MUTANT YEAR ZERO: ROAD TO EDEN

MUTANT YEAR ZERO: ROAD TO EDEN

5.5

Mutanti na ceste do raja - alebo možno do pekla

Recenzia na PC verziu

Aj vy ste boli zvedaví na Mutanta? Už na prvý pohľad vizuálne príťažlivý titul, ktorý vychádza z u nás menej známej stolovej hry, chcel na konci roka priniesť to najlepšie na poli taktických hier. Ale ani náhodou to nevyšlo, hoci hra mala všetky predpoklady na to, aby uspela. Ibaže nestačí ponúknuť len pekný vzhľad, treba aj poskytnúť chytľavú hrateľnosť, dostatočne bohatý a hlavne vybalansovaný obsah. A práve v tomto smere vývojári zlyhali.

Umiestnenie do post-apokalyptického prostredia, v ktorom dostali hlavný priestor mutanti, čo majú väčšinou ľudské telo, ale zvieracie hlavy, je fajn. Jednotlivé lokality ukazujú ruiny „starobylej" vyspelej civilizácie - rozumej našej civilizácie po nedávnom kolapse. V praxi to znamená, že prechádzate pomedzi vraky áut a spustnuté príbytky sčasti pokryté bujnejúcou vegetáciou, ktoré sa zachovali z čias, keď tu vládol človek. A vyzerá to zaujímavo.
 
Poklady minulosti a kreatúry, nájazdníkov a fanatický kult z aktuálneho sveta spoznávate prostredníctvom skupinky svojských hrdinov. Na začiatku sú dvaja a jeden z nich je sviňa. Nie, nechceme ho urážať a nemáme nič proti nemu, len tým chceme povedať, že namiesto ľudskej má na krku bravčovú hlavu. Ale napriek tomu je to chlapík, ktorý sa hlavne neskôr vie obracať v boji. A sprevádza ho ďalší mutant, ktorý má pre zmenu hlavu kačice. Neskôr sa k nim pridá ešte hŕstka ďalších bastardíkov - niekto má viac ľudské črty, iný zvieracie, ale každý má nejaké mutácie. A práve tie prinášajú jednotlivým postavám rôzne bonusy.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden Atmosféra hry je úžasná vďaka peknej grafike a zaujímavým lokalitám.
Atmosféra hry je úžasná vďaka peknej grafike a zaujímavým lokalitám.


Mutant Year Zero: Road to Eden To naozaj? Tohto robota nemôžem zasiahnuť pretože je vraj „výborne krytý.
To naozaj? Tohto robota nemôžem zasiahnuť pretože je vraj „výborne krytý.


Mutant Year Zero: Road to Eden Artefakty sú vlastne pozostatky z našej doby.
Artefakty sú vlastne pozostatky z našej doby.





Každý člen vášho tímu má set mutácií, ktoré si odomykáte bodmi získanými pri každej novej úrovni postavy. Mutácií však nie je veľa, sotva desiatka a navyše mnohé z nich nie sú veľmi zaujímavé. Niektoré sú pasívne, iné aktivujete v boji podľa potreby. Takýmto spôsobom si zlepšujete šancu na kritický zásah, umožníte krátky let na krídlach, získate schopnosť doliečovať sa jedením pozostatkov nepriateľov alebo možnosť ich ovládnutia.

Tie isté body však môžete investovať aj do atribútov, čo je vlastne len línia piatich podporných bonusov, ktoré vám pridajú cenné dieliky zdravia alebo zvýšia rýchlosť. Nič komplexnejšie nečakajte. Aby ste to všetko nezískali priskoro, každá lepšia schopnosť a vyšší atribút stojí viac bodov. Levely však pribúdajú rýchlo, neskôr až priveľmi rýchlo - bežne pribudne po jedinom súboji jedna a neskôr pokojne aj tri úrovne naraz všetkým členom družiny. Čudné? Veru áno, ale to je len jedna z mnohých podivností hry.

Pri bežnom prechádzaní malými sektormi, na ktoré je delená celá hra, sa pohybujete v reálnom čase a buď celá vaša skupinka, alebo po jednom. Boj nastáva vo chvíli, keď sa dostanete do zorného poľa nepriateľa. Je to okruh, ktorý sa zmenší, keď sa zakrádate. Vtedy vypnete baterky a je šanca, že nenápadne prekĺznete okolo. Ale boj môžete iniciovať aj sami, čo nie je na škodu, pretože potom začínate a máte taktickú výhodu. Lenže aj tak vám to niekedy nepomôže.

