THE OUTER WORLDS 2 |
THE OUTER WORLDS 2 |
Produkovať rozsiahle akčné RPG zasadené v jedinečnom svete s pútavými postavami a rozvetveným príbehom nepatrí medzi ľahké úlohy. Ak však chceme menovať štúdiá, ktoré v tejto oblasti konzistentne dodávajú nadpriemerné výsledky, tak určite musíme spomenúť Obsidian Entertainment. Po oceňovanom Fallout: New Vegas sa rozhodli svoje skúsenosti s RPG v sci-fi svete pretaviť do vlastnej značky a v roku 2019 vydali The Outer Worlds, kde opäť predviedli svoj zmysel pre hry, v ktorých má každé vaše rozhodnutie veľkú váhu. Teraz už pod vlajkou Microsoft Studios prichádzajú s pokračovaním, ktoré sme mali možnosť ochutnať v približne hodinovom deme.
Podľa režiséra Tonyho Blackwella je The Outer Worlds 2 výsledkom takmer šiestich rokov plánovania, zábavy, ťažkostí, smiechu, sklamaní, triumfov a občasných výbuchov. Aj keď je na hodnotenie výsledku tohto boja príliš skoro, mohli sme si pred vydaním zahrať úvodný prológ hry, ktorý nás vtiahol do sveta kolónie Arcadia. Autori sa v The Outer Worlds 2 rozhodli opustiť prostredie kolónie Halcyon z pôvodnej hry, aby sa sústredili na úplne nový príbeh s novými konfliktmi, frakciami a možnosťami ovplyvňovať svet vašimi rozhodnutiami. Vžijete sa do úlohy agenta Earth Directorate, ktorý dostane úlohu s omnoho väčšími dôsledkami, na aké bol pripravený.
V kolónii Arcadia prebieha vojna frakcií. Takzvanú benevolentnú vládu Protektorátu narúša vzbura náboženského rádu a korporátna invázia. Dôvodom rozruchu v tejto časti galaxie sú tajomné priepasti, ktoré rozdeľujú jednotlivé časti kolónie. Vašou úlohou ako agenta Earth Directorate bude nájsť príčinu vzniku týchto priepastí, pričom budete prechádzať rozmanitými zónami kolónie, odhalíte jej skryté príbehy a budete formovať osud systému na pokraji kolapsu. Celé dobrodružstvo budete môcť prežiť z pohľadu prvej alebo tretej osoby, pretože rovnako ako v Avowed si budete môcť prepínať medzi pohľadmi kamery.
V úvodnom editore si vytvoríte postavu so schopnosťami, pozadím a výhodami aj nevýhodami, ktoré zásadne ovplyvnia váš herný štýl. Editor možnosťami veľmi nápadne pripomína Avowed, no v tomto prípade sa aspoň z prológu zdalo, že všetky estetické prvky editora boli tak trochu zbytočné, pretože postave do tváre nebolo veľmi vidno. Kým v Avowed sa kamera počas rozhovorov prepínala aj na vašu postavu, v prológu The Outer Worlds 2 bola stále fixovaná len na postavu, s ktorou vediete rozhovor. Ak aj hráte hru z pohľadu tretej osoby, väčšinou aj tak uvidíte len jej chrbát.
Vašu pozornosť by ste mali v editore venovať hlavne pozadiu a schopnostiam, pretože tieto voľby sa zásadným spôsobom prejavili už v prológu. Môžete byť bývalý trestanec alebo niekto, kto sa doteraz pohyboval na hranici zákona a pred problémami ušiel do Earth Directorate. Alebo naopak budete presadzovať zákon a poriadok, no môžete byť aj profesor či gambler, a pre večne váhavých je tu aj netradičné pozadie človeka, čo vlastne nevie, čo tu robí. Vaše pozadie sa nepretaví len do spôsobu, akým rozprávate, ale otvorí vám aj možnosti počas konverzácií, ako riešiť určité problémy.
Budete mať na výber aj z viacerých pozitívnych aj negatívnych vlastností. Odolnosť vás ochráni pred smrťou počas boja, šťastie vám zvýši pravdepodobnosť kritických zásahov a rovnako viete ovplyvniť pozitívnymi vlastnosťami aj svoju rýchlosť, talent pre zbrane či diplomaciu. A ak si zvolíte až dve pozitívne vlastnosti, nevyhnete sa nejakej negatívnej, či už v podobe nižšieho zdravia, reputácie, alebo sa budete musieť pretĺkať s vedomím, že nie ste najostrejšia ceruzka v peračníku a niekoľko schopností pre vás ostane uzamknutých. Nemenej dôležité budú vaše schopnosti a už v úvode bolo jasné, že absencia určitých schopností nám niektoré dvere zatvorila obrazne aj doslovne.
Po zoznámení sa s prostredím našej lode a menšej posádky sme sa hneď vrhli na misiu, ku ktorej sme dostali brífing od agentky Augustine de Vries. Už počas rozhovoru s ňou sa ukázal náš štýl komunikácie odvíjajúci sa od navolených schopností a vlastností. Našou úlohou bolo infiltrovať sa do skip laboratórií výskumnej stanice Horizon Point a získať neporušený skip core, prvok dôležitý pre cestovanie vesmírom. Po pristátí bolo potrebné dostať sa do priestorov výskumnej stanice a tu už sme si mohli vyskúšať prvé možnosti postupu v príbehu. S dostatočnými presviedčacími schopnosťami sme dokázali oklamať pracovníka, aby nám na diaľku otvoril dvere a vypol obranných automechov. Stačilo predstierať identitu iného zosnulého pracovníka a zvoliť správne dialógové možnosti.
Pre menej trpezlivých, ktorí nechcú zbierať predmety, skúmať mŕtvoly a čítať záznamy z počítačov, je tu samozrejme priamočiara cesta násilia. Nič vám nebráni rozdať si to s nepriateľmi priamo a v prológu sme si mohli vyskúšať streľbu z pištole a neskôr aj z pušky. Na rozdiel od Avowed je v The Outer Worlds 2 omnoho menej možností boja na blízko a hrateľnosť sa sústreďuje na streľbu zo zbraní, pričom chladné zbrane sú skôr doplnok. Vašou špeciálnou schopnosťou v prológu je možnosť spomaliť čas, po novom s iba minimálnym poškodením mozgu. Neskôr bude možné špeciálne schopnosti meniť, no v prvej hodine sme si mohli vyskúšať len túto variáciu na bullet-time, ktorá sa oplatila najmä pri prevahe nepriateľov.
Ťažko z tohto úvodu zhodnotiť súbojové mechaniky nejako komplexnejšie, ale je badať, že vychádzajú z toho, čo už od Obsidianu poznáme. Strelné zbrane môžete vhodne doplniť aj granátmi, čo si môžete pozrieť aj v našom videu vyššie. Pozitívom je, že takáto akcia je zábavná. Nie ako v nejakej FPS, ale na RPG pomery, aby ste cítili, že sa v tomto ešte musíte zlepšovať. Úvod hry predviedol dve pomalé zbrane, s ktorými nemôžete do prestreliek nastupovať ako Rambo. Musíte sa vedieť aj kryť, používať schopnosti a prípadne aj vlastné päste, keď sa k vám niekto dostane na kontaktnú vzdialenosť.
Hra nám však ponúkla aj možnosť infiltrovať sa do laboratórií menej nápadným spôsobom. Okrem priamočiarej streľby sme si tak mohli vyskúšať aj lozenie cez šachty a tiché vraždenie stráží pomocou noža. Aj keď sa herná doba pri tichom prístupe značne predĺžila, mohli sme si tak overiť rôzne sofistikovanejšie možnosti splnenia misie. Okrem zakrádania sa a vrážania noža do chrbta bolo možné nepriateľov popraviť elektrinou, ak práve stáli na správnom mieste v správnom čase. Niektoré gadgety dokázali upútať ich pozornosť a prechod tak mohol byť aj úplne pacifistický. V závere prológu sa však už ukázali nedostatky AI, kedy sa mi podarilo postupne štyri stráže nalákať na jedno miesto na schodoch. Bolo veľmi ľahké iba počkať na schodoch, spadnúť o poschodie nižšie, keď si stráž prišla obzrieť mŕtvolu, zabiť ju potichu a opakovať.
The Outer Worlds 2 beží na Unreal Engine 5 a zatiaľ ťažko hodnotiť, ako dobre je to celé zvládnuté. Jedna vec je spracovanie, ktoré je fajn. Nie sú to žiadne vizuálne orgie, ale rozhodne to neurazí a opäť to stavia na štylizovanom spracovaní. Druhá vec je, ako sa bude hra správať, keď vyjdeme z lode a lineárnych misií na planéty, ktoré ponúknu otvorené prostredie s množstvom NPC. V novinárskom deme všetko bežalo hladko aj pri explozívnych scénach, ale až tam uvidíme, ako si hra a jej engine poradia s väčšími priestranstvami.
Vaša postava síce nie je nadabovaná, ale všetky tie postavy, stroje a kadečo iné už majú svoje hlasy a dabing je opäť niečo, čo musím pochváliť. RPG bez kvalitného dabingu dnes nemôže existovať a v Obsidiane to vedia, takže stavili aj na známe herné hlasy, ktoré postavy oživujú. Bohatá zvuková kulisa je dotvorená nielen mnohými efektmi vytvárajúcimi pohlcujúce sci-fi prostredie, ale aj hudbou. Z nej sme zatiaľ mohli počuť len málo, ale aj to stačilo. Stará sa o ňu Justin E. Bell, ktorá s Obsidianom spolupracuje už od dôb New Vegas rozšírení a aj teraz sa zdá, že presne trafil zadanie a vytvoril hudbu, ktorá ku hre parádne sadne.
Aj napriek tomu, že demo bolo tak krátke, dalo sa prechádzať niekoľkými spôsobmi. Schopnosť hackovať pomohla pri ovládaní automechov, schopnosť otvárania zamknutých dverí uľahčila prístup do určitých miest, schopnosť presviedčať pomohla pri Cadetovi Corbinovi, ktorý, keď zistil, že sme ho v úvode oklamali s falošnou identitou, odmietal otvoriť priechod k labákom. Pri rozhovoroch sa objavovala veta, že postava si toto zapamätá, a zdá sa tak, že aj úvodné rozhovory so spoločníkmi sa odzrkadlia v neskorších konverzáciách. Aj tak krátky prológ nás tak presvedčil, že The Outer Worlds 2 bude hra obrovských možností a bude záležať iba na vás, ako si zážitok prispôsobíte.