FALLOUT TACTICS

FALLOUT TACTICS

8.3

Už v období, keď sa vyrábali prvé počítače, vyrábali sa aj počítačové hry. Pravdaže vtedy bolo výlučnou prioritou tohto fenoménu urýchlenie a zjednodušenie práce a gamesky boli len okrajovým spestrením, ktoré spočiatku prináležalo znudeným programátorom. Keď však vnímavé hlavy prišli na to, že hry na kompoch sa stávajú populárnymi a dala by sa z nich vytĺcť kopa peňazí, vývoj počítačovej zábavy sa rozprúdil naplno. Objavili sa a stále sa objavujú stovky, či tisíce nových hier. Väčšina  z nich rýchlo zapadne prachom. Ale sú také, ktoré prežívajú a hráči si ich pripomínajú celý život.

Medzi tieto legendy určite patrí aj postnukleárna RPG FALLOUT a jej druhé rozsiahlejšie pokračovanie FALLOUT 2. Mnohí gamesníci stále dúfajú, že sa objaví aj ďalší diel nezabudnuteľnej RPGčky. Zatiaľ sa tak nestalo, ale príbehy z pochmúrnej alternatívnej budúcnosti sa tu nekončia. Objavil sa totiž FALLOUT TACTICS, s dobre známym prostredím a postavami, len v novom kabáte a tentokrát ako taktická bojová hra.

Je pravda, že FT je už nejaký ten mesiac na svete, ale dnes vďaka firme CD PROJEKT sa objavuje aj s českým prekladom. To znamená pre ,,Fallout pozitívnych" motiváciu zahrať si hru ešte raz, a pre tých čo dosiaľ váhali, je presvedčivým argumentom, aby hru konečne vyskúšali.

Svet je po atómovej apokalypse a tvorí ho z väčšej časti púšť, tí kto sa v čase útoku nachádzali vonku zomreli, tí ktorí boli málo chránení a nestihli sa dostať do špeciálnych Vaultov zmutovali a tých pár čo prežili teraz skúšajú začať znovu. Jednou zo skupín je Bratstvo ocele, väčšia mocenská organizácia, ktorej prvoradým cieľom je uchovávanie a ďalší rozvoj technológií z obdobia pred vojnou a v neposlednom rade zavádzanie poriadku do chaotického sveta.  Príbeh Fallout tactics rozpráva o osudoch stroskotancov z Bratstva ocele. Časť novodobých ochrancov sa po havárii  vzducholode ocitne   v neznámej nehostinnej krajine. Rozhodnú sa, že napriek nepriazni osudu budú ďalej plniť svoju úlohu. Ale na to aby kultivovali nebezpečnú divočinu, potrebujú viac členov. Tých sa pokúsia získať z okolitých kmeňov. Domorodci v podstate nie sú proti, ale za svoju podporu žiadajú vojenskú pomoc. Krajina sa hemží banditmi a zdá sa, že jediným východiskom je hrubá sila. K slovu sa dostávajú zbrane. Bratstvo ocele sa utešene rozrastá, ale pred sebou má čoraz náročnejšie úlohy. Do cesty sa stavajú ďalšie prekážky a noví nepriatelia– nájazdníci, likvidátori, regulátori, pátrači, supermutanti, robotickí zabijaci...

Skôr ako sa pustíte do samotnej hry je dobré pohrať  sa  s nastaveniami. FT môžete hrať v rozlíšení 800x600, alebo 1024x768. Sú tu 4 úrovne obtiažnosti – jednoduchá, normálna, ťažká, nemožná. Ďalej si môžete upraviť množstvo zobrazovaného textu (veľmi málo, málo, štandard, všetko), úroveň násilia (žiadne, minimálne, normal, krvák) a zapnúť jazykový filter, ktorý obmedzí hrubé slová v dialógoch. Potom sú tu nastavenia, ktoré sa týkajú priamo vami ovládaných borcov–mód behu (stále, niekedy–keď postavy nie sú v utajení, nikdy),formácia (zap, vyp) a dôležitá vec–určenie systému boja. Tie sú celkovo 3.

Realtime– boj prebieha v reálnom čase. Uplatní sa v prvých misiách, ale neskôr je nepraktický, lebo súčasne sledovať šesť bojovníkov, čo je maximálna veľkosť jednotky, sa v dave nepriateľov jednoducho nedá.

Individuálny– hra beží v reálnom čase, keď nastane boj, prepne sa na kolá. Ovládanie bojovníkov je individuálne, to znamená, že najprv spraví ťah člen z hráčovej skupiny, potom súper, ďalší z hráčovej partie atď. Toto je pôvodný Falloutovský spôsob.

Tímový– hra je v reálnom čase, boj na kolá, ale ovládate súčasne celú skupinu. To znamená, že keď hráč odohrá kolo so všetkými svojimi bojovníkmi, nasleduje nepriateľská družina. Mne osobne najviac vyhovoval práve tento systém, pretože umožňuje najlepšie taktické manévrovanie.

Nastal čas ísť priamo do akcie. V úvode si zvolíte jednu  z preddefinovaných postáv, alebo–čo je myslím vhodnejšie, si vytvoríte vlastnú osobnosť. Sformované postavy sú upravené tak, aby vyhovovali určitému zameraniu, napr. jeden charakter je expert na ťažké zbrane a výbušniny, ďalší je ideálny sniper. Ak sa rozhodnete pre vlastný výtvor, čaká vás na prvý pohľad zložité, ale v skutočnosti praktické a jednoduché určovanie charakteristík a rozhadzovanie bodíkov.

Nahodíte meno, vek, pohlavie, ksichtík a farbu uniformy. Potom   v úvodnej tabuľke určujete základné danosti postavy

sila – určuje maximálnu nosnosť, poškodenie v boji na blízko, ak chcete používať rotačné guľomety a bazooku je jej vysoká hodnota  nutnosťou
vnímanie – určuje dostrel a presnosť streľby, odporúčam min 8 bodíkov, top vlastnosť
pre všetkých, nie len pre sniperov
odolnosť – ovplyvňuje počet životov a odolnosť voči radiácii
charizma – vylepšuje komunikatívne schopnosti, tu nie je až taká podstatná
inteligencia – určuje počet prideľovaných bodov pri postupe
na  vyšší level
obratnosť – určite ju zvýšte na maximum 10! Udáva počet akčných  bodov, ktoré máte k dispozícii pri boji, čim viac AB, tým viac toho spravíte v každo
m kole
š
ťastie – no hádajte ,čo asi znamená  :o)

Danosti sú vyvážené na úrovni 5–priemer,ale bodíky môžete ľubovoľne poprehadzovať, plus máte ďalších 5 bodíkov k dobru. Ako som už spomenul, max. úroveň každej vlastnosti je 10. Extra body môžete získať ešte tak, že si v druhej tabuľke zvolíte vhodné RYSY. Svojej postave určujete konkrétne dva.1 bod   k obratnosti vám pridá ,,MRŇÚS”, negatívom tejto črty je, že máte menšiu nosnosť. Ak si zvolíte rys NADANÝ, dostane ku každej základnej danosti bod navyše! Za to budú charakteru znížené  všetky počiatočné znalosti a spomalí sa ich nárast.

Medzi ďalšie zaujímavé rysy patrí RÝCHLOSTRELEC ,spotrebuje o 1 akčný bod pri výstrele menej, ale nemôže mieriť na konkrétnu časť tela, ,,JEDNORUKÝ “,má bonus pri použití jednoručnej zbrane, ale postih pri obojručnej, ,,NOČNÝ ZRAK “,lepšie vidí a strieľa v noci horšie cez deň atď.
Spomínané ZNALOSTI obsahujú všetky možné činnosti, ktoré môžu vaši borci uplatniť v hre–ľahké zbrane, ťažké, energetické, vrhacie, chl
adné, pasce, prvá pomoc, doktor, pakľúč, pilot, obchodovanie, plíženie atď. Pri tvorbe postavy z nich určíte tri dominantné, ktoré sa budú vyvíjať rýchlejšie. Každá  znalosť má udané percento úspešnosti. Logicky -čím väčšie číslo, tým lepšie. Pri postupe na vyšší level získate určitý počet bodov, ktoré investujete do preferovaných znalostí. Na počiatku je dobré investovať najmä do ľahkých zbraní a plíženia. Je efektné, keď sa nenápadne dostanete k nepriateľovi a prebodnete ho nožom, alebo mu vpálite guľku do tylu. Spomínané dominanty sa rozvíjajú dvojnásobnou rýchlosťou – keď prihodíte jeden bod, narastú o dva. Už len doplním, že pri každej tretej úrovni (väčšinou), ktorú získa konkrétny borec, okrem bodov pre znalosti získate aj výnimočnú vlastnosť- PERK. Ten si podľa  úrovne a zamerania vyberáte z ponúkaných možností. S pomocou perkov môžete znížiť počet použitých akčných bodov pri vstupe do inventára, alebo pri streľbe, zvýšiť počet hitpointov a neskôr dokonca zvýšiť úroveň primárnych daností (sila, obratnosť atď.)

Fallout Tactics
Fallout Tactics
Fallout Tactics

Konečne sa dostávam k hlavnej náplni hry–taktický boj. V úvodnej misii máte k dispozícii troch členov–borca, ktorého ste vyklonovali pred chvíľou, strelkyňu s loveckou puškou a žoldáka, ktorý sa slušne vyzná v liečení. Keď oslovíte domorodca, ktorý poblíž bafká marišku, ten ochotne prisľúbi pomoc Bratstvu ocele, ak vyčistíte jeho osadu od ozbrojených výtržníkov. Nezostáva vám nič iné ,ako vydať sa v ústrety nepriateľom. Ešte pred potýčkou je dobré  upraviť agresivitu postáv, a vložiť im       do rúk vhodné predmety (väčšinou zbrane). Veci, ktoré držia a majú okamžite k dispozícii sa zobrazujú v dvoch oknách na spodnej lište. Môžete ich používať okamžite. Ostatné predmety z inventára, musíte najprv vybrať z batožiny  a to vás v boji stojí cenné akčné body.

Keď narazíte na nepriateľa, začína sa boj podľa pravidiel, ktoré ste určili v základnom menu. Môže to vyzerať napríklad takto: Zvolili ste týmový boj na ťahy. Spozorovali ste súpera a hra sa prepla z realtime módu na kolový systém. S vašim
,,klonom'' urobíte krok dopredu a zamierite na banditu, ktorý stojí neďaleko za sudmi. Zobrazí sa vám pravdepodobnosť úspešného zásahu. Povedzme ,že je to 50%. Kľaknete si  a v tejto polohe už máte 60 % šancu zasiahnuť a tak vystrelíte. Nepriateľ je ľahko zranený. Jedná sa o jednonábojovú zbraň, takže nabijete. Uvažujme, že váš muž má 10 akčných bodov (AB) v každom kole. Keď  spravil krok, prišiel o 1 AB, kľakol, –2AB a vystrelil, –4AB,potom nabil, –2AB. Tieto akcie ho stáli spolu 9 bodov, zostal mu ešte 1 AB, ktorý môže, ale nemusí použiť.
Prepnete na ženu s loveckou puškou. S ňou zacielite súperovi na hlavu a keďže je pravdepodobnosť úspechu 75% ,vystrelíte. Nepriateľ je mŕtvy a žene pribudol  v osobných údajoch záznam o zabití. Streľba na konkrétnu časť tela
stála, –5AB,ak uvažujeme, že žena    v kole 8 AB, zostali jej ešte tri body, takže sa môže napr. skrčiť, alebo urobiť tri kroky. Ak váš tým skončil akcie, prenecháte ťah súperovi. Ak je okolie čisté, boj a kolový systém sa ukončí. Potom môžete prehliadnuť mŕtvoly, zobrať im výzbroj a výstroj a použiť ju pri ďalších súbojoch. Medzi   nálezmi sa okrem rôznorodých zbrani a nábojov (pištole, pušky, nože, dýky, samopaly, guľomety, granáty míny...), objavujú lekárničky, (ktoré ak použije charakter s vysokou úrovňou znalosti ,,prvá pomoc'' sú veľmi efektívne, v opačnom prípade neefektívne až deštruktívne,)či ďalšie podporné predmety a lieky, brnenia, ale napríklad aj fľaše whiskey či občas kefa na pucovanie záchodov. Zvlášť efektné sú takzvané stimpaky, ktoré okamžite doplnia vyšší počet životov.

Fallout Tactics
Fallout Tactics
Fallout Tactics

Keď takýmto spôsobom prebrázdite a vyčistíte celú mapu, úloha je splnená a nasleduje cesta do bunkra Bratstva ocele, po symbolicky naznačenej mape krajiny. Tu vám vaši nadriadení určia cieľ ďalšej misie a označia jej lokáciu. U náborového dôstojníka môžete najať do partie ďalších členov, u zásobovača predať nadbytočnú výzbroj a získať novú a u šéflekára nakúpiť ozdravné prostriedky. Nasleduje púť krajinou na miesto určenia a samozrejme ďalšia potýčka. Cieľ misie, dôležité údaje a lokácie sa dajú kedykoľvek prezerať na osobnom záznamníku PIPBOY–i. Pri neskorších túlkach krajinou budete môcť využívať aj auto. Cesta bude trvať kratšie a budete stretávať menej náhodných darebákov, čo usilujú o váš krk

Ako minimum pre hru autori odporúčajú
P 300 Mhz so 64Mb ram, ja osobne považujem za vhodnú zostavu aspoň P 500 so 128Mb ram.  Český preklad je slušný, ale myslím, že keď sa prekladatelia namáhali so super dabovaním videosekvncií, mohli pretlmočit aj ozvučenie pri popise misií. Ale hre to až tak neuberá na kvalite hry.  Ukážku z dabingu a kvality videí pekne uvidíte v tejto ukážke z animácie v hre.

Čo dodať? Najnovšiemu Fa
lloutu trochu  chýba výraznejší príbeh, ktorý je nosnou časťou postnukleárnych rpg a snáď aj preto začne hra po čase (po veľmi dlhom čase) mierne nudiť. Faktom zostáva, že gameska naozaj ponúka to, čo sľubuje – kvalitný taktický boj v pochmúrnej budúcnosti a ignorovať ju by bolo veľkou chybou. A ešte niečo, slečinky. Vitajte v Bratstve ocele!

Fallout Tactics
Fallout Tactics
Fallout Tactics