Hoci máte všetky zozbierané postavy pri sebe, aktívne môžu byť maximálne tri, čo znamená, že do boja nastupujete s trojčlenným tímom. A proti vám je bežne niekoľkočlenná presila. Prečo? Lebo je hra zle vybalansovaná a hlavne len ojedinele funguje možnosť separovať nepriateľov, hoci to má byť kľúčový faktor pri dobýjaní oblastí. Celá hra je totiž rozdelená na pomerne malé sektory, v ktorých je rozložený určitý počet nepriateľov. V ideálnom prípade priebežne oddeľujete jednotlivé kusy alebo pár protivníkov od ostatných a takto postupne vyčistíte okolie. Ale ako sme už uviedli, v praxi sa to nedá uskutočniť skoro nikdy. Je síce pekné, že ak v jednom kole zlikvidujete cieľ tichými zbraňami (kuša, pištoľ s tlmičom), nevzbudíte rozruch. Ale jednak je takýchto zbraní veľmi málo a navyše často nedorazíte cieľ v tom jedinom kole. A bude rozruch.

Zvyčajne to dopadne tak, že jediný zalarmovaný nepriateľ privolá úplne všetkých darebákov v oblasti, a to sa ich potom na vás valí aj viac ako tucet. Mnohí z nich sú pre vás ľahké sústo a zložíte ich rýchlo - stačia dve alebo tri rany. Iní sú poriadne húževnatí a najhoršie je, keď ich sprevádza med-bot. To je robot, ktorý oživuje mŕtvych organických nepriateľov. Preto by ste ho mali zničiť čo najskôr, čo však nie je vždy možné. Plechový liečiteľ sa spravidla stiahne do úzadia a zatiaľ čo vy zraňujete protivníkov, čo sa k vám približujú, tam vzadu znovu povstávajú nebožtíci, ktorých ste odstránili v minulom kole. Najviac nás šokovalo, keď med-bot behom chvíle vzkriesil mŕtveho bossa s polovicou života, zatiaľ čo sme sa pokúšali doraziť jeho zvyšných poskokov.
 
Samotný robot-liečiteľ je pritom zaujímavý protivník, lenže keď behom krátkej doby oživí viac nepriateľov, ako ich vy stihnete pozabíjať v niekoľkých kolách, je to naozaj pekné svinstvo. Aj iné druhy nepriateľov sú pritom zaujímavé, hoci mnohých budete neznášať. Majú svoje špecifické štýly aj spôsoby útoku a mali by ste to zohľadniť pri taktike. Pyro hádže zápalné fľaše a ak sa vaše postavy držia pri sebe, schytajú to aj všetky naraz. Ale keď ho zlikvidujete, efektne vybuchne a okolo seba zanechá ohnivé pole, ktoré môže zraniť aj jeho spolubojovníkov. Potom je tu húževnatý obrnenec, ktorý má veľa života a brnenia a s obľubou zrazí nejakú vašu postavu na zem a na niekoľko kôl ju vyradí z boja. Strelci sú nebezpeční z diaľky, ale ak podceníte banditov so sekáčmi a dostanú sa príliš blízko, spôsobia nepríjemné zranenia. Šaman síce nečaruje a je to iba bandita, ale ak ho okamžite neodstránite, trúbou privolá posily. A podobných špecifických protivníkov je tu viac a ich sortiment oceňujeme.

Boj ako taký vychádza z XCOMU, a tak  spočiatku môžete mať dojem, že na ňom nie je čo pokaziť a bude prebiehať bez problémov. Opak je pravdou. Bitky prebiehajú v ťahovom režime a každá postava má v kole dva akčné body. Môže ich využiť na pohyb alebo nejakú aktivitu - streľbu, liečenie, hádzanie granátov. Pri pohybe v teréne využijete objekty na krytie. Pri streľbe sa zobrazí detailný pohľad na cieľ s percentuálne vyjadrenou šancou na úspešný zásah. To by bolo ok, keby to spoľahlivo fungovalo.

Lenže v boji veľmi často dochádza k absurdným momentom, keď hra nelogicky vyhodnotí situáciu. Na jednej strane trafíte lovca, ktorý je za prekážkou ďaleko od vás, ale súčasne nedokážete zamerať protivníka, ktorý úplne neodkrytý stojí päť metrov od hlavne vašej pušky. Hra vám vypíše, že nemáte šancu zasiahnuť ho. Alebo dokonca to, že cieľ vlastne nevidíte, aj keď ho máte ako na dlani. A potom sú tu zvýhodnení nepriatelia, napríklad Pyro, ktorý hádže fľaše aj keď je k vám otočený chrbtom, hodí extrémne ďaleko a pokojne aj cez steny budovy.  Keď k tomu pridáte výraznú početnú prevahu protivníkov,  je jasné, že budete kapať ako muchy a boje neraz reštartovať. Prirodzene to vedie k frustrácii. A aj na obťažnosti, ktorú tvorcovia odporúčajú začiatočníkom. Aj tá je veľmi nevyvážená a náročná, no aspoň tak netrpíte nedostatkom lekárničiek, keďže sa vám postavy automaticky zregenerujú po každom boji, ktorý prežijú.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden Uctievanie bômb. Kde sme to už videli?
Uctievanie bômb. Kde sme to už videli?


Mutant Year Zero: Road to Eden Ten s tou napuchnutou hlavou je dosť nebezpečný fanatik. Aj naňho príde rad.
Ten s tou napuchnutou hlavou je dosť nebezpečný fanatik. Aj naňho príde rad.


Mutant Year Zero: Road to Eden Stačí vám takýto vývoj postavy, s ktorou sa pretĺkate celou hrou?
Stačí vám takýto vývoj postavy, s ktorou sa pretĺkate celou hrou?





Vedeli by ste sa však prispôsobiť aj takémuto nerovnému boju a v druhej polovici hry sa vám to skutočne aj podarí - ak dovtedy vydržíte. No v prvých hodinách vás bude neskutočne iritovať nevyváženosť bojov a hlavne nedostatok možností ako sa vytrénovať a dostatočne pripraviť. V prvom rade prichádzate do lokalít, kde majú nepriatelia vyššie levely ako vy. Logika hovorí, že by ste mali ísť inam, pozabíjať nejakých šupákov, aby ste to dorovnali a získali extra skúsenosti a mutácie. Problém je v tom, že je všetko rozdelené na sektory, ktoré sa síce niekedy vetvia, ale hra vás pustí len do pár z nich. Až v oveľa neskoršej fáze hry máte väčšiu možnosť výberu. Takže spočiatku dlho nemáte veľmi kam ísť. Teoreticky sa dá nenápadne obísť prisilných nepriateľov a prešmyknúť do ďalšej zóny. Ale tam vás čakajú ešte silnejší protivníci a nič tým nevyriešite. A ak sa chcete vrátiť do predošlých oblastí a pomôcť si grindovaním, máte smolu. Tie miesta ste už vyčistili a nemáte tam koho zabíjať, populácia sa neobnovuje (čo by v tomto prípade pomohlo), nie sú tam ani nejaké vstupy do bludísk, jedine zabudnuté predmety na zemi.

Takže si poviete, že vám pomôže lepšia výbava. Tu však nastáva ďalší problém - odkiaľ ju vziať? Korisť, ktorú vám zanechajú nepriatelia alebo nájdete v okolí, je veľmi skromná. Truhlice, v ktorých sa skrýva brnenie alebo zbraň, sú raritou a budete vďační za každú jednu z nich. Okrem toho pri telách občas zostane granát a väčšinu nálezov tvorí šrot a súčiastky do zbraní. Nakupovať môžete na jedinom mieste - v takzvanej arche, kam sa vraciate z výprav a je to vlastne posledné útočisko a vás provizórny domov.
 
Archa je skromné sídlo, kde môžete navštíviť jej vodcu, ale ten vám nijako nepomôže a nič nedá ani vtedy, keď asistujete komunite na jeho príkaz. A potom sú tu tri stánky. V jednom za šrot nakúpite výbavu. Teda spočiatku vlastne ani veľmi nenakúpite, lebo ani toho šrotu nie je veľa a jednoducho nie sú miesta, kde by ste ho získali dostatok. Neskôr už by aj bolo za čo, ale sortiment obchodu sa len ojedinele dopĺňa a to už máte oveľa lepšie kúsky, ktoré ste si pracne našli. Takže v podstate sa tam vraciate len kvôli lekárničkám.

Druhý stánok je provizórna dielňa, kde si môžete nechať upraviť vašu výzbroj, ak máte dostatok súčiastok do zbraní a potrebné doplnky. Každá zbraň môže mať maximálne dva - spravidla nejaký zameriavač či ďalekohľad a čosi k tomu. A tú svoju pušku či pištoľ môžete dať vylepšiť až na tretiu úroveň. Takýmito úpravami zlepšíte jej účinok, šancu na kritický zásah a zvýšite dostrel. V treťom stánku je obchodník s artefaktmi - to sú vlastne technologické hračky, ktoré nájdete v teréne. Za prinesené artefakty si môžete odomknúť desať globálnych bonusov. Zvýšia celkové poškodenie, ktoré spôsobí výš tím granátmi, alebo s extra účinkom zbraní proti živým či robotickým nepriateľom, posilnia lekárničky, pridajú bod k účinnosti každej zbrane, znížia ceny v obchodoch.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden Zbraní a výbavy je málo, ale aspoň sa dá trochu vylepšiť.
Zbraní a výbavy je málo, ale aspoň sa dá trochu vylepšiť.


Mutant Year Zero: Road to Eden Hru tvorí séria separovaných lokalít, ktoré nie sú veľké a postupne sa odomykajú.
Hru tvorí séria separovaných lokalít, ktoré nie sú veľké a postupne sa odomykajú.


Mutant Year Zero: Road to Eden Tam za dverami čakajú odpovede na zásadné otázky.
Tam za dverami čakajú odpovede na zásadné otázky.




Veľmi rýchlo zistíte, že sú tieto možnosti a spôsoby vybavenia priveľmi skromné a nedostačujúce. Nebudete mať vhodné vybavenie, pretĺkate sa s nízkymi levelmi vašich postáv a čelíte presile - frustrujúce a zúfalé. Zmení sa to skutočne až v druhej polovici hry, keď nájdete niekoľko skvelých brnení a zbraní a pridajú sa k vám zaujímavejšie postavy. Potom už, paradoxne, začne byť hra príliš jednoduchá a ku koncu zložíte aj nepriateľov, ktorí majú aj o desať levelov viac. A  konečne sa vám otvorí viac lokalít a už si môžete vybrať, kam pôjdete. A začne to byť zábavné... a zrazu je koniec. A vy máte rozporuplné dojmy a vidíte, že príbeh spel presne k takému záveru, aký ste čakali a prekvapí vás snáď len to, kto môže za to, ako vyzeráte. A možno vás neprekvapí ani to.  

Čo si teda o tom všetkom môžete myslieť? Hra je spočiatku veľmi nevybalansovaná, boje sú plné hlúpych chýb, kvôli ktorým prestávajú byť zábavné. Vývoj postáv je veľmi obmedzený, aj keď tie zvieratká s čiapočkami a klobúčikmi vyzerajú milo a vtipne. Nemáte kde a ani veľmi čo nakupovať ani zbierať. Nedostatočná výbava, takmer žiadna interakcia s okolím a prakticky nijaké dialógy ani voľby. Obmedzené možnosti postupu a vlažný príbeh, hra občas spadne alebo narazíte na nejaké chyby a kolísanie fps. Grafika je veľmi pekná, hlavne na pomery taktickej hry, ale iba tá to nezachráni. Takže čo? Treba dúfať, že oficiálne vydaná hra je aspoň sčasti lepšie vybalansovaná ako novinárska verzia, ktorú sme dostali niekoľko dní pred vydaním. Ale aj tak je jasné, že potrebuje záplaty, ktoré by po istej dobre mohli hru spraviť prívetivejšou. Ale s tým nedostatkom obsahu a chudobnými, oklieštenými možnosťami už tvorcovia veľa nenarobia. 

Takže čo? No je to sklamanie na plnej čiare a ani druhá, výrazne zábavnejšia polovica hry veľmi nevylepší celkový zlý dojem a negatívne pocity, ktoré nás sprevádzali prakticky neustále. Aj v tých skromnejšie zastúpených momentoch, keď sme sa viac bavili ako trpeli. Ak  sa napriek všetkému chcete do toho pustiť, počkajte na poriadnu rekonštrukciu hry a zľavu. Momentálne ale Mutant nevyhovuje ani po stránke kvality, ani obsahu.

Druhá strana mince: Ak sa prehryziete cez veľmi neprívetivý úvod, zvyknete si na nevyladené boje a nebude vám prekážať chudobný vývoj postáv a nedostatok výbavy, napokon môže prevládnuť zábava nad frustráciou. A tá atmosféra je naozaj výborná, lokality zaujímavé a nepriatelia nápadití (i keď nie veľmi bystrí). Ak toto vo vašich očiach dokáže prekryť zmienené nedostatky hry, potom si výsledné hodnotenie posuňte aj o dva body vyššie.


napísal uni 4.12.2018
Páči sa mi! (+1)
5.5
Vo svete
8.0
Ohodnotiť
MUTANT YEAR ZERO: ROAD TO EDEN
+ zaujímavé lokality a groteskné postavy
+ pekná grafika a atmosféra post-apokalyptického sveta
+ sortiment nepriateľov a možnosť zrýchlenia ich ťahu
+ podstatne zábavnejšia druhá polovica hry
- zle vyvážené boje so zásadnými nedostatkami
- slabá interakcia s okolím
- biedny vývoj postáv
- veľmi obmedzený sortiment a dostupnosť predmetov
- veľmi limitované možnosti
- celkovo je hra zle vybalansovaná a spočiatku veľmi frustrujúca
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core i5-760, 6 GB RAM, GTX 580, OS Win 7 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
icon
7.0
MANTOR    8.6.2019
+ atmosfera+ mozny stealth pristup+ customizacie zbrani- slaba znovuhratelnost- ... zobraziť

PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Funcom / The Bearded Ladies
Štýl: Stratégia
Dátum vydania: 4. december 2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19539)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk