SCORN

SCORN

8.5

Unikátny mix Gigera a Freuda

Recenzia na PC verziu

Sú hry, ktoré naozaj otvárajú diskusiu na tému, či sú hry umením, pričom samé sú veľmi dobrým argumentom pre to, aby sme ich za umenie považovali. Samozrejme, nie sú tu „popkorňáky“ ako Call of Duty aj iné, ktoré síce majú milióny fanúšikov a ich autori sú bez debát šikovní, ale je to ako film od Michaela Baya – rýchla konzumná zábava bez hlbšieho zmyslu. Potom ale máme aj filmy, nad ktorými sa zamýšľate týždne, mesiace po ich videní, lebo ponúkajú priestor na debatu, skúmanie, hlbšiu analýzu. A to isté je aj s hrami, pričom najnovším príkladom v tomto ohľade je nový hororový Scorn.

Dá sa napísať veľa o tom, čo Scorn vlastne je, ale považuje za dôležité už teraz zdôrazniť, čo všetko Scorn nie je. Je to síce horor, ale nie je to horor, ktorý vás chce vydesiť. Je to skôr horor, ktorý vás chce uchvátiť, pohltiť a prinútiť k tomu, aby ste sa nad ním zamysleli. Nečakajte „ľakačky", nečakajte gorefest, ale aj tak sa pripravte na to, že toto nie je hra pre slabé povahy. Je o utrpení. Utrpení, ktoré zažívate vy vtelení do svojej postavy, ale aj o utrpení, ktoré spôsobujete iným. Je to akcia, ale zároveň to nie je akcia. Je to viac adventúra, ktorá je pomalá, nevodí vás za ruku a chce vám nechať toľko času, koľko len potrebujete. V rukách ale budete mať zbrane a budete ich potrebovať. Len to nie je strieľačka.

Scorn vyzerá výborne, vyzerá tak masovo. Vyzerá tak, že dokáže zlákať davy hráčov. Mnohí ho budú považovať za najlepšiu hru roka, iných zase veľmi sklame, lebo nie je tým, čo od hry očakávajú. Takých možno bude aj väčšina, čo je škoda, aj preto píšem tieto riadky, aby som vás varoval, že hra možno nie je tým, čím by ste ju chceli mať. Ale rozhodne nie je zlá. Je výborná. Je presne taká, aká na trhu snáď ani nie je. Nie je to walking simulátor, na to je príliš slobodná a akčná. Svojím spôsobom mi pripomína Myst a podobné klasické adventúry, ale to skôr komplexnosťou.

Scorn
Scorn Zoznámte sa s vaším novým ja
Zoznámte sa s vaším novým ja


Scorn Atmosféru si zamilujete
Atmosféru si zamilujete


Scorn Hra vám robí veľmi nepekné veci
Hra vám robí veľmi nepekné veci





O čom je vlastne Scorn? Neviem. Síce si myslím, o čom je, ale je dosť možné, že moja predstava sa bude líšiť od tej vašej, keď hru dohráte. Autori úmyselne nechávajú veľký priestor na interpretáciu, takže po dohraní naozaj začnete uvažovať, o čom to celé bolo. Začnete sa o tom baviť s inými hráčmi, rozvíjať teórie, jednoducho koncom hry to pre vás nekončí. Je tu veľa utrpenia, je tu náznak cyklov a opakovania, sú tu aj sexuálne motívy. Niektoré obrazy možno pochopíte ako alegóriu na cisársky rez, inde zase jasne badáte coitus. Alebo nemusíte. Na hre je veľa nielen gigerovského, ale aj freudovského.

Ak od Scornu očakávate nejakú lineárnu cestu, nedostanete ju. Nie je tu z pohľadu hrateľnosti a ani z pohľadu naratívu. Na otázky neodpovedá, ale pokladá ďalšie. Toto je hra skôr pre inteligentnejších hráčov, ktorí nechcú len pasívne prijímať. Nemôžem povedať, že by v nej naratív chýbal, ale rozhodne sa ani len nepribližuje tradičnej (a jednoducho stráviteľnej) forme. Je skôr obrazový. Je založený na architektúre sveta. Celkovo je tu svet vnímaný skôr ako nejaká ďalšia postava, s ktorou interagujete, keď skúmate jeho tajomstvá. A že ich tu je požehnane.

