HISTÓRIA ZNAČKY TOMB RAIDER

HISTÓRIA ZNAČKY TOMB RAIDER

Poznáte Laru Croft? Spoznajte jej históriu od roku 1996 až po dnešok. Sedem hier, dva filmy a milióny hráčov.

Článok

Hodnota viac ako 1 miliarda dolárov, na konte predaných viac ako 28 miliónov kópií, prienik na strieborné plátna a do povedomia nezainteresovaných. Niekoľko miliónov zlomených sŕdc, stáda fanúšikov slintajúcich nad obnaženými krivkami hlavnej protagonistky. Že ju nepoznáte? Nebláznite, reč je o Lare Croft a etablovanej značke Tomb Raider, ktorá tento rok oslavuje svoje desiate výročie. To bola prvotná iskra. Vydanie v poradí už siedmeho dielu Legend bol poriadnym dôvodom na zmapovanie celej série.

Vyrukovať hneď so zoznamom a postupne zaostrovať na každý diel by bolo nefér. Sme nejakí gentlemani. Dáma má jednoducho prednosť. Začnime oficiálnym životopisom Lary Croft. Narodila sa 14. februára 1968 do aristokratickej rodiny Lorda Crofta. Modrá krv ju predurčila, aby vyštudovala tie najlepšie školy a čo to pochytila zo života dámy, ktorý nebol vôbec podľa jej chuti. V deviatich rokoch jej zomrela matka, keď neprežila haváriu lietadla nad Himalájami. Lara blúdila celých desať dní, ale nakoniec sa dostala do Kathmandu. Vychovával ju otec, archeológ, ktorý zomrel, keď mala Lara osemnásť. Lara sa stala dedičkou sídla (Croft Manor v Surrey).

Záujem o archeológiu sa v nej prebudil už v skorom veku, ale jej spoločenské postavenie jej znemožňovalo zúčastňovať sa na výpravách, čo bolo dôvodom slovných prestreliek s otcom. Za krátko sa vypracovala na rešpektovanú archeologičku (objavila 16 dôležitých nálezísk). Lara sa vie o seba postarať, dokáže prežiť v extrémnych podmienkach, vytvorila rekord na diaľnici na Aljaške, zabila bigfoota, vydala niekoľko cestopisov, ovláda strelné zbrane, jazdu na motorke zvláda na jednotku a aby nevyšla z cviku pravidelne cvičí. Jej snom je vyškriabať sa na Mount Everest. Bruneta Lara meria 175 cm, váži 52 kg a je stále slobodná (raz sa zasnúbila s dnes už nežijúcim grófom z Farringdonu)! Jej miery sa menili každým dielom, ale v každej časti boli viac ako ideálne.

Zrodenie legendy

Kto si myslí, že Lara sa v takej podobe, akú ju poznáme dnes, len tak zjavila v hlave tvorcu Tobyho Garda, člena tímu Core Design, tak sa mýli. Pôvodne mala byť Lara drsným militaristickým typom s mierne narušenou psychikou. Toby nechcel, aby sa z Lary stal Indiana Jones v sukni, čo sa mu nakoniec nepodarilo. Práce na prvej hre Tomb Raider začali v roku 1993 a prvý kód bežal na dev kitoch SEGA Saturn. Ako práce napredovali, vytvoril sa okolo Tomb Raider a hlavne hrdinky Lary Croft poriadny hype.

Autorom sa dráždivo zvodná archeologička vymkla spod kontroly a jej hviezda začala raketovo stúpať k oblakom, keď sa zjavila na obálke Finacial Times (britské rešpektované finančné periodikum) s článkom o prosperujúcom vydavateľovi Eidos (Vieme, ako je na tom dnes, že?) Po tomto sa s obálkami roztrhlo vrece. Mimo iných bola na prednej stránke The Sunday Telegraph a magazínu FACE, kde sa Lara objavila v sexi čiernych šatách s uzinou v ruke. Začali prichádzať ponuky od spoločností, ktoré chceli, aby Lara propagovala ich produkty. Tu zasiahlo štúdio Core Design a vytvorilo pravidlá, na základe ktorých sa kontrolovali vydávané obrázky a uvoľňované informácie.

