Aké technológie ponúkajú hráčom Nvidia grafické karty? Prečo sa oplatia? |
Nvidia neustále rozširuje svoju ponuku funkcií, ktoré prináša hráčom v GeForce RTX kartách a pozrime sa, aké technológie doteraz predstavili a ako vlastne fungujú. Ak si pamätáte, Nvidia začala pred tromi rokmi s ray tracingom s prvými RTX 20, pridala k nemu DLSS funkciu aby následne doplnila aj Nvidia Reflex. Minulý rok to s RTX 30 generáciou kariet celé posunula o krok vpred ako výkonovo, tak aj kvalitou.
Raytracing Ray tracing je základná funkcia grafiky novej generácie, ktorá umožňuje upustiť od starých funkcií predpripravených odleskov, tieňov, globálnom nasvietení a všetko dokáže posunúť vpred realtimeovo. Grafická karta tak rovno vypočítava odrazy lúčov a následne ich zapracuje do obrazu. Niežeby ray tracing bol niečo nové, ale v tejto rýchlosti to doteraz nebolo. Nvidia to umožnila zapracovaním špeciálnych RT jadier do grafiky, ktoré sa presne o tieto výpočty starajú a vďaka svojmu výkonu to vedia spraviť veľmi rýchlo. Ale nielen tie sa starajú o výsledný obraz, pridané sú aj Tensor jadrá, ktoré slúžia na akceleráciu umelej inteligencie. Tá sa postará o vyhladenie ray tracingových efektov, keďže bez nich by boli štandardne zašumené. Ak si pamätáte, jednou z prvých hier, ktorá implementovala odlesky, bol Battlefield V, ktorý ponúkol prvú ukážku toho, čo ray tracing dokáže. Naplno sa ray tracing rozbehol minulý rok, kedy prišiel Control s veľmi pekným zapracovaním, ale aj Cyberpunk 2077 alebo Watch Dogs Legion, ktoré ukázali zapracovanie ray tracingu v otvorenom meste. Výrazné zapracovanie ukázalo aj Metro Exodus v Enhaced edícii, ktorá ponúkla nasvietenie renderované čisto cez raytacing. Technologicky je zatiaľ najďalej zapracovanie ray tracingu v Minecraft RTX, ktorý je kompletne renderovaný ray tracingom. Nielen jednotlivé funkcie dolepené do rasterizovanej grafiky, ale plne 3D obraz renderovaný cez ray tracing. Síce ešte predtým túto technológiu ukázali aj v Quake 2 RTX, ale pri Minecrafte to posunuli vpred: Úplne novú funkciu ray tracingu a to RTXGI využíva práve vydaný Icarus od autora DayZ. Teraz nás vyšle na planétu, ktorú nasvieti práve cez RTX Global Illumination. Tá umožní realistické a hlavne realtimeové zobrazenie slnečného a mesačného svetla na rôznych typoch povrchov. Aká bude budúcnosť ray tracingu? Vyzerá, že zaujímavá, keďže ho po Nvidii zapracovali aj ďalšie platformy a firmy ho postupne do hier pridávajú. Popritom skúšajú stále ďalšie a hlbšie aplikácie efektov. Pritom nevyhnutne nemusí byť rayt racing použitý na výpočet grafiky, napríklad niektoré hry už cez ray tracing riešia aj zvuk.
DLSS Ale ray tracing má od začiatku svoju dvojičku, ktorá ho sprevádza a to DLSS. Teda Deep Learning Super Sampling, čo je funkcia, ktorá dokáže zvyšovať rozlíšenie obrazu len vďaka AI výpočtom a to s minimálnou stratou kvality obrazu. Je to niečo ako výkon zadarmo.
O túto funkciu sa v GeForce RTX kartách starajú Tensor jadrá, ktoré sú špeciálne navrhnuté na AI. Iné karty zatiaľ tieto funkcie nemajú, aj preto spracovanie obrázky s kvalitou DLSS teraz nájdete len na Nvidia kartách. AI totiž rozanalyzuje zmenšený obraz a pomocou prednaučených dát ho dokáže zväčšiť a doplniť chýbajúce detaily. DLSS je veľmi vhodné pri zapnutom ray tracingu v hrách, keďže ray tracing vyžaduje veľa výkonu a DLSS ho dokáže vyvážiť. Umožňuje tak grafike napríklad počítať 1080p alebo 1440p obraz a následne ho zväčší na 4K. Detaily pritom stále budú vysoké, v niektorých prípadoch ešte vyššie ako v obraze bez DLSS, keďže dokáže vytiahnuť aj subpixelové dáta. Síce DLSS malo váhavý štart s 1.0 verziou, kde zapracovanie bolo komplikované a obmedzené na určité rozlíšenia, od verzie 2.0 sa to výrazne zlepšilo a aktuálna 2.3 verzia odstránila aj rôzne motion dáta, ktoré predchádzajúce verzie zanechávali na obraze.
Čo je pri DLSS dôležité, je, že v poslednej dobe už nie je zapracovávané len do ray tracingových hier, ale aj do štandardných, vďaka čomu si viete zvýšiť rozlíšenie alebo framerate aj na štandardných hrách. Špeciálne sa to zíde na multiplayerovkách, kde si zapnete DLSS (z nových hier Battlefield 2042, Back 4 Blood) a môžete získať aj dvojnásobne vyšší framerate. Napríklad DLSS je už aj v Red Dead Redemtion II, kde vzhľadom na náročnosť hry veľmi pomôže. Najnovšie dostal DLSS aj Horizon Zero Dawn, ale aj Farming Simulator alebo Guardians of the Galaxy. Funkcia je už zapracovaná v populárnych enginoch ako Unity a Unreal a náležite tomu ho dostáva stále viac hier. Už je ich cez 130.
Nvidia Reflex Keďže Nvidia si uvedomila, že vysoký framerate nie je v hrách všetko, dôležitá je aj odozva ovládania ako takého. Hlavne v multiplayerových hrách to je doslova otázka prežitia a aj preto vytvorili Nvidia Reflex funkciu. Nvidia Reflex sa stará o čo najrýchlejšie reakcie ovládania a ich presunutia do hry. Samozrejme hardvér, ktorý ste si kúpili, to nedokáže ovplyvniť (ideálne kupovať myš a klávesnicu s čo najrýchlejšou odozvou), ale systémové oneskorenie sa spolu so zapracovaním Reflexu do hry snaží znížiť na minimum. Náležite tomu ju už má zapracovanú 7 z 10 najhrávanejších multiplayerových hier. Reflex má zapracovaný Valorant, Rainbow Six Siege, Fortnite, Overwatch, COD Cold War, nový Battlefield 2042, ale aj Apex Legends a rôzne ďalšie multiplayerovky. Ale už sa dostáva aj mimo tohto čisto esportsového klubu a reakcie autori začínajú znižovať aj v bežných hrách, napríklad ho má aj síce akčne pomalší, ale na rýchle reakcie veľmi zameraný Tarkov, rovnako Rust, ktorý je z úplne iného štýlu. Pri multiplayerovkách je ideálne mať ako výkonnú grafiku, tak dobrý monitor a aj čo najlepšiu klávesnicu a myš. Keďže ich odozva sa ťažko presne zisťuje, Nvidia vie sama o sebe merať oneskorenie systému, nakoniec to si viete zobraziť aj cez GeForce Experience funkciu, ale doplnky nevie merať, a preto je funkcia Reflex Analyzer zapracovávaná aj do myší a monitorov. Ak si kúpite monitor s Reflexom a aj myš, dostanete kompletnú diagnostiku vášho systému. Napríklad z myší majú zapracovaný reflex ASUS ROG KERIS alebo CORSAIR SABRE série myší a rôzne ďalšie, prípadne Razer Deathadder v2 Pro. Z monitorov zase Acer Predator X25 360Hz Esports, alebo Alienware 25.
Prečo Nvidia GPU? Všetko toto sú funkcie, ktoré v tejto kvalite a rýchlosti ponúka len Nvidia a GeForce RTX grafiky tak sú základom toho, čo potrebujete na ich využitie. Či už zoberiete desktopové verzie alebo notebookové, je to na vašich preferenciách.
Plus široké portfólio notebookov, stolných PC a grafických kariet je dostupných na Alza.sk. |
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Sony si v Japonsku zaregistrovalo nový PS5 model 76
- Video z Unreal Engine 5 vyzerá ako z reálneho života 77
- Aké hry Microsoft vydá ešte tento rok? 76
- Dead Space Remake sa ukázal, zverejnil dátum vydania 48
- EA oficiálne končí spoluprácu s FIFA 45
- Aké hry už boli tento rok odložené? 23
- Kde sa bude odohrávať Mafia IV? 35
- Aký herné PC zložiť na jar 2022 za 700, 1000, 1500 eur? 65
- PS Plus predstavilo ponuku hier pre Extra a Deluxe predplatiteľov 170
- Starfield a Redfall boli práve odložené 147 zobraziť viac článkov >