PRAGMATA |
PRAGMATA |
Pragmata je jedno z mojich osobných najpríjemnejších prekvapení tohtoročného Gamescomu. Hra bola ohlásená už pred 5 rokmi, potom o nej bolo dlho ticho a zase sa nám predviedla v roku 2023, pričom tento rok Capcom hru na Gamescom aj s demom a informáciou, že sa jej dočkáme v roku 2026. A celá tá doba bola v mojich očiach horská dráha. Nadšenie pri oznámení pred rokmi (predsa len Capcom už nové značky veľmi nepredstavuje) a sklamanie z toho, keď nám vydavateľ predviedol hrateľnosť. Ani som sa na ňu na Gamescome netešil a nechcel som ju písať. Potom som si ju ale vyskúšal a naozaj ma zaujala.
Dokonca z nej môžeme priniesť aj video, aj keď to nie je celé prechádzanie novinárskeho dema, no aspoň zostrih z niekoľkých pasáží. Sami si tak môžete pozrieť, ako funguje veľmi netradičná kombinácia hrateľnosti, no zároveň aj ukážku toho, ako bude hra vyzerať. Je však pravda, že toto je video z PC verzie spolu so všetkými pokročilými funkciami, pričom hra bežala na poriadne nadupaných PC s najnovšími Nvidia grafikami. RE Engine sa tu ukazuje ešte v o niečo lepšom svetle ako v Resident Evil Requiem.
Na zdanlivo opustenej výskumnej stanici na Mesiaci sa astronaut Hugh stretáva s androidkou Dianou a spoločne sa stávajú terčom nepriateľskej umelej inteligencie, ktorá ovláda celý komplex. Aby prežili, musia spojiť sily, prekonať nástrahy stanice a poraziť systém, ktorý sa proti nim obrátil. Ich jedinou nádejou je dostať sa späť na Zem. A vy im v tom musíte pomôcť. Začiatok celého tohto spojenectva si môžete pozrieť vo videu, rovnako ako to, že Hugh postupne odhaľuje schopnosti malej Diany, ktoré budú v boji naozaj potrebné.
Hugh síce veľmi skoro dostane do rúk strelné zbrane, ale rovnako skoro zistíte, že proti nepriateľom v tejto hre sú vám zbytočné. Stojíte totiž proti horde rôznorodých strojov, cez ktorých pancier strely jednoducho nepreniknú. Ako teda máte bojovať? S Dianou na ramenách ich musíte najskôr hacknúť pomocou jednoduchej hádanky/minihry a následne sa do nich môžete pustiť aj so zbraňami. Až po tomto procese sú nepriatelia zraniteľní, takže bez hackovania nepriateľov sa tu ďaleko nedostanete. To síce nie je nejako komplexné, ale aj tak si vyžaduje vašu pozornosť, aby ste najkratšou a najvhodnejšou možnou cestou presunuli bloky a vyhli sa prekážkam.
Sprvu to naozaj pôsobí chaoticky, autori idú proti vašim hemisféram, každá ruka v zásade robí niečo iné a musíte sledovať seba, nepriateľov a vzor hackovania. Dajme tomu, že máte v rukách gamepad, takže jednou páčkou pohybujete postavou, druhou zas pohybujete v hackovacej ploche, aby ste trafili správny body a vyhli sa tým nesprávnym. Už na pohľad je jasné, čo máte robiť a kam sa máte dostať. Je to veľmi intuitívne a aj napriek úvodným problémom to vlastne rýchlo prejde do krvi. Demo malo niečo okolo 20 minút, čo nie je veľa, ale aj za tak krátku dobu sme si tieto princípy dokázali osvojiť a už to šlo hladko.
Čo je možno aj lepšie. Niežeby samotná akcia nedokázala osloviť, ale je taká štandardná, tuctová. Takých hier bolo veľa a aj ich ešte veľa bude. Ale ak k tomu pridáte tento žánrový mix, hneď je aj akcia o niečo zaujímavejšia. V rámci dema sme mohli vyskúšať viacero zbraní, medzi ktorými si vyberáte a nie je to len o nejakých osobných preferenciách, ale aj o tom, čo sa vám aktuálne hodí. Ako proti vám v rámci hry stojí niekoľko typov nepriateľov, všimnete si, že sú niektoré druhy menej odolné voči niektorým zbraniam. To si už sami overíte a budete tak vedieť, čo na koho tasiť.
V závere videa si môžete pozrieť aj súboj s jedným z bossov, kde si to naozaj všetko poriadne vyskúšate. Prinúti vás totiž využívať všetky zbrane vhodným spôsobom, k tomu aj neustále hackovať, uskakovať, využívať gadgety a celkovo vám nedá ani sekundu vydýchnuť. A aby toho nebolo málo, hra tieto sekvencie obohacuje aj o QTE, ktoré vám síce umožnia rýchlejšie a efektívnejšie skoliť obrovský stroj, ale možno je to už trošku príliš. Nie som fanúšikom QTE a aj tu by som si toho bossa radšej ustrieľal, ako čakal, kým mi na obrazovke nevyskočí príkaz, ktorý musím poslúchnuť.
Aj do videa som sa snažil napchať čo najviac akcie, no nie je to len o nej. Nebola by to snáď ani Capcom hra, keby v nej neboli tu a tam nejaké veľmi jednoduché hádanky. V tomto prípade sa ukázali skôr hádanky v prostredí, kde bolo nutné niečo vyriešiť a podobne. Taktiež tu boli pasáže s prekonávaním prekážok v prostredí, na čo je Hugh vybavený pomerne solídne. V jeho výbave totiž nájdete aj jetpack, ktorý umožňuje krátky let, vysoký výskok alebo aj plachtenie, keď potrebujete prekonať nejaké nastražené pasce. Nie sú to revolučné prvky, ale hrateľnosť bola pestrejšia a potešilo naozaj intuitívne ovládanie.
A to je vlastne vec, ktorú by mali ľudia možno vyzdvihovať najviac. Capcom tu skúša niečo nové a naozaj netradičné, čo prilepil na vrch toho, čo už vie dobre - third person akcie. A funguje to dobre nielen konceptom, ale hlavne tým, že dokážete byť na najväčšej hernej akcii sveta, ktorá všetky vaše zmysly zavaľuje miliónmi rôznych impulzov každú jednu sekundu medzi obrovskými hordami iných návštevníkov, ale vy si hru aj tak užijete. Jednoducho zoberiete do rúk ovládač a všetko to funguje, mechaniky si osvojíte ihneď a dokážete rovno likvidovať nebezpečných robotov.
O to väčšia radosť, keď to takto dobre vyzerá. A teraz nemyslím len z technologického hľadiska, kde sa teraz capcomácky engine naozaj pekne vytiahol, ale aj z artového, kde je realistické vizuálne spracovanie doplnené o obrovské množstvá detailov v každej jednej scéne, na ktorú pozeráte. Svet nepôsobí len ako nejaké holé kulisy. Tie detaily to celé oživujú, rozpohybujú. Máte dojem, že by celá tá stanica fungovala aj bez vás, lebo tu všetko má nejaký účel. Škoda len, že na Gamescome fakt ťažko hodnotiť zvuk. Ťažko sa doň ponoriť so všetkými tými ruchmi okolo. Ale dabing je fakt, efekty sú naozaj bohaté a hudba bol skôr minimalistická, no k akcii sadla. Môžete ju počuť najmä v pozadí pri súboji s bossom.
Z hry, ktorá ma pôvodne po predstavení hrateľnosti nezaujímala, sa vykľulo príjemné prekvapenie, ktoré zaujme svojím hrateľnostným mixom a aj vizuálnym spracovaním. Akcia možno pôsobí sama osebe tuctovo, ale nie je to vystavané jedine na nej, čo hre len prospieva. Navyše sa to javí aj ako dobré sci-fi, takže aj fanúšikov žánru by to mohlo osloviť. No a v neposlednom rade je to konečne po rokoch nová značka od Capcomu, tak mu treba držať palce, aby vyšla, nech to stále nie je len o točení tých istých mien dookola.