ZOO TYCOON

ZOO TYCOON

5.0

Chcete byť správcom?

Zvieratká majú radi všetci, bez ohľadu na to, či sa budete oháňať alergiou alebo akoukoľvek inou averziou typu “Ten ale smrdí!” Nemú tvár jednoducho nie je problém zamilovať si a starať sa o ňu. Nehovoriac o virtuálnych potvorkách, tie budú v kurze vždy. Jedným z nich bol aj Zoo Tycoon z roku 2001. V ňom bolo vašou úlohou starať sa o rôzne druhy zvieratiek a zabezpečovať pohodlie ako im, tak aj návštevníkom, ktorí si ich prišli poobzerať. Microsoft s príchodom nového Xboxu One vsádza na istotu, pretože roztomilosť a príťažlivosť novému Zoo Tycoonu rozhodne nechýba, horšie je to už so samotnou hrateľnosťou.

Zoo Tycoon je stratégia tycoonovského typu, má to aj v názve. Na začiatku máte bránu, kde si zvolíte výšku vstupného, prípadne silu reklamy, aby k vám chodili davy panáčikov a spoločne sa tlačili pred jednotlivými výbehmi, v radoch na hamburgery a podobne. Postupne postavíte miesto tu pre tigre, tam pre žirafy, hentam budú bývať slony, nesmú chýbať opice, nosorožce a kadejaká háveď, ktorú bežne na ulici nestretnete. Teda nemali by ste. Aby vaše konto utešene rástlo, staráte sa o potreby zvieratiek (doktor ich vylieči, pomocník nakŕmi) a ľudí, takže im postavíte miesta, kde sa môžu zabávať, vysedávať, plniť si žalúdky či nakupovať darčekové predmety. O zábavu sa starajú maskoti a nechýbajú ani vystúpenia so živými zvieratami.

Nie všetko si môžete kúpiť ihneď, pretože vám to jednak nedovolí prázdna kasa, ale si zvery a nové objekty postupne odomykáte zvyšujúcou sa prestížou vašej zoo. Prvou výraznejšou zmenou, ktorú môžeme veselo zaradiť medzi klady, je možnosť poprechádzať sa po vytvorenej zoologickej záhrade s vytvoreným avatarom. Ak sa vám zdá cesta k niektorému miestu pridlhá, stačí si zavolať malé golfové vozidlo a presun do odľahlej časti sa značne urýchli. Carmageddon tu však nečakajte, návštevníkov zraziť nemôžete, v Zoo Tycoon nepotečie ani kvapka krvi. Znamená to, že k levom nedáte mierumilovného tvora alebo vám predátor neutečie z výbehu medzi ľudí a nezačne hodovať.

Zoo Tycoon
Zoo Tycoon Animácie pohybov zvierat sú na vysokej úrovni, len škoda ich nudného opakovania pri interakciách s nimi.

Animácie pohybov zvierat sú na vysokej úrovni, len škoda ich nudného opakovania pri interakciách s nimi.

Zoo Tycoon Aj zvieratká sa potrebujú hrať. Aby ste ich od seba odlíšili, je možné ich premenovať, rovnako aj jednotlivé výbehy.

Aj zvieratká sa potrebujú hrať. Aby ste ich od seba odlíšili, je možné ich premenovať, rovnako aj jednotlivé výbehy.

Zoo Tycoon Kŕmiť je možné len bylinožravcov. Táto činnosť vás však ako všetky ostatné po pár pokusoch omrzí.
Kŕmiť je možné len bylinožravcov. Táto činnosť vás však ako všetky ostatné po pár pokusoch omrzí.

Hranie ako také je postavené na osvedčených princípoch, do tajov hry vás zasvätí pomerne rozsiahly (a až zbytočne otravný) tutoriál rozdelený do desiatich častí, avšak napriek počiatočnému zdeseniu z rôznych možností, menu a podmenu odhalíte priskoro plytkú hrateľnosť a primitívne herné princípy. Voľná hra je fajn, avšak len na to, aby ste si skúšali, čo všetko hra ponúka, nakoľko je bezodná pokladnica prínosom len na prvý pohľad. Jednotlivé scenáre sú zas striktne časovo obmedzené a na splnenie úlohy máte 5 až 30 minút, takže sa skôr umelo ženiete za tým, aby ste postavili domček pre tigra, kúpili nosorožca, dostali úroveň atraktívnosti Zoo na taký a taký level, spravili fotku s levom, jazdíte primitívne checkpoint preteky so zoo multikárou, pokúšate sa dostať spokojnosť zvierat do “zeleného políčka” a pod. V kampani máte scenáre tiež, no váš výtvor nie je striktne obmedzený ich plnením a ak prepadnú, dostanete nové.

Stratila sa však podstata tycoonov, a to hrajkanie sa, postupné budovanie impéria sužovaného finančnými problémami, počiatočnou nedôverou zákazníkov a slabou návštevnosťou, či najlepšie nepríjemnou konkurenciou. Výzva postaviť fungujúcu zoo je minimálna, pretože konto vám utešene narastá takmer vždy a všetko je len otázkou času, kedy nahrabete na všetko dostatok financií. Nechýba ani vylepšovanie objektov, skúmanie nových možností. Skrátiť čas si môžete sledovaním zvieratiek priamo v akcii, avšak tých niekoľko animácií sa príliš rýchlo ohrá. Prestanú vás baviť aj sekundárne činnosti, ako kŕmenie bylinožravcov (či už klasicky gamepadom alebo prostredníctvom Kinectu), ich umývanie hadicou, či hranie sa s nimi cez plexisklo. Vyskúšate to raz, druhýkrát, ešte raz a potom sa vykašlete aj na prechádzky po vybudovanom impériu a všetko budete sledovať z pohľadu zhora, pri čo najviac odzoomovanej kamere.

Nepomôže ani úprava dekorácií, či zmena lavičiek, chodníkov, stromov: všetko je tu len ako menší bonus, nízkou pridanou hodnotou bez vplyvu na samotné fungovanie zoo. Jedinou zábavou tak ostáva stavanie príbytku pre zvieratá, pričom každé z nich žije rado v iných podmienkach, vyžaduje iné hračky či predmety vo svojej ohrade. Medveď vám bude brblať v piesočnej savane ako anonymní mudrci v diskusiách. Zvery k svojej spokojnosti potrebujú špecifické prostredie a dôležitý je aj sociálny aspekt. A ak budú zvieratká živé a hravé, prídu si na svoje aj návštevníci, ktorí siahnu hlbšie do vrecka, aby si to užili. Ďalej to už poznáte - čím lepšie a čím viac, tým sa vám aj do virtuálnej peňaženky kotúľa viac zlaťákov, no nie na všetko hneď máte. Ako zarábať, vám pomôžu prehľadné grafy a je ich teda neúrekom.

Lenže chýba poriadna výzva pri správe svojej zoo, aby ste ju dostali z červených čísel, ak prestanete generovať pravidelný zisk. Návštevníkov viete pritiahnuť reklamnou kampaňou, sledovať môžete ich názor na stánky s jedlom, variabilitu zvierat, no nik už napríklad nerieši umiestnenie jednotlivých objektov v celom priestore, ale len to, či ich máte. Všetky budovy a výbehy tak dávate vedľa seba rad za radom, kde sa vám zmestia a nemusíte premýšľať nad ich najefektívnejším rozmiestnením. Je to jednoduchšie? To áno a aj zábavnejšie? Rozhodne nie, pretože vašou jedinou činnosťou, pri ktorej trochu zapojíte mozgové bunky, je umiestnenie danej budovy na voľnú plochu tak, aby jej okraje svietili zelenou farbou, pretože červená znamená, že sa tam nezmestí.

Zjednodušovanie pravidiel a markantné poľavenie v obtiažnosti otvorí hru publiku, ktoré sa chce predovšetkým baviť a pozerať. Síce vás tým príliš dlho neudrží pri obrazovke, no to nie je pohroma, ktorá potopila celý projekt. Tým zásadným problémom, ktorý robí z nového Zoo Tycoona priemernou zábavou, je totiž ovládanie a inteface. Vytvoriť strategickú hru pre konzoly nie je kvôli menším indispozíciám gamepadu jednoduché a pohoreli na tom už viacerí. No ide to, čo dokazuje napríklad Halo Wars či Civilization Revolution. V Zoo Tycoone novej generácie sa stratíte v mnohých “tehličkových menu”, ktorými sa musíte preklikávať, potvrdzovať, stále niečo vyberať, motať sa v tých istých položkách zas a znovu a samozrejme blúdiť. Kruhové menu akoby ešte nik nevynašiel.

Postaviť nový výbeh pre 3 - 4 zvieratá je doslova utrpením. Je pekné, že interaktívne menu si môžete pozrieť, kde dané zviera žije, no už pri jeho adoptovaní nedostanete možnosť presunúť sa jedným tlačidlom do interaktívnej Zoopedie, ku komplexnejším informáciám edukačného charakteru. Kým postavíte nový domov pre zviera a vybavíte ho jedlom, sprchou a nejakou hračkou, máte toho dosť, a to vás čaká ešte utrpenie adoptovať každé zviera zvlášť, takže idete do editačného menu, do menu zvierat, kde musíte vybrať daný druh, no tým to nekončí, lebo levov tu máte hneď niekoľko a keď už viete, ktorú chlpatú cicu chcete, treba si vybrať ešte konkrétnu. Z pohľadu dlhodobejšieho hrania ide o utrpenie, sledovanie spokojnosti konkrétneho zvieratka je skôr trestom a nie odmenou za to, že sa chcete o nemé tváre starať. Takto to máte so všetkým, chýba okamžité vyhľadanie poškodených budov alebo hračiek. Nepomáha ani možnosť pingnutia rôznych stavov (nálada, spokojnosť, hlad zvierat, podobne s budovami, návštevníkmi).

Zoo Tycoon
Zoo Tycoon Najčastejšie využívaný pohľad na zoo so spletitým bludiskom chodníkov, ktoré sa stavajú automaticky.
Najčastejšie využívaný pohľad na zoo so spletitým bludiskom chodníkov, ktoré sa stavajú automaticky.

Zoo Tycoon Kúpili sme si novú žirafu. Nebola lacná, no pri pokusoch o rozmnožovanie dvoch samčekov bolo nutné investovať do samičky.
Kúpili sme si novú žirafu. Nebola lacná, no pri pokusoch o rozmnožovanie dvoch samčekov bolo nutné investovať do samičky.

Zoo Tycoon Zvieratká starnú, no nezomierajú. Ak sa dostanú do najvyšší level, je možné ich vypustiť do prírody. Získate prestíž, nech je to akokoľvek absurdné.
Zvieratká starnú, no nezomierajú. Ak sa dostanú do najvyšší level, je možné ich vypustiť do prírody. Získate prestíž, nech je to akokoľvek absurdné.

Zoo Tycoon jednoducho na prvý pohľad pritiahne, no okamžite odhalíte plytkosť. Veľkosť výbehov nemôžete manuálne meniť a v podstate ani upravovať, k dispozícii sú len tri veľkosti vopred daného rozmeru a tvaru (small, medium a large), ktoré sú odlišné len cenou a počtom zvierat, ktoré do nich narvete. Editovanie všetkého možného v štýle starých Rollercoaster Tycoonov je len utopistickým snom. Potom vám začne aj roztomilá grafika pripadať akási nevýrazná, akčná kamera krúžiaca okolo zvieraťa nudná a ich sledovanie nezaujímavé. Zvuky sú autentické, ale je to len pozlátka okolo, pretože nový Zoo Tycoon je len prostá skladačka, kde hrajú hlavú úlohu len zvieratá a nie aj vy ako manažér starajúci sa o výsledný kolos.

Frontier Developments si medzi vývojom očakávaného Elite 4 strihli drobnosť, ktorá je na prvý pohľad príťažlivá, pretože zvieratká a všetko vám padá do rúk, no predstavuje minimálnu výzvu na samotné hranie. Aby ste návšteve ukázali vašu virtuálnu zoo v obývačke a cez Kinect sa zahrali so šimpanzom, to celkom ujde, ale ako strategická hra Zoo Tycoon neuspel.

napísal kordi 18.12.2013
5.0
6.8