Alan Wake

Akčný, psychologický triler...

Xbox360
pridal F1REFLY 17.7.2011 o 11:39 pod používateľské recenzie

9.5


Spisovatelia či vynálezcovia pracujú s predstavivosťou. Predstavivosť je fantázia. Bez fantázie by neboli knihy, bez fantázie by neboli vedomosti a moderná doba. Na počiatku veľkých objavov vždy stála ľudská predstavivosť a snaha obrátiť nejaký, hoci aj šialený nápad na realitu. Ľudia chceli objaviť lietadlo, a podarilo sa... Chceli vytvoriť ponorku... podarilo sa. Všetko vďaka ľudskej snahe preniesť nápad do reality... Čo ak sa ale pretaví do skutočného sveta idea, ktorá mala byť mrazivo temnou hororovou knihou s udalosťami ďaleko presahujúcimi rámec prijateľnosti? To ukazuje Alan Wake...

Remedy, malá fínska firma preslávená stvorením legendy herného sveta menom Max Payne, pracovala na Alanovi Wakeovi dlhých päť rokov a počas nich sme zažili množstvo odkladov, nerozhodnosti autorov nad finálnymi platformami a v neposlednom rade aj zmenu štýlu samotného titulu. Z pôvodne open-world akčnej adventúry, ktorou mal byť Alan Wake sa prešlo takmer na konci vývoja na klasické rozprávanie príbehu skrze jednotlivé levely. Práve táto okolnosť, ktorá sa môže zdať akokoľvek smutná, robí Alana Wakea tým, čím je.

Nech si hovorí, kto chce, čo chce, Sam Lake (autor príbehu) a tvrdo pracujúci vývojári z Remedy vedeli, prečo zmenili štýl hry vtedy, keď bol titul hotový. Nehľadeli totiž na peniaze, ale na dokonalosť a posun vo vývoji hier. A vedeli, že otvoreným svetom by nikdy nedosiahli jedinečnosť a spád tohto priam revolučného titulu. A to ma privádza k najlepšiemu spektru tejto hry – príbehu...

Hlavným protagonistom je spisovateľ Alan Wake, ako to hovorí aj názov samotnej videohry. Wake je autorom bestsellerov a ako iný, jemu podobní ľudia, žije na vysokej nohe v luxusnom apartmáne v NY... Peniaze ale nedokážu udržať manželstvo. A tak Alan so svojou ženou Alice odchádza na plánovanú dovolenku, ktorú tak veľmi ich upadajúci vzťah potreboval... Svieži vzduch nasiaknutý vôňou ihličia, hornaté prostredie plné jazier a turistických atrakcií – to všetko je súčasťou malého regiónu idylického mestečka Bright Falls, na severe USA.

Spočiatku sa zdá, že mystickosť, ba až neuveriteľnosť vidieckeho kraja plného chatiek, zrubov vo vysoko položených zalesnených kopcoch, prinesie dvojici tak potrebnú úľavu od stresu veľkomesta a azda pomôže Alanovi nabrať inšpiráciu do písania. Už dva roky trpí depresiou aj preto, že nedokáže na papier napísať ani slovo... Na idylickej chate položenej na jazernom ostrovčeku však niečo nie je v poriadku. Keď sa zotmí, Alan plný hnevu po hádke s Alice vyjde von, a po chvíli počuje jej prenikavý výkrik do noci plný desu. Na verande nájde rozbité zábradlie a pod ním rozvírenú, temnú hladinu jazera, v ktorého temnote ale vidí slabý obrys ženskej ruky... Bez váhania skočí. To sa ale ešte len záhadné veci začínajú diať...

Nielen, že sa Alan zobudí za volantom auta zakliesneného v strome, nič si nepamätá a netuší, ako sa sem dostal, ale nachádza stránky s textom príbehu knihy, ktorú pripravoval, no nič z nej nenapísal. Stránky s úryvkami z jeho knihy „Departure“, na ktorej písanie si nemôže spomenúť, nachádza po svojej temnej ceste lesom a naprieč Bright Falls, keď sa snaží vypátrať svoju ženu. Čo je však horšie – stránky s textom sa napĺňajú do poslednej bodky... Takto, skutočne zhruba, vyzerá začiatok psychologického akčného trileru Alan Wake.

Remedy sa od svojej poslednej hry inšpirovali televíziou a rozprávanie Alanovho príbehu je podávané v podstate seriálovou formou rozvrhnutou na výdatne dlhé epizódy. Akurát s tým rozdielom, že v epizódach ste hlavnou postavou a všetko prežijete na vlastnej koži. Počas hrania som ešte u žiadneho iného titulu nehltal príbeh takou ohromnou rýchlosťou, ako u tejto hry... Neustále rastúce napätie, filmový feeling celého diania, jedinečná hudba a uveriteľné a predovšetkým do detailov psychologicky spracované postavy vytvárajú z rozprávania príbehu v tomto titule úplne nový rozmer, ktorý vás nechá prikovaných pri obrazovke po celý čas... neexistuje totiž miesto, kde by som príbeh považoval za neposúvajúci sa, ba nezaujímavý. Práve naopak. S Alanom som sa plne stotožnil a hra mi dávala pociťovať tú tieseň, ktorú Alan zažíva, zdieľala so mnou jeho pocity, až som si uvedomil, že Alan je jedným z najcharizmatickejších a najsympatickejších postáv v hrách, aké som hral. A dôjde aj na povestné „už len do konca kapitoly a idem spať“... To je tiež kľúčová časť zážitku. Hrať Alana cez deň nemá tie pravé grády.

Cez noc sa totiž odohráva väčšia časť titulu a hlavne vtedy Alan nachádza stránky z jeho knihy. Tie okrem pravidelného napĺňania sa, donášajú so sebou do sveta Temnotu požierajúcu cez noc všetko, čo je v Alanovej blízkosti. Temnota z jeho príbehu sa ho snaží chytiť... a jediný spôsob, ako s ňou bojovať, je postaviť sa proti nej jej presným opakom – svetlom. Práve svetlo je kľúčový aspekt samotnej akčnej časti hrania Alana Wakea. Temnota snažiaca sa pohltiť svet, totiž nielen, že napáda ľudí, ale takisto aj neživé predmety, či kŕdle vrán s pekelne ostrými zobákmi... A v tmavom nočnom prostredí, vás zachráni len svetlo. Preto je vo vašej ruke baterka.

Alan Wake svojím originálnym prístupom ku gameplayu boduje takmer po každej stránke. Úlohou hráča je, či už z protivníka, alebo z posadnutej hmotnej veci, vysať Temnotu prúdom svetla... To si vyžaduje náhradné batérie, pretože pri zväčšení intenzity svetla, dochádza k rýchlejšiemu spaľovaniu energie z batérie. V prípade protivníkov, ale vysatím Temnoty proces nekončí. Musíte nepriateľa ešte doraziť nábojmi. A keďže hra je väčšinou klasickým survival hororom, nábojov nikdy nie je primerane veľa, a takisto ani neprimerane málo.

A tu prichádza jeden z veľkých mínusov hry. Keď nechtiac vyplytváte nábojmi a nemáte sa ako šialencov zbaviť, neexistuje tu žiadna možnosť útoku na blízko, alebo aspoň útoku nejakým predmetom. Je veľmi nepraktické, keď sa okolo vás objaví more nepriateľov, a vám v tom zmätku ujdú náboje aj tam, kam ich nepotrebujete posielať a zostanete na mizine (aj keď, to by ste museli mať fakt niečo s očami). Častejším prípadom je naopak snaha ušetriť náboje a túžba napadnúť niekedy osamelého protivníka. Možnosť akéhokoľvek nestrelného útoku tu chýba ako soľ. Gameplay však napriek tomu ponúka úžasný filmový pocit, ktorý umocňuje aj výborne umiestnená kamera a  mierenie v podobe lúča baterky. Trochu túto chybu tiež kompenzuje možnosť uhnutia, ktoré ak je prevedené včas, tak vás čaká úžasný filmový efekt uhýbania sa pred nepriateľom.