Napriek tomu sa záujem zo strany verejnosti nedal ignorovať. Jedinečnosť Lary Croft spočívala v ľahkej identifikácii s jej vyprofilovanou a dokonalou osobnosťou. Predstavovala vytúžený sen mnohých mužov a ideálnu kombináciu vlastností bez kompromisov. Mala sex appeal, bola neľútostná, tvrdá a citlivá zároveň, bola inteligentná, nechýbala jej odvaha, mala zvodný kukuč a ďalšie veľké „prednosti“. Bola jednoducho ideálna. Stala sa ikonou a to nielen medzi mužmi. Feministiky by si ju určite zvolili za svoju hovorkyňu. V Core Design sa zrodila legenda a odštartovala novú vlnu ženských hrdiniek, ktoré v hernom priemysle nemali valné zastúpenie. Autori sa aj kvôli tomuto faktu etablovali na trhu, kde mali doteraz priestor iba ťažkí búchači. A to bol možno aj najväčší úspech a trefa do čierneho. Kto vie, aké by to bolo, keby bol hrdinom Tomb Raider chlap.

Prichádza Tomb Raider

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider
platformy: PC, PSone, SEGA Saturn
dátum vydania: november 1996
priemerné hodnotenie: 90 % (PSone) , 93,3 % (PC)
hlas Lary: Shelley Blond

Rok 1996, kedy bol Tomb Raider vydaný, bol zlomovým. Na trh prišla nielen očakávaná hra, ale správne nakopla aj žáner akčných adventúr videných z pohľadu tretej osoby. Lara zaútočila na hitparády a zdvihla všeobecný záujem o konzolu PlayStation (PC verzia v predajných úspechoch nezaostávala). Tomb Raider priniesol voľnosť pohybu v kompletnom 3D prostredí a bravúrne skombinoval akčnú zložku s riešením logických hádaniek (prepínanie pák atď). Príbeh odštartoval v tibetskej krčme, kde sa Lara stretla s Jacqueline Natlovou. Jej archeologické znalosti ju predurčili, aby získala pre Natla Technologies atlantský artefakt rozbitý na tri časti.

Lara precestovala celý svet od Egyptu, až po Peru so zastávkou v stratenom meste Atlantída. Po nájdení prvého kúsku, Natlová obrátila kabát a poslala na Laru hrdlorezov. Objednávateľka nakoniec skončila v zmutovanej forme a musela zato zomrieť. Okrem ľudských nepriateľov ste bojovali so sériou zbraní (pištole, poloautomaty) proti divým šelmám, medveďom, dokonca aj proti T-Rexovi! V Tomb Raider fungovalo automatické zameriavanie a počas streľby ste mohli robiť efektné premety do všetkých smerov. Akciu pravidelne striedalo lezenie, skákanie, plávanie a zdolávanie iných prírodných prekážok. Na tréning streľby a gymnastických kúskov tu bola k dispozícii telocvičňa.

Po vydaní tohto dielu odchádza kvôli kreatívnym nezhodám (bola v hre Lara Croft a jej nadsexualita) z Core Design Toby Gard, pôvodný tvorca a producent. Začal pracovať na exkluzívnom titule Galleon, čo mala byť priama odpoveď na hru Tomb Raider. Pohorel. V roku 2004 bol najatý ako konzultant tímom Crystal Dynamics, ktorý rozbiehali práce na siedmom pokračovaní, ale to už trošku predbiehame.

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider II: Starring Lara Croft
platformy: PC, PSone
dátum vydania: november 1997
priemerné hodnotenie: 80,7 % (PSone), 86,7 % (PC)
hlas Lary: Judith Gibbons

Netrpezlivo očakávané pokračovanie vyšlo presne rok po vydaní prvého dielu. Laru tentoraz čakala úloha získať dýku Xian. Mýty hovorili, že ak sa vrazí do srdca, obeť získa podobu a nadprirodzené sily draka. Jeden čínsky cisár takto vládol celej krajine a širokému okoliu, až kým mu tibetskí mnísi dýku nevytrhli zo srdca, čím ukončili jeho krutovládu. Dýka nakoniec skončila niekde vo Veľkom Čínskom múre, ale ešte predtým musela Lara vycestovať do Benátok, Talianska a Tibetu. Pri hľadaní dýky ste čelili organizácii Fiama Nera a nebezpečnému vodcovi Bartolimu.

Dvojka sa veľmi neodlišovala od predchodcu. Priniesla nové, tentoraz otvorenejšie a menej klaustrofobickejšie prostredia a vydarenejšie hádanky. Zachovaná zostala telocvičňa na precvičenie nových ťahov, ako šplhanie po stenách, otočka počas skoku, kotúľ vo vode, brodenie sa plytkými riečkami a zapaľovanie lúčov v tmavých miestnostiach. Lara sa už začala počas hry prezliekať, vylepšila sa grafika, vyhladil sa model hrdinky a jej copíku. Rozšírili sa rady nepriateľov a divých zverí a do zbraňového arzenálu pribudli M-16 a harpúna. Osviežením hrateľnosti bola jazda na lodi a snežnom skútri.

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft
platformy: PC, PSone
dátum vydania: november 98
priemerné hodnotenie: 77,5 % (PSone), 71 % (PC)
hlas Lary: Judith Gibbons

Lara na začiatku Tomb Raider III hľadá v Indii (ako obvykle) cenný a neprístupný artefakt. Netuší však, že preskúma podozrivé náleziská od Južného pólu, až po Londýn a môže zato jeden meteorit. Objavili ho pôvodne britskí námorníci, ale z kopáčov, ktorí sa ho snažili vykopať, prežil iba jeden. Druhýkrát ho objaví výskumná spoločnosť a o meteor prejaví nesmierny záujem. Veď ako by aj nie, hmota meteoru má niečo dočinenia s modifikáciou génov a môže otočiť Darwinovu evolučnú teóriu hore nohami.

Tretie dobrodružstvo bolo rozdelené do 16 levelov a po prvýkrát ste si mohli vybrať cestu, ktorou budete ďalej pokračovať. Systém výberu levelov podľa postupu hráča a rozsah úrovní spravili z Tomb Raider III zatiaľ najdlhšie dobrodružstvo. Medzi ďalšími novinkami sa objavili nové pohyby: rúčkovanie so spustenými nohami, šprint a plazenie. K tomu bola prispôsobená aj telocvičňa, kde ste si mohli vyslúžiť štvorkolku. K ovládateľným vozidlám pribudla miniponorka a kajak. Zbraňový arzenál obohatili Desert Eagle, raketomet a MP-5 a medzi divými zvermi ste si mohli zapoľovať na hady a krokodíly. Tomb Raider III bol všeobecne prijatý veľmi klade za nižšiu obtiažnosť a kvôli výbornému vybalansovaniu akcie s riešením logických problémov.

 Tomb Raider GOLD
platformy: PC
dátum vydania: leto 1999

Táto krátka epizódka obsahovala štyri levely z add-onov Unfinished Business a the Shadow of the Cat. Dva z nich sa odohrávali v Atlantíde a ďalšie v meste Khamoon.

 Tomb Raider II GOLD (Golden Mask)
platformy: PC
dátum vydania: rok 1999

Mini epizódka bola opäť pre absolútnych nedočkavcov, ktorý nechceli byť na archeologickej diéte. GOLD verzia ponúkla päť levelov: Cold War, Fool's Gold, Furnace of the Gods, Kingdom a Nightmare in Vegas. Posledný menovaný sa odomkol, ak ste našli všetky bonusy v predchádzajúcich. Lara v tejto epizóde čelí žoldnierom skupiny A.V.A.L.A.N.C.H.E, ktorí obsadili rezidenciu v ochrannom pásme na ostrovoch Aleutian.

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider: The Last Revelation
platformy: PC, Dreamcast, PSone
dátum vydania: november 1999
priemerné hodnotenie: 78,2 % (PSone), 75,3 % (PC)
hlas Lary: Jonell Elliot

Lara sa v The Last Revelation vydáva do pieskom zasypaného Egyptu. Neprišla si pozrieť pamiatky v Káhire, Karnaku, Gíze, Údolí Kráľov a Alexandrie, ale zachrániť ľudstvo pred kliatbou, ktorú sama zoslala. Podarilo sa jej otvoriť hrobku boha Seta a zmocniť sa amuletu, čo bola osudová chyba. Lara nemohla prísť vo vhodnejšiu chvíľu. Postavenie hviezd (svet vtedy strašil fenomén Y2K) bolo ideálne, čo hralo do karát Setovi. Otvoriť hrobku bolo jednoduché, ťažšie ju bolo zapečatiť raz a navždy. Lara musela pozbierať artefakty potrebné na vykonanie rituálu, čo znamenalo koniec Seta. V hre ste začínali so 16-ročnou Larou, ako ju trénuje Werner Von Croy, aby ju neskôr prenasledoval na každom kroku. Hranie Last Revelation bolo založené prevažne na riešení hádaniek.

Každé nové pokračovanie Tomb Raider vychádzalo vždy rok po predchodcovi, čo sa muselo zákonite odzrkadliť na stagnujúcej kreativite. Last Revelation nebolo až takým pravým pokračovaním. Zmeny boli viac menej kozmetické, ale vylepšená technická stránka plne kompenzovala nedostatok inovácií. V tomto roku začal zvoniť umieráčik platforme PSone a tak sa nemohla pochváliť bump mappami ako verzie pre platformy PC a Dreamcast.

