EPIC MICKEY

EPIC MICKEY

Keď legenda kyberpunku uletí na rozprávkach

Dojmy

„Je to familiárny, no zároveň čudesný svet," uvažuje nahlas Warren Spector predtým, než sa s veľkým zapálením ponorí do rozprávania o svojom novom titule Epic Mickey, ktorý je dieťaťom manželského zväzku vlastného štúdia Junction Point a produkčného megadomu Disney. Výlet do rozprávkového sveta Walta Disneyho nikto od takého kalibru, akým je Spector, nečakal. Kyberpunková legenda sa však v 54 rokoch vracia do detstva a svoje bohaté skúsenosti vkladá do projektu, s ktorého svetom sa musí stotožniť každý. Veď, kto by nemal rád rozprávky Walta Disneyho?

Spector sa však pustil do práce, ktorú nezvládne len tak hocikto a chybu si nemôže dovoliť už len z prozaického dôvodu, Disney doň vkladá nádeje a bezostyšne mu verí. Materská spoločnosť mu dala tak voľnú ruku, že keby predviedol sci-fi cross over a postavičky z animovaných filmov modifikoval implantátmi, možno by mu to Disney prepáčila. Kreatívna sloboda je dvojsečná zbraň, Spector však s kolegami investoval toľko času do preprodukcie a prípravám, že pohľad na hru sa nedá výstižnejšie popísať ako citát v úvode článku. Berie dych.

Familiárny, no čudesný

A čo Spector spravil z predlohy a ako ju modifikoval pre potreby hry, ktorá, ako hovorí, kombinuje tri herné štýly „Z časti je to dobrodružstvo, z časti plošinovka a z časti RPG,"? Epic Mickey sa odohráva vo svete Wasteland, ktorej kraľuje Oswald the Lucky Rabbit, vôbec prvá postavička, ktorej kariéru ukončila sláva Myšiaka Mickeyho. Žiarlivosť je na mieste, ale aj zodpovednosť. V novom príbehu sa objavuje až po 81 rokoch! „Som nesmierne hrdý, že môžem byť súčasťou jeho veľkého comebacku," skromne začína prezentáciu Spector.

Vo Wastelande sa odráža kreativita, resp. odvrátená strana Disneyho minulosti, pretože tento svet je zaplnený zamietnutými, odvrhnutými, nahradenými, upravenými návrhmi postavičiek, ale aj takými, ktoré sú na dôchodku. A nejde len o hrdinov a obsadenie vedľajších rolí, ale aj o celé kulisy, lokality, koncepty a aj kusy zábavných parkov. Disneyho minulosť tak ožíva na jednom mieste, ktoré je postavené z čírej lásky a oddanosti voči predlohám, ako aj samotnej histórii. Epic Mickey je ako prechádzka zábavným parkom, pričom dopredu neviete, aké atrakcie na vás čakajú. Sila objavovania je podporovaná mimoriadnym zmyslom aj pre ten absolútne nepodstatný detail. Vedeli ste napríklad, že všetky interiéry budov sú poctivo ručne namaľované 2D obrazy, v ktorých sa pohybujete ako v klasických adventúrach?

„Vedeli sme od začiatku, že sa nemôžeme spoliehať iba na bohatú históriu a minulosť Myšiaka Mickeyho, museli sme sa dívať aj vpred. Povedali sme si, že musíme ponúknuť hráčom niečo nové, inovatívne, niečo, čo tu ešte nebolo.“ A tým niečim má pán Spector na mysli kreatívnu stránku prepojenú na jadro Epic Mickey – farbu a zmizík. Tieto dve tekutiny vám umožnia manipulovať nielen s prostredím, bojovať s nepriateľmi, ale aj objavovať tajné úkryty a cesty. „Inými slovami, hráči môžu dynamicky meniť okolie tak, aby ho zachránili.“ vysvetľuje jadro hernej mechaniky Spector.

Čarovná omaľovávanka

Farba a riedidlo, to sú zbrane, aj nástroje, aj posledná obranná línia. Sú iba dve, ale ich vzájomné kombinovanie a variabilita nemá konca. „Hráči môžu premeniť na kaluž alebo vymazať celé postavičky, objekty, steny, podlahy, ale aj zem, alebo môžu všetko obnoviť do pôvodnej krásy.“ Kreslenie možno poznáte z Okami alebo Max and the Magic Marker, ale v Epic Mickey čo nakreslíte, môžete zmazať a opakovane nakresliť. Nejde o nejaké predpripravné gestá natierača či maliara, špliechaním so štetcom zmažete celú skalu, nájdete pod ňou ukrytý drahokam a aby sa nič nepovedalo, zase ju dokreslíte naspäť. Môžete zmazať stenu a keď zistíte, že sa na vás valí skupina nepriateľov, tak ju zase nakreslíte a zamedzíte im prístup. Že stojí na plošinke nad lávou nepriateľ? Čo tak mu zmazať pevnú pôdu pod nohami? Že neviete vyskočiť do domčeka v korune stromu rodiny Swissovcov? Nakreslite si konáre a potom aj terasu pred vchodom! „Otázkou je, ako vy, hráči, využijete farbu a zmizík.“

Objekty, ktoré treba nakresliť, je vidno iba ako priehľadné siluety a tie, ktoré sa dajú zmazať, sú zase plnofarebné, aby vystúpili z pozadia. Treba však dávať pozor na reakcie sveta. Zmažete toho veľa v Adventurelande, čo je východiskový bod, kde dostávate misie a rozprávate sa s postavičkami, a obyvatelia si svoje tajomstvá nechajú pre seba, nebudú vám pomáhať a možno vám zamlčia nejaký ten questík. Od toho, ako postupujete hrou a či volíte konštrukčný či deštrukčný štýl, podľa toho sa odvíja aj koniec príbehu jednotlivých postavičiek. „Na štýle hry záleží,“ hovorí Spector.

Epic Mickey

Hra presne sleduje používanie farby a zmizíka, ktoré sa postupne doplňujú po dielikoch, ale na ich maximálne doplnenie potrebujete hľadať vedierka. Ak je vám po chuti všetko mazať, okolo Mickeyho začnú krúžiť malí zelení pomocníci. Nepriateľ po kontakte s nimi automaticky mizne (tvoria akýsi štít). Ak používate veľa farby, tak machule sú modré a nepriateľov premieňajú na vašich, čiže ich môžete využiť aj na boj proti svojim.

Trojitá porcia zábavy

V Epic Mickey sa hrateľnosť mení a kulminuje niekde na pomedzí tradičnej hopsačky a modernej akčnej adventúry. „V hre sa nachádzajú tri typy lokalít na preskúmanie: zóna questov, zóna cestovania a akčná zóna.“ Prvá menovaná je pokojné miesto, kde môžete zbierať predmety, pripravovať sa na ďalšiu misiu, kupovať predmety, nástroje, rozprávať sa s postavami alebo môžete pre obyvateľov splniť nejaký ten quest, ako napríklad nájsť Poklad (Treasure) pre Smeeho (pravú ruku Kapitána Hooka), ktorý vás nechce pustiť do ďalšej lokality. Ak mu prinesiete strateného macíka menom Poklad, tak dostane rozum a dokonca vám dá aj kompas a nejakú radu k tomu. Smee vám povie o uväznenej lodi na Ostrove Lebiek (Skull Island), ktorú potrebujete na vaše ďaleké cesty a spomenie si aj na zákerný stroj meniaci pirátov na mechanické monštrá.

Ostrov lebiek sa nachádza za bránou, kde stojí plátno, na ktoré sa premieta animovaný film. Plátno je brána do sveta Kapitána Hooka, ale čo sa stane po jeho vstupe, to sa nevidí každý deň. Zóna cestovania je v podstate svetom známych rozprávok, úroveň v E3 deme bola inšpirovaná Steamboat Willie, čo je animák z roku 1929, kde sa prvýkrát objavil Myšiak Mickey. A čo je najlepšie, tieto levely sú aj loading obrazovkami, takže aj pri čakaní na väčšie sústo si môžete len tak hopsať, zbierať objekty a zoznamovať sa so známymi postavami ako Clarabelle Cow či Peg Leg Pete!

„V hre je oveľa viac rozprávok, ktoré nám dali priestor, aby sme si uctili kreatívnu minulosť Disneyho sveta a súčasne aj klasické hopsačky, ktoré všetci tak milujeme od 8-bitovej éry.“ komentuje mimoriadne kreatívne vyriešené prechody medzi levelmi a svetmi Spector. Preskakovanie medzi filmovými pásmi silne pripomína prechádzku z jedného animovaného filmu do druhého v Kingdom Hearts.

Poslednou časťou je akčná pasáž na Ostrove Lebiek, kde sa to hemží nepriateľmi a príležitosťami odhaliť nejaký ten tajný priechod, cestičku alebo poklad. Na vyslobodenie ponorenej lode však Myšiak potrebuje dvihnúť tri kotvy a ak zostane čas, tak aj zničiť alebo opraviť stroj na premenu pirátov. Túto úlohu môžete ignorovať, ale pripravíte sa o prekvapenia ďalej v hre. Stroj je poháňaný štyrmi pumpami, ktoré môžete naplniť zmizíkom (tým ho zničíte) alebo farbou, čím sa výrobný proces zneguje a z mechanickým monštier sa stanú opäť piráti.

Trojicu navijakov od kotiev strážia nahnevaní nepriatelia, s ktorými sa môžete vysporiadať aj mimoriadne efektne. Hodíte im pred nos televízor, kde beží rozprávka (opäť Steamboat Willie), oni si pekne sadnú a vôbec si vás nevšímajú, čo robíte za ich chrbtom. Môžete s nimi aj bojovať, ale prečo nevyužiť trochu tej kreativity? Podobne môžete vpadnúť do ďalšej jaskyne s navijakom cez zmazaný strop a nepriateľa vo vnútri zmastiť nepripraveného, pretože očakáva, že budete zápasiť so spustenou mrežou.

Epický Mickey

Na pláži ostrova sa túla aj obrovský krabopavúk, s ktorým nie je vôbec sranda. Na jeho porazenie ho musíte najskôr farbou spomaliť a potom zmazať časť štítu. Jeho mrštná nátura a vysoká výdrž vyžaduje zopakovanie tejto procedúry trikrát, ale ponúka sa aj rýchlejšie riešenie. Postavíte pred kraba televízor, ktorý v dobrej nálade rozbije, čím spácha samovraždu, pretože obrazovka exploduje.

Warren Spector si našiel svoj piesoček a svetu Walta Disneyho dáva nečakaný rozmer. Buduje temný Disneyland, z ktorého musí Myšiak Mickey na jednej strane uniknúť, no na druhej cíti zodpovednosť za to, čo napáchala jeho sláva. Mickey Mouse nemôže za to, že je slávny, Spector nemôže za to, že je geniálnym dizajnérom a Epic Mickey nemôže za to, že z nej bude veľká bomba, na ktorú budú ostatné žiarliť, rovnako ako Oswald na Myšiaka.

napísal spacejunker 30.6.2010
EPIC MICKEY

Wii