Keďže sa protivníkov môže hráč zbaviť iba konvenčným spôsobom, potrebujete k tomu nejaké zbrane. Keďže prostredie, v ktorom sa prevažne nachádzate, je skôr turistický a poľovnícky raj, ťažko môžete očakávať bohatý arzenál. Takto dostanete súbor zbraní, ktoré uveriteľne patria do prostredia a nie sú tam vložené násilne. Konkrétne sa vám do rúk dostane revolver, ktorý bude v podstate vašou základnou zbraňou. Neskôr ale príde na rad aj brokovnica, a to až tri jej druhy. Okrem klasickej s dvomi nábojmi nájdete aj pumpovaciu, ktorá má síce väčšiu kapacitu nábojov, no je zasa jednoznačne slabšia. Treticu dotvára poľovnícka brokovnica, ktorá je zároveň najsilnejšou zbraňou celej hry. Práve preto na ňu narazíte skutočne len zopár krát a budete si ju radšej šetriť na väčších a ťažšie poraziteľných nepriateľov.

Okrem strelných zbraní sa ale dočkáte aj zápalných svetlíc, ktoré nie sú určené k likvidácii protivníka, ale skôr na poskytnutie rýchlej pomoci v obkľúčení, keď nestíhate nabiť zbraň, alebo sa striasť svojich prenasledovateľov. Jej oslepujúci lúč červeného svetla vám zachráni krk a dá čas nielen si vydýchnuť, ale aj pripraviť si plán, ktorého z čakajúcich protivníkov dostanete najprv. Tieto svetlice dopĺňa signálna pištoľ. Táto zbraň svojím oslepujúcim svetlom dokáže už len nárazom do jedného z protivníkov zabiť všetikých nepriateľov v jeho tesnom okolí, čo ju činí extrémne výhodnou v súbojoch, kedy si neviete rady. Poslednou súčasťou výbavy sú oslepujúce granáty. Rovnako ako signálna pištoľ, svojím krátkym, no extrémne silným svetelným výbuchom pohltia každého nepriateľa v okruhu dvoch až troch metrov. No a vhod padne aj obrovský reflektor. Ten objavíte len na niektorých miestach v celej hre, nemôžete ním hýbať, no za to môžete nastavovať smer jeho lúča, čo pôsobí na nepriateľov neuveriteľnou ničivou silou.

Ako z Wakeovej výbavy vyplýva, koncept boja založeného na svetle znamená aj unikátne svetelné efekty, ktoré idú ruka v ruke s výnimočným technickým spracovaním. Famózna hra svetla a tieňov však nevyniká len v noci, ale aj v častiach odohrávajúcich sa počas dňa. Dych berúce prostredie okresu Bright Falls ma dostalo už pri prvom momente, čo som doň vstúpil... Fascinujúce lesy, drevené turistické zruby, strediská na kempovanie, rôzne opustené budovy, z ktorých dýcha niekdajšie používanie, ako napr. doly na striebro, farma či mestečko duchov. Každé prostredie, ktorým som prechádzal malo unikátnu atmosféru.

Celá akcia vytvára úžasný filmový ba až realistický zážitok práve vďaka malému počtu jeho kľúčových prvkov a skvelým animáciám hlavnej postavy. Remedy má s filmovou akciou už skúsenosti práve z Max Paynea a v Alanovi ich posúva práve vďaka moderným technológiám do dokonalosti, čo vidno aj na úžasných prestrihových scénach s filmovým feelingom. Prímesou k dynamike a jedinečnému prúdu gameplayu sú tiež obmeny samotného štýlu hrania, napr. v jednej časti hry budete mať len baterku a vašou úlohou bude prežiť a unikať pred nepriateľmi do svetla, pričom svetlo bude vždy dostatočne ďaleko, aby pozmenenie štýlu mohlo byť výzvou pre hráča a nemusel by ho stále čakať ten istý postup. A to je len jedna z obmien v gameplayi, ktorá zabezpečuje, že hranie neprestane baviť (ako by aj mohlo pri tom, ako dynamicky a realisticky je spracované?).

Každopádne sa postup nikdy nestane stereotypným takisto kvôli neustálej obmene prostredia. Nie sú to len samé lesy, a ak aj sú len čiste lesnaté časti, vďaka prírodným elementom, ako sú vodopády, skalnaté útesy a pod. nestrácajú nič zo svojej jedinečnosti. K rôznorodosti prostredia tiež prispieva realistická hmla a vietor, ktorého ľadovosť som cítil už len pri pohľade na to, čo robil s vetvami stromov. Navyše sú v prostrediach často veci, ktoré vám môžu pomôcť zvíťaziť nad protivníkmi, napr. veľká lampa, ktorá slúži ako checkpoint, sa občas dá nájsť ako vypnutá. Ak ale počas dobre vymyslenej minihry, zapnete jej generátor, nepriatelia kvôli prúdu svetla, v ktorom ste sa zjavili, zmiznú...

No  a posledné časti veľkej sladkej torty menom Alan Wake, sú zvuky a hudba. Famózny soundtrack, pozostávajúci aj zo šiestich spievaných piesní (každá na konci jednej z epizód), dotvára zážitok na rovinu, o ktorú zjavne Remedy išlo – na rovinu filmovú. Výborné ozvučenie, dabing a skvelo namixované rôznorodé zvuky takisto dopĺňajú výbornú kulisu príbehu a gameplayu a sú balzamom na ušné bubienky.

Čerešničkou na torte sú napokon hrateľné flashbacky v Alanovom byte v NY, a predovšetkým odkazy na Poets of the Fall (fínska hudobná skupina, ktorá spolupracovala s Remedy už pri Max Payneovi a v Alanovi takisto začujete jej piesne), Sama Lakea (tvorca príbehu Max Paynea, Alana Wakea a takisto bol predlohou pre výzor Maxa v jeho prvom diely), Maxa Paynea (ktorý dokonca nadaboval časť jednej z Alanových kníh, ktorej úryvok si budete môcť prečítať a pochopíte, že je to vlastne príbeh Maxa Paynea len s odlišným menom, a okrem toho nadaboval v hre ďalšie dôležité veci) a v neposlednom rade odkazy na množstvo spisovateľov a rôzne ich diela, či už nepriamo alebo priamo. To činí príbeh ešte viac reálnejším a presahuje do sveta, ktorý poznáme aj my.

Plusy:

-          Hlboký, do bodky prepracovaný a famózne spracovaný príbeh plný skvelých zvratov

-          Skvelý dabing, hudba a zvuky

-          Animácie, grafika, prostredie

-          Level dizajn

-          Filmový, dynamický gameplay

-          Všetko ostatné

Mínusy:

-          Nemožnosť útoku na blízko

-          Útočiace vrany vedia naštvať a frustrovať

A sme v závere. Alan Wake je výnimočný projekt, ktorý prešiel mnohými zmenami, prežil krst ohňom v podobe úplnej zmeny štýlu hrania na lineárnu hru a aj zmeny platforiem. Aj tak si ale našiel cestu k tomu, aby sa dostal na svetlo sveta v tej najlepšej forme, akú si len viem predstaviť... Zostáva už len najťažšia úloha, akú hráč musí strpieť – čakať na pokračovanie Alanovho príbehu...

HODNOTENIE: 9,5/10


napísal F1REFLY 17.7.2011



Páči sa mi!

9.5
ALAN WAKE

PC
Xbox 360

Vývoj: Microsoft / Remedy
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 14.5. 2010
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 3]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Praskanie v zdroji (8)
Zdravím, mám problém s PC. Keď zapojím kábel do el...
|Ms windows cd key (18)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Hodinky (6)
Uvažujete o kúpe hodiniek,náramkov,smart hodiniek ...
|Ps5 hdr (1)
Ahojte idem si sem po radu ohľadom hdr na ps5.. ak...
|Hitman 2 a hitman 3 (1)
ahojte,sectoráci. mám menši problem,zakúpil som hi...
|Svet, ukrajina, vojny ... (17913)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk