AIR CONFLICTS: VIETNAM

AIR CONFLICTS: VIETNAM

7.0

Z Košíc rovno do Vietnamu

Trvalo to neuveriteľných sedem rokov, kým dali zbohom prostrediu druhej svetovej vojny. Košické štúdio Games Farm (predtým 3D People) nás vo svojej leteckej akcii Air Conflitcs previedli od Banskej Bystrice až po Pacifik, no stále iba v reáliách druhej svetovej vojny. Aj keď prinášali ďalšie diely väčšie či menšie novinky, tak pri poslednej inkarnácii hrozilo, že im už ďalšiu hru z tohto prostredia neprepáčime.

Air Conflicts: Vietnam, ako už názov napovedá, vlieta do vzdušného priestoru najznámejšieho vojnového konfliktu studenej vojny, kedy americká armáda bojovala proti severnej časti Vietnamu. A aj keď sa to tak na prvý pohľad nezdá, tak zmena prostredia nie je jedinou pozitívnou zmenou.

Air Conflicts: Vietnam vychádza zo základov, ktoré poznáme už sedem rokov. Skôr ako na simuláciu, v ktorej by ste sa mali učiť štartovať motor na prvých 70 stranách manuálu, sa sústredí na to, aby hru mohol hrať každý a to okamžite. Či už teda fandíte leteckým hrám alebo ste len príležitostný pilot, hra by vám nemala robiť ani ten najmenší problém. Ostrieľaným vojnovým veteránom tak možno nebude imponovať svojou priamočiarosťou a zjednodušeným prístupom, rozhodne sa ju však kvôli tomu neoplatí zatracovať.

Air Conflicts: Vietnam
Air Conflicts: Vietnam Zasadnite do kokpitov legendárnych strojov.
Zasadnite do kokpitov legendárnych strojov.

Air Conflicts: Vietnam Pasáže v úlohe guľometčíka sú ojedinelé, ale vítané.
Pasáže v úlohe guľometčíka sú ojedinelé, ale vítané.

Air Conflicts: Vietnam Peklo Vietnamu zažijete na vlastnej koži
Peklo Vietnamu zažijete na vlastnej koži

Ak ste hrali niektorý diel série, tak vás asi neprekvapí, že aj Air Conflicts: Vietnam kladie dôraz na príbehovú zložku. To že sa opiera o historické skutočnosti, je očakávané. Zúčastníte sa napríklad bitky o Hamburger Hill, bombardovania v operácii Niagara, evakuácií v samotnom závere vojny a mnohých ďalších. Hra však historické skutočnosti rozširuje o osobný príbeh pilota. Snaží sa vyvolať dojem skutočnej udalosti, ako svojho času napríklad Call of Duty či neskôr Brothers in Arms.

Aj napriek tomu, že sa v priebehu hry dostanete do kokpitov strojov v koži viacerých pilotov, tak hlavným hrdinom hry je Joe Thompson, americký vojak, ktorý do Vietnamu prišiel medzi prvými. Volanie povinnosti sa však mení na nezmyselný boj za pochybné ideály. Joe je vykreslený ako človek, chodia mu listy od rodiny, svet okolo neho sa mení a ste svedkami rozpadu jeho života. Hre to dodáva ľudský rozmer, zvlášť ak postava pochybuje o konflikte, ktorého je súčasťou. Zúčastníte sa bojov, ktoré nemajú víťaza. Aj keď to vyzerá tak, že ste s celými letkami úspešne rozprášili zopár pestovateľov ryže, tak to nemôžete brať ako úspech. Takýto pohľad na konflikt nie je ničím novým, ale v leteckej hre sa jedná o niečo, čo nie je často vidieť. Takýto vážnejší tón jej prospieva.

Vietnam však nikdy nebol o leteckých súbojoch. Áno, americké stíhače si to často rozdali s ruskými MiG-mi, ale vojna prebiehala inde. Vo vzduchu sa o bitkách nerozhodovalo - a celú dobu to aj cítite. Ste v úlohe podpory a vaše aktivity sa rozrástli o ďalšie funkcie nie priamo súvisiace s bojom. Veľké slovo v rámci Air Conflicts: Vietnam majú vrtuľníky - transportné aj bojové.

Hra ponúka vyše 20 verných strojov z tejto doby, pričom nechýbajú ani legendy ako UH-1, AH-1 či bombardér B-52. Ovládanie ako lietadiel, tak aj vrtuľníkov je jednoduché, prejde ihneď do krvi aj pokročilé manévre, vzlietanie, pristávanie, zmenu palubných zbraní či prepínanie sa medzi členmi letiek (Najskôr s kobrami vyčistíte miesto od jednotiek, potom priletíte s transportom). V malej miere slávia návrat aj lietadlové lode z predchádzajúcej časti.

Prechádzajúce časti sme chválili vďaka výborne prevedeným dogfightom. Bola radosť zavesiť sa na chvost súpera a poslať ho guľometom k zemi. O tento pocit vás autori pripraviť nechceli, ale v prípade lietadiel je cítiť zmeny. Stíhačky sú rýchlejšie, strely navádzané automaticky (po zameraní) a tým sa zmenil aj boj. Častejšie ako predtým budete meniť aj nebojové úlohy ako evakuáciu či sypanie chemických zbraní. Zmena lietadiel má však jeden nepríjemný vedľajší efekt - veľkosť máp. Netýka sa to všetkých, ale stíhačkám sú pritesné a k okrajom doletíte rýchlo, čo pôsobí skľučujúco.

Air Conflitcs: Vietnam nedáva počas celej svojej dĺžky priestor pre stereotyp. Tridsiatka misií tvoriacich kampaň sú rozmanité a každá je unikátna. Striedate nielen typy úloh, ale menia sa aj stroje, v ktorých lietate. Raz sprevádzate vrtuľník, neskôr už stíhate nepriateľské MiG-y. Hre takáto členitosť prospieva, udržuje si vysokú dynamiku.  Navyše si pred každou misiou môžete vybrať stroje aj výzbroj. Čerešničkou sú špeciálne pasáže, kde preberáte úlohu strelca z vrtuľníku. Okrem toho hra generuje misie navyše, v ktorých musíte v časovom limite zachrániť zostrelených pilotov.

Striedanie úloh v rámci misie so sebou prináša jednu z najviac nepríjemných chýb hry. Potrebujete sa prepnúť na iného pilota a spravíte tak, čo nie je žiaden problém. Ale v týchto momentoch si začnete všímať, že vaši AI spolubojovnící nerobia pravdepodobne vôbec nič. Prinajhoršom odletia niekde úplne mimo a keď sa prepnete do ich kokpitu, tak ste ďaleko od cieľa.

Air Conflicts: Vietnam
Air Conflicts: Vietnam Nie všetko je len o boji, ale aj o záškodníctve.
Nie všetko je len o boji, ale aj o záškodníctve.

Air Conflicts: Vietnam Na ovládanie si nepotrebujete zvykať, okamžite prejde do krvi.
Na ovládanie si nepotrebujete zvykať, okamžite prejde do krvi.

Air Conflicts: Vietnam O vysokú dynamiku hru sa starajú aj menej tradičné úlohy.
O vysokú dynamiku hru sa starajú aj menej tradičné úlohy.

Do kampane pomaly a postupne vplávate. Naučíte sa základy s každým typom stroja a onedlho ste už postrachom a anjelom strážnym oblohy nad Vietnamom. Kampaň sa delí na 3 časti. Úvod vojny, vyvrcholenie konfliktu a útek amerických jednotiek z krajiny. Bohužiaľ si v tomto prípade na rozdiel od predchádzajúcich častí nezalietate za obe strany, ale len za USA. Hrou preletíte pomerne rýchlo, za zhruba tých 8 hodín bude po kampani, takmer celú dobu si však drží slušnú kvalitu. Akurát v závere jej dochádza dych a nechá vás neustále opakovať 2 tie isté činnosti. Okrem kampane si môžete pustiť ešte rýchle boje.

Séria Air Conflicts nikdy nevsádzala na multiplayer, ten v aktuálnej časti je iba symbolický, má tri režimy (DM, TDM a CTF) a tri mapy a na serveroch veľa hráčov nenájdete. Grafika Air Conflicts: Vietnam sa dočkala menších vylepšení, ale nejde o žiaden zázrak. Pozemné objekty stále nevyzerajú vábne a hra si často pri vykresľovaní krajiny pomáha hmlou či hustým dažďom. Dobre vyzerajú akurát modely strojov. Dabing je štandardný, hudba však celkom slušne vynikne. Nie je to Hendrix, ale k zobrazovanému konfliktu sa výber menej známych rockových skladieb hodí a soundtrack sa príjemne počúva.

Air Conflicts: Vietnam slušne nadväzuje na odkaz zabehnutej série. Pravidlá zásadne nemení, čo poteší fanúšikov, ale pomôže do hry preniknúť tým, ktorí si chcú zalietať okamžite. Na poli multiplayeru nájdete zaujímavejšie kúsky, ale ak si chcete večer po práci jednoducho zalietať a zabaviť sa na najbližší týždeň, tak sa rozhodne jedná o zaujímavý kúsok so zaujímavou cenovkou.

napísal matus_ace 18.10.2013
7.0
AIR CONFLICTS: VIETNAM