MORTAL KOMBAT

MORTAL KOMBAT

9.0

Ultimátna bojovka je späť

Je to už toľko rokov. Myslím, že som chodil ešte na základnú školu, keď som prvý krát pocítil silu a opojný pocit víťazstva, ako som kamarátovi vytrhol chrbticu z tela. Neveriacky sme na seba pozerali, pretože o špeciálnom zakončení sa v dobe bez internetu hovorilo ako o mýte. Bolo to brutálne, krvavé a jedinečné. Jedinečné z dôvodu, že aj napriek úsiliu sa už nepodarilo podobné zakončenie zopakovať. Potom prišiel niekto v škole s napísaným papierikom s pohybmi, ktoré boli v nejakom časopise. Polku opísal zle a tak dostal ďalší deň zakončovací úder naživo. Neskôr prišli ďalšie diely, no najintenzívnejší zážitok bol práve v ére prvého a druhého dielu. Ére, kedy sa za schválne blokovanie klávesov pri pokuse o slajd uštedrovali buchnáty a ére, kedy mamy nechápali, od čoho máme modriny na pleciach v tvare zovretej päste. Prečo sa tak obšírne rozpisujem o dobách minulých? To je jednoduché. Mortal Kombat povstal z popola.

Netherrealm Studios sa vrátilo ku koreňom a reštartovalo nielen prvý diel, ale rovno celú sériu. Pripravení sú obľúbenci nielen z prvého dielu, ale aj druhého a tretieho. Príbeh, samozrejme, pojednáva o turnaji medzi pozemskými bojovníkmi s cisárom Shao Kahnom a jeho prisluhovačmi a odľudmi. Keď som volil príbehový mód, čakal som niečo na spôsob stúpania v rebríčku, ktorý sfúknem do hodiny. Ako to už býva, mýlil som sa. Autori rozprávajú celý príbeh pomocou in-game animácií a „on the fly“ prepínajú do klasických súbojov. Má to tak myšlienku a aj vysvetlenie, prečo sa bojuje práve tam, kde ste. Sprvoti som nedával veľký pozor, no až neskôr sa vynorila myšlienka: „moment, toto poznám“. Všetky arény predchádzajúcich dielov dostali 3D kabát a tak vstúpite do ringu s povzbudzujúcimi mníchmi, prejdete po lávke s hrotmi na dne, navštívite stanicu metra, okúsite zbrojnicu s vytekajúcou lávou či kyselinovú komnatu s hákmi.

Po dvoch hodinkách mojkania s prepoteným gamepadom padol na zem aj Shang Tsung a s pocitom satisfakcie, že je boj o Zem v smrteľnom turnaji za mnou, som odkladal ovládač. Moment, kde sú titulky? Hrám ďalej? Super. To som nečakal. Samozrejme, že musím zabiť cisára. Po ďalších troch hodinách padá aj on. Zase žiadne titulky? Opäť sa hrá ďalej? Že hrozí invázia na Zem? Tomu musím zabrániť!

Mortal Kombat
Mortal Kombat Sub Zerova osobnosť zmrazí aj Johnnyho.
Sub Zerova osobnosť zmrazí aj Johnnyho.

Mortal Kombat Come here!
Come here!

Mortal Kombat Cage svoj shadow kick nezabudol.
Cage svoj shadow kick nezabudol.

Dĺžka hry jedného hráča je skutočne nečakaná. V príbehu striedate jednotlivé postavy, či už dobré alebo zlé, a poodhalia dôvod účasti na MK. Zároveň sa vždy musíte naučiť ich špeciálne pohyby, čím vás hra pripravuje na multiplayer. V šestnástich kapitolách preberiete ovládanie klasických bojovníkov ako Sonya, Jax, Scorpion, Sub Zero, Liu Kang, Johnny Cage, Raiden či Kung Lao. Oproti vám budú stáť zasa klasickí záporáci ako Reptile, Kano, Noob Saibot, Ermac, Baraka, Kintaro alebo Goro. Ak už nie súbojom, tak minimálne malým cameom sa mihnú na obrazovke takmer všetky postavy celého univerza MK, napr. Motaro, Daegon, Kenshi, Reiko alebo Frost.

Špeciálnu pozornosť autori venovali (a vašej dozaista tiež neuniknú) ženské postavy. Majú na sebe práve toľko oblečenia, aby nevyvolávali všeobecné pohoršenie, no zároveň tak málo, aby ste si mohli prehliadnuť ich krivky. Ak k tomu pridáme ladné pohyby poskakujúcich predností a zadností, tak verím tomu, že práve Kitana, Sonya, Jade alebo Mileena budú vašimi obľúbenými postavami.

Inak multiplayer ponúka pre jedného hráča okrem Story módu ešte turnajový rebríček, čo je vlastne primárnou podstatou prvých troch dielov. So zvoleným kandidátom a obtiažnosťou postupujete zospodu nahor k bossovi. Ďalej sú tu minihry ako populárna Test your Might, ktorá sa objavila už v prvom dieli, Test your Sight preverí váš zrak v škrupinkách, Test your Strike zasa presnosť a s Test your Luck točíte jednorukého banditu a hráte s vykrúteným handicapom alebo výhodou. Ako by povedali v teleshoppingu: „to ale nie je všetko!“. Úplne zadarmo ešte dostanete tréningovú halu na nácvik fatalít a pre maximálnych fanúšikov je tu Challenge Tower, čo nie je nič iné ako séria výziev v stúpajúcom rebríčku. Týchto je dovedna 300 (slovom tristo!) a ak chcete postúpiť vyššie, musíte splniť podmienky ako napr. nepoužiť blok, urobiť fatalitu, doraziť súpera len rukami, použiť len špeciálne útoky a pod. Ak sa vám podarí pokoriť aj vežu výziev, môžete si hovoriť šampión Mortal Kombatu.

Mortal Kombat

Ďalšou novinkou je Tag Team mód, ktorý ste mohli vidieť naposledy napr. v Marvel vs. Capcom 3. Používaný je hlavne pre multiplayer, ale stretnete sa s ním aj pri hre jedného hráča. Nezvolíte si jedného, ale rovno dvoch bojovníkov a počas súboja ich môžete medzi sebou prepínať alebo pri zavolaní rovno nasúkať do súpera drvivé kombo. Neaktívna postava sa pomaly doliečuje, takže je vhodné taktizovať.

Ak ste si už pozreli nejaké videá z hry, určite ste neprehliadli X-Ray útok, ktorý vyvoláva patričný „wow“ efekt. Na druhej strane však už na dvadsiate piate zhliadnutie začína otravovať a preskočiť/zrýchliť sa nedá, tak isto ako sa nedajú preskakovať animované sekvencie počas hry jedného hráča. Počas rozdávania a prijímania buchnátov sa plní teplomer a môžete ho vypustiť v plnej sile spomínaným X-Ray útokom, no použiť sa dá aj na „breaker“ útok (musí byť nabitý do jednej tretiny), čiže prerušíte súperove kombo a začnete svoje alebo v prípade nabitia do dvoch tretín sú prístupné silnejšie špeciálne útoky. Sub Zero tak nevypustí len ľadovú guľu, ale vytvorí sústredený prúd ľadu, Cage hodí tri plazmové strely v rôznych smeroch miesto jednej a napríklad Cyrax vystrelí dve rakety zo svojho torza namiesto jednej.

Spomínané fatality, samozrejme, neabsentujú a keďže krv a brutalita patrí do MK ako med do medového koláča, sú aj tieto patrične násilné s výtokovým objemom červenej tekutiny pripomínajúc malú vodnú elektráreň. Docielené to je vďaka 18+ ratingu, takže na suchopárnosť z Mortal Kombat vs. DC Universe zabudnite.

Audiovizuálne spracovanie je na špičke aj vďaka použitému motoru Unreal Engine 3. Motion capture postáv je plynulý a jednotlivé údery sú výborne zladené. Audio je vycucnuté a remastrované do modernej podoby z pôvodných dielov a doplnené o nové nahrávky. Multiplayer je, samozrejme, najlepší ten obývačkový, kedy za prehratý zápas môžete kamarátovi rovno naživo vraziť do zubov, no nechýba ani online, kde môžete šplhať po rebríčku alebo len tak sledovať zápasy.

Mortal Kombat
Mortal Kombat Cage si rande pri mesiačiku asi predstavoval inak.
Cage si rande pri mesiačiku asi predstavoval inak.

Mortal Kombat Aj my máme svoje želiezko v ohni. Sektor je vpravo.
Aj my máme svoje želiezko v ohni. Sektor je vpravo.

Mortal Kombat Kitana sa o seba vie postarať.
Kitana sa o seba vie postarať.

Pre každého existuje ultimátna bojovka, na ktorú nedá dopustiť. Tekken je fajn aj Soul Calibur môže byť, no prvé miesto má u mňa práve Mortal Kombat. Na PC je táto hra mŕtva už niekoľko rokov a pokusy na konzoly dopadli tu horšie, tu lepšie. To už ale neplatí (teda vlastne na PC je stále mŕtva). Vzkriesenie kultu odviedli Nerherrealm výborne. Volajte starých kamarátov zo školy, ktorých ste roky nevideli. Vrátia sa s vami do doby, kedy sa za schválne blokovanie klávesov pri pokuse o slajd uštedrovali buchnáty a kedy mamy nechápali, od čoho máme modriny na pleciach v tvare zovretej päste.

napísal fendi 16.5.2011
9.0
8.6