Advertisement

DO ROKU 2020 PRIBUDNE MILIARDA HRÁČOV

DO ROKU 2020 PRIBUDNE MILIARDA HRÁČOV

Budúcnosť herného trhu podľa Nelsona Rodrigueza

Interview

Na konferencii White Nights v Prahe sme sa stretli aj s Nelsonom Rodriguezom. Ten je uznávaným autorom a tiež veteránom herného priemyslu, keďže pomáhal s vydaním aj takých veľkých titulov, ako boli Halo 3, Tekken 5 a Assassin’s Creed: Brotherhood. Teraz ale vedie spoločnosť Akamai Technologies, ktorá je popredným poskytovateľom optimalizačných služieb pre cloud computing. Jej dáta naznačujú, že vďaka dostupnosti vysokorýchlostného internetu sa behom nasledujúcich rokov zvýši počet hráčov vo svete o jednu miliardu. Nelson Rodriguez nám prezradil viac:

Na mojej prednáške som predstavil pohľad na to, ako bude v budúcnosti rásť herný priemysel. V súčasnosti sú vo svete 2 miliardy hráčov a v priebehu nasledujúcich pár rokoch pribudne ďalšia miliarda, takže dôjde k nárastu o ďalších 50 percent. Ale otázkou je, odkiaľ títo hráči pribudnú. Pretože Japonsko, USA sú tradičné a pomerne nasýtené trhy, kde už väčšina ľudí hrá hry. Pozreli sme sa na naše dáta z celého sveta, aby sme zistili, ktoré zo sietí sa stávajú životaschopnými hernými trhmi a jedným z dobrých príkladov je Brazília, čo je v súčasnosti dobre známy trh. Brazília sa ukazuje na rebríčkoch mobilných hier, v kompetitívnych tímoch, pritom iba nedávno, asi pred dvomi rokmi, dostala dostatočne rýchle internetové pripojenie. Takže sme sa venovali tomu, odkiaľ budú pochádzať noví hráči.

Ako podľa vás táto miliarda nových hráčov ovplyvní trh s core hrami, ktorý poznáme teraz?

Myslím si, že ďalšia miliarda hráčov bude pravdepodobne potrebovať iný biznis model. Napríklad Nigéria má takmer 190 miliónov obyvateľov, ale nerozmýšľame o nej ako o hernom trhu. Keňa má takmer 50 miliónov obyvateľov a ich platy sú nízke, čo znamená, že tu asi nebudeme môcť počítať s mikrotransakciami alebo kupovaním hier. To asi nebude ten správny model.

Možno skončíme skôr pri biznis modeli založenom na reklamách a ak sa tak stane, môže to ovplyvniť aj ostatné časti sveta. Ak ako spoločnosť budete mať o dva roky launch v Nigérií, môžete osloviť 100 miliónov ľudí úplne bez akýchkoľvek platieb, ak to bude založené na reklamách. Pravdepodobne tak budete postupovať aj na iných trhoch. Aj keď to funguje už teraz, pre mnohé z našich trhov reklamy nie sú kľúčovým modelom príjmov, ale to sa môže v budúcnosti zmeniť.

Ďalšou vecou, ktorú možno uvidíme častejšie, bude model predplatného, ako to robí Netflix, kde platíte 10 dolárov mesačne. To môže byť model v krajine, kde disponibilný príjem nie je taký vysoký. A ak sa tak stane, možno sa model predplatného začne presadzovať všade inde. Deje sa to už teraz, napríklad v prípade Xboxu.

Do roku 2020 pribudne miliarda hráčov

V prvom rade hovoríte o mobilných platformách, ale ako to ovplyvní PC a konzoly?

Hlavným problémom PC a konzol je, že sú také drahé. Mobilný telefón môže v Afrike alebo Indii stáť 100 eur. Ale konzola tam stojí 800 alebo 900 eur. Kúpa konzoly v Brazílii či Južnej Afrike je nákladnejšia ako v USA. PC je tam ešte drahšie. Takže si myslím, že tam to bude zamerané hlavne na mobily a nárast trhu nastane práve na mobilných platformách. To však neznamená, že PC a konzoly nebudú úspešné, ale nie sú najlepšou cestou pre vznikajúce trhy.

Ako sa môžu vývojári prispôsobiť tejto novej miliarde hráčov?

Niektoré veci budú podobné, budete môcť preniesť už existujúce FPS, akčné či puzzle hry do vznikajúcich trhov, ale myslím si, že väčšinu z nich bude riadiť biznis model. Tým, že biznis model už pravdepodobne nebude až tak stavať na mikrotransakciách, ovplyvní to typy hier.

Aj keď nemáte radi free-to-play model, jeho popularita je obrovská a jeho vývoj ovplyvnil aj samotné hry. Napríklad aj konzolové hry obsahujú free-to-play mechanizmy a môže sa stať, že sa rozšíria do celej hernej sféry, ak sa vývojári budú tomuto modelu prispôsobovať. Ja osobne by som uvítal lepší ekonomický model, ktorý by bol zábavný, ktorý by nás nespomaľoval, ale pri realistickom pohľade si myslím, že free-to-play tu ostane.

Aká je príčina tohto nárastu hráčov?

Napríklad ak sa pozriete na štatistiky všetkých používateľov mobilných služieb v Ázii, 71% hrá hry. Hranie malo v ľudskej kultúre vždy svoje miesto. Úprimne si myslím, že dôvod, prečo teraz nemáme viac hráčov, je, že pre mnohých ľudí hry nie sú také dostupné. Myslím si, že keby všetci mohli hrať, tak by 78% svetovej populácie hralo hry. Kdekoľvek na svete, či už pôjdete do Singapuru či Berlína, uvidíte ľudí v metre, ako trávia čas na svojom telefóne. Uvidíte aj 55-ročnú ženu, ako sa hrá na mobile, ale jediný dôvod, prečo to nerobila pred 15 rokmi, je, že to vtedy nebolo dostupné. Tá jednoduchosť a dostupnosť je to, čo poháňa ten nárast.

Myslím si, že najväčšou inováciu v hrách je jednoduchosť. Môžete si niečo stiahnuť behom 2 minút, rýchlo sa do toho dostanete, nemusíte sa nič komplikované učiť – práve to poháňa mobilný priemysel. A tým, že všetko bude čoraz jednoduchšie, uvidíme aj ďalší nárast.

Do roku 2020 pribudne miliarda hráčov

Ovplyvňujú tieto štatistiky aj herné žánre a veľké herné značky?

Veľa našich dát sa týka sietí, sledujeme pripojenie, rýchlosť, množstvo pripojených ľudí, takže sa žánrom venujeme len okrajovo. Ale práve pred mojím vystúpením bola prednáška o obľúbených žánroch v rôznych častiach sveta a ako sa vzťahujú na vek a pohlavie hráčov. Podľa prieskumov sú hráči v Latinskej Amerike, Afrike a Blízkom východe primárne mladí muži a chlapci. Čo znamená, že expanzia hier v týchto krajinách pravdepodobne nebude orientovaná na puzzle hry, ale skôr na akčné.

V západnej Európe a Severnej Amerike v skutočnosti hrajú hry viac ženy, preto za ostatných 10 rokov došlo k nárastu puzzle hier, čo neznamená, že ženy hrajú iba tento typ hier, ale je to bežný žáner. Takže ak dôjde k nárastu hráčov v Afrike a Latinskej Amerike, hry budú zamerané na mladšie publikum, budú to skôr PvP hry. Príbehové hry pravdepodobne nebudú také časté v týchto rozvíjajúcich sa trhoch.

Akú úlohu podľa vás v tomto zohrá Facebook?

Podľa mňa sú teraz zaujímavé hlavne Instant games cez Facebook Messenger, kedy si do chatu jednoducho pridám hru a popri chatovaní sa môžem hrať. Myslel som si, že hry na Facebooku sú mŕtve, ale Instant games cez správy vyzerajú ako veľký prelom. Ich vývoj je zameraný na HTML 5, takže majú veľmi rýchly loading a vďaka tomu bude hranie viac impulzívne. Podľa prieskumov priemerný človek najviac využíva aplikácie na výmenu správ. Hry cez Facebook Messenger tak môžu predstavovať veľkú príležitosť. Zo začiatku som bol síce skeptický, ale po tom, čo som videl ukážky hier, si myslím, že majú veľký potenciál.

Ďakujem za rozhovor.


napísal Tanya 14.3.2018
Páči sa mi! (+2)
DO ROKU 2020 PRIBUDNE MILIARDA HRÁČOV


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#104


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk