ASSASSIN'S CREED ODYSSEY

ASSASSIN'S CREED ODYSSEY

9.0

Odysea v starom Grécku začína

Recenzia na Xbox One verziu

Séria Assassin's Creed po roku pokračuje, aby nás vzala hlbšie do minulosti, a to konkrétne ešte pred Origins do starovekého Grécka. Do časov, kedy vládli krutí bohovia... teda starí králi, ktorí bojovali o nadvládu nad stredomorskými ostrovmi a samotným Gréckom.

Príbeh Sparty zrejme poznáte aj vďaka filmu 300 a v hre sa dostanete približne do tohto obdobia. Presnejšie do doby po páde kráľa Leonida do roku 431 pred naším letopočtom. Do čias, keď vy ako dieťa nachádzate jeho zlomenú kopiju, ktorá vás neskôr v dospelosti povedie na výpravu krížom cez staroveké Grécko. Už teraz môžeme povedať, že je to veľmi zaujímavý príbeh plný prekvapení a prepojení s prvou civilizáciou. Znovu to nie je priamo príbeh assassinov, ale príbeh toho, čo bolo pred nimi a čo všetko sa muselo udiať, aby neskôr mohli vzniknúť.

Rovnako uvidíme aj ďalšiu tajomnú organizáciu ťahajúcu za nitky, ktorú bude treba zlikvidovať a znovu aj malú časť príbehu v prítomnosti. Tam pokračuje príbeh Layly a jej vlastných experimentov s presúvaním sa do minulosti a prevtelením do rôznych historických postáv prepojených s prvými artefaktmi. Tentoraz to nebude jedna historická postava, ale rovno dve. Pritom si si Layla, a teda vlastne vy budete môcť na začiatku vybrať, či budete spoznávať život Alexiosa alebo Kassandy. Teda súrodencov, s ktorými sa život nemaznal. Nakoniec rovnako ako s mnohými inými deťmi kvôli vtedajšej gréckej posadnutosti predpoveďami a osudom.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey Vitajte v starom Grécku. Vaša odysea začína.
Vitajte v starom Grécku. Vaša odysea začína.

Assassin's Creed Odyssey Cestou vás budú sprevádzať známe osobnosti danej doby.
Cestou vás budú sprevádzať známe osobnosti danej doby.

Assassin's Creed Odyssey Súčasťou hry je aj prítomnosť s Laylou.
Súčasťou hry je aj prítomnosť s Laylou.

Bude na vás, či budete chcieť hrať za muža alebo ženu. Príbeh nebude výrazne odlišný, len sú rozdielne rôzne malé detaily. Odlišný si ho však môžete spraviť sami. Hra má tentoraz zapracované vetvené rozhovory a odpovede a podľa nich sa bude vyvíjať v zásadných veciach váš celkový príbeh, až vás napokon dovedie k deviatim rôznym koncom. Žiadny nebude zlý, môže byť, povedzme, šťastnejší. Čakajte, že to bude príbeh o rodine spájajúci výpravu krížom cez Grécko s cestou za vašou minulosťou, za miestom, kde v tomto svete patríte a zistíte, ako ste s tým všetkým previazaný. Nakoniec ste jedným z predchodcom assassinov, máte jeden z ich artefaktov - Leonidovu kopiju a musíte spoznať jej silu a tajomstvo.

Presnejšie sa do hry dostávate ako nájomný žoldnier pracujúci síce primárne pre Spartu, ale bez hlbších väzieb na ňu. Môžete tak pomáhať rôznym ľuďom, bojovať za nich, plniť pre nich či už v povinné, alebo vedľajšie úlohy. Budete oslobodzovať celé ostrovy, bojovať v ich vojnách a popritom likvidovať tých, čo v pozadí ťahajú za nitky, tu to bude kult Kozmos. Znovu tak dostanete zoznam postáv, ktoré budete musieť postupne zabiť a očistiť tak Grécko, ale tentoraz nie len od ich. Hra je totiž rozšírená v každom smere a napríklad pribudne aj zoznam nájomných lovcov, ktorí po vás priebežne pôjdu a o ktorých sa nemusíte, ale môžete postarať. Budú silní a dostanete za nich odmeny.

Všetko sa vám bude postupne servírovať a znovu to bude previazané na levely vašej postavy, ktorú neustále vylepšujete. Levelovanie postavy v RPG štýle pribudlo už v Origins a tu je ešte viac dotiahnuté a ešte prísnejšie nastavené. Teda musíte postupne zbierať skúsenostné body za misie a boje, aby ste zvýšili svoj level, mohli ovládať silnejšie zbrane a postaviť sa silnejším nepriateľom.

Náležite tomuto levelovaniu sa príbeh nebude dať hrať priamo a nebude možné ísť len po príbehových misiách. Budete si musieť dávať pauzy, aby ste sa dotiahli skúsenosťami a riešiť vedľajšie misie. Pre niekoho to môže byť otrava, niekto sa v tom bude užívať. Čakajte však, že tu budete musieť riešiť ešte viac vedľajších úloh ako v Origins, aby ste sa dostatočne rozvinuli. Napríklad zatiaľ čo v Origins viete zdolať misie o dva-tri levely vyššie ako je level vašej postavy, tu je niekedy ťažké zdolať o jeden level vyššie misie. Je to vyváženejšie, ale aj náročnejšie. Zároveň rátajte s tým, že väčšina misii si posúva level spolu s vaším levelom.

Nakoniec je tu citeľný cieľ autorov, aby ste nešli čisto po príbehu, ale si aj užívali krajinu a jej možnosti. Nechcú, aby ste to len tak preskákali a celé prebehli. Je to dobré, ale zároveň pre hráčov, ktorí chcú len príbeh, to môže byť deprimujúce.  Aby to celé nebolo také priamočiare, autori do hry okrem guided režimu, teda štýlu hrania ako bol Origins, zakomponovali aj exploration štýl hrania. Teda taký, v ktorom si zadania misii a lokality musíte zisťovať v rozhovoroch a viac preskúmavať svet a používať aj svojho orla, ktorý ponúkne prehľad o okolí. Nebude tu toľko inštrukcii a automatických ukazovateľov. Túto funkciu si môžete kedykoľvek počas hry prepnúť podľa toho, ako vám to bude vyhovovať.  Ak chcete od hry niečo viac, určite si dajte exploration mód rovno od začiatku. Plus, samozrejme, podobne ako v predchádzajúcich hrách si môžete vypnúť aj všetky ďalšie pomôcky a prvky na obrazovke.

Z hrateľnosti si hra zachováva klasický assassinský štýl, a teda rozsiahle otvorené prostredie, behanie, lezenie, stealth útoky, boje na telo a aj na diaľku. Keďže sme na ostrovoch, nechýba ani veľká námorná časť, kde budete mať vlastnú loď, ktorú budete môcť vylepšovať a najímať do nej ľudí. Nečakajte, že táto časť bude taká veľká ako v pirátskom Black Flag, ale má tu svoje miesto a nebudú chýbať námorné misie a dostatok námorných bojov.  Zároveň budú dôležité aj pre presun, keďže mapa je veľká a plávať bez lode cez moria plné žralokov nie je práve najlepší nápad.  Následne na pevnine znovu máte svojho koňa aj keď ten tu už na rozdiel od Origins nemá takú veľkú úlohu. Hlavne preto, že ostrovy sú tu skalnaté s kopcami a vrchmi. Budete musieť na ne vyliezať a následne zdĺhavo zliezať. Veľmi by sa tu zišlo lano na lezenie, ale musí vám stačiť zoskakovanie.  Keďže mapa je masívna, vždy je tu priamo potrebné hľadať synchronizačné lokality a aktivovať ich pre rýchle cestovanie.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey Boje sú založené na leveloch. S vyššími levelmi si poradíte len ťažko.
Boje sú založené na leveloch. S vyššími levelmi si poradíte len ťažko.

Assassin's Creed Odyssey Orol sa vracia a bude potrebný na prieskum situácie na bojiskách.
Orol sa vracia a bude potrebný na prieskum situácie na bojiskách.

Assassin's Creed Odyssey Od levelu je závislé aj vaše vybavenie, ktoré postupne získavate a ktoré si budete môcť vylepšovať u kováča.
Od levelu je závislé aj vaše vybavenie, ktoré postupne získavate a ktoré si budete môcť vylepšovať u kováča.

V misiách sa vám budú striedať rôzne úlohy s vyčistením pevností, zlikvidovaním kempu vojakov, banditov, budete zabíjať aj zvieratá, likvidovať zásoby mocnostiam, aby ste ich oslabili pred vojnou, vyháňať vodcov z miest, doplnia to hrobky a špecifické misie v príbehu. Rozmanitosť v zadaniach je síce veľká, ale rátajte s tým, že  sa to bude opakovať, keďže čistenie pevností a kempov je tu základom. Ak by vám boli základné misie málo, v mestách sú informačné plochy, na ktorých nájdete ďalšie časovo obmedzené misie pre miestnych ľudí.

Boje sú znovu náročnejšie ako v pôvodných hrách a sú ešte aj tvrdšie oproti Origins. Musíte sa naučiť kombinovať typy útokov, a to silný, ktorý prerazí štít nepriateľa, ale je pomalší, s rýchlym, ale súčasne slabším. Zároveň musíte používať vykrývanie a uskakovanie. Akoby to nestačilo, spolu s vylepšovaním vašej postavy si odomkýnate aj nové možnosti v typoch útokov na telo alebo s lukom. Môžete sa tak naučiť sparťanský kop, budete sa vedieť liečiť pri boji, použiť otrávenú čepeľ, trojité strely a ďalšie vylepšenia. Spolu ich budú desiatky, ale osem si môžete namapovať na ovládač na okamžité použitie. A bude to skutočne potrebné. Boje sú často drsné a keď útočíte na pevnosti, musíte sa obracať. Aj preto je najlepšie využívať stealth, ako sa len dá. AI je tu síce dosť obmedzená a niekedy k vám ťažko hľadá cestu, ale čo nemá v hlave, vyvažuje počtom jednotiek a silou. Akonáhle sa proti vám postaví viac nepriateľov s mečmi a k tomu vás ešte niekoľko ostreľuje lukmi, je najlepšie utekať.

Spoznáte to hlavne vo vojnách. Čas od času sa totiž zapletiete do vojny o územia a tam vo veľkých bojoch musíte prežiť a likvidovať nepriateľov rad radom až kým ukazovateľ sily nepriateľov nesklesne na minimum. Nie je to ľahké a musíte sa naučiť využívať svoje schopnosti. Vhodné je aj používať najlepšie zbrane, brnenia a vylepšovať si ich u kováča.  Rovnako môžete staré veci predávať, rozložiť na jednotlivé materiály a tie následne použiť na niečo iné. Najlepšie je používať ich na vylepšovanie lode, ktorá to doslova potrebuje, keďže námorné flotily rôznych národov sú tu na každom kroku a vôbec nie sú priateľské.

Od toho celého čakajte rozsiahlosť ako vo veľkosti mapy, tak množstve obsahu či už povinného, alebo nepovinného. Hra vám zaberie 30-40 hodín a to je len minimum, ktoré budete potrebovať na celý príbeh. Na všetko vedľajšie rátajte ďalšie desiatky hodín. Podobne ako v Origins tu nenájdete kooperáciu ani multiplayer, od týchto bokoviek už Ubisoft upustil, aby sa mohol plne sústrediť na singlerplayerový obsah.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey Templári v týchto časoch ešte nevznikli, ale Grécko ovláda temný kult
Templári v týchto časoch ešte nevznikli, ale Grécko ovláda temný kult

Assassin's Creed Odyssey Likvidácia kultu bude jednou z vašich úloh.
Likvidácia kultu bude jednou z vašich úloh.

Assassin's Creed Odyssey Mapa hry je masívna a keďže ide o Grécko a jeho ostrovy, budete sa aj plaviť a bojovať na moriach.
Mapa hry je masívna a keďže ide o Grécko a jeho ostrovy, budete sa aj plaviť a bojovať na moriach.

Graficky je Odyssey pôsobivý, oproti pieskovému Origins tu vidieť výraznú rozmanitosť prostredí. Ostrovy sú rozmanité, majú rôznu vegetáciu, rôzne terény, ako aj architektúru. Budú tu malé a aj veľké mestečká, chrámy, legendárne sochy a miesta. Všetko so zmenou dňa a  noci s rôznym počasím, kde slnko bude striedať dážď a búrky. Jednoducho staré Grécko ako sa patrí a ktoré budete môcť spoznávať a skúmať jeho minulosť, ako aj osobnosti. Tie budú sprevádzať váš príbeh a budete sa s nimi rozprávať a v určitých veciach ich aj ovplyvňovať. Keďže sú tu aj české titulky, nebudete mať problém veciam porozumieť, aj keď je vaša angličtina slabšia.

Z Origins sa sem dostal aj foto mód, ktorým môžete hru kedykoľvek zastaviť a vytvoriť si fotku, ktorá sa následne prilepí na mapu. Zrejme fotky Kassandry zavesenej na penise sochy Zeusa tu budú viac ako časté. Keď už sme pri tejto téme, ako s Kassandrou, tak aj s Alexiosom si budete môcť užívať s miestnymi obyvateľmi. Niektorí sa nechajú zviesť na malé odreagovanie. Bude na vás, či povediete rozhovory týmto smerom a či sa k niečomu dostanete. Žiaľ, scény nie sú detailné, postavy uvidíte jedine odchádzať ku dverám. Väčšinou však ide o zábavné situácie a napríklad budete môcť ísť aj so starou ženou, aby ste pomohli jej manželovi.

Nakoniec tu stretnete aj legendárne grécke mýtické príšery, proti ktorým sa postavíte a zistíte že sú reálne, nie vízie ako v Origins. Ich pôvod tu bude aj vysvetlený. Toto ešte Ubisoft rozšíri v samostatnej expanzii, kde spoznáme tajomstvo Atlantídy a stretneme viac príšer. Ale ak by ste chceli niečo viac assassinské, bude tu aj expanzia, ktorá prezradí históriu skrytej čepele. Tieto veľké expanzie budú platené, ale pomedzi ne budú prichádzať aj free príbehové misie a ďalší žoldnieri.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey Zahrnuté sú aj intímne vzťahy, budete môcť brať chlapov, ženy, mladé alebo staré...
Zahrnuté sú aj intímne vzťahy, budete môcť brať chlapov, ženy, mladé alebo staré...

Assassin's Creed Odyssey Synchronizačné body nechýbajú a pri tejto veľkosti prostredia ich bude potrebné objavovať na rýchly presun.
Synchronizačné body nechýbajú a pri tejto veľkosti prostredia ich bude potrebné objavovať na rýchly presun.

Assassin's Creed Odyssey A chýbať nebude ani spojenie s prvou civilizáciou.
A chýbať nebude ani spojenie s prvou civilizáciou.

Celkovo je Odyssey zaujímavý prídavok do Assassin's Creed série a podobne ako Origins je znovu viac o vlastnej rodine a danej dobe, ale napriek tomu sa bude postupne otvárať stále viac previazaní dopĺňajúcich celý assassin príbeh a jeho pozadie. Vidíme, ako tu Ubisoft postupne jemne pridáva stále ďalšie RPG mechaniky a po leveloch postáv teraz pribudli odpovede v rozhovoroch, vetvenie príbehu a rôzne konce. Rovnako sa viac tlačí na zbieranie materiálov a výrobu predmetov, teraz s exploration módom aj na objavovanie. Sú to však len postupné doplnky k základnej assassinskej hrateľnosti, ktorá tu stále dominuje a ktorá je veľmi dobre dotiahnutá. Fanúšikovia si to užijú -  hlavne ak sa vám páčil Origins, nemá vás tu čo sklamať. Je tu parádny príbeh, množstvo obsahu a nakoniec aj hlavné postavy ktoré patria medzi najlepšie v celej sérii.

napísal saver 1.10.2018
Páči sa mi! (+24)
9.0