Kozmetické novinky zahŕňali: sejvovanie kdekoľvek; vybrané hádanky sa riešili pomocou zbraní; Lara začala vykopávať dvere; objavili sa časom limitované hádanky; medzi predmety pribudol žurnál s mapami a príbehom; objavil sa ďalekohľad; strieľanie z FPS pohľadu; kombinácie predmetov a používanie lana. Last Revelation mal byť podľa Adriana Smitha (hlavný dizajnér) štartom novej generácie v tejto sérii. Tento diel mal najplynulejšiu hrateľnosť. Takmer zmizli nahrávacie časy, príbeh rozvíjali FMV sekvencie (celkovo 20 minút) a boli vyladené animácie. Lara sa naučila otvárať ústa počas cut-scén a žmurkať.

 Tomb Raider: Lost Artifact (Tomb Raider III GOLD)
platformy: PC
dátum vydania: február 2000

Opäť kratučká epizódka, pozostávajúca z piatich levelov. Nadväzovala priamo na Tomb Raider III a uzatvárala všetky udalosti, ktoré sa tam odohrali. Lara cestovala zo škótskeho hradu, až do francúzskych katakomb, kde hľadala objekt známy ako Stratený artefakt.

 Tomb Raider
platformy: GameBoy Color
dátum vydania: jún 2000
priemerné hodnotenie: 79,3 %

Táto handheldová verzia je považovaná za to najlepšie z celej série. Prvá zo série 2D Tomb Raiderov ponúkala 20 hodín zábavy v 14 leveloch. Veľký úspech tejto verzii prinieslo vyladené ovládanie, dizajn a vysoká hrateľnosť. Ďalšie dobrodružstvá ignorujúce 3D boli Tomb Raider: Curse of the Sword (GBC, 2001) a Tomb Raider: The Osiris Codex (mobilné telefóny, 2003). V roku 2002 sa objavil Tomb Raider: The Prophecy na handhelde GBA a o rok neskôr to bol remake pôvodného Tomb Raidera pre N-Gage (recenzia). Tomb Raidera si vychutnali aj majitelia Pocket PC.

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider: Chronicles
platformy: PC, PSone, Dreamcast
dátum vydania: november 2000
priemerné hodnotenie: 70,1 % (PSone), 61,6 % (PC)
hlas Lary: Jonell Elliot

Chronicles nadväzuje priamo na koniec Last Revelation, kedy je Lara zasypaná. Jej telo sa nikdy nenašlo a je prehlásená za mŕtvu! Traja priatelia – Jean Yves, Winston a duchovný otec Patrick Dunstan – sa po obrade vydávajú do sídla Croftovcov, aby si zaspomínali na dobrodružstvá, ktoré prežívate formou flashbackov. Vydáte sa hľadať Kopiju osudu, zájdete do Írska, do Ríma a pozriete sa aj na ruskú nukleárnu ponorku. Chronicles ovplyvnila módna vlna stealthu a tak Lara v maskáčoch mláti s páčidlom nepriateľov po hlavách. Stealth prvky oživili hrateľnosť, ďalšie novinky neboli tak markantné. Adrianov sľub o novej generácii sa nekonal, ak napočítame vylepšenú grafiku a zmenu prostredí.

S týmto dielom je vydaný aj editor, umožňujúci hráčom vytvárať vlastné levely zasadené do nových alebo známych prostredí z predchodcov. Fanúšikovia sa s vydaným editorom neuspokojili a upravili si ich k obrazu svojmu. S novými nástrojmi je možné meniť textúry, meniť zvuky a editovať ich. Niektoré oblečky Lary v Angel of Darkness a Legend sú práve od fanúšikov! Komunita okolo editora je aktívna dodnes a v archívoch možno nájsť stovky levelov.

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider The Angel of Darkness
platformy: PC, PS2
dátum vydania: júl 2003
priemerné hodnotenia: 56 % (PS2), 56,7 % (PC)
hlas Lary: Jonell Elliot

Eidos si po pohrebe Lary dal na čas, aby zrealizoval ideu „pravej“ next-gen trilógie, ktorej pilotom mal byť Tomb Raider: Angel of Darkness. Fanúšikovia čakali tri dlhé roky. Ako každý vie, šiesty diel bol preklínaný, stretol sa s obrovskou vlnou kritiky, ako zo strany recenzentov, tak aj hráčov, dokonca za malý záujem o prvý film obviňovalo štúdio Paramount práve nízke hodnotenia v recenziách. Core Design za nevalnú kvalitu dostáva padáka. Možno sa Angel of Darkness krivdilo. Nevyladené ovládanie, špatne implementované RPG prvky a neposlušná kamera mali ale ďaleko od komfortného a pohodlného hrania.

