju, prípadne ak hráte posediačky, prepnite pritom aspoň dočasne na režim v stoji. Chyba sa totiž objavuje hlavne v súvislosti s hraním v sede a po tejto procedúre sa odstráni a už budete môcť použiť aj chybové objekty.

Assassin’s Creed Nexus VR
Assassin’s Creed Nexus VR V tejto forme dostávate nové informácie o dianí v okolí.
V tejto forme dostávate nové informácie o dianí v okolí.

Assassin’s Creed Nexus VR S Kassandrou si zabojujete v antickom Grécku.
S Kassandrou si zabojujete v antickom Grécku.

Assassin’s Creed Nexus VR S Connorom a jeho tomahawkom prekutáte Ameriku.
S Connorom a jeho tomahawkom prekutáte Ameriku.

Keď už je reč o nedostatkoch, medzi ne patria aj miznúce textúry, keď spadnete, narazíte do steny, ste príliš blízko nej alebo sa ocitnete v určitej nekomfortnej polohe. Vtedy sa na chvíľu ocitnete v čiernej zóne, z ktorej sa síce rýchlo vrátite späť, ale mierne to kazí zážitok. Samotná grafika je ale slušná, lokality na pomery obmedzenej VR  sú spracované dosť dôsledne a detailne. Prechádzanie ulicami miest je príjemné, môžete sledovať architektúru a okolo vás sa pohybujú desiatky ľudí. Cez niektorých sa síce dá prejsť, ale väčšinou ich pri kontakte sotíte a začnú na vás pokrikovať. V budovách sú dobre spracované interiéry a pri pohľade z okna vidíte ruch mesta a pôsobí to veľmi dobre a vierohodne. Na Quest 2 ale niekedy pozorujete dokresľovanie textúr niekoľko metrov pred vami, no týka sa to hlavne objektov pri zemi, ako je tráva či obklad chodníka, ktoré si všímate menej. Všetko naokolo, samozrejme, sledujete z pohľadu prvej osoby, ktorý je vo virtuálnej realite najprirodzenejší. Dabing je kvalitný, aj okolité ruchy a ďalšie zvuky pôsobia dobre a sú vhodne použité. Hudba je veľmi príjemná.

Assassin’s Creed je na pomery VR veľmi dobrá hra, ktorá ukazuje bohaté možnosti a aktivity, čo sa dajú využiť v tejto sfére. Mnoho vývojárov sa spolieha hlavne na zobrazenie v plnohodnotnom 3D priestore, ale hrateľnosť pokrivkáva a je dosť obmedzená. Nexus ale ukazuje, že to tak byť nemusí a aj vo virtuálnej realite si môžeme dopriať nadštandardný zážitok bez obmedzujúcich limitov. S pestrou hrateľnosťou, slušným vzhľadom aj dobrým a dostatočne rozvinutým príbehom na niekoľko hodín - pri podrobnejšom skúmaní aj viac ako desať. Týmto smerom by sa mohli uberať aj ďalšie VR tituly, je to dobrá cesta a Assassin’s Creed Nexus jednoznačne patrí k tomu najlepšiemu, čo sme vo VR doteraz mohli vidieť a hrať.

napísal uni 22.1.2024
Páči sa mi! (+4)
8.5