Preberáte sa na neznámom a veľmi nepeknom mieste. Ste neznáma postava vo veľmi nepeknom stave. Snažíte sa z toho nejako dostať, utiecť do bezpečia, ale padáte iba hlbšie do podivnej pokrútenej temnoty. Hra je dosť zbehlá v tom, ako vás už od prvých až do posledných minút necháva trpieť. Robí vám fakt nepekné a neraz aj poriadne krvavé veci, až je vám ľúto vašej postavy. Umocňuje to dojem perspektívy, keďže je tu FPS pohľad a svoje telo pri pohľade vidíte celé. Ak vám niečo trčí z brušnej dutiny napríklad, vidíte to, možno s tým aj dokážete nejako interagovať.

Hra sa delí na 5 aktov, každý zaberie niečo vyše hodiny, ale veľmi závisí od vašej šikovnosti. Naozaj je to hra na približne 6 hodín, ale existuje aj šanca, že sa s ňou potrápite dlhšie. Záleží na tom, ako sa budete pozerať na jednotlivé hádanky. Každý akt, teda kapitola, predstavuje jednu veľkú hádanku. Musíte najskôr vyriešiť jednotlivé časti, ktoré sú vzájomne prepletené, aby ste sa dostali ďalej. Je to nechutné, ale vie to byť aj náročné. Musíte celú kapitolu vnímať ako jeden veľký puzzle a postupne doň zasúvať dieliky. Tu niečo aktivovať, tam rozpučiť embryo na krvavý lekvár a podobne.

Hneď začiatok hry odvádza skvelú prácu v tom, ako tieto princípy ilustruje. Dostanete sa do rozsiahleho prostredia plného mechanizmov, ale bez cesty von. Tušíte, že je asi za veľkými dverami pred nosom, ale neviete sa cez ne dostať. Chodíte bočnými chodbičkami, skúšate interakciu s rôznymi strojmi a postupne to do seba začne zapadať. Rovnako ale ilustruje aj náročnosť hádaniek, kde sa s jednou časťou môžete trápiť naozaj dlho. A taktiež ilustruje vaše možnosti. Nie vždy má totiž situácia len jedno riešenie. To brutálne je síce jednoduchšie, ale dá sa to aj inak. Možno pri druhom hraní.

Vaším primárnym nástrojom sú vaše ruky. Tie vašej postave strkáte tam, kam by ste sa sami nikdy neodvážili. Svet je plný biomechanických strojov, stvorená aj panelov. Vyzerajú desivo, nechutne, spôsobujú vám bolesť, ale musíte s nimi interagovať. Okrem toho ale dostanete do rúk aj iné nástroje. Jedným dokážete ovládať niektoré druhy panelov, ale do ruky vám zavedie istý mechanizmus. Druhý slúži na otváranie dverí, ale musíte ho upgradovať v priebehu hry. No a ešte sú tu zbrane. Tie sú štyri a až na jednu výnimku ich v hre asi ani nemusíte využiť. Minimálne v boji, často ich totiž potrebujete na riešenie hádaniek. Pamätajte, aj útek je možnosť.

Scorn
Scorn Gigerovský dizajn hre naozaj pristane
Gigerovský dizajn hre naozaj pristane


Scorn Hra prináša unikátne mechaniky
Hra prináša unikátne mechaniky


Scorn Akcia tu je, ale Scorn na nej nestojí
Akcia tu je, ale Scorn na nej nestojí





Základná zbraň má len akýsi vysúvací kolík a dokáže ho vysunúť a vrátiť dvakrát, kým potrebuje na chvíľu pauzu. V núdzi síce poslúži, ale viac vám pomôže na interakciu s bránovými terminálmi. Puška už poslúži aj v boji, akurát iba proti základným nepriateľom. Brokovnica už funguje naozaj dobre, ale zase je jej munícia veľmi vzácna. No a je tu granátomet. Načo? No nato. Uvidíte. Na boj to úplne nie je, ale na to už musíte prísť sami. Naozaj hra obsahuje len jednu jedinú akčnú sekvenciu, ale tá vám zase dokáže dať zabrať. Všetkých ostatných nepriateľov teoreticky dokážete obísť. Je to síce nebezpečné, ale z veľkej časti sa to dá. Ak náhodou prídete o časť života, tu a tam okrem strojov na doplnenie munície nájdete aj stroje na doplnenie života do divného organizmu, z ktorého to potom čerpáte.

Scorn od vás chce, aby ste uvažovali nekonvenčne. To je v poriadku. Akurát to s tou vágnosťou v prístupe k hráčovi trochu preháňa. Ja chápem, že autori chceli s hráčom komunikovať len minimálne, čo pomáha atmosfére a dojmu odlúčenia od reality aj pomoci. Ale výsledkom sú raz za čas situácie, kedy jednoducho nemáte poňatia, čo vôbec máte robiť, s čím a kde. Tak skúsite všetko a všade a nakoniec na to prídete. Už len to, že tu zbrane fungujú dosť atypický a to vrátane nabíjania, hra jednoducho neodkáže vysvetliť. Tak aj elementárna funkcia ako nabíjanie prebieha metódou pokus-omyl.

A to bohužiaľ nie je jediný nedostatok hry. Musím totiž spomenúť aj bugy. Tie nie sú nijako závažné minimálne nie v mojom prípade, ale vedia hranie znepríjemniť. Nejaké menšie som si snáď ani nevšimol, ale raz mi v hre z ničoho nič prestali fungovať interakcie. Jednoducho nešlo nič aktivovať, vystreliť, nič. Pomohol až reštart hry a tá našťastie automaticky ukladá vašu pozíciu pomerne často. Nanešťastie ale neponúka možnosť manuálneho uloženia. Nemám veľmi rád, keď takto vývojári obmedzujú možnosti hráčov.

Scorn
Scorn Je len na vás, ako budete interpretovať príbeh
Je len na vás, ako budete interpretovať príbeh


Scorn Hra vyzerá parádne aj v exteriéroch
Hra vyzerá parádne aj v exteriéroch


Scorn V niektorých momentoch budete naozaj žasnúť
V niektorých momentoch budete naozaj žasnúť




Graficky je to asi najkrajšia hra roka. Technicky je na tom veľmi dobre, ale to nie je ten dôvod. Výtvarnému štýlu jednoducho niet čo vytknúť. Akoby ju dizajnoval samotný Giger, cítiť z nej jeho ducha a bude vás fascinovať to, ako príťažlivo môže pôsobiť niečo, čo je vlastne hnusné. Scény, ktoré pred vás hra predostrie, sú jednoducho veľkolepé. Vyrazia vám dych a keď si už budete myslieť, že nič lepšie a zaujímavejšie hra nevie priniesť, vyvedie vás z omylu. Interiéry pôsobia skľučujúco, exteriéry nehostinne, nepriateľsky a neznámo. Atmosféra sa tu dá krájať a grafika má na tom obrovský podiel.

Nie je však tým jediným, čomu hra vďačí za to, že má priam úchvatnú atmosféru. Vynikajúco tu funguje aj zvuk. Autori naozaj pekne vedia narábať s hororom ako žánrom a svedčí o tom perfektná hudba, ktorá nikdy nie je príliš rušivá, vždy je skvele zasadená do scény a dopĺňa ju. Hlasov tu veľa nepočujete, skôr len rôzne stony, kriky, keď sa vám dejú zlé a nepekné veci. No a niekedy tu nepočujete nič. Lebo sú chvíle, kedy práve absencia zvuku najviac zvýrazní atmosféru a vystupňuje napätie.

Snáď som teda vytvoril obraz o tom, čo je a čo nie je Scorn. Možno nie je tým, čo hľadáte, a to je v poriadku. Možno je ale presne tým, čo od hry chcete. V každom prípade je to ale vynikajúci a výnimočný herný počin, je to kus umenia, je to horor, ktorý je nádherný vo svojom hnuse. Tlieskam autorom za odvahu priniesť niečo iné, čo na trhu nemá obdobu. A tlieskam im tiež za to, že sa im to podarilo naozaj kvalitne. Chyby tu sú, bol by som radšej, ak by neboli. A možno by som bol aj radšej, ak by sa s hrou dalo stráviť o hodinku-dve viac.


napísal matus_ace 14.10.2022
Páči sa mi! (+16)
8.5
Vo svete
7.2
Ohodnotiť
SCORN
+ perfektný dizajn
+ unikátna hrateľnosť
+ vynikajúce audiovizuálne spracovanie
+ dokonalá atmosféra
- mohlo to byť o niečo dlhšie
- niekedy by nezaškodilo lepšie komunikovať s hráčom
- bugy


RECENZIE HRÁČOV
icon
7.5
????    27.6.2023
+ grafika a celkovo umelecký dojem+ zvuk, hudba+ atmosféra+ rôzne prostredia... zobraziť
icon
10
NEMESIS T-TYPE    16.10.2022
Dohrané za 5 hodin 54 minut na XSX užasny zažitok na ktory nikdy nezabudnem + Grafika... zobraziť

PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Ebb Software / Ebb Software
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 14. október 2022
 3.10. 2023 (PS5)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19541)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk