TOMB RAIDER: LEGEND

TOMB RAIDER: LEGEND

8.3

Lara Croft sa vracia a tentoraz už naozaj. Eidos pochopil a znovu vrátil hre Tomb Raider starú dobrú tvár.

Recenzia na PC verziu

Pamätáte si ešte na tú úžasnú zmes antických levelov a historických lokácií, ktorými ovplýval úplne prvučičký Tomb Radier? Na množstvo zapeklitých hádaniek, ktoré vám nedávali pokojne spávať? Veď ešte teraz mám v živej predstave momentku, ako som vytuhol v časti Midas Palace, kde trebalo trojicu železných tehličiek premeniť na zlatú – chyták bol totižto v gréckych bájach a s nimi súvisiacej porozpadnutej ruke patriacej soche Midasa, gréckeho maníka, majúceho schopnosť premeniť všetko, čoho sa dotkne, na zlato. Kebyže som v tom čase doma neschovával knihu o gréckych bájach a povestiach, dozaista by som finálneho bossa neuzrel. Skrátka, prvý Tomb Raider bol jednoznačne the best a aj keď sa potom objavili viac či menej podarené sequely, ani jeden sa už nedokázal vyrovnať kráse, hrateľnosti a rozmanitosti bájnej jednotky (azda len TR: Last Revalations mal aké-také kvality na to, aby ho bolo možné považovať za skutočne kvalitné pokračovanie).

Našťastie, volanie fanúšikov po návrate ku koreňom neostalo nepovšimnuté a tak sa Eidos rozhodol, že po sérii neúspechov (TR: Chronicles, TR: Angel of Darkness) je na čase oprášiť starý koncept, ktorý tejto sérii urobil tak obrovské meno. Keďže sa ale štúdio Core Design v posledných rokoch akosi neosvedčilo, zakázku s označením Tomb Raider: Legend dostali do rúk chlapíci z Crystal Dynamics, majúci na svojom triku gamesy ako Legacy of Kain: Defiance, Blood Omen 2 či v neposlednom rade aj relatívne čerstvý Project: Snowblind. Zveriť tak ambiciózny herný projekt ľudom, ktorí so ságou rodu Croft nemali nikdy nič spoločné, sa mohlo sprvu zdať ako riskantný plán, avšak výsledný produkt dokazuje, že noví ľudia a s nimi aj nové nápady boli rozhodne tým správnym krokom. A ako vlastne najnovší príbeh Lary Croft dopadol? Dokázal konečne vystúpiť z tieňa, do ktorého ho jeho predchodcovia v posledných rokoch uvrhli? Odpoveď už ale hľadajte v nasledujúcich ruinách... teda riadkoch...

Vykrádačkou úvodnej scény z Mission: Impossible 2 (pre neznalých – Cruise sa štverá sa po obrovskej kamennej stene) začína jeden z najlepších príbehov v Tomb Raiderovskej histórii a ak ste si mysleli, že Horusovým Amuletom sa séria mysterióznych Larynich dobrodružstiev skončila, boli ste na riadnom omyle. Poďme ale po poriadku. Ešte pred tým, než sa zahĺbite do tajov novodobého príbehu, hra vás obdarí úvodnou animáciou pojednávajúcou o leteckom nešťastí, ktoré zanechá malú Laru a jej matku napospas osudu kdesi v útrobách Himalájí. Nechcem tu teraz zbytočne prezrádzať story, ale pre potreby ďalších riadkov vám prezradím, že počas týchto udalostí príde Lara za záhadných podmienok o svoju matku, čo zapríčiní jej neskoršiu horlivosť pri pátraní po relikviách, súvisiacich práve so spomínanou podivuhodnou stratou.

Pohľadom na zdesenú tvár malej Lary sa výlet do histórie končí a my sledujeme už v úvode popisovanú vysokohorskú pasáž, odohrávajúcu sa na hornatom a presnejšie neidentifikovateľnom mieste kdesi v Bolívií, ktoré má podľa určitých indícii skrývať jeden neznámy artefakt. A keďže Tomb Raider bol odjakživa spojený s vykrádaním hrobiek, kobiek, chrámov a podobných vzácnych pamiatok, ani tentokrát nemôže na scéne chýbať naša hrdinka. Objav, ktorý tu Lara po prekonaní niekoľkých zákerných pascí a logických rébusov, urobí, ju privedie na stopu niečoho oveľa väčšieho, než sú len obyčajné historické vázy, sošky a iné vykopávky. Tamojšie, pred zbytkom sveta ukryté monolity, totižto majú čo dočinenia s legendou o Artušovi a na to, aby Lara odkryla ich skutočný význam, bude potrebovať jeden obzvlášť záhadný meč; meč, ktorý by mohol byť aj samotným... no, to meno si nechám pre seba. S istotou vám ale viem povedať, že kým tento mečík dáte dohromady, precestujete doslova celý svet.


Tomb Raider: Legend

Inkovia, Aztékovia alebo Mayovia? Schválne ako si tipnete...
Tomb Raider: Legend

Vodných pasáži si v TR: Legend veľmi neužijete, ale tie čo tu sú, vám to dokonale vynahradia.
Tomb Raider: Legend

Moje obľúbené Peru.. no nie je to nádhera?

Jedným z dôležitých aspektov tohto bezosporu príťažlivého príbehu je fakt, že hra ho prezentuje formou interaktívnych in-game animácií, vďaka čomu sa budete musieť doň aj aktívne zapájať, podobne ako tomu bolo napríklad u posledného Resident Evilu. Ďalšou vítanou zmenou oproti minulým dielom je prechod z renderovaných, značne nerealistických animácií k dnes už klasickým, enginovým, čo umožnilo autorom vytvoriť priam dokonalú filmovú atmosféru. A práve vďaka kvalitnému strihu animácií a vyššie spomínaným elementom sa postava Lary Croft stáva pre hráčov opäť o čosi prirodzenejšou a uveriteľnejšou, nie ako tomu bolo u predchodcov, kde ste sa s Larou, ako virtuálnou bytosťou, nemohli stotožniť ani náznakom. Samozrejme, že svoje zohrávajú aj vynikajúce dialógy a kvalitný dabing, ale k tomu sa ešte neskôr vrátim. Tak či onak, výsledný efekt je vskutku úchvatný a keď vám poviem, že občas som si počas hry pripadal, akoby som sledoval pokračovanie filmového TR, môžete mi pokojne veriť.

Dobrodružná výprava hodná Indiana Jonesa. Tak, takto by sa dal v stručnosti charakterizovať výlet, na ktorý sa s hlavnou postavou v Legend vydáte. A verte mi – máte sa rozhodne na čo tešiť. Už len úvodný level v Bolívii vás dokonale presvedčí o tom, že aj prastaré kobky dokážu byť neskonale atraktívne. Hustý, ťažko priechodný porast, malebný potôčik s čistučkou vodou (alebo vodkou?), rozmanité skalné útvary či spomínaný, hlboko v horách ukrytý chrám, to všetko vás dokonale vtiahne do herného sveta a čím budete postupovať v príbehu ďalej, tým budú tieto zážitky intenzívnejšie. Je síce pravda, že počas príbehu zavítate aj do relatívne novodobých lokácií, akými sú Tokio či Kazachstan, ale vďaka výbornému level dizajnu vám ani jeden herný úsek nebude pripadať nudný. Nedá mi, ale ešte sa musím vrátiť k tým archeologickým pasážam.

Po absolvovaní dobrodružného úvodu v Bolívii sa po krátkej návšteve Tokia pozriete do dobre známeho Peru, ukrývajúceho na svojom území pozostatky istej prastarej civilizácie. Tento herný segment sa mimochodom odohrá z časti vo forme flashbacku, kedy má Lara o poznanie menej rokov a teda je zákonite neozbrojená, uberajúc vás tak o určitú formu istoty. Ale či už to bude výlet v minulosti alebo v súčasnosti, vždy budete prechádzať priestormi polorozpadnutých ruín s nutnou dávkou tichého údivu, často presahujúceho akýkoľvek doterajší herný zážitok. Peru je skrátka jedným z najkrajších levelov v novodobej hernej histórii a ak aspoň občas zatúžite po dobrodružnom objavovaní neprebádaného, Tomb Raider: Legend vám z tohto hľadiska poskytne neopakovateľný zážitok. Poďme ale ďalej.

Ghana, nie príliš často prepieraná krajina (aspoň teda, čo sa hier týka), si našla svoju cestu do dnešného pokračovania a ak si pamätáte preview screenshoty s nádhernými vodopádmi tak vedzte, že tieto vodné masy sú základným nosným kameňom uvedenej africkej misie. Ich krása a majestátnosť vám dozaista vyrazí dych, ale ešte väčšmi vás uzemní masívny starobylý chrám, ktorý vo svojich útrobách ukrývajú. V ňom si prídu na svoje predovšetkým riešitelia logických hádaniek, ako aj fanúšikovia všakovakých pascí, pretože nástražnými systémami sa to v tomto chráme len tak hemží (povestná guľa z Indyho jednotky tu nesmie chýbať). Z ostatných zaujímavých lokácií mi potom nedá nespomenúť mestečko v Anglicku, ktoré mi vo viacerých aspektoch pripomenulo benátkovskú pasáž (opäť) z Poslednej krížovej výpravy či zasneženú krajinu Nepálu, pozostávajúcu výlučne z ľadových krýh a snežných dún, sem tam doplnených troskami lietadla či ruinami dávnovekej monumentálnej stavby.

Určite teraz stojí za zmienku vám objasniť, prečo tu tak obšírne rozpitvávam niektoré z levelov. Vedzte, že odpoveď je jednoduchá: každé zo spomínaných prostredí je totižto úchvatné! A nejedná sa pritom len o grafickú stránku. Omnoho väčší význam má totižto ich samotný, vyššie spomínaný dizajn, ktorý aj napriek jasnej lineárnosti núti hráčov neustále napredovať a objavovať, vďaka čomu sa počas hrania ani raz nedostaví povestný stereotyp, známy to likvidátor hrateľnosti predchádzajúcich Tomb Raiderov. Skákacia pasáž strieda tú s riešením logických hádaniek (mimochodom skvelo zvládnutých), do toho sa pridá akčná vložka a hráčovi ani na okamih nenapadne, že už je 5. hodina ranná. Túžba skúmať neprebádané je navyše umocnená aj možnosťou hľadania tajných artefaktov (konkrétne bronzových, strieborných a zlatých), odstupňovaných podľa toho, ako zákerne sú ukryté. A verte mi, že sa tieto objekty oplatí hľadať, pretože množstvo bonusového materiálu (rôzne outfity pre Laru, bonusové videá, upgrady základných pištoliek a pod.) si otvoríte len ich poctivým a usilovným zberom.


Tomb Raider: Legend

Jedna z tých jednoduchších hádaniek.
Tomb Raider: Legend

Croft Manor v plnej svojej kráse.
Tomb Raider: Legend

Cenu za najsexi outfit vyhráva táto slušivá společenská róba.

Ako perličku nakoniec som si nechal TR klasiku v podobe Croft Manoru, populárnej to tréningovej lokácie, ktorá opäť skrýva viacero lákavých tajomstiev čakajúcich len na to, kedy budú odhalené. Škoda len, že výsledný dojem z inak úžasného level dizajnu kazia motorkárske vložky, ktoré sú síce len dve, ale svojou pochybnou kvalitou surovo degradujú dovtedy poctivo budovanú hrateľnosť. Ďalším viditeľným pochybením zo strany autorov sa môže javiť aj relatívna krátkosť hry, ktorú je možné v prípade vykašľania sa na bonusy zdolať aj za necelých 6 hodín, čo je na dnešné pomery skutočne málo. Aspoň že ten herný zážitok stojí zato, pretože inak by sa tento fakt musel značne negatívne odzrkadliť na výslednom hodnotení.

Po krátkom výlete do najrozmanitejších kútov sveta je na čase, aby som vám priblížil nové schopnosti a možnosti, ktoré sexica Lara s príchodom Legends dostala do vienka. Tak za prvé sú to vďaka pokročilým animáciám uveriteľnejšie pohyby a akrobatické chuťovky, kde dvojmetrovým, ťažko stráviteľným skokom známym z minulých dielov nadobro odzvonilo a Lara sa tak konečne pohybuje prirodzenejšie a ladnejšie, bez akýchkoľvek náznakov obrny, čo rozhodne napomáha k navodeniu tej správnej realistickej atmosféry. Za druhé, čo sa týka pohybov samotných, je nad slnko jasné, že novodobá princovská trilógia zohrala pri ich dizajnovaní podstatnú úlohu a tak si počas hrania do sýtosti užijete výhod akrobatického tréningu, ktorým Lara pred svojou kariérou archeologičky prešla.

Samozrejme, okrem klasického problému ako sa dostať na určité miesto budete často krát nútení manipulovať aj s určitými objektami, ako napríklad pákami či obrovskými debnami, takže ani z tohto hľadiska nebude zážitok ochudobnený. Veľmi dôležitým aspektom v súvislosti s pohybmi hlavnej postavy je samotné ovládanie, od ktorého prakticky závisí celková hrateľnosť titulu. Musím sa priznať, že aj keď som TR: Angel of Darkness nehral, už len z ohlasov zdesených fanúšikov mi bolo jasné, akú škodu spackané ovládanie (spolu s kamerou samozrejme) dokáže napáchať. Našťastie, tím Crystal Dynamics má už s 3rd Person pohľadom skúsenosti a tak sa ovládanie Lary v Tomb Raider: Legend môže konečne nazvať plynulým a užívateľsky príjemným vrátane toľko kritizovanej kamery, s ktorou som počas celej hracej doby nezaznamenal žiadne vážnejšie problémy.

Pohybovými danosťami hlavnej postavy ale vaše možnosti nekončia! Okrem klasických lekárničiek dostala totiž Lara do svojho batohu aj ďalekohľad s možnosťou špeciálneho videnia, ktoré jej u príslušných objektov oznámi, čo je možné s nimi robiť. Vcelku nepotrebná hračka, ktorú využijete len vtedy, ak si už skutočne nebudete vedieť dať rady. Malá, príručná lampička je už ale čosi iné. Nielenže jej služieb využijete takmer v každom leveli, ale vďaka úžasnému, chladivo modrému jasu si ju s radosťou zapnete aj tam, kde sa kvôli slnečným lúčom bez okuliarov neodporúča chodiť. Treťou a azda najužitočnejšou vecičkou vo vašej výbave bude akýsi magnetický hák, ktorým si okrem prehupnutia cez široké priepaste dokážete pritiahnuť rôzne provizórne mostíky a iné zariadenia, umožňujúce vám tak dosiahnutie vytúženého cieľa. Ostávajúca sada hračiek je už ale o čosi agresívnejšieho radenia.

Tomb Raider: Legend

S hákom si užijete kopec zábavy.
Tomb Raider: Legend

Lara of Persia: Legend
Tomb Raider: Legend

Výlet do Kazachstanu bude jeden z tých drsnejších.

Keďže v duchu predchádzajúcich dielov má záujem o vami hľadané artefakty aj druhá, značne početnejšia strana, bez niektorých donucovacích prostriedkov by ste sa skrátka nikam nedostali. Dvojica verných pištoliek, brokovnica, pár samopalov, granátomet a granáty... tak toto je výber náradia, ktoré sa vám počas cesty pripletie pod nohy a ak ste si mysleli, že si ho budete môcť veselo prehadzovať, musím vás vyviesť z omylu. Lara totižto môže so sebou ťahať okrem spomínanej dvojice pištolí len jednu zbraň a aj to s obmedzenou zásobou munície, takže na rozpútanie tretej svetovej vašim arzenálom môžete pokojne zabudnúť. Na druhú stranu v týchto obmedzeniach nevidím problém, pretože nízka umelá inteligencia spolu s automatickým mierením ukončí životy vašich nepriateľov skôr, než si to stihnú uvedomiť. Bullet-time v podaní pani Croftovej je síce fajn, ale aj tak je táto hra primárne zameraná na dobrodružstvo, takže sem tam nejaká prestrelka vám poslúži len ako akési príjemne spestrenie. Samotnú kategóriu ale tvorí niekoľko bossov, ktorých likvidácia bude skôr spočívať v nájdení toho správneho postupu než v množstve vystrieľaných nábojníc. Môžem vám ale pokojne povedať, že ani jeden z nich nebude pre vás predstavovať väčšiu hrozbu a často krát súboj skončí skôr, než sa nazdáte.

Technické spracovanie prostredia je jedným slovom úžasné! A nejedná sa pritom ani tak o detailnosť textúr, počet polygónov či iné grafické finesy. Dôležitý je totižto výsledný dojem, ktorý vďaka zručnosti vývojárskeho tímu tvorí ucelený a oku lahodiaci celok, až sa človeku nechce veriť, že tak nádherné lokality sú výsledkom jednotiek a núl. Hra svetla a tieňov ukáže svoje prednosti v temných kobkách zatiaľ čo pestrofarebnosť krajinnej scenérie naplno vynikne vo vonkajších priestranstvách. Samotný odstavec by si ale zaslúžila hlavná protagonistka. Model, animácie a celkový look Lary Croft pôsobia neskutočne prirodzeným dojmom a s pribúdajúcimi odohranými hodinami si túto virtuálnu bytosť zamilujete do takej miery, že vám nečakane skorý koniec takmer vtisne slzy do očí.

Pre úplnosť informácii musím spomenúť aj technické parametre PS2 verzie, ktoré sa síce radia medzi to najlepšie, čo je možné na spomínanej konzole zhliadnuť, ale zďaleka nemajú na prepracovanosť a detailnosť variant PC a Xbox360. V úvode spomínaný dabing a vtipné dialógy nemajú chybu a podobne je na tom aj hudobná stránka titulu, ponúkajúca vcelku uchádzajúci herný soundtrack, miešajúci hneď niekoľko hudobných žánrov dokopy. Výsledný dojem z audio-vizuálneho spracovania je teda vynikajúci a až na vysoké hardvérové nároky next-gen obsahu je hra v primeraných nastaveniach príjemne hrateľná aj na bežných počítačových zostavách (tzn. na väčšine počítačov dneška).

Odpoveď na otázky v úvode článku je myslím viac než jasná. Tomb Raider sa týmto dielom opäť dostáva na herné výslnie a ak ste na túto sériu po fiasku s minulým dielom zanevreli, s príchodom Legend nastala tá správna chvíľa, aby ste svoje rozhodnutie prehodnotili. Vynikajúca hrateľnosť a atmosféra, parádny dizajn levelov a k tomu kvalitne technické spracovanie robia totižto z tohto titulu jeden z hitov tejto jari a už teraz sa neviem dočkať, kedy sa s Larou opäť vydám na ďalšie dobrodružstvá. Ups.. asi som povedal viac, než som mal :-).

Tomb Raider: Legend

Ghana - exteriér.


Tomb Raider: Legend

Ghana - interiér.


Tomb Raider: Legend

Takéto pasce by mal problém zdolať aj samotný Henry Jones.



napísal blade 10.4.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.3
Ohodnotiť
TOMB RAIDER: LEGEND
+ rozmanitosť prostredí
+ technické spracovanie
+ user-friendly ovládanie
+ vynikajúca hrateľnosť a atmosféra
- motorky
- AI protivníkov
- nedotiahnutý next-gen obsah
- žalostná krátkosť hry
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1.0 Ghz, 256 MB RAM, 64 MB Grafická karta (s podporou TnL)
Doporučená konfigurácia: CPU 3.0 Ghz, 1 GB RAM, 512 MB Grafická Karta


RECENZIE HRÁČOV
Tomb Raider: Legend
8.0
RONÉ    21.6.2012
  Určite každý milovník dobrých adventúr čo vyrastal hla...prečítať celé
Tomb Raider: Legend
8.5
SMOLDO56    4.6.2009
Žena, ktorá znovu zachraňuje svet.Po tom čo Core Design zaživa pochovalo hádam najlávnejšiu ...prečítať celé
Tomb Raider: Legend
9.0
SHANE BREDE    4.8.2008
O tejto hre som vela nevedel,pretože skalným fanušikom série Tomb Raider som sa stal až dost neskoro...prečítať celé
Tomb Raider: Legend
8.5
SEPHIRON    29.12.2007
Lara se nám opět vrací. Třikrát hurá! Možná se divíte a říkáte si- On se asi pomátl. Angel o...prečítať celé
Tomb Raider: Legend
8.4
GRIEVER    3.5.2007
Pod pojmom legenda si v hernom svete väčšina z nás predstaví hru ktorá sa stala priekopníkom vo svoj...prečítať celé
Tomb Raider: Legend
9.2
LUK    30.4.2006
Takže ahojte! Už od roku 1993 sa nám ukazuje Lara na oči . Po prepadáku The Angel of Darkness je tu...prečítať celé
PS2
PC
PSP
Xbox
Xbox 360
Xbox One BC

Vývoj: Eidos / Kontiki / Crystal Dynamics
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19786)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk