CITIES IN MOTION

CITIES IN MOTION

6.0

Postavte sa na čelo dopravnej spoločnosti

Rozbehnúť dobre fungujúcu dopravnú spoločnosť nie je maličkosť. Aké to môže mať úskalia, zistíte v hre Cities in Motion. Do vašich rúk bude zverená veľká zodpovednosť, čaká vás kopa práce a investícií, kým vytvoríte potrebné dopravné uzly a uspokojíte všetkých cestujúcich.

Cities in Motion postaví hráčov pred neľahkú úlohu, zabezpečiť plne funkčnú dopravu v štyroch svetových veľkomestách v rozmedzí rokov 1920 - 2020. Od vašich schopností bude závisieť blaho obyvateľov Berlína, Helsínk, Amsterdamu a Viedne. Hra sa sústredí výlučne na prepravu cestujúcich, nebudete sa teda zaoberať vytváraním funkčných sietí medzi ložiskami, továrňami a obchodmi. Zostáva vám jediný cieľ, umožniť čo najväčšiemu počtu ľudí pohodlne sa prepraviť do ľubovoľnej časti mesta. Na jednej strane je to dobre, pretože sa môžete plne venovať tomuto problému. Na druhej strane, čoskoro pocítite oklieštené možnosti, ktoré z toho vyplývajú.

Cities in Motion
Cities in Motion Za túto odmenu pokojne spravím farárovi pred kostolom aj zastávku so strieškou.
Za túto odmenu pokojne spravím farárovi pred kostolom aj zastávku so strieškou.

Cities in Motion Niekoľko zastávok a jeden autobus stačia na vytvorenie funkčnej trasy.
Niekoľko zastávok a jeden autobus stačia na vytvorenie funkčnej trasy.

Cities in Motion Vyčkávajúci obyvatelia pred zábavným parkom začínajú byť nespokojní.
Vyčkávajúci obyvatelia pred zábavným parkom začínajú byť nespokojní.

Základom hry je kampaň, kde pozornosť hráča udržujú primárne úlohy od hlavných predstaviteľov mesta. Sú doplnené o nepovinné zadania od rôznych spoločenských skupín. Plnenie úloh jednak dáva vášmu počínaniu hlbší zmysel a súčasne je to skvelá možnosť rýchleho zárobku. Bežné poplatky za dopravu ľudí vašu kasu totiž plnia veľmi pomaly, a to aj keď stanovíte vyššie ceny lístkov, čo môže niektorých občanov naštvať a odradiť od toho, aby naďalej využívali vaše služby. A keď sa vaša firma rozbehne a máte širokú klientelu, znamená to aj viac výplatychtivých zamestnancov, vyššie poplatky na údržbu a opravy dopravných prostriedkov. Preto vysoké finančné injekcie za prepojenie osamelej farmy, kostola či detašovaného pracoviska, s centrom vždy prídu vhod. Pravdaže, úlohy od hlavy mesta bývajú náročnejšie, o čom sa veľmi skoro presvedčíte už v prvom meste (po výukovom sídle), ktorým je Berlín. Spojiť do jednej funkčnej sústavy tri okrajové časti rozsiahlej metropoly, nie je až také ťažké. Výstavba metra je už ale poriadna záťaž a nutné investície sú nechutne vysoké. A prídu aj stresujúcejšie požiadavky.

Kto sa nemá chuť nechať buzerovať, môže uprednostniť sandbox mód hry, kde sa stavia bez nátlaku a podľa chuti. Prípadne sa dajú plniť príležitostné priania a prosby žiadostivých cestujúcich. Je aj možnosť znovu prejsť scenáre odomknuté v kampani. Poteší prítomnosť editora, ktorý ale mohol fungovať aj jednoduchšie.

Vaša spoločnosť môže ponúknuť päť foriem dopravy. Najmenej nákladný, ale aj najpomalší, je transport autobusmi. Na vytvorenie trasy stačí kúpiť jedno vozidlo a rozumne umiestniť zastávky na cestách, ktoré už v meste sú a netreba sa obťažovať s ich výstavbou. Po uzatvorení okruhu dáte vodičovi zelenú už vyráža do ulíc. Nevýhodou, okrem nevalnej rýchlosti, je veľmi malá kapacita, prvé autobusy pojmú sotva niekoľko ľudí. Novšie a drahšie modely sú na tom lepšie. Navyše hrozí problém pri uviaznutí v zápche, ktorý ale nemávajú električky. Jazda električkou je svižnejšia, o niečo viac zárobková. Vyžaduje však investíciu do výstavby koľají. Ďalšou možnosťou prepravy je metro, keď sa vám ho podarí dostavať, oceníte rýchlu prepravu a množstvo ľudí, ktorých preváža. Výstavba je však extrémne drahá, aj keď si môžete zvoliť, či bude v podzemí, na zemi (málokedy je dosť priestoru) alebo nad zemou. Vodné plochy umožňujú aj prepravu loďou. Transport je pomalý, ale bezproblémový. Hodí sa hlavne na spojenie okrajových mokrých štvrtí s centrom. Napokon je tu výstredný transport vrtuľníkom. Helikoptéru využívajú najmä turisti. Prepravná kapacita nie je veľká, počiatočné náklady sú vysoké, ale lístky môžete ponúkať za parádne sumy, takže investícia sa čoskoro vráti.

Cities in Motion
Naše služby pre vaše mesto.

Mohlo by sa zdať, že sortiment dopravy je bohatý, nie je to však celkom tak. Primárne využijete len autobusy a električky, metro si môžete dovoliť iba príležitostne, vodných trás naplánujete len pár, vrtuľník vám stačí jeden. Tvorcovia určite mali pouvažovať o vlakovej doprave a keď už transport vzduchom, tak lietadlami, ktoré by našli širšie využitie.Vytváranie funkčných trás u akejkoľvek dopravy má podobný priebeh. Treba myslieť na umiestnenie zastávok a staníc v teréne tak, aby bol uzatvorený okruh. Pri tom sa zelenou vysvietia obydlia, ktoré majú zabezpečený prístup k MHD a červenou mimo dosahu dopravy. Nasleduje kúpa a priradenie dopravného prostriedku a spustenie prevádzky. Električka a metro ešte predtým vyžadujú výstavbu tratí. Postup je logický a jasný, otrasne riešené užívateľské rozhranie ale z jednoduchých procesov robí hotovú vedu.

Menu s procesmi je nezmyselne rozkúskované a umiestnené na rôznych okrajových častiach obrazovky. Vyvolané tabuľky s konkrétnymi úkonmi sa zobrazujú na rozličných miestach. Pri plánovaní musí hráč urobiť podivnú rošádu. Preskakuje z menu výstavby hore v centre na tabuľku navrhovania trás napravo, potom skočí na ponuku vozidiel naľavo a naspäť na pravobok, kde je nenápadná ikona na spustenie trasy. Tento galimatiáš si mohli tvorcovia odpustiť. Aktivity mali byť spúšťané ikonami zoradenými na jednom mieste podľa logickej postupnosti a tabuľky zobrazované v prehľadnej línii. Niektoré prvky sa pokojne mohli aplikovať priamo na mape vyvolaním menu myšou. Prečo to tak môže fungovať v každom tycoone a manažmentovej stratégii, ale nie tu? Síce si zvyknete, ale aj tak to zo strany tvorcov možno pokladať za zlyhanie. Ďalšie komplikácie očakávajte priamo pri umiestňovaní tratí v teréne. Odstránenie budov pre ľahší prístup za poplatok je ok, ale chyby sú inde. Na rovinke môžete postaviť väčší úsek jediným posunom myšou, na zákrutách si však hra s naviazaním trate neporadí. Tu musíte pracne a nepohodlne preklikávať. Vytvorenie komplexnejšieho okruhu sa tak zbytočne naťahuje a chvíľami znervózňuje.

Čo môžeme vyzdvihnúť je komplexné spracovanie miest, ktoré žijú svojim životom (Hoci je čudné, že až do vášho príchodu tam niekedy nepremáva ani jediný autobus.) V hre nájdete snáď všetky miesta typické pre danú metropolu a zrejme aj v súlade s polohou na reálnej mape. Môžete tiež sledovať dosť podrobné charakteristiky každého obyvateľa, nad ktorým ale v prípade pridlhého čakania na zastávke svieti nespokojný červený smajlík. Občania majú rôzne spoločenské triedy a potreby a na základe spokojnosti hodnotia kladne alebo negatívne vašu firmu. S autami v uliciach to tvorcovia trochu prehnali, ale záplaty v hre tento problém uspokojivo riešia. Cena je primeraná akosti Cities in Motion, za hru zaplatíte približne 20 EUR.

Cities in Motion
Cities in Motion Trate sa dajú zvýrazniť alebo zakryť, Najpraktickejší je pohľad z výšky.
Trate sa dajú zvýrazniť alebo zakryť, Najpraktickejší je pohľad z výšky.

Cities in Motion Čaká vás stavanie tratí, monotónne úlohy a vlažná ekonomika.
Čaká vás stavanie tratí, monotónne úlohy a vlažná ekonomika.

Cities in Motion Zelené domy už majú prístup k doprave, červené sú ešte nezabezpečené.
Zelené domy už majú prístup k doprave, červené sú ešte nezabezpečené.

Cities in Motion príde na chuť len obmedzený počet hráčov. Nejde ani tak o to, že sa jedná o menšinový žáner. Tvorcovia však pripravili hru, ktorá si k sebe nepripúta ani priaznivcov oddychových tycoonov ani vyznávačov komplexného manažmentu. Prvých hra odradí neprehľadným užívateľským rozhraním. Druhú skupinu sklame manažment bez potrebnej hĺbky s jednostrannými procesmi. Hoci sú v hre symbolické štatistiky, cenové a iné drobné úpravy, v podstate je založená len na monotónnom stavaní tratí. Úlohy sú tiež stereotypné a rýchlo zunujú, pomohla by výstavba doplnkových objektov a dekorácií a viac druhov dopravy. Prínosom by bolo aj prevážanie komodít medzi továrňami a ložiskami a komplexnejšia ekonomika.

Cities in Motion síce ponúka pekne spracované veľkomestá a zaujímavé charakteristiky obyvateľstva, herné možnosti sú ale výrazne obmedzené. Dlhodobo nemá čím zaujať a niektoré zbytočne komplikované procesy ešte viac urýchlia odchod hry do zabudnutia.

napísal uni 7.3.2011
6.0
7.4