Lara sa v Angel of Darkness ani poriadne nestihla vyhrabať zo svojho hrobu a už čelí obvineniu z vraždy svojho bývalého mentora Wernera von Croya. V pätách má políciu a iba málo času, aby odhalila pravého vraha a záhadu za tajomnými obrazmi Obscura. Stopy ju zavedú k temnému alchymistovi menom Eckhardt a aliancii mocných temných mágov hovoriacich si Cabal. Obrazy vraj ukrývajú časti mocného artefaktu, ktorý dokáže oživiť Spáča (Sleeper), posledného z rasy Nephilim, potomka ľudí a anjelov. Lara sa pozrie do Paríža, Prahy, výskumného centra a na jej ceste jej pomôže Kurtis Trent, ktorého budete aj ovládať.

História značky Tomb Raider
 Tomb Raider: Legend
platformy: PC, PS2, Xbox, Xbox360, PSP, GC
dátum vydania: apríl 2006
priemerné hodnotenia: 83,2 % (PS2), 82,2 % (PC), 81,3 % (Xbox360)
hlas Lary: Keeley Hawes

Vracia sa otec Lary Croft, Toby Gard a spolu s Crystal Dynamics (nové štúdio preberajúce štafetu po Core Design), sa púšťa do vývoja Legend. Tri roky trvalo, kým sa hráči dočkali nového dobrodružstva, ktoré napravilo reputáciu a vrátilo sériu ku koreňom, do kobiek a k vykrádaniu hrobiek. Lara hľadá odpovede týkajúce sa záhadných okolností smrti jej matky a pritom ju zavedú k mocnému artefaktu (ako inak), o ktorý má záujem aj Amanda – dávna kamarátka, ktorá už mala byť dlhé roky pod zemou.

Autori výborne vybalansovali pomer medzi akciou a riešením hlavolamov a hrateľnosť vybavili interaktívnymi cut-scénami. Lare dali do vienka vystreľovací hák, čím sa otvorili dvere novým hádankám. Hrdinka je tentoraz krajšia ako kedykoľvek predtým, naučila sa nové triky od princa z Perzie a oblečky mení každú chvíľu. Viac však o prednostiach a nedostatkoch Tomb Raider: Legend hľadajte v recenzii.

Dosah mimo herný svet

Lara ovplyvnila nielen herný priemysel. Jej vplyv siahal ďaleko za hranice, kde sa pohybovali iba hráči. Dostala sa do povedomia mainstreamu, za čo si vyslúžila nedávno zápis do Guinessovej knihy rekordov. Začali sa vyrábať figúrky (ToyBiz), zberateľské kartičky, reklamné predmety (zapaľovače, termosky, tričká, batohy, topánky). Lara prenikla do sveta komixu (publikovaný v roku 1999), objavila sa v crossoveri Witchblade, zahrala si v klipe nemeckej punkovej formácie Die Arzte a vystúpila na pódiu s kapelou U2. To však nebolo všetko. O jej dobrodružstvách rozprávali knihy od Ballantine Books: The Amuler of Power, The Lost Cult a The Man of Bronze. No a nakoniec sa dostala aj na strieborné plátna v dvoch filmoch Lara Croft: Tomb Raider, Tomb Raider: The Cradle of Life, v ktorých si zahrala hlavnú úlohu Angelina Jolie.

Na záver sme si nechali predstavenie živých modeliek, prezlečených za Laru Croft na rôznych výstavách a akciách. Eidos vždy vsadil na sexi mladice, nie vždy sa to však vyplatilo. Okolo modeliek sa šírili špekulácie a pokiaľ neboli riadne vycvičené, ako sa majú pohybovať, čo hovoriť a ako sa chovať, spochybňoval sa kult Lary Croft. Prvou živou Larou Croft bola Rhona Mitra. Ďalšou bola Nell McAndrew, ktorá sa objavila aj na obálke Playboya v maskáčových bikinách. O rok neskôr to bola Lara Weller, tá však zostala v tieni McAndrewovej. Potom to už bola Lucy Clarkson, Jill de Jong a Angelina Jolie v dvojici filmov. Poslednou tvárou je chrumkavá Karima Adebibe.

O sérii Tomb Raider a Lare Croft by sa ešte mohlo napísať mnoho riadkov. Nechceme však skĺznuť do vôd bulváru a tak nude patche, hľadanie Lary Croft v Čechach časopisom Score, škandály okolo modeliek a rozdielne názory na knihy necháme iným periodikám.


napísal spacejunker 14.4.2006
Páči sa mi!
HISTÓRIA ZNAČKY TOMB RAIDER


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (2)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